Zwempha Posted June 6, 2006 Posted June 6, 2006 Hejsan Här kommer ett första försök att designa en IRS bakvagn. Kommentera gärna och ge synpunkter. Mvh Sven Quote
leto Posted June 6, 2006 Posted June 6, 2006 :thumbup: Der bra ut :) Några frågor (och lite gnäll ;) ) : Jag är nyfiken på vad du får för camber-kompensering. Har du kollat än? Sitter spindlarnas undre fästen i gaffel? Är armarna lika breda in mot ramen? Det blir enklare att sätta fästena om de är det, fast det är inte så ofta det går att göra. Spindlarna ser ut att vara många plåtar med underliga viklar och mycket svets, kan bil svårta att dra ihop rätt hemma på garaggolvet. Var tänker du sätta stötdåmpare/fjäder? Quote
Borken Posted June 6, 2006 Posted June 6, 2006 Borde inte diagonalstagen gå ända ut, jag tippar på att där de ansluter till huvudrören kommer det bli höga belastningar? H Janne Quote
Zwempha Posted June 6, 2006 Author Posted June 6, 2006 Tack för svaren. Spindlarna är bara en ren prototyp än, kommer att bli mycket enklare. Än så länge inriktar jag mig på geometrin och bärarmarna. Undre bärarmen smalnar av lite grann ut mot spindeln. Kommer nog att ha länkhuvuden mot spindeln i undre bärarmarna också. Camber är vid netutral sättning (horisontel undre bärarm) ca 1,5 grad Vid 5 cm nedfjädring ca 3 grader Vid 5 cm uppfjädring ca 0,5 grad. Tycker att 10cm fjädringsväg låter mycket, vad brukar den hamna på? Vad gäller fjädring går tankarna åt två håll. Endera enligt bilden eller som verkar vara vanligast att man sätter fjädringen mellan spindeln och fästpunkten på bokchassit. Mvh Sven Quote
pixbo Posted June 6, 2006 Posted June 6, 2006 Hej!10 cm fjädringsväg är ganska bra,tycker jag.7 in,3 ut.Det vill nog Sfro ha,minst.Om du lutar dämparna 20-30 grader så får du gott om fjädringsväg. mvh pixbo Quote
Zwempha Posted June 6, 2006 Author Posted June 6, 2006 Har ritat lite mer... Får precis plats en 9-7" dämpare. Vad tror ni? Mina camber vinklar jag angav tidigare, är de bra eller dåliga? Mvh Sven Quote
Bengt Norell Posted June 7, 2006 Posted June 7, 2006 Jag vet inte om du ritar med slutliga mått, isf har du kollat så du får i diffen i "mittburen". Jag tycker att det ser trångt ut, speciellt att få i och ur. Allt Gott Bengt Quote
Zwempha Posted June 7, 2006 Author Posted June 7, 2006 Nej. det är inte riktigt slutgiltiga mått. men i närheten. Har inte hittat mått på Sierra LSD någonstans, kanske är någon som sitter på dem här. Mvh Sven Quote
therealpinto Posted June 7, 2006 Posted June 7, 2006 Det finns en del mått på Sierradiff (och BMW) i en tråd på Rejsa när jag klurade på diff till Caprin: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2147...sierra&start=21 /Gustaf Quote
Bengt Norell Posted June 7, 2006 Posted June 7, 2006 Jag försökte bifoga en dwg-fil på diffen, med vy från sidan och uppifrån, men jag får inte bifoga filen med den ändelsen. Vill du ha dom så skicka ett mejl, så tar vi den den vägen. Ritningen är på en vanlig utan diffbroms. Allt Gott Bengt Quote
pacman Posted June 7, 2006 Posted June 7, 2006 Det ser lite trångt ut inne i "lådan". Ramfästet för stötdämparna borde nog stödja mot diffklumpen annars kommer nog fyrkantsröret att svikta. "Lådan" ser symmetrisk ut. Ena gaveln är väl del av ryggstödet (om du förstår vad jag menar) och borde väl då ha den lutningen? Sedan tror jag att botten-delen av lådan brukar luta lite uppåt bakåt. Men du kanske gör en annan design.... Spindlarna ser bra ut. Jag skulle försöka hålla ner antalet brytningar dvs. mer raka plåtytor.Sidoplåtarna ser jag inget skäl till att de skall ha en skarv utan bör kunna gå i rak linje uppifrån och ner. Mindre svets - lättare med formen. Quote
Zwempha Posted June 7, 2006 Author Posted June 7, 2006 I väntan på mått från Bengt så har jag lagt in en klump med rätt mått enligt Gustavs Rejsa tråd. Det verkar ju få plats. Jag har breddat ramen en del så lådan är lite större än den ser ut. Främre rören är ändrade till att ha samma vinkel som ramen. Mvh Sven Quote
