Drake Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 Provar igen! Den 26:e juni får jag hem gjutformen. Nån som vill vara med och gjuta en kaross och parta på hyra och transport? Det blir bra mycket billigare med plast och allting om man gör två på en gång. Får ha formen i två veckor. Quote
Drake Posted August 17, 2006 Author Posted August 17, 2006 Så blev den! Men fy fan vilket skitgöra! Tänkte göra två för att sälja en men la ner det ganska fort. Jag beundrar/tycker synd om dom som jobbar med plast på heltid, vilket jävla skitgöra :515: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Köpte en hemmagjord skidbox av en kille en gång. Han var klart påverkad av plastgjutningsprocessen... Quote
Michael Th Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 hade det bara varit i mina trakter hade jag gärna varit med om en gjutning... vad kostade det att hyra formen?? Quote
Drake Posted August 17, 2006 Author Posted August 17, 2006 hade det bara varit i mina trakter hade jag gärna varit med om en gjutning... vad kostade det att hyra formen?? 3000+transport. Quote
Michael Th Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 hur stor mängs glas/ polyester ca.. ??? Quote
Drake Posted August 17, 2006 Author Posted August 17, 2006 4 lager 300grammare men det ska förstärkas med coremat lire här och var. Har gjort av med ca 15 kilo fiber och 30 kg plast (väldigt grovt uppskattat) Sen är det förståss en massa golv och mellanväggar att plasta dit. Får bli nästa sommars jobb. Nu ska jag ta tag i ramen och försöka få till ett rullande chassi under vintern. Quote
Sonett7 Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Hmm... nu när man ser den färdiga karossen är det nästan så jag ångrar att jag inte hakade på. Hade varit riktigt tufft med en turbomatad 4:a i en Cobra kaross istället för de vanliga V8:orna som alla förväntar sig. Eller ännu tuffare en MC-motor! :racesmile: Quote
Drake Posted August 18, 2006 Author Posted August 18, 2006 Hmm... nu när man ser den färdiga karossen är det nästan så jag ångrar att jag inte hakade på. Hade varit riktigt tufft med en turbomatad 4:a i en Cobra kaross istället för de vanliga V8:orna som alla förväntar sig. Eller ännu tuffare en MC-motor! :racesmile: Hade den iden länge själv. Kan bara inte motstå mullret från en 8:a! :wub: Quote
AlfaRonny Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Det där ser ju riktigt trevligt ut :wub: Vad tänker du ha motor, drivlina, bakvagn etc. Quote
Michael Th Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 kunde varit kul med en komplett Alfa75 3,0 drivlina i ett cobra schassie :racesmile: eller vad säger du Ronny.. :D :racesmile: Quote
Matz Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Är riktigt sugen på att bygga en Cobra dock snurrar det runt en bild av en GT40 i huvudet oxå! Quote
AlfaRonny Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 (edited) kunde varit kul med en komplett Alfa75 3,0 drivlina i ett cobra schassie :racesmile: eller vad säger du Ronny.. :D :racesmile: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :D Eller en GT40 med 164áns drivpaket. Edited August 18, 2006 by AlfaRonny Quote
Arrowsmith Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Eller en GT40 med 164ans drivpaket. Stopp stopp stopp Ded där måste väl vara straffbart :515: Alfa motor i en GT40... Där går väl gränsen för hur man kan skända en klassiker :blink: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 När snackar Cobra så vill jag visa den här bilden... Snyggt bygge med BMWs V8 från 540 monterad :notworthy: . Trångt motorrum... Quote
error Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Men fy fan vilket skitgöra!Jag beundrar/tycker synd om dom som jobbar med plast på heltid, vilket jävla skitgöra :515: Har du lust att utveckla? Quote
Drake Posted August 18, 2006 Author Posted August 18, 2006 Jag hade tänkt mej en 350 eller en 305:a och en 5-petad manuell men kikar lite på en 4-växlad automat oxå. Bygger budget och vill ha en bil som jag kan åka LÅNGT med trots soppapriserna så jag siktar på att trimma för ekonomi istället för toppeffekt. Tror att vrid ock kusar räcker för mej ändå. Jag var som sagt var sugen på ett Saabpaket men fan vet om om man får ha en Alfa i en GT40. Det är kanske inte straffbart men lite sjukt i alla fall. :515: (Inget ont om Alforna, fantastiska motorer men men. Quote
Michael Th Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 tar man 164 paketet så har man ju både motor och låda med hjulupphängningar?! och allt...smidigt..och lowcost 3 liters maskinen e ju en juvel...det beror ju alltid på ekonomin... klart en v8 med 180 graders headers och en hewland låda.. krönt av 4 dubbla stående weberförgasare....hmmm... om man hade pengar... :racesmile: Quote
