Kjelle Posted May 26, 2006 Share Posted May 26, 2006 Helt rätt Då jag saknar värmepaket i min bil, har inte detta varit något problem En trevägsventil är nog rätta lösningen,detta för att säkerställa cirkulation (hela tiden) genom toppen //kjelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 26, 2006 Author Share Posted May 26, 2006 Helt rättDå jag saknar värmepaket i min bil, har inte detta varit något problem En trevägsventil är nog rätta lösningen,detta för att säkerställa cirkulation (hela tiden) genom toppen //kjelle Ska kolla om jag kan hitta en sån? Har hittat en justerbar termokontakt iaf, inhandlas snart! Har fått hem nya sulor oxå, Yoko A048 :racesmile: i 195/55/15 Men vad ska man ha för tryck? Rätt lågt gissar jag med 600 kg bil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 26, 2006 Share Posted May 26, 2006 nej de har ingen kran heller? i vilket fall som helst så prova dig fram, det är nämligen så att OFTAST så behöver motorn cirkulation igenom toppen via det uttaget annars så står vattnet still och kokar. är det bara en ingång och en utgång på din kran? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 26, 2006 Author Share Posted May 26, 2006 nej de har ingen kran heller? i vilket fall som helst så prova dig fram, det är nämligen så att OFTAST så behöver motorn cirkulation igenom toppen via det uttaget annars så står vattnet still och kokar. är det bara en ingång och en utgång på din kran? Yes, bara en in- och ut. Ska skissa på ett bypass system. Bleed-ledningen hade oxå anslutning på toppen XX vid insuget på SBD-bilderna. Min går bara rakt från kylaren, därför kanske inte korrekt avluftning sker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 26, 2006 Author Share Posted May 26, 2006 (edited) Så här borde bli bra, va? Nyheter i rött Edited May 26, 2006 by apex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 26, 2006 Share Posted May 26, 2006 Ja exakt så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 27, 2006 Author Share Posted May 27, 2006 Helt rättDå jag saknar värmepaket i min bil, har inte detta varit något problem En trevägsventil är nog rätta lösningen,detta för att säkerställa cirkulation (hela tiden) genom toppen //kjelle Funkar din termokontakt/elfläkt?? Kylartillverkare? Tempnivåer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelle Posted May 27, 2006 Share Posted May 27, 2006 Funkar din termokontakt/elfläkt?? Kylartillverkare? Tempnivåer? Har i dagsläget ingen elfläkt Det har funkat ändå Möjligen beror detta på att jag satsade på en kylare med större djup och fler kanaler Kylaren är ursprungligen från en Ford Escort där kylpaketet har bytts till ett med större kyleffekt Detta efter ett tips av Peeter Pahv från Torshälla Han åker mycke bana med en GSI Seven Kylaren blev ingen Locost direkt (2400:-) Har mätare med Fahrenheit visning och den pendlar mellan 180 och 190, vilket motsvarar ca 85 till 90 grader C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelle Posted May 27, 2006 Share Posted May 27, 2006 Så här borde bli bra, va? Nyheter i rött Snyggt jobbat :thumbup: (är du VVS konsult eller???) //kjelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 27, 2006 Author Share Posted May 27, 2006 Snyggt jobbat :thumbup: (är du VVS konsult eller???)//kjelle Nä, snodd bild och CorelDraw. Ingenjör är jag, det erkännes. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 27, 2006 Author Share Posted May 27, 2006 (edited) Kollat lite igen: 1. Det går en slang från toppens framkant till ett uttag mitt under insuget, den har jag hittat. Vad har den för funktion? Den skulle jag vilja dra till avluftningen. 2. Från samma koppling går en slang till en ände, blindad med en bult....... :blink: 3. Från mitten av kopplingen går en slang till ventilkåpans framkant Edited May 27, 2006 by apex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelle Posted May 27, 2006 Share Posted May 27, 2006 Kollat lite igen:1. Det går en slang från toppens framkant till ett uttag mitt under insuget, den har jag hittat. Vad har den för funktion? Den skulle jag vilja dra till avluftningen. 2. Från samma koppling går en slang till en ände, blindad med en bult....... :blink: 3. Från mitten av kopplingen går en slang till ventilkåpans framkant Från framkant (höger sida) på toppen sitter en slanganslutning . Den skall gå till slangen mellan expantionskärl och kylare På ventilkåpans högra sida fram sitter 2 st slanganslutningar Dessa är luftningar (vevhusventilation) Den klenare har jag proppat Den grövre har jag anslutit före gasspjället //kjelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 27, 2006 Author Share Posted May 27, 2006 Ska jag skippa dragningen till insuget? T.o.m. SBD har ju insuget med på sin bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 27, 2006 Share Posted May 27, 2006 om du gör en avluftning på slangen som går mellat thermostathus och kylare så kan du skippa den på insuget annars INTE. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 28, 2006 Author Share Posted May 28, 2006 Jag kanske uttrycker mig oklart. Försöker igen!! :) 1. Vilken funktion har avluftningsslangen som går från toppens framkant till insuget? 