Borken Posted May 22, 2006 Posted May 22, 2006 Hej Jag har sökt mig blind men ej funnit!! Kan man använda en uniball(kulled) i så att säga fel ledd i ett panhardmontage? Gjorde en liten skiss på hur jag menar. /Janne Quote
leto Posted May 22, 2006 Posted May 22, 2006 Om bara leden klarar rörelsen (vinkeln) så ska det inte vara några problem. Och skruven vertikalt är faktiskt "rätt" ledd i en framvagn. Quote
Michael Th Posted May 22, 2006 Posted May 22, 2006 enligt något inlägg på rejsa så skulle livslängden förlängas om man placerade den platt liggande tex i en framvagn.. undrar om inte det var therealpinto som sa det i urbans swift tråd.. dvs bulten på höjden som borken oxå skrev...(ser jag nu) :racesmile: Quote
Arrowsmith Posted May 22, 2006 Posted May 22, 2006 Jag har sett sjuor med leden så i bärarmarnas ändar istället för bussningar med öron i chassit. Så det funkar bra m.a.o. Quote
Borken Posted May 23, 2006 Author Posted May 23, 2006 Låter bra, vad tror ni på för storlek för ett panhardstag? M16X1,5 tippar jag på....å rejäl svetsände. H Janne Quote
pixbo Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Hej!Jag har M12 i mitt stag.Av god SKF kvalitet. mvh pixbo ;) Quote
Borken Posted May 23, 2006 Author Posted May 23, 2006 Var handlar man? Ska bara ha EN så priset är inte helt avgörande. /janne Quote
Sonett7 Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 http://www.mecmove.se/ Satsa på en Rodobal MTE (deras länkhuvud av motorsportkvalité) :racesmile: Quote
Borken Posted May 23, 2006 Author Posted May 23, 2006 Vid närmare eftertanke så spelar priset lite roll. Sportvarianten på mecomove kostade 830:-(+190:- i frakt) :( En något billigare fanns också a´470 :- /janne Quote
Jonte Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Har du kollat hos Kontima? Tyvärr ingen koll på pris hos dom. Quote
therealpinto Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Jag är ingen superexpert på länklager, men om man "lägger" leden ner så får man fundera på vilka krafter den tar upp. Undre främre bärarmen på en sjua, till exempel, bär ju upp bilens vikt via stötdämpare/fjäder i de flesta fall. Då gäller det att leden klarar belastningen i den riktningen. Exemplet från rejsa tror jag var en bil med fjäderbensframvagn och då är det en annan sak, litegrann. Där hade jag inget att invända mot placeringen även om någon annan (minns inte vem) hade det. I ett panhardstag som bara tar last i sidled spelar det ingen roll, bara vinkeln räcker till, som sagt. /Gustaf Quote
Arrowsmith Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Vid närmare eftertanke så spelar priset lite roll.Sportvarianten på mecomove kostade 830:-(+190:- i frakt) :( En något billigare fanns också a´470 :- /janne http://forum.locostsweden.se/index.php?s...903&hl=uniballs :whistling: Quote
Borken Posted May 29, 2006 Author Posted May 29, 2006 Hejsan Det var ett tag sen man höll på med hållfasthetsberäkningar så jag önskar lite hjälp med detta. Konstruktionen är ett panhardstag på 900 mm * 30*2 som sitter i 3 mm fästöron i chassit och i (om jag får tag på en bra uniball) bakaxeln allt material är motsvarande Rel 220 N/mm2. Det förefaller som om infästningarna för panhardstaget inte pallar ens i närheten av vad själva panhardstaget om man räknar på hålkanttryck. Staget pallar ca 40 KN, hålkanttrycket hamnar med 3 mm infästning på 13.2 KN en ev. m12 uniball pallar tydligen 23 KN. Om man svetsar på 2 st 3 mm brickor på fästöronen så halveras hålkantrycket, eller hur(man kan inte räkna med klämförband?)? Är det rimligt med en M12 uniball för panhardstaget? /janne Quote