Mathias78 Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 Stopp stopp stoppDed där måste väl vara straffbart :515: Alfa motor i en GT40... Där går väl gränsen för hur man kan skända en klassiker :blink: Jag håller fullständigt med!!! Dessa bilar SKA de sitta v8 i!!! :515: Quote
AlfaRonny Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 Jag tycker det är spännande att världen är så uppdelad i två när det gäller Alfa. Det gäller iof de flesta bilmärken men kanske extra mycket Alfa Romreo. Och när det gäller att "skända en klassiker" som Arrowsmith skrev så tycker jag det är dags för lite verklig "klassiker" historia: Enzo Ferrari ledde Alfaromeos tävlingsverksamhet mellan 1920-39. Och Alfa vann i princip allt från mitten av 20-talet till mitten av 30-talet. Det var under denna period som gamle Henry Ford lär ha "lyft på hatten" varje gång en Alfa passerade på banan. På 40-talet började Enzo Ferrari att tillverka egna bilar under eget namn men det är en annan historia. Summa summarum: Man skändar inte en klassiker med en v6 från Alfa i en Ford-bil(gt40). Man hyllar den. --PS den finns med dubbelturbo också :D Quote
Borken Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 Jag hejjar på Alfaronny!! Dessutom så är det väl lite spännande att bygga lite utanför dom gängse ramarna. Jag menar hur många Cobror och GT40 med jänkemotor finns det inte? En bmw åtta/tolva vore väl rätt kul i en GT40 eller Cobra! /Janne Quote
Drake Posted August 19, 2006 Author Posted August 19, 2006 Finns en del Cobror med Jaggtolvor men dom är tydligen jävligt framtunga. I England är det ju många som bygger med Pintomotorn men det är nog lite väl mesigt samt ett väldigt dåligt andrahandsvärde. En alu-rover hade kanske varit ok. Ingen som har ett alublock till en Cheva liggandes? :wub: :P Quote
Michael Th Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 bmw åtta/tolva vore väl rätt kul i en GT40 eller Cobra! :thumbup: :eclipsee_steering: :racesmile: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich...11111210891652& Quote
gka Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 Om jag skulle bygga en en cobra så skulle det sitta en 20B i den, helt klart.... och varför inte bygga ihop den med en transaxel från Alfa eller Porsche. :) (Fast V8 lär vara billigast alla gånger...) Quote
heralue Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 (edited) Är riktigt sugen på att bygga en Cobra dock snurrar det runt en bild av en GT40 i huvudet oxå! Du är inte ensam :D (jag lider av exakt samma åkomma och det finnes nog bara ett sätt att bota den på :515: ) Edited August 19, 2006 by heralue Quote
Matz Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 (edited) Gillar AlfaRonnys engagemang för Alfor.... Får lov att säga att dom har tillverkat ett par av världens "vackraste" motorer! Hade varit kul med ett "udda" val av motor i en GT40 eller en cobra! Det är ju det som är lite av grejen att göra nått som ingen annan har gjort eller iallafall inte så många ! Men tycker att det skall vara mins en 8:a eller 12:a i dessa bilar! Kanske en Lexus V8 med dubbel turbo eller liknande!(Bild) Jagga hade varit kul, 12cyl med förgasare :D Heralue: Tror du att det har nått med det småländka blodet att göra?? ;) Edited August 19, 2006 by Matz Quote
Per-Olof Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 De flesta Cobrabyggare skändar väl ändå Ford genom att ha Chevamotorer? =) Men det är ju klart att Cheva är mer locost.. V8 mullrar ju fint men jag hade inte sagt nej till en Alfa V6 eller varför inte en BMW 6:a? Hyfsat med bränsleekonomi i 24-ventilarna!? Quote
Drake Posted August 20, 2006 Author Posted August 20, 2006 De flesta Cobrabyggare skändar väl ändå Ford genom att ha Chevamotorer? =) Men det är ju klart att Cheva är mer locost..V8 mullrar ju fint men jag hade inte sagt nej till en Alfa V6 eller varför inte en BMW 6:a? Hyfsat med bränsleekonomi i 24-ventilarna!? Shellby frågade Chevrolet om motor först men dom ville inte ha konkurrens med sin Corvette så då gick han till Ford., så en en Cheva är egentligen helt rätt! Snopet va GM. :prop: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 Var det inte så att vissa delar var Chevrolet. Minns att jag läst att Cobra-ägaren fick köpa kylaren hos Cheva... Ni som snöat in på Cobra har säkert redan sett annonsen men jag påminner er ändå... http://www.blocket.se/vi/9112763.htm?ca=16_s Quote
Michael Th Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 luleå..liiiite långt till blekinge(södra sverige) :angry: Quote