2. Kan man inte dra den direkt till avluftningsledningen mellan kylare och expansionskärl (som Kjelle föreslår)? Som det nu är draget så går det från toppens framkant till en slangnippel på insuget, vidare från en slangnippel vid ungefär samma ställe till avluftningsledningen mellan kylare och expansionskärl . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 28, 2006 Share Posted May 28, 2006 var på toppen sitter denna slang? som din bild visar så går din övre kylarslang nedåt. då samlas luft överst i den (i bågen som bildas en bit från termostathus) den luften transporteras inte av sig själv till ett ställe som du har avluftning på! det troligaste är att den luften stannar kvar där och det är där du ska lufta ur. hade din kylarslang däremot gått plant eller lite uppåt så räcker det att ha luftning på kylaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 28, 2006 Author Share Posted May 28, 2006 var på toppen sitter denna slang? På höger sida av toppen, ovanför generatorfästet, går en ca. 12 mm slang från toppen till insuget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 28, 2006 Share Posted May 28, 2006 är den 12 mm i hålet ellet utanpå. jag misstänker att det är den slang jag försökt förklara för dig som ska gå till övre hål på expansionskärl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 28, 2006 Author Share Posted May 28, 2006 är den 12 mm i hålet ellet utanpå. jag misstänker att det är den slang jag försökt förklara för dig som ska gå till övre hål på expansionskärl. Ja, precis. :) Ungefär 12 mm utanpå. Men på min går den till insuget. Det verkar variera mellan olika Opel-modeller. På SBD:s bilder har de dragit avluftningen från ovansidan av insuget till expansionskärlet. Min anslutning sitter UNDER insuget. Testar att dra den till expansionskärlet direkt istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 28, 2006 Author Share Posted May 28, 2006 Har ett MBE 941 oxå... :) Undrar om det passar "rakt av" på Opels kabelhärva? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 29, 2006 Share Posted May 29, 2006 jag tror MBE.n passar rakt av. troligen så har din slang varit någon form av förvärmning på insuget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 30, 2006 Author Share Posted May 30, 2006 Ska visst vara en mellankabel, eller om man plockar flyttar själv, för att använda MBE. Frestande!! Tänkte sätta det på min andra bil iofs.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 30, 2006 Author Share Posted May 30, 2006 (edited) I garaget står en Opel Speedster oxå. :) Bekymret med de svetsade (och buntband) bakfjädrarna löste sig nog nu när jag skruvade dit R-däcken. Mätte lite på längden och diameter och noterade plötsligt att originalfjädrarna till Speedstern, som skräpar på garagegolvet, verkade passa för ändamålet. Monteringen var enkel, lättmekade bilar det här! Edited May 31, 2006 by apex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 30, 2006 Author Share Posted May 30, 2006 I garaget står en Opel Speedster oxå. :) Bekymret med de svetsade bakfjädrarna löste sig nog nu när jag skruvade dir R-däcken. Mätte lite på längden och diameter och noterade plötsligt att originalfjädrarna till Speedstern, som skräpar på garagegolvet verkade passa för ändamålet. Monteringen var enkel, lättmekade bilar det här! Ska ut o testa sen om vädret tillåter!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 kolla på sbd.s hemsida ang. kablar till mbe de har mbe och tillbehör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 30, 2006 Author Share Posted May 30, 2006 Ska kolla! Testade en repa. Vilket grepp! Det viner när de klibbar mot asfalten o småsten rasslar mot skärmarna... :) :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 Vad är det för däck du köpt med så bra bett i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 30, 2006 Author Share Posted May 30, 2006 Vad är det för däck du köpt med så bra bett i? Yokohama A048 (medium) i 195/55/15 från KH Motorsport. Hade Toyo TA-1R på Speedstern men märkte att Yoko var vassare. Så jag slog på stort! Testet kommer ju först på bana, men R-däck funkar ju överallt, även i lätt fuktighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 31, 2006 Author Share Posted May 31, 2006 Frågan är vilka hjulvinklar man ska köra med? R-däcken trivs väl bäst med -2-3 gr camber. Gissar att jag har -1 eller +-0 bak nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 31, 2006 Author Share Posted May 31, 2006 Köpte en reglerbar termostat...rapport kommer! Har tröttnat på cykeldator som hastighetsmätare! Har GSi-spisen wire för hastighetsvisning? Finns det nåra balla eftermarknads tavlor (vita) att plocka dit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 hastighetsuttaget sitter inte på motorn utan växellådan.. vilken låda har du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 31, 2006 Author Share Posted May 31, 2006 Oj, bra fråga. Volvo M47....det borde ju vara lösbart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 bara hämta en hastighetsmätare från en gammal 360..borde vara billig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 31, 2006 Author Share Posted May 31, 2006 bara hämta en hastighetsmätare från en gammal 360..borde vara billig... Fast jag vill ju ha en liten rund, porrig, sak.... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 1, 2006 Share Posted June 1, 2006 jag tog en från opel ascona och plockade ur innanmätet och satte i en gammal SMITH:s volvo hade ju runda till 140 serien som rally tillbehör. men gamla SAAB ved4 hade runda VDO instr. och volvo har mest haft vdo. VDO har nya lösa men dyra tror det var runt 2 laxar. saab 99 hade rundlös Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 1, 2006 Share Posted June 1, 2006 som sagt man skrotar bort original mätarhuset.. sedan sätter man det i ett lämpligt mätarhus.. tex gamla folkor har runda mätar hus. kan kanske kan ta från en annan volvo, men det förutsätter att växellådan och slutväxeln var lika så mätaren stämmer... man kan göra tuffa arangemang genom att montera instrument i strålkastarhus då kan man ju montera dom utanpå karossen.. :D typ i siktfältet.. har en huvmonterad varvräknare(i en gammalt moped strålkastare..) på min vwbuggy + en hastighetsmätare i en traktorstrålkastare.. :D lowcost :D :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 1, 2006 Author Share Posted June 1, 2006 Bra idéer!! Kul, hemslöjd för ingenjörer. :) Cykeldator kanske är lätt och lowcost men min är iaf usel.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted June 1, 2006 Share Posted June 1, 2006 Dessa är grymt snygga...MEN INTE lowcost!!! Hastighetsmätare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 När mitt bygge kommit så långt att det blir aktuelllt med hastighetsmätare (väldigt länge kvar) ska jag försöka förmå en elektronikunnig kompis att bygga en pulsomvandlare så jag kan använda en vanlig varvräknare som hastighetsmätare.Hastihetsmätare i Ø52 :) Får naturligtvis göra ny tavla men det är inget stort problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 2, 2006 Author Share Posted June 2, 2006 När mitt bygge kommit så långt att det blir aktuelllt med hastighetsmätare (väldigt länge kvar) ska jag försöka förmå en elektronikunnig kompis att bygga en pulsomvandlare så jag kan använda en vanlig varvräknare som hastighetsmätare.Hastihetsmätare i Ø52 :) Får naturligtvis göra ny tavla men det är inget stort problem. Ska du köra utan växellåda? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 (edited) Ska du köra utan växellåda? :blink: Då hade jag inte behövt någon pulsomvandlare :D. Ny instrumenttavla med fem skalor kanske :prop: (är reglerna dåligt skrivna kanske det går att få igenom). Tanken är att gå in på diffens pulsgivare, dela ner frekvensen och ge rätt pulsform ut för varvräknaren. Edited June 2, 2006 by leto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 som en vanlig elektrisk då! volvo har i diffen bak en pulsgivaree så den behöver inte vara via lådan. eller ta fälgen/ bromsskivan. ABS borde gå att använda om man gör ett uppehåll i kuggarna? så det pulsar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 som en vanlig elektrisk då! ....... Just så, fast lite mindre och billigare ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torparn Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 (edited) Hmm....det är en enkel kran på slangen som kommer ut från toppens bakkant. Är det samma utförande på std Opel eller har den en trvägs ventil som skickar flödet vidare oavsett ventilens släge, via en bypass? Orginal finns som sagt ingen ventil, det är konstant flöde i värmeelementet och värmen regleras med luftblandning... Trevlig bil annars!! Bygger själv med samma motor, omega-låda och en del ford-grejer... Beräknas vara klar sommaren -07....då kanske vi kan leka lite tillsammans :P "grannar" som vi är... :) Edited June 2, 2006 by torparn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 3, 2006 Author Share Posted June 3, 2006 Orginal finns som sagt ingen ventil, det är konstant flöde i värmeelementet och värmenregleras med luftblandning... Trevlig bil annars!! Bygger själv med samma motor, omega-låda och en del ford-grejer... Beräknas vara klar sommaren -07....då kanske vi kan leka lite tillsammans :P "grannar" som vi är... :) Intressant! Men Anders Bisting har iofs kört alla sina rejsbilar med den slangen pluggad, utan problem. Tack, ja den har en rå charm. Ja, det vore kul. Du är väl med i ÖSK? Vi kör ju på Mantorp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 4, 2006 Author Share Posted June 4, 2006 Såååååå, nu fungerar termokontakten!!! Helskönt att höra elfläkten gå i 15 s sedan stanna, därefter återstarta!! Ljuv musik!! :wub: American Racings ställbara Hayden(?) termokontakt sticks igenom kylaren och funkar kalas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 5, 2006 Author Share Posted June 5, 2006 Sitter på ett betongsvin i ett bostadsområde I Rauma o surfar!!! Hittade ett oskyddat nätverk o surfar gratis!! :prop: Jättefint i gamla Rauma, ett världsarv, en hel stadsdel i trä!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Sitter på ett betongsvin i ett bostadsområde I Rauma o surfar!!!Hittade ett oskyddat nätverk o surfar gratis!! :prop: Jättefint i gamla Rauma, ett världsarv, en hel stadsdel i trä!! dålig på geografi... var ligger Rauma??? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 enligt www.map24.com finns de en i Norge å en i Finland... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted June 6, 2006 Share Posted June 6, 2006 Raumo borde vara i Finland norr om Åbo. Luktar cellufabriken ännu(eller är den nerlagd)? Är Rauman Lukko kvar i finska elitserien? /janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.