leto Posted May 29, 2006 Posted May 29, 2006 Om hålkanttrycket ska bära så är något redan fel. Det bör vara friktionen mellan fästet och ledkulans sidor (som blir när skruven klämer åt) som ska ta kraften. Om det blir hålkanten som tar smällen kommer den att deformeras tills ytan ökar så mycket kanten orkar bära trycket, dvs hålet blir lite ovalt. Och det lär inte spela så stor roll. Quote
Borken Posted May 29, 2006 Author Posted May 29, 2006 Ett klämförband alltså? Jag har för mig att man inte fick räkna så, men kan man göra det så är det ju förträffligt. Vad ska man ha för moment på en M10 8.8 för att få bästa möjliga förband? H Janne Quote
leto Posted May 29, 2006 Posted May 29, 2006 (edited) Hittar inte min "Björks" så jag kan inte hjälpa dig med åtdragningsmomentet. Jag förklarar dåligt. Det stämmer att man inte brukar räkna på klämförband även om det är det som bär, mest för att det är svårt och osäkert att räkna på. Dimensionera som om skruven inte var åtdragen, dvs haveri. Du behöver inte bry dig om hålkanttrycket men bör ha rimliga spänningar i skruv, fäste och svetsar. Sedan kan det vara på sin plats att ta sig en funderare på vilken del man vill ska gå sönder först. Välj något billigt som är lätt att byta ;) Tyvärr brukar det vara svårt att få skruvarna som svagaste länk. 13,2kN motsvarar 440 kg vid 3G, lite tajt kanske men inte så fel ute. Är det knäcklasten eller sträckgränsen som är dimensionerande på staget? Edited May 29, 2006 by leto Quote
Borken Posted May 29, 2006 Author Posted May 29, 2006 (edited) Sträck, euler gällde inte. edit: fel av mig naturligtvis gäller knäckning, går man efter stålbyggnadsnorm 70 så blir max knäckkraft 19 kN om jag räknat rätt. Jag antar att om man tar en tillräckligt bra uniball så är det fästena som ger sig först. 13.2 kN ligger lite för nära gränsen, jag tror själv egentligen mer på det dubbla ungefär(vad SFRO tror är väl egentligen det viktiga). edit:Nu tänker jag nog välja en klenare uniball på ca 20 kN och då vette fan vad som ger sig först förmodligen själva panhardstaget, det är bra då jag antar att staget bara kommer att böja sig lite istället för att smälla tvärt av. / Janne Edited May 30, 2006 by Borken Quote
leto Posted May 30, 2006 Posted May 30, 2006 Där ser man, jag gissade på sträckgränsen som dimensionerande med knäckning tätt efter. Fast 19kN låter lite lågt, är det säkerhet medräknad i byggnormen? Ska man kanske räkna mot brottgräns på fästena? Om ett fäste böjer sig är bilen troligen fortfarande körbar. I mina fegare stunder har jag räknat att grejorna ska klara 3G och halva bilvikten mot utmattningsgränsen och struntat i havericenariot. Minns inte om jag la på en svetsfaktor också. Hur rätt eller fel det blir är en öppen fråga, hållf är ju ingen exakt vetenskap. Åsikter välkommna! Quote
Borken Posted May 30, 2006 Author Posted May 30, 2006 Jo det är en säkerhetsfaktor med i normen, skulle tippa på att den är kring 2 så man hamnar ganska nära draget. Jo jag funderar på att titta på fästena också, men det känns som om dom skulle kunna hålla för lite mer än själva staget. Jag hittade en formel för friktionsförband och räknade med en vanlig 8.8 M10-skruv då skulle friktionen hålla för 5,56 kN(säkerhetsfaktor 2) men vad jag inte fattar är om det gäller per sida eller hela förbandet? /Janne Quote
Arrowsmith Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 BILDER :P (tjatade han ) :racesmile: Här kommer en i stort sett oduglig bild på det hela... Passerade förbi byggaren ikväll och tog denna bilden sedan var batterierna slut. Hade tänkt ta några till men det tänkte inte kameran tyvärr... bilden blev så kass att jag satte dit en pil för att se leden... Jag tar fler vid nästa tillfälle Michael.. Quote