Thomas Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 billigt. o Michael be dem skicka den med en åkare som utfyllnadslast. Quote
Matz Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 Ni som snöat in på Cobra har säkert redan sett annonsen men jag påminner er ändå...http://www.blocket.se/vi/9112763.htm?ca=16_s Hört att passformen på Polojo:s kit har varit sådär! Men där bara vad jag har läst på ett annat forum, har inga egna erfarenheter dock! Quote
Rickard Posted September 10, 2006 Posted September 10, 2006 Hej, om någon är sugen på en Locost Cobra så har jag en till salu...inte min utan en kompis äger den, Han skall bygga en ny. Den är byggd på ett seven chassi med Volvo B230. Grym väghållning och bilen funkar kanon. http://www.blocket.se/vi/8813537.htm?ca=23_3_s Quote
apex Posted September 10, 2006 Posted September 10, 2006 Frän sak! Hade samma idé som jag dryftade på Rejsa.nu. :notworthy: Quote
Drake Posted September 10, 2006 Author Posted September 10, 2006 HOHO! Kul ide men lite för mycket locost för min smak. Eller rättare sagt ganska lite locost. Dyrt alltså! Min kommer att gå på drygt 100 och då är det med en V8 och allt lull lull Quote
Rickard Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 HOHO!Kul ide men lite för mycket locost för min smak. Eller rättare sagt ganska lite locost. Dyrt alltså! Min kommer att gå på drygt 100 och då är det med en V8 och allt lull lull Lycka till! Quote
Drake Posted September 11, 2006 Author Posted September 11, 2006 Tja, jag är väl uppe i ca 40 för kaross, ram, fälgar(snygga dock ej halibrands),nya coilovers, renoverade axlar, ny styrning m.m. så det ska nog gå! Motor och låda får väl vara orenoverade så länge, och lacken lägger jag själv. Det som drar iväg är ju allt som ska på utvändigt men har bestämt mej för att skippa sidepipesen. Klart att inte blir samma kvalitet som dina byggsatser men det var inte iden heller. Bygger ju på billigare delar men 3-500 kusar ska dom tydligen klara och det räcker för mej. (Din ram ser bara jävla fin ut men den blir inte lika vridstyv som min,hehe) Och räcker inte 100" så får det väl bli lite till då! Välkommen till Locostvärlden! Quote
Rickard Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Jo jag har skissat på lite olika typer av chassi, både rörchassi i fackverk samt profiler i fackverk typ din/GD-klon. När man använder rörlaser så kan man tex få hela chassit på en pall med alla mått & vinklar på tiondelarna, vilket är smidigt. Lite mer spelrum när man bygger chassi efter en tom kaross, men av erfarenhet så vet jag att det är enormt mycket jobb innan allt är klart, hänga dörrar, golv, torpedvägg, innerskärmar, bagageutrymme osv osv. Så därför bygger jag efter en färdig kaross istället, så chassit måste passa karossen. Min första (1988) cobra var lite av Locost, gjorde allt själv, inte dom dyraste fälgarna(American Racing), dock ny Cheva 454", insprut, TH 700 låda, jagga fram/bak, cab. Hamnade på under 150tkr. Så visst, 100tkr går att bygga en Cobra på om man gör mycket själv och snikar. Mycket av delarna kostar dock en hel del typ vindruta, lampor, dörr/huvlås. Quote
Drake Posted September 12, 2006 Author Posted September 12, 2006 (edited) Finliret på karossen är det som jag är orolig för, typ hänga dörrar m.m. Är rädd för att det blir knepigt att få det snyggt. Karossen är ju sladdrig som bara den nu innan alla väggar kommer i, men jag tror jag har räknat ut hur jag ska göra och det är ju det som är så jävla kul med den här hobbyn, att få klura lite.:icon_smartass1: Tiondelar blir det väl inte när jag står och kapar rör men det är förvånande vad man kan fylla i med en svets! :515: Edited September 12, 2006 by Drake Quote
Michael Th Posted September 13, 2006 Posted September 13, 2006 shit oxå... är avundsjuk... det går ju bra att plasta in alu eller rf profiler i karossen eller trä... vet om folk som plastat in vp rör(elrör) vad man bör tänka på ...om du plastar fast något så drar plastningen i karossen vilket ger sättningar.. annars kan man ju alltid kitta/ limma med ett bra karosserilim..Tex sika 265 obs att det måste slipas rent och primas innan, så det sitter riktigt.. viss det är pyssel med att hänga luckor och dörrar... men tänk när du är färdig och det fungerar ..då är det kul.. lycka till , roligt att se någon som inte bara köper en vuxen lego byggsats :notworthy: :racesmile: Quote
Drake Posted September 13, 2006 Author Posted September 13, 2006 Tack för tipsen! Du menar alltså att plasten krymper eller? I.o.f.s. ett bra tag innan det är dags för dörrar m.m. men jag hade tänkt att plasta flexrör för kablar m.m. Ibland saknar jag mitt lego! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.