Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skarvar med Suzuki-axlarna och behåller bromsarrangemang, fälgar etc.

Den här ska lyftas dit, på bredden finns nog 50 mm utrymme, frågan är hur det ser ut bakåt....?

11114524758.jpg

11114524923.jpg

  • Replies 738
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

enklast blir väl kanske att skarva dina ``original`` drivaxel-ytterändar med fjord inner drivaxeländarna...

dom var ju skarvade innan så det funkar säkert igen...

behöver ju inte likna kattskit om man gör det ordentligt..

:racesmile:

Posted

Kan bli att kardanservice i Kimstad för skarva drivaxlar och kardan, de är ju seriösa. Om allt sen funkar perfekt så kan man ju göra riktiga homogena axlar hos Dionne eller liknande.

Har inte hört nåt från Yuk Hodgson om min sprängkåpa än...det börjar ju bli dags. :) Fast jag har ju en del att göra medan jag väntar, alla fritidsproblem är borta!! :biglaugh2:

Posted

Passa på att byta samtliga packboxar när du har de nya grejorna lösa och byt oljan i slutväxeln och fetta in knutarna så håller det länge

Posted (edited)

Oj, det lät ambitiöst!! :wacko:

För att byta packboxar i diffen måste jag väl ta isär den och ta ur axlarna?

Egentligen vill jag bara klabba ihop prylarna å se om det lirar. Hittills har jag väl inte kunnat köra 10 mil utan ett haveri? :biglaugh2:

Edited by apex
Posted

Om inte packboxarna läcker behöver du ju inte byta. På en sjua sitter den ju så du kan se den och inte är den svår att byta nästa vinter. Jag köpte nya till min men sket i att byta just eftersom det var tätt...

Byta olja därimot är ju plättlätt och rekommenderas...

Posted

Det är ju kanon det. men ändå så är det en gammal diffklump från slutet av 80-talet kanske och som har rullat 20000mil och packboxarna är nog inte som nya, det är ju tråkigt att få massa oljeblask utstänkt och det händer ju alltid när man kör med den dvs under säsong o huj så händer det i samband när alla leverantörer har semester. snåla kan man göra men det känns som fel ställe, det är likadant med växellådan och motrorns bakre. givetvis så gör alla och envar som de vill och det är inget fel i det, det var en rekommendation. o det är inget fel på Biltemas oljor. jag har använt dem också.

just nu har jag Omegas motorolja (den är dyr) i och nästa byte blir Redlines i både motor , låda,slutväxel.

Posted

Sant, ska tänka på det... lika bra att göra det bra.

Fick lite prylar idag!

11314592879.jpg

11314592849.jpg

11314592765.jpg

Sprängkåpa, kopplingsarm, lamell, urtrampningslager och bultsats :notworthy:

Åsså har jag ju den här

11114524758.jpg

"Bara" en Typ9-låda o lite skruvande os svetsande som fattas!! :racesmile:

Posted

Ska plocka ur växellådan nu, med BILTEMA-kranen.

11805452147.jpg

Men hur får man isär växellänkagets knutar?

11805452119.jpg

11805452281.jpg :blink:

Posted

Om jag inte är ute och cyklar så sitter det en liten insexskruv på undersidan av öglan längst ner på växelspaken. Skruva ur den helt - sedan ska den tvärgående axeln gå att trycka ut.

Posted

Knuten vid växellådan ser ut som på Volvo, Plåthylsa som man spänner i sär och skjuter åt sidan och ett litet stift under som du trycker ut.

Den bakre ser också ut som Volvos, Insexskruv som du lossar från under sidan.

Posted

Nu är det flänsen mot kardanaxeln som tar i ramen när jag lyfter lådan. Den är ju specialgjord så jag kapar bort den o hinkar låddan....

Posted

Upp kom lådan mellan stolarna...

11811214745.jpg

Sen gäller det att få dit nya diffen. Får väl ta ur tanken och ta in den den vägen. Åsså ska det ju svetsas lite fästen...dumt att ha i tanken då! :lol:

11811202974.jpg

Räcker det att fästa diffen med de 2 genomgående, långa bultarna?

Posted (edited)

Köpte diff-fästplåtarna från Books garage. Hur ska de fästas i chassit, de har ju en ganska udda form? Stödja mot nedre ramrören eller.....

De ligger i Bussgods nu :)

Edited by apex
Posted

www.booksgarage.com är min privata domän.

www.borgsgarage.se är en annan femma, det är Tommys.

:icon_smartass1: :thumbup:

Posted

Just det! Haha, jag tänker inte jag bara handlar (prylar).

I do not think, I just act :prop:

Posted

Varför inte montera plåtarna på diffen?

Då kan du ju lyfta diffen på plats och se om/var du behöver svetsa dit ytterligare rör.

/Janne

  • 2 months later...
  • 4 months later...
Posted
Hur har det gått Apex? Har det inte varit sändningsuppehåll väl länge i tråden?

Oj då!! Ska ta tag i det där igen, först lite 114.gif och lite GLÖGG!

  • 7 months later...
  • 1 month later...
Posted

Trodde att jag skulle sälja den men jag hade visst plats i mitt varmgarage. :icon_oops: Nu kan man pilla lite pö-om-pö, mellan blöjbytena.

En seven är ju härligt lättmekad, så en stunds mekande är balsam för själen!

Posted

Tillbaka i etern efter hyfsat lång frånvaro... Välkommen!!

Klart du ska behålla bilen. Lite mek kan man alltid klämma in mellan blöjbyte och vällingstunder.

Sen ska barnet ha en bra förebild gällande bilar, eller hur?

/Magnus

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...