Jump to content

Recommended Posts

Om man har orginalmotor och ett effekt-vikt förhållande exakt enligt regler. Men man har ingen KAT + ganska effektiva extraktorrör. Då kan ju effekten trilla upp en del. Mina 156hk kanske blir 170... Vad säger reglerna, anses detta vara trimmning?

Och kan man plocka på ett eftermarknads sprut med separata spjäll utan att det anses trimmat?

Link to comment
Share on other sites

Har du en orörd originalmotor så ska det inte vara något problem. SBP kollar egentligen bara effekten mot motornumret (har det sagts till mig)

Link to comment
Share on other sites

Med "bara" annat grenrör och avsaknad av kat brukar man (=ASB) sällan bråka, katen i sig stryper ju inte märkbart om den är fräsch. Om man däremot ändrar motorn med separata spjäll är risken stor att effektintyg krävs.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Med "bara" annat grenrör och avsaknad av kat brukar man (=ASB) sällan bråka, katen i sig stryper ju inte märkbart om den är fräsch. Om man däremot ändrar motorn med separata spjäll är risken stor att effektintyg krävs.

/Gustaf

Allt är ju relativt, men kan inte låta bli att berätta vad jag lärt mig.

Den 3" race katten jag kör med sätter ett tak på min effekt på ca 450hk. ca 100hk mer utan kat.

(detta är inte en super7)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...