Michael Th Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 brukar man inte rekomendera att sätta leden i en gaffel för att sprida krafterna till 2 infästnings punkter...eller det kanske kommer ett ``lock´´ över leden vid pilen... har för mig att ``esther ´´ schassien ofta har denna lösning på nedre bärarmen.. iofs så ser det ut som om övre bärarmen och har ensidigt skruvade ledre...om du förstår vad jag menar... jag säger inte att det ena är mer rätt...men.... better safe than sorry... (ja jag är skyddsombud på jobbet :D ) :racesmile: Quote
therealpinto Posted June 1, 2006 Posted June 1, 2006 Jo, alla leder (speciellt länklager) bör sitta i "double shear", dvs en "gaffel". Speciellt om den står på en "stolpe" som leden i bilden gör. /Gustaf Quote
Michael Th Posted June 1, 2006 Posted June 1, 2006 men om man sätter ledlager i toppen/botten på en styrspindel (upright) hur lösa ``double shear´´ ?? :o :racesmile: Quote
Arrowsmith Posted June 1, 2006 Posted June 1, 2006 Visst håller jag med om resonemanget om leden.... Jag har nämnt det för byggherren i fråga men jag kan bara konstatera att i helgen så gick även detta esther chassi rakt genom SFRO besiktningen utan anmärkning på bärarmsinfästningarna..... Inga namn nämnda men vissa SFRO besiktningsmän tycker uppenbarligen att det är helt okej att göra såhär, för det finns ganska många chassin med denna lösningen godkända. Quote
Michael Th Posted June 1, 2006 Posted June 1, 2006 som någon sa innan någonstans på detta eminenta forum..det borde finnas en gemensam regelsamling som alla SFRO besiktnings män/(quinnor finns dom??) går efter så man vet vad som gäller... dom gör ett jättebra jobb men ...kul om man vet vad som gäller sas... :blink: Quote
Thomas Posted June 1, 2006 Posted June 1, 2006 Det borde bli utmattningar med tiden och då kan det bli spännande hej o hå. Quote
therealpinto Posted June 1, 2006 Posted June 1, 2006 men om man sätter ledlager i toppen/botten på en styrspindel (upright) hur lösa ``double shear´´ ?? :o :racesmile: Tja, då är det svårt. Egentligen bör man inte använda ledlager där utan hellre en "riktig" spindelled. Men ibland kommer man inte ifrån lösningar som inte är optimala. Det är skillnad mellan "bör" och skall. Man kan godkänna lösningar som inte är optimala, utan att för den skull rekommendera dem. /Gustaf Quote
Michael Th Posted June 1, 2006 Posted June 1, 2006 Är de här en lämplig lösning då? funderar ...borde det inte bli en brytning i den främre bussningen om man bara har ett ledlager på en rät linje..?? dvs mer optimalt med ledlager i bägge punkter..??!! Quote
leto Posted June 2, 2006 Posted June 2, 2006 Det borde bli utmattningar med tiden och då kan det bli spännande hej o hå. Efter som stolpen ser ut att sitta på kanten av en plåt kan momentet tas upp som rörelse i plåten, med lagom tjock plåt kommer det hålla. Fast då kommer A-armen att röra sig så det blir en del intressanta dynamiska fenomen i framvagnsgeometrin. Caster och Ackerman borde ändra sig en del. Quote
Thomas Posted June 2, 2006 Posted June 2, 2006 Fästörat ser bra ut och i övrigt kan jag inte uttala mig. men Bumpsteer? ska du byta kuggstång? verkar lite lång. Quote
Michael Th Posted June 2, 2006 Posted June 2, 2006 men Bumpsteer? ska du byta kuggstång? verkar lite lång. kan bero på fullt rattutslag... :D Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.