Jump to content

Recommended Posts

Posted

Från en Sierra 2.0 4x4 med viscodiff och 3.92: 4000:- för v-lådan ,stången , klumpen .... det måste vara OK pris...lr?

Vad tyx?

  • Replies 738
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Drivaxlar som man sticker in sitter på Sierra med trumbromsar. Sierra med skivor har samma typ som Scorpio. 3,92 med diffbroms tror jag kan vara lite ovanlig. Ett riktvärde kan vara att jag gav 2000kr för min bromsade sierradiff 3,64 på skroten...

sen finns det dom som fått tag på en för betydligt mindre än så men jag skulle nog hävda att jag gav marknadsvärdet...

Låda på skroten, 1000lappen.

4000 är nog inte billigt men inte orimligt. 3000 hade varit ett bra pris....

Posted

Men i en bil med bilmotor är det bra. Själv har jag letat upp en klump med ca 4,1. Jag vill ändå inte köra bilen fortare än de ca 200km/h som det borde räcka till.

Posted

En 2.0 från 1987 ....har den skivbromsar, Typ9 och 3.92

..har hittat en sån, men det kanske bara är lådan som är rätt?

Posted

Oxå £260 på ny sprängkåpa, lamell, arm , spigott (?), skruvsats

....ojojoj, brände 7000:- idag!!

Posted

Ja, tänkte att det var lika bra att köpa rätt utväxling, diffbroms och koppling o vxll med ett beprövat koncept. :notworthy:

Snackade med Yuk Hodgson, som är nån rallyprofil i England. Jag köper adapter/sprängkåpa av honom. Han kom ihåg mig o kallade mig "Tob" och sa att jag köpt "a somp" av honom. Han berättade att han byggde en Escort med Hayabusamotor, själv.

Posted (edited)

Nja, Yukspeed ligger i norra Yorkshire, mellan York och Malton utmed A64'an.

Jag har varit där två gånger, och handlade nog nästan delar så det räckte till halva rallybilen av honom. Han är en go gubbe. :lol:

Yuk talar Yorkshire-dialekt, cockney-dialekt talas i Londontrakten. :icon_smartass1:

Han har åkt en hel del rally med Escorter och även BMW M3 E30.

Edited by Megablade
Posted

Ja, ungefär så...det var den bilden jag ville frammana!!

Bra delar till rimliga priser, och han är mån om kundkretsen. :notworthy:

