loop Posted February 4, 2004 Share Posted February 4, 2004 I boken så används nåt skumt system för att mäta bla tjockleken på rören. Om jag fattat det rätt så går det inte att översätta direkt till mm. Så det jag undrar är om 19x19x1,5 duger till kardantunneln? Och om jag kan använda runda 19x1,25? Undrar också hur det är med skarvar på rören, är det helt olämpligt och otillåtet? Eller kan man placera dem på ställen där det inte gör så mycket? mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 4, 2004 Share Posted February 4, 2004 Vad är det för bok du inte kan översätta siffrorna i? Skrvra rör ska du nog låta bli med, Även fast röret inte ska utsättas för några speciella påfrasningar så ska du inte göra det. Det är en bil som ska kunna köra fort i kurvor utan att rasa sönder som du ska bygga:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted February 4, 2004 Share Posted February 4, 2004 Låter som tumdimensioner som du läst om... Det materialet får du köpa där... det blir dyrt och ett rent h---e att jobba med. "Standard" dimension för våra bilar är 25x25x2 till huvudstruktur 20x20x2 eller 20x20x1.5 till kardantunnel samt 20x2 rundrör till triangulering.. Bärarmar får du läsa om i en annan tråd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Daniel- Posted February 4, 2004 Share Posted February 4, 2004 När dom pratar tjocklek i boken så använder dom ibland enheten "swg" som betyder "standard wire gauge". I boken står det att det är ett sätt att mäta tjockleken på plåt och wajrar. 16 swg som dom rekommenderar till chassit bland annat kan översättas med 1.6 mm. Siffran 16 översätts till 1/16 tum . 18 swg blir alltså 1/18 tum, dvs tunnare än 16 swg. Så, ju lägre tal desto kraftigare gods. Hoppas det hjälper.. ;) Hälsningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted February 4, 2004 Author Share Posted February 4, 2004 Nu är det så att jag redan har RHS 19x19x1,5 i tillräcklig mängd och undrar om jag kan använda det istället för 20x20x2 samma sak angående rör 19x1.25 mm. Om jag fattat det hela rätt så är SWG inte enbart tjockleken utan att det beror även på rördimensionen och i förhållande till den, men jag kan mycket väl ha fel. Nog för att det var ett tag sedan jag läste materiallära(ca 12 år) men en skarv behöver inte vara något problem, men jag ville höra er åsikt. Det är redan skarvar, dvs det är inte jag som skarvat. Men jag skippar dem. Men om ni tycker att jag bör använda 20x20x2 mm så tar jag sådant. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Det är ju så att svetsfogaran är starkare än matterlialet som man svetsar i. Det kanske inte spelar någon större roll om rören är skarvade men jag skulle aldrig göra det, man vet ju aldrig:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Hej SFROs rekommendation är 20x20x2, vill man bygga i klenare material så gäller det att det blir en lätt bil med rätt låg effekt, man bör också förbättra konstruktionen av ramen en del. Dessutom bör man vara en duktigare svetsare. Jag tycker att du ska bygga i 20x20x2, i annat fall, kolla med den besiktningsman som du kommer att anlita. Han kanske vill ställa speciella krav om du väljer klenare material. /Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Det är väl bara i kardantunneln som man anväder 20*20? Och min tunnel är gjord i 19*19*2... tycker faktiskt inte det borde spela någon större roll, men ni besiktningsmän har många ideér ;) :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted February 5, 2004 Author Share Posted February 5, 2004 ok, då blir det tjockare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Hej Ja, nu ser jag att jag var otydlig...25x25x2 till huvudstrukturen, och rekommendation på 20x20x2 till tunneln - men lyckas man hitta 19x19x2 skulle jag knappast skrika högt bara det ser vettigt ut. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Klart det ser vettigt ut:) (det får besiktningemanen avgöra:)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted February 5, 2004 Author Share Posted February 5, 2004 rundröret då räcker det med 19x1.25 eller vad det nu är eller skall jag satsa på ett 20x2 rör? Där bak lär det väl inte spela så stor roll? Jag har för lite rör så jag tänkte att jag kanske kunde använda 19mm där bak och 20mm i de frä mre. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 6, 2004 Share Posted February 6, 2004 Hej På delar som inte belastas särskilt kan du använda de klenare rundrören. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts