Jump to content

Locost med Kadett GSi


Recommended Posts

Helt rätt

Då jag saknar värmepaket i min bil, har inte detta varit något problem

En trevägsventil är nog rätta lösningen,detta för att säkerställa cirkulation (hela tiden) genom toppen

//kjelle

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 738
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Helt rätt

Då jag saknar värmepaket i min bil, har inte detta varit något problem

En trevägsventil är nog rätta lösningen,detta för att säkerställa cirkulation (hela tiden) genom toppen

//kjelle

Ska kolla om jag kan hitta en sån?

Har hittat en justerbar termokontakt iaf, inhandlas snart!

Har fått hem nya sulor oxå, Yoko A048 :racesmile: i 195/55/15

Men vad ska man ha för tryck? Rätt lågt gissar jag med 600 kg bil?

post-688-1148646933.jpg

Link to comment
Share on other sites

nej de har ingen kran heller? i vilket fall som helst så prova dig fram, det är nämligen så att OFTAST så behöver motorn cirkulation igenom toppen via det uttaget annars så står vattnet still och kokar. är det bara en ingång och en utgång på din kran?

Link to comment
Share on other sites

nej de har ingen kran heller? i vilket fall som helst så prova dig fram, det är nämligen så att OFTAST så behöver motorn cirkulation igenom toppen via det uttaget annars så står vattnet still och kokar. är det bara en ingång och en utgång på din kran?

Yes, bara en in- och ut. Ska skissa på ett bypass system. Bleed-ledningen hade oxå anslutning på toppen XX vid insuget på SBD-bilderna. Min går bara rakt från kylaren, därför kanske inte korrekt avluftning sker?

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt

Då jag saknar värmepaket i min bil, har inte detta varit något problem

En trevägsventil är nog rätta lösningen,detta för att säkerställa cirkulation (hela tiden) genom toppen

//kjelle

Funkar din termokontakt/elfläkt??

Kylartillverkare? Tempnivåer?

Link to comment
Share on other sites

Funkar din termokontakt/elfläkt??

Kylartillverkare? Tempnivåer?

Har i dagsläget ingen elfläkt

Det har funkat ändå

Möjligen beror detta på att jag satsade på en kylare med större djup och fler kanaler

Kylaren är ursprungligen från en Ford Escort där kylpaketet har bytts till ett med större kyleffekt

Detta efter ett tips av Peeter Pahv från Torshälla

Han åker mycke bana med en GSI Seven

Kylaren blev ingen Locost direkt (2400:-)

Har mätare med Fahrenheit visning och den pendlar mellan 180 och 190, vilket motsvarar ca 85 till 90 grader C

Link to comment
Share on other sites

Kollat lite igen:

1. Det går en slang från toppens framkant till ett uttag mitt under insuget, den har jag hittat. Vad har den för funktion? Den skulle jag vilja dra till avluftningen.

2. Från samma koppling går en slang till en ände, blindad med en bult....... :blink:

3. Från mitten av kopplingen går en slang till ventilkåpans framkant

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Kollat lite igen:

1. Det går en slang från toppens framkant till ett uttag mitt under insuget, den har jag hittat. Vad har den för funktion? Den skulle jag vilja dra till avluftningen.

2. Från samma koppling går en slang till en ände, blindad med en bult....... :blink:

3. Från mitten av kopplingen går en slang till ventilkåpans framkant

Från framkant (höger sida) på toppen sitter en slanganslutning .

Den skall gå till slangen mellan expantionskärl och kylare

På ventilkåpans högra sida fram sitter 2 st slanganslutningar

Dessa är luftningar (vevhusventilation)

Den klenare har jag proppat Den grövre har jag anslutit före gasspjället

//kjelle

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske uttrycker mig oklart.

Försöker igen!! :)

1. Vilken funktion har avluftningsslangen som går från toppens framkant till insuget?

2. Kan man inte dra den direkt till avluftningsledningen mellan kylare och expansionskärl (som Kjelle föreslår)?

Som det nu är draget så går det från toppens framkant till en slangnippel på insuget, vidare från en slangnippel vid ungefär samma ställe till avluftningsledningen mellan kylare och expansionskärl .

Link to comment
Share on other sites

var på toppen sitter denna slang?

som din bild visar så går din övre kylarslang nedåt. då samlas luft överst i den (i bågen som bildas en bit från termostathus) den luften transporteras inte av sig själv till ett ställe som du har avluftning på!

det troligaste är att den luften stannar kvar där och det är där du ska lufta ur. hade din kylarslang däremot gått plant eller lite uppåt så räcker det att ha luftning på kylaren.

Link to comment
Share on other sites

är den 12 mm i hålet ellet utanpå. jag misstänker att det är den slang jag försökt förklara för dig som ska gå till övre hål på expansionskärl.

Link to comment
Share on other sites

är den 12 mm i hålet ellet utanpå. jag misstänker att det är den slang jag försökt förklara för dig som ska gå till övre hål på expansionskärl.

Ja, precis. :) Ungefär 12 mm utanpå. Men på min går den till insuget. Det verkar variera mellan olika Opel-modeller. På SBD:s bilder har de dragit avluftningen från ovansidan av insuget till expansionskärlet.

Min anslutning sitter UNDER insuget.

Testar att dra den till expansionskärlet direkt istället.

Link to comment
Share on other sites

I garaget står en Opel Speedster oxå. :)

Bekymret med de svetsade (och buntband) bakfjädrarna löste sig nog nu när jag skruvade dit R-däcken. Mätte lite på längden och diameter och noterade plötsligt att originalfjädrarna till Speedstern, som skräpar på garagegolvet, verkade passa för ändamålet.

Monteringen var enkel, lättmekade bilar det här!

post-688-1149016435.jpg

post-688-1149016453.jpg

post-688-1149016479.jpg

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

I garaget står en Opel Speedster oxå. :)

Bekymret med de svetsade bakfjädrarna löste sig nog nu när jag skruvade dir R-däcken. Mätte lite på längden och diameter och noterade plötsligt att originalfjädrarna till Speedstern, som skräpar på garagegolvet verkade passa för ändamålet.

Monteringen var enkel, lättmekade bilar det här!

Ska ut o testa sen om vädret tillåter!!

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för däck du köpt med så bra bett i?

Yokohama A048 (medium) i 195/55/15 från KH Motorsport. Hade Toyo TA-1R på Speedstern men märkte att Yoko var vassare. Så jag slog på stort!

Testet kommer ju först på bana, men R-däck funkar ju överallt, även i lätt fuktighet.

Link to comment
Share on other sites

Köpte en reglerbar termostat...rapport kommer!

Har tröttnat på cykeldator som hastighetsmätare! Har GSi-spisen wire för hastighetsvisning? Finns det nåra balla eftermarknads tavlor (vita) att plocka dit?

Link to comment
Share on other sites

jag tog en från opel ascona och plockade ur innanmätet och satte i en gammal SMITH:s

volvo hade ju runda till 140 serien som rally tillbehör. men gamla SAAB ved4 hade runda VDO instr. och volvo har mest haft vdo. VDO har nya lösa men dyra tror det var runt 2 laxar. saab 99 hade rundlös

Link to comment
Share on other sites

som sagt man skrotar bort original mätarhuset.. sedan sätter man det i ett lämpligt mätarhus.. tex gamla folkor har runda mätar hus.

kan kanske kan ta från en annan volvo, men det förutsätter att växellådan och slutväxeln var lika så mätaren stämmer... man kan göra tuffa arangemang genom att montera instrument i strålkastarhus då kan man ju montera dom utanpå karossen.. :D typ i siktfältet.. har en huvmonterad varvräknare(i en gammalt moped strålkastare..) på min vwbuggy + en hastighetsmätare i en traktorstrålkastare.. :D

lowcost :D

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

När mitt bygge kommit så långt att det blir aktuelllt med hastighetsmätare (väldigt länge kvar) ska jag försöka förmå en elektronikunnig kompis att bygga en pulsomvandlare så jag kan använda en vanlig varvräknare som hastighetsmätare.Hastihetsmätare i Ø52 :) Får naturligtvis göra ny tavla men det är inget stort problem.

Link to comment
Share on other sites

När mitt bygge kommit så långt att det blir aktuelllt med hastighetsmätare (väldigt länge kvar) ska jag försöka förmå en elektronikunnig kompis att bygga en pulsomvandlare så jag kan använda en vanlig varvräknare som hastighetsmätare.Hastihetsmätare i Ø52 :) Får naturligtvis göra ny tavla men det är inget stort problem.

Ska du köra utan växellåda? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ska du köra utan växellåda? :blink:

Då hade jag inte behövt någon pulsomvandlare :D. Ny instrumenttavla med fem skalor kanske :prop: (är reglerna dåligt skrivna kanske det går att få igenom).

Tanken är att gå in på diffens pulsgivare, dela ner frekvensen och ge rätt pulsform ut för varvräknaren.

Edited by leto
Link to comment
Share on other sites

som en vanlig elektrisk då! volvo har i diffen bak en pulsgivaree så den behöver inte vara via lådan. eller ta fälgen/ bromsskivan. ABS borde gå att använda om man gör ett uppehåll i kuggarna? så det pulsar

Link to comment
Share on other sites

Hmm....det är en enkel kran på slangen som kommer ut från toppens bakkant. Är det samma utförande på std Opel eller har den en trvägs ventil som skickar flödet vidare oavsett ventilens släge, via en bypass?

Orginal finns som sagt ingen ventil, det är konstant flöde i värmeelementet och värmen

regleras med luftblandning...

Trevlig bil annars!!

Bygger själv med samma motor, omega-låda och en del ford-grejer...

Beräknas vara klar sommaren -07....då kanske vi kan leka lite tillsammans :P "grannar" som vi är... :)

Edited by torparn
Link to comment
Share on other sites

Orginal finns som sagt ingen ventil, det är konstant flöde i värmeelementet och värmen

regleras med luftblandning...

Trevlig bil annars!!

Bygger själv med samma motor, omega-låda och en del ford-grejer...

Beräknas vara klar sommaren -07....då kanske vi kan leka lite tillsammans :P "grannar" som vi är... :)

Intressant! Men Anders Bisting har iofs kört alla sina rejsbilar med den slangen pluggad, utan problem.

Tack, ja den har en rå charm.

Ja, det vore kul. Du är väl med i ÖSK? Vi kör ju på Mantorp.

Link to comment
Share on other sites

Såååååå, nu fungerar termokontakten!!! Helskönt att höra elfläkten gå i 15 s sedan stanna, därefter återstarta!!

Ljuv musik!! :wub:

American Racings ställbara Hayden(?) termokontakt sticks igenom kylaren och funkar kalas.

Link to comment
Share on other sites

Sitter på ett betongsvin i ett bostadsområde I Rauma o surfar!!!

Hittade ett oskyddat nätverk o surfar gratis!! :prop:

Jättefint i gamla Rauma, ett världsarv, en hel stadsdel i trä!!

Link to comment
Share on other sites

Sitter på ett betongsvin i ett bostadsområde I Rauma o surfar!!!

Hittade ett oskyddat nätverk o surfar gratis!! :prop:

Jättefint i gamla Rauma, ett världsarv, en hel stadsdel i trä!!

dålig på geografi... var ligger Rauma??? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...