Jump to content

LocostCobra


Drake

Recommended Posts

Provar igen!

Den 26:e juni får jag hem gjutformen.

Nån som vill vara med och gjuta en kaross och parta på hyra och transport?

Det blir bra mycket billigare med plast och allting om man gör två på en gång.

Får ha formen i två veckor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Så blev den!

Men fy fan vilket skitgöra!

Tänkte göra två för att sälja en men la ner det ganska fort.

Jag beundrar/tycker synd om dom som jobbar med plast på heltid, vilket jävla skitgöra :515:

Link to comment
Share on other sites

4 lager 300grammare men det ska förstärkas med coremat lire här och var.

Har gjort av med ca 15 kilo fiber och 30 kg plast (väldigt grovt uppskattat)

Sen är det förståss en massa golv och mellanväggar att plasta dit.

Får bli nästa sommars jobb.

Nu ska jag ta tag i ramen och försöka få till ett rullande chassi under vintern.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... nu när man ser den färdiga karossen är det nästan så jag ångrar att jag inte hakade på. Hade varit riktigt tufft med en turbomatad 4:a i en Cobra kaross istället för de vanliga V8:orna som alla förväntar sig. Eller ännu tuffare en MC-motor! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Hmm... nu när man ser den färdiga karossen är det nästan så jag ångrar att jag inte hakade på. Hade varit riktigt tufft med en turbomatad 4:a i en Cobra kaross istället för de vanliga V8:orna som alla förväntar sig. Eller ännu tuffare en MC-motor! :racesmile:

Hade den iden länge själv.

Kan bara inte motstå mullret från en 8:a! :wub:

Link to comment
Share on other sites

kunde varit kul med en komplett Alfa75 3,0 drivlina i ett cobra schassie :racesmile: eller vad säger du Ronny.. :D

:racesmile:

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :D

Eller en GT40 med 164áns drivpaket.

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt mej en 350 eller en 305:a och en 5-petad manuell men kikar lite på en 4-växlad automat oxå.

Bygger budget och vill ha en bil som jag kan åka LÅNGT med trots soppapriserna så jag siktar på att trimma för ekonomi istället för toppeffekt. Tror att vrid ock kusar räcker för mej ändå.

Jag var som sagt var sugen på ett Saabpaket men fan vet om om man får ha en Alfa i en GT40.

Det är kanske inte straffbart men lite sjukt i alla fall. :515:

(Inget ont om Alforna, fantastiska motorer men men.

Link to comment
Share on other sites

tar man 164 paketet så har man ju både motor och låda med hjulupphängningar?! och allt...smidigt..och lowcost

3 liters maskinen e ju en juvel...det beror ju alltid på ekonomin... klart en v8 med 180 graders headers och en hewland låda.. krönt av 4 dubbla stående weberförgasare....hmmm... om man hade pengar...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är spännande att världen är så uppdelad i två när det gäller Alfa.

Det gäller iof de flesta bilmärken men kanske extra mycket Alfa Romreo.

Och när det gäller att "skända en klassiker" som Arrowsmith skrev så tycker jag det är dags för lite verklig "klassiker" historia:

Enzo Ferrari ledde Alfaromeos tävlingsverksamhet mellan 1920-39.

Och Alfa vann i princip allt från mitten av 20-talet till mitten av 30-talet.

Det var under denna period som gamle Henry Ford lär ha "lyft på hatten" varje gång en Alfa passerade på banan.

På 40-talet började Enzo Ferrari att tillverka egna bilar under eget namn men det är en annan historia.

Summa summarum: Man skändar inte en klassiker med en v6 från Alfa i en Ford-bil(gt40). Man hyllar den.

--PS den finns med dubbelturbo också :D

Link to comment
Share on other sites

Jag hejjar på Alfaronny!!

Dessutom så är det väl lite spännande att bygga lite utanför dom gängse ramarna.

Jag menar hur många Cobror och GT40 med jänkemotor finns det inte?

En bmw åtta/tolva vore väl rätt kul i en GT40 eller Cobra!

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Finns en del Cobror med Jaggtolvor men dom är tydligen jävligt framtunga.

I England är det ju många som bygger med Pintomotorn men det är nog lite väl mesigt samt ett väldigt dåligt andrahandsvärde.

En alu-rover hade kanske varit ok. Ingen som har ett alublock till en Cheva liggandes? :wub: :P

Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle bygga en en cobra så skulle det sitta en 20B i den, helt klart.... och varför inte bygga ihop den med en transaxel från Alfa eller Porsche. :)

(Fast V8 lär vara billigast alla gånger...)

Link to comment
Share on other sites

Är riktigt sugen på att bygga en Cobra dock snurrar det runt en bild av en GT40 i huvudet oxå!

Du är inte ensam :D (jag lider av exakt samma åkomma och det finnes nog bara ett sätt att bota den på :515: )

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Gillar AlfaRonnys engagemang för Alfor....

Får lov att säga att dom har tillverkat ett par av världens "vackraste" motorer!

Hade varit kul med ett "udda" val av motor i en GT40 eller en cobra!

Det är ju det som är lite av grejen att göra nått som ingen annan har gjort eller iallafall inte så många !

Men tycker att det skall vara mins en 8:a eller 12:a i dessa bilar!

Kanske en Lexus V8 med dubbel turbo eller liknande!(Bild)

Jagga hade varit kul, 12cyl med förgasare :D

Heralue: Tror du att det har nått med det småländka blodet att göra?? ;)

post-533-1155993903.jpg

Edited by Matz
Link to comment
Share on other sites

De flesta Cobrabyggare skändar väl ändå Ford genom att ha Chevamotorer? =) Men det är ju klart att Cheva är mer locost..

V8 mullrar ju fint men jag hade inte sagt nej till en Alfa V6 eller varför inte en BMW 6:a? Hyfsat med bränsleekonomi i 24-ventilarna!?

Link to comment
Share on other sites

De flesta Cobrabyggare skändar väl ändå Ford genom att ha Chevamotorer? =) Men det är ju klart att Cheva är mer locost..

V8 mullrar ju fint men jag hade inte sagt nej till en Alfa V6 eller varför inte en BMW 6:a? Hyfsat med bränsleekonomi i 24-ventilarna!?

Shellby frågade Chevrolet om motor först men dom ville inte ha konkurrens med sin Corvette så då gick han till Ford., så en en Cheva är egentligen helt rätt!

Snopet va GM. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Var det inte så att vissa delar var Chevrolet. Minns att jag läst att Cobra-ägaren fick köpa kylaren hos Cheva...

Ni som snöat in på Cobra har säkert redan sett annonsen men jag påminner er ändå...

http://www.blocket.se/vi/9112763.htm?ca=16_s

Link to comment
Share on other sites

Ni som snöat in på Cobra har säkert redan sett annonsen men jag påminner er ändå...

http://www.blocket.se/vi/9112763.htm?ca=16_s

Hört att passformen på Polojo:s kit har varit sådär!

Men där bara vad jag har läst på ett annat forum, har inga egna erfarenheter dock!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

HOHO!

Kul ide men lite för mycket locost för min smak.

Eller rättare sagt ganska lite locost. Dyrt alltså!

Min kommer att gå på drygt 100 och då är det med en V8 och allt lull lull

Link to comment
Share on other sites

Tja, jag är väl uppe i ca 40 för kaross, ram, fälgar(snygga dock ej halibrands),nya coilovers, renoverade axlar, ny styrning m.m. så det ska nog gå! Motor och låda får väl vara orenoverade så länge, och lacken lägger jag själv. Det som drar iväg är ju allt som ska på utvändigt men har bestämt mej för att skippa sidepipesen. Klart att inte blir samma kvalitet som dina byggsatser men det var inte iden heller. Bygger ju på billigare delar men 3-500 kusar ska dom tydligen klara och det räcker för mej.

(Din ram ser bara jävla fin ut men den blir inte lika vridstyv som min,hehe)

Och räcker inte 100" så får det väl bli lite till då!

Välkommen till Locostvärlden!

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har skissat på lite olika typer av chassi, både rörchassi i fackverk samt profiler i fackverk typ din/GD-klon.

När man använder rörlaser så kan man tex få hela chassit på en pall med alla mått & vinklar på tiondelarna, vilket är smidigt.

Lite mer spelrum när man bygger chassi efter en tom kaross, men av erfarenhet så vet jag att det är enormt mycket jobb innan allt är klart, hänga dörrar, golv, torpedvägg, innerskärmar, bagageutrymme osv osv.

Så därför bygger jag efter en färdig kaross istället, så chassit måste passa karossen.

Min första (1988) cobra var lite av Locost, gjorde allt själv, inte dom dyraste fälgarna(American Racing), dock ny Cheva 454", insprut, TH 700 låda, jagga fram/bak, cab. Hamnade på under 150tkr.

Så visst, 100tkr går att bygga en Cobra på om man gör mycket själv och snikar. Mycket av delarna kostar dock en hel del typ vindruta, lampor, dörr/huvlås.

Link to comment
Share on other sites

Finliret på karossen är det som jag är orolig för, typ hänga dörrar m.m. Är rädd för att det blir knepigt att få det snyggt. Karossen är ju sladdrig som bara den nu innan alla väggar kommer i, men jag tror jag har räknat ut hur jag ska göra och det är ju det som är så jävla kul med den här hobbyn, att få klura lite.:icon_smartass1:

Tiondelar blir det väl inte när jag står och kapar rör men det är förvånande vad man kan fylla i med en svets! :515:

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

shit oxå... är avundsjuk...

det går ju bra att plasta in alu eller rf profiler i karossen eller trä... vet om folk som plastat in vp rör(elrör) vad man bör tänka på ...om du plastar fast något så drar plastningen i karossen vilket ger sättningar.. annars kan man ju alltid kitta/ limma med ett bra karosserilim..Tex sika 265 obs att det måste slipas rent och primas innan, så det sitter riktigt..

viss det är pyssel med att hänga luckor och dörrar... men tänk när du är färdig och det fungerar ..då är det kul..

lycka till , roligt att se någon som inte bara köper en vuxen lego byggsats :notworthy:

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Du menar alltså att plasten krymper eller? I.o.f.s. ett bra tag innan det är dags för dörrar m.m. men jag hade tänkt att plasta flexrör för kablar m.m.

Ibland saknar jag mitt lego!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...