Zwempha Posted June 7, 2006 Author Posted June 7, 2006 Fick precis bilderna! Tack Bengt. Lysande! /Sven Quote
Drake Posted June 7, 2006 Posted June 7, 2006 Tror man kan ta bort ett nedre krysstag utan att det gör så mycket. Så har Westfield gjort. Quote
leto Posted June 8, 2006 Posted June 8, 2006 Har du funderat på att vända de övre armarna så du får en fästpunkt i ramen och två på spindeln? Då kan du sätta stötdämparen direkt på spindeln. Quote
Zwempha Posted June 8, 2006 Author Posted June 8, 2006 "Tror man kan ta bort ett nedre krysstag utan att det gör så mycket. Så har Westfield gjort." Jag har sett det. Kanske är overkill men mitt bygge kommer att bli förhållandevis tungt och med vridstark motor så jag tar det säkra före det osäkra. "Vilket program ritar du i?" Solidworks "Har du funderat på att vända de övre armarna så du får en fästpunkt i ramen och två på spindeln? Då kan du sätta stötdämparen direkt på spindeln." Nja. Jag tror att hävstångskraften blir mycket större på den ensamma i så fall, rätta mig gärna om jag har fel. Mvh Sven Quote
leto Posted June 8, 2006 Posted June 8, 2006 (edited) Nja. Jag tror att hävstångskraften blir mycket större på den ensamma i så fall, rätta mig gärna om jag har fel. Broms och sido krafter bör bli lika men krafterna från hävarmen för fjädringen blir större, fast tanken var ju att slippa hävarmsfjädringen. Edited June 8, 2006 by leto Quote
Zwempha Posted June 8, 2006 Author Posted June 8, 2006 Kolla skissen. Jag får det till att krafterna blir betydligt större vid ramen än vid spindeln. Kanske är ute och cyklar, är bara hobbyingenjör :) Mvh Sven Quote
leto Posted June 9, 2006 Posted June 9, 2006 (edited) Kolla skissen. Jag får det till att krafterna blir betydligt större vid ramen än vid spindeln. Kanske är ute och cyklar, är bara hobbyingenjör :) Mvh Sven Jag är "riktig" ingenjör men är ofta ute och cycklar ändå :) Sån't här ÄR svårt och jag är väldigt osäker på vad som egentligen händer. Har sett lösningen används någonstans men de kan ha haft ett extra stag. Om man ritar ut reaktionskrafterna blir det ett moment i båda fallen (jag lånar din bild). Sätter man ett länkhuvud i den punkten så det blir inget moment ändå, de lasterna får undre armen ta hand om. Jag tycker att karfterna i armarna borde bli lika oavsett hur man vänder dom men säker är jag som sagt, inte. Spindeln och ramen har ju olika förutsättningar att ta hand om krafterna så det kan bli olika laster i vilket fall. Edited June 9, 2006 by leto Quote
TobbeF Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 "Tror man kan ta bort ett nedre krysstag utan att det gör så mycket.Så har Westfield gjort." Jag har sett det. Kanske är overkill men mitt bygge kommer att bli förhållandevis tungt och med vridstark motor så jag tar det säkra före det osäkra. "Vilket program ritar du i?" Solidworks "Har du funderat på att vända de övre armarna så du får en fästpunkt i ramen och två på spindeln? Då kan du sätta stötdämparen direkt på spindeln." Nja. Jag tror att hävstångskraften blir mycket större på den ensamma i så fall, rätta mig gärna om jag har fel. Mvh Sven Ante mej att det var solid, kör det själv, man skulle inte kunna få lägga vantarna på den där asm'en för den liknar ganska väl det jag bygger, vore kul att få dit med mina mått. Har länge tänkt rita upp den men det är ju som vanligt det där med tiden... mvh Tobbe Quote
Zwempha Posted June 16, 2006 Author Posted June 16, 2006 Självklart kan du få det. Jag ska bara rensa bort en massa testmått och onödiga grejer. Jag kommer inte att använda de måtten och spindlarna sen men det är ju alltid en början... /Sven Quote
Drake Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 Solidworks, är det svårt att lära sig? Har lekt lite med Autocad men tycker att det är för jävla yxigt. Finns det når bra program med lite lägre inlärningströskel? Var och tog mått på en GD-Cobra idag och skulle behöva sammanställa allt. Quote
svante Posted June 19, 2006 Posted June 19, 2006 Att vända övre bärarm må inte påverka någor stabilitetsbässigt MEN röret därinne lär inte tåla påfrestningarna då du svänger. Ang. det andra diagonalstaget på den undre så behövs tet inte, bäst skulle det bli om du gjorde trianglar både uppe och nere och sen ett "styrstag" så långt ut som du kan innan fälgen tar emot. Det kan sitta i samma infästning som den nedre bärarmen om det sitter på samma höjd i spindeln, annars gäller det att undvika bumpsteer som där framme. Ska se om jag hittar bilder på min lösning, annars får jag ta en ny bild.. Fråga mer, älskar att bolla hjulupphängningsfrågor.. Quote
Drake Posted June 19, 2006 Posted June 19, 2006 Off topic: Sorry! Svante, du har möjligtvis inte en ritning på din adapter till bromsoken bak? Quote
svante Posted June 19, 2006 Posted June 19, 2006 Har tillochmed två stycken laserskurna om någon är intresserad, släng ett bud och dom kan bli dina.. Ritningen ligger därhemma, kollar ikväll. Quote
Drake Posted June 19, 2006 Posted June 19, 2006 Jag är intresserad! Vad är ett vettigt pris då? :P Quote
Zwempha Posted June 19, 2006 Author Posted June 19, 2006 Svante: Hittade din tråd på Rejsa. Hur upplever du att din IRS-lösning fungerar? Det ser ju väldigt snyggt och prydligt ut. I mina helt oerfarna ögon ser det lite klent ut bara. Har precis skummat igenom bröderna Millikens tegelsten. Vet inte om jag är så mycket klokare efter det. Mest en massa nya begrepp som man inte ens hade en aning om att man måste bry sig om. Kingpin, scrub och annat... Så här långt har jag nog kommit fram till att det får bli något liknande en framvagn även bak med A-armar både över och under, men utan caster. Toejustering får bli med ett "styrstag" även bak. En fråga, finns det någon smartare lösning på camberjusteringen? Det verkar ju lite bökigt att behöva lossa övre bärarmen och sedan bara kunna justera i hela varv med spindeln. Mvh Sven Quote
leto Posted June 19, 2006 Posted June 19, 2006 Jo då, med en hylsa i ett rör. I stället för den gängade klumpen på A-armen sätter man ett rör, genom röret en gängad hylsa. sedan är det bara att vrida på hylsan för att justera. Ska se om jag hittar någon bild. En del kit har det. Quote
svante Posted June 20, 2006 Posted June 20, 2006 Svante: Hittade din tråd på Rejsa. Hur upplever du att din IRS-lösning fungerar? Det ser ju väldigt snyggt och prydligt ut. I mina helt oerfarna ögon ser det lite klent ut bara.Har precis skummat igenom bröderna Millikens tegelsten. Vet inte om jag är så mycket klokare efter det. Mest en massa nya begrepp som man inte ens hade en aning om att man måste bry sig om. Kingpin, scrub och annat... Så här långt har jag nog kommit fram till att det får bli något liknande en framvagn även bak med A-armar både över och under, men utan caster. Toejustering får bli med ett "styrstag" även bak. En fråga, finns det någon smartare lösning på camberjusteringen? Det verkar ju lite bökigt att behöva lossa övre bärarmen och sedan bara kunna justera i hela varv med spindeln. Mvh Sven Har inte hunnit köra så mycket än men hittills har jag inte märkt nån svaghet i bakre hjulupphängning. Det är 3,2mm gods i rören så det är så det räcker. Lite osäker på om de senaste bärarmarna är med på någon bild. => Drake Alla bud beaktas... ;) Quote
Zwempha Posted June 22, 2006 Author Posted June 22, 2006 Har läst på lite grann i Milliken & millikens bok nu och börjar få lite koll (tror jag). Här kommer några funderingar: Antidive och antisquat tror jag inte är aktuellt i en så låg och lätt bil. Är det någon som har byggt med det eller tror att det gör någon nytta? 4-5 grader caster verkar vara vanligast, kommer att köra på det. Kommer att försöka få till 0 scrub eftersom det lutar åt 4wd, mindre slitningar i ratten vid acc. Några synpunkter på det? Vad har ni för fjädringsväg? Upp resp ner? Mvh Sven Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.