Drake Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Nå? Ska man ha såna eller inte? En del menar ju att man förlorar en del av vitsen med individuell upphängning med en krängningshämmare. Speciellt i lätta bilar med låg tyngdpunkt. Man vill ju att alla hjulen sitter i backen och inte tvingas upp av en hämmare. Vad vinner man, resp. förlorar man? Ok i en tung bil som man vill ha mjuka fjädrar i men i en 7n? Har SFRO det som krav? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Har SFRO det som krav? Nej dom har inget sånt krav. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 I boken suspension and brakes for litcars så rekommenderar de att köra utan krängningshämmare, de menar att ifall en så låg och lätt bil kränger så är fjädrarna för mjuka och det är dem man ska angripa i första skedet. boken ingår i en serie som heter speedpro series det finns bl.a. en bok om SU förgasare en o MG och en hur man bygger en snabb bil o en om 4 cylindriga motorer för high prformance o en om tändning och en om topplock o en ang. kamaxlar, bra och lättförståeliga böcker på Engelska. jag har köpt min på LAFRI i Karlskrona Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Ja, du skall ha krägningshämmare. ;) Om bilen inte kränger så är antingen fjädrarna för hårda eller rc placerat för högt. Har du högt rc får du jackingkrafter, har du för hårda fjädrar tappar du väggrepp. Självklart finns inga rätt och fel, men skall man ha en bil för att svänga med så bör man ha så bra förutsättningar som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 I boken suspension and brakes for litcars så rekommenderar de att köra utan krängningshämmare, de menar att ifall en så låg och lätt bil kränger så är fjädrarna för mjuka och det är dem man ska angripa i första skedet.boken ingår i en serie som heter speedpro series det finns bl.a. en bok om SU förgasare en o MG och en hur man bygger en snabb bil o en om 4 cylindriga motorer för high prformance o en om tändning och en om topplock o en ang. kamaxlar, bra och lättförståeliga böcker på Engelska. jag har köpt min på LAFRI i Karlskrona HOW TO BUILD AND MODIFY SPORTSCAR AND KITCAR SUSPENSION AND BRAKES FOR ROAD & TRACK Författare: Des Hammill Förlag: VELOCE PUBLISHING PLC Bandtyp: Häftad, Språk: Engelska Utgiven: 200210, Antal sidor: 127 Vikt i gram: 528 ISBN: 1903706734 Pris: 262 kr (247,17 kr exkl. 6% moms) hos adlibris.com helt okey bok :) :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Jorå! Har dom där böckerna och har läst dom till leda men hur funkar det egentligen? Teori är nog en sak och tror att jag har koll på den biten, men har man bara gasat på en hoj och i en gammal toksaab så vore det kul med lite input från er som har gjort det live så att säga. Man kan ju läsa sig trött på olika teorier och ideer men när det kommer till kritan så måste ändå gatans lag väl gälla? Eller Murphys? Hade hört och fått allt berättat för mej när jag skulle köra på väggenmed en gammal Indian i en "dödstunna" för första gången och visste precis hur jag skulle göra, och hur fan gick det då? :biglaugh2: ONT! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 HOW TO BUILD AND MODIFY SPORTSCAR AND KITCAR SUSPENSION AND BRAKES FOR ROAD & TRACK Jag har läst den, och tycker du heldre skall lägga pengarna på "väghållningsboken" Av Göran Malmberg http://rejsa.nu/vaghallningsboken/info.asp I "HOW TO BUILD AND MODIFY SPORTSCAR AND KITCAR SUSPENSION AND BRAKES FOR ROAD & TRACK" Precenteras väldigt många hur, men inga varför. Du får veta att du skall göra si och så, men inte vad som händer, varför man gör på olika vis eller hur man beräknar någonting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Jodå. där står t.ex. vad som händer ifall man sätter trailingsarms.en på olika vis i bakvagnen. och enligt SFRO boken ska de nedre vara vinklade neråt mot bakaxeln, fast det kan ge "styrning" av bakvagnen. där kan man faktiskt balansera över o understyrning. samtidigt så beskriver den om framvagnens olika geometri vid olika lutningar på dessa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.