Acke Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 moklis... när de asfaltera om gatan utanför oss ( har en brant backe ner från vägen ) så blev de en såpass vass "kant" att ja inte kom över krönet me sjuan... å då pratade ja me dom dagen innan å förklara att min bil va lååååg bara för att vara på den säkra sidan... ja va redan tvungen att köra redigt på tvären över krönet för att inte ta i under... Så.... Vad händer när de asfalterat förbi våran nerfart ?? jo, de höjer gatan me nästan 5 cm så ja kommer inte ut me bilen längre. !!!!!!!!!!!!!!!!! :banghead: Å de vägra göra om de utan ja fick ringa gatubolaget å prata me en chef som ringde gybbarna å sa till de att åka tillbaka å fixa min upp/nerfart.. De sluta me att de fick bättra på 4-5 ggr fick me ny asfalt innan de blev såpass bra att ja kunde komma upp me bilen... första 2 ggr la de enbart asfalt mitt på "kanten" vilket ja försökte förklara att de gör bara saken värre då jag behöver mer asfalt under hjulen å inte mitt under bilen men de verkar inte krävas mycket för att bli asfaltsgubbe.... :mad: nåväl... skönt för dig att de fixade de bra för dig.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 29, 2006 Author Share Posted June 29, 2006 Trist! Men bara rosor till mina "kommunalgubbar"! :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted June 30, 2006 Share Posted June 30, 2006 Såg din bil i Finspång idag, riktigt snygg. Det kändes bra att se att det "funkade" så bra med den breda vxl-lådan bak eftersom jag troligtvis kör ett liknande koncept på min fast med alfa delar. Den ser riktigt fet ut. Hur bred är din ram i bakänden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 30, 2006 Author Share Posted June 30, 2006 Jaha kul! Lurade med en tjej från kontoret oxå, hon fick en upplevelse! :biglaugh2: Jag får mäta på den när jag kommer hem. Det är ju inte jag som har byggt den. Kan meddela att konceptet fungerar bra, jag har inte märkt några nackdelar som övertsyrning eller så. Blir det en Alfetta-låda vid bakaxeln? (kanske samma på 75:an....) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 30, 2006 Author Share Posted June 30, 2006 Den ryker lite nu... vad kan det vara? :( GSi-motor med 5000 mil? Ventiltätningar? Kolvring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted June 30, 2006 Share Posted June 30, 2006 Jaha kul! Lurade med en tjej från kontoret oxå, hon fick en upplevelse! :biglaugh2: Jag får mäta på den när jag kommer hem. Det är ju inte jag som har byggt den. Kan meddela att konceptet fungerar bra, jag har inte märkt några nackdelar som övertsyrning eller så. Blir det en Alfetta-låda vid bakaxeln? (kanske samma på 75:an....) Japp "samma" låda, i princip ialla fall. Har du koll på vilken viktfördelning du har? Jag skulle gärna tigga till mig en visning av bilen nån gång, :bowdown: Det känns inte helt ok att stå och drägla, krypa under, provsitta osv en främmande bil på gatan så jag kikade bara som hastigast idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 30, 2006 Author Share Posted June 30, 2006 Du kan komma över idag, om det passar. Men inte 15:00, för då är det fika!! :biglaugh2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted June 30, 2006 Share Posted June 30, 2006 Du har PM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 30, 2006 Author Share Posted June 30, 2006 Den ryker lite nu... vad kan det vara? :( GSi-motor med 5000 mil? Ventiltätningar? Kolvring? Finns det nåra små o-ringar på ventilskaften som kan vara slut efter 17 år? Ett troligt fel, på en i övrigt fräsch motor? :huh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 30, 2006 Author Share Posted June 30, 2006 Du har PM Provturen gick bra, utan tendens till oljedimma. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 30, 2006 Share Posted June 30, 2006 vad hyggligt gjort av dem. en tårta kanske skulle passa? tydligen så finns det om för mänskligheten. verkligen kul. jag skulle ha likadant gjort här men det fick jag betala. kommun har en gång gjort fel här för kanten skulle vara mycket lägre, men de tog inget ansvar bara erkände att de gjort fel. Stort Grattis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 30, 2006 Author Share Posted June 30, 2006 Javars, om jag visste vilka de var... Det var verkligen övveraskande när jag insåg vad de hade gjort, perfekt! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 30, 2006 Author Share Posted June 30, 2006 Kolla bara! O jmf med att ha en vertikal 10 cm kant :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 30, 2006 Share Posted June 30, 2006 ..och så överaskad killen som kör snöplogen kommer att bli :biglaugh2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 30, 2006 Author Share Posted June 30, 2006 ..och så överaskad killen som kör snöplogen kommer att bli :biglaugh2: Ja, jag har tänkt på det..... sätta ut små vimplar kanske??? Tobbes ramp, beware! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 1, 2006 Author Share Posted July 1, 2006 Avhjälper fel efter fel - snart har jag oljetryckslampa! Men hur ska den kopplas? Jordar den när trycket sjunker? Nån med GSi?? Förra ägaren verkar ha kopplat helt på måfå.... tempgivare till termobrytare t ex. Oljetryckslampan är jordad i båda sladdarna, inte mycke lyse där. Hittade fläktbrytaren oxå, när jag tog loss panelen. Så nu har man värmefläkt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted July 1, 2006 Share Posted July 1, 2006 Avhjälper fel efter fel - snart har jag oljetryckslampa! Men hur ska den kopplas? Jordar den när trycket sjunker? Nån med GSi??Förra ägaren verkar ha kopplat helt på måfå.... tempgivare till termobrytare t ex. Oljetryckslampan är jordad i båda sladdarna, inte mycke lyse där. Hittade fläktbrytaren oxå, när jag tog loss panelen. Så nu har man värmefläkt! Jepp den jordar, det brukar stå ett värde på dom 0,3 bar tex. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 1, 2006 Author Share Posted July 1, 2006 Härligt, det verkar som den funkar nu. :racesmile: En bra stol och en riktig hastighetsmätare är nästa punkt på önskelistan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 1, 2006 Author Share Posted July 1, 2006 Förresten, uni-ball ska man smörja dom på nåt sätt? Lite fett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted July 1, 2006 Share Posted July 1, 2006 Vissa smörjs, andra inte(PTFE) :) Smörjan binder ofta damm och bildar då en slippasta= utslitna leder. Har du smörjnipplar så skall det tryckas in fett så ofta man orkar just för att trycka ut skiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 1, 2006 Author Share Posted July 1, 2006 OK, ska kolla mina då. Skrev frågan sittande på Busfabriken i Linköping. En jättelik inomhuslekplats för barn. Upptäckte efter ett tag att de hade datorer som föräldrarna kunde använda. Härligt! Sonen leker o pappa kollar bilforum. Sista timmen där fick fort...för fort! :prop: x Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted July 2, 2006 Share Posted July 2, 2006 (edited) Verkar vara en "fritids problems lösare" till bil du har hittat! Skönt att se att du håller humöret uppe fastän det dyker upp nya problem hela tiden!! Edited July 2, 2006 by Matz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 2, 2006 Author Share Posted July 2, 2006 Verkar vara en "fritids problems lösare" till bil du har hittat!Skönt att se att du håller humöret uppe fastän det dyker upp nya problem hela tiden!! :lol: :lol: Ja, den passar men kunskapsnivå som gammal hundkojemek. :D Mkt småfel, åsså får man plocka isär och plocka ihop gång efter gång. Det underlättar att den är så lättmekad. Å snart har jag känslan att det jag som har byggt den....nåväl, iaf fått den att funka! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 2, 2006 Author Share Posted July 2, 2006 Såg din bil i Finspång idag, riktigt snygg. Det kändes bra att se att det "funkade" så bra med den breda vxl-lådan bak eftersom jag troligtvis kör ett liknande koncept på min fast med alfa delar. Den ser riktigt fet ut. Hur bred är din ram i bakänden? 117 cm istf 107 cm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 2, 2006 Author Share Posted July 2, 2006 (edited) Har en racekat och 2 ljuddämpare nu, med utlopp vid bakstammen. Skulle hellre köra utan kat och ha en enkel MC-dämpare med sidoutlopp, sidepipes. Kan jag göra detta lagligt? Katten står omnämnd i regbeviset. Finns det några lämpade MC-dämpare för en trimmad 2.0 L Gsi? Edited July 2, 2006 by apex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 3, 2006 Author Share Posted July 3, 2006 Var på en hysteriskt skön banträff på Sviestad idag. Bilen gick perfekt. Fick hål i oljetråget på grusväg efteråt. Vntilerna lät lite skunk, men med ny olja tystnade de. Rekord/Omega har visst oljetråg i plåt? Nån som har ett på hyllan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 5, 2006 Author Share Posted July 5, 2006 Mitt nya oljetråg, ger 4 cm mer markfrigång, kan behövas :D Åsså är det i stålplåt!! :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 5, 2006 Share Posted July 5, 2006 hur ser det ut innifrån??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 5, 2006 Share Posted July 5, 2006 det som begränsar är svänghjulet. med det som lägsta punkt kan man utgå från hur låg oljesumpen blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 12, 2006 Author Share Posted July 12, 2006 hur ser det ut innifrån??? Kan posta en bild när jag får det, Yuk har snott stålarna iaf 2500:- :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 13, 2006 Author Share Posted July 13, 2006 Ingen sump ännu... skickades 5:e :( Blir väl inget Kinnekulle i morgon m.a.o. :angry: Men ärligt talat skulle jag vilja köra lite mer med bilen innan jag ger mig ut på en långresa.... Jag har ju 2 racerbanor på 15 km avstånd i Linköping! :D Man kortar pick-upen 30 mm åsså gissar jag att man vill ha samma volym men "plattar ut" den i 2 vingar. Han har en variant som han kallar Sunbeam, det kanske är nån typ som fanns original på Imp?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 13, 2006 Author Share Posted July 13, 2006 (edited) Har hittat en 300 hk turbomotor som passar rakt av, billigt.... ska man köpa o slänga i originalet till besiktningarna?? :wacko: Edited July 13, 2006 by apex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 13, 2006 Share Posted July 13, 2006 undrar om dina driv axlar tål 300hk..eller hur va det skulle du satsa på nytillverkade(dyra) axlar?iofs är turbo hästar kankse lite snällare för effekten kommer inte direkt ..ketchup :D he he...så länge du bara kör bana me den häftige motorn så bryr sig nog besiktningen inte...men kör inte på allmän väg och förolyckas bara...... behöver du moset?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 13, 2006 Author Share Posted July 13, 2006 Njae 300 hk o 600 kg vore ju kul på Mantorps raka..... smiska det mesta. Men nya drivaxlar, helst andra knutar osv skulle väl krävas. Men motorn är gratis, det är mest det olagliga i det hela som stör mig en smula..... 300 hk i denna är väl som 900 i en Porsche :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 13, 2006 Author Share Posted July 13, 2006 Tappade en framskärm vid senaste banmötet. Måste vara ett utmattningsbrott. Well-well, håller på å svetsar ihop bitarna å ska förstärka spillrorna av skärmen, så att man kan återställa allt i helgen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 Framskärmsstagsbrott..... :( Det vanligaste problemet för sjuor, verkar det som. Skönt att man inte är ensam.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 14, 2006 Author Share Posted July 14, 2006 OK, jag gissade att det är nån utmattning. Hela ställning och skärm hänger i 1 punkt och vajar....! SKA jag handla 300 hk motor, vad tycker forumet? :blink: :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 som sagt... för bankörning passar den ju super... du får la göra som många andra.. byta motor varje gång du skall på bankörning.... :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 14, 2006 Author Share Posted July 14, 2006 Eller kan man besa med 204 hk Opelmotor? (1000 kg tjänstevikt) Eller trimma ner turbomotorn till 150 hk... lågtrycksturbo? Kan de acceptera det, SFRO? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 (edited) vet inte om någon kommit på en skärminfästning som garanterat håller för vibrationenra... men går det sönder ...då var det endå dags att byta.. :D och visst för rätt pengar kan du ju köpa turbo spisen... sedan e det ju alltid frågan om hur motorns karaktär e.. ketchup eller en gradvis stegring.. kanske inte så kul med den förstnämda på en knixig bana..men men till rätt pris handla..kan ju passa i en annan opel annars.. vill minnas du har en till :D eller sälj till mig :racesmile: :lol: Edited July 14, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 14, 2006 Author Share Posted July 14, 2006 vet inte om någon kommit på en skärminfästning som garanterat håller för vibrationenra... men går det sönder ...då var det endå dags att byta.. :D och visst för rätt pengar kan du ju köpa turbo spisen... sedan e det ju alltid frågan om hur motorns karaktär e.. ketchup eller en gradvis stegring.. kanske inte så kul med den förstnämda på en knixig bana..men men till rätt pris handla..kan ju passa i en annan opel annars.. vill minnas du har en till :D eller sälj till mig :racesmile: :lol: OK, det är en bra-att-ha-pryl m.a.o. :D Vet iofs inte hur riktig uppskattningen 300 är, o motorn kan ju ha gått 25000 mil :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 vad är det för maskin? Spec.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 Det är nog en klok idé att ta reda på lite nogare vad det är för något... Lägg inte pengar på något du inte vet vad det är! Annonssidorna dräller av oseriöst skrot avsett för godtrogna köpare. Det finns alldeles för många siffermissbrukare på internet. Läser du lite olika forum så ser du snart att det blir 300-400 hkr. i vilken bil som helst bara man byter chip och luftfilter till något bling-bling skit. Det är så man kan spy! :Hmm: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 14, 2006 Author Share Posted July 14, 2006 (edited) vad är det för maskin? Spec.? CX20LET med uppgraderad, renoverad turbo. Samma motor som jag har med turbo o lågkomp. "Japp, den är helt komplett med, givare, kabelhärva, slangar, ic, databox.. Den har gått strax över 15000 vill jag minnas... Motorn är chippat, turbon är renoverad och uppgraderad, öppen dump o där sitter en sport koppling.. D e som är nyligen bytt är vattenpumpen, och killen som jag köpten av hade då nyligen haft av toppen o bytt lite... kommer inte ihåg vad exakt.." Edited July 14, 2006 by apex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 300hkr i en sådan behöver inte betyda mer än strax över kilot i laddtryck. kör med XE kammarna de ger mer men lite mer ketchup. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted July 14, 2006 Author Share Posted July 14, 2006 300hkr i en sådan behöver inte betyda mer än strax över kilot i laddtryck. kör med XE kammarna de ger mer men lite mer ketchup. Hehe, jag tolkar det som att du tycker att jag ska handla!! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 Läser du lite olika forum så ser du snart att det blir 300-400 hkr. i vilkenbil som helst bara man byter chip och luftfilter till något bling-bling skit. Det är så man kan spy! bilspurt hästar... det bara drälllller av dom :biglaugh2: alla pratar om dom men få har sett dom.. :blink: vad du handlar e ju upp till dig.. men det e ju inte fel med en motor till, om man ser med facit hur mycket som du redan fått fixa, så står det nog på att byta spisen oxå innom en när framtid. :lol: fast risken för ras, ökar ju med kvadraten när man matar på mer mos.. till rätt pengar köp, men som Aero sa kolla vad det är du vill köpa..pch varför säljs denna ``juvel´´ :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 Ser att det är fler och fler som jagar mer och mer hästkrafter till sina bilar... sitter bara och undrar lite hur körbar blir bilen när man har runt de 250 till 350 hk som några dom jaga ? Trodde det skulle räcka med de 131hk som jag kommer att ha i mitt bygge och försöka bygga runt 550kg Min tanke var lagom med hk och låg vikt... det borde man klara sig långt på : ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 min lilla swift 1,3-16 har haft 105 ystra pollar... skall börja med det.. försöker iofs bygga lätt oxå :D = :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 är pengarna rätt så handla. bara en sån 16v. topp är inte gratis. och håller man varvet på rimlig nivå så håller det länge o bra. ARP bultar rekommenderas om du ska ligga runt 7000-7500 RPM sedan andra stakar. original så klarar denna motor 6800RPM kontinuerligt enligt opels instr. bok på den. det är en bra maskin. Toppen har Cosworth tagit fram och en del är gjutna av dem. då står det coscast på dem. och har du överladdning 1-1,2bar så är det helt ok. det blir roligt att köra en sån bil. speciellt 3:ans o 4 ans växel. så håll dig på bana. bra däck och övrig hjulupphängning är ett krav så inget brister för då bye bye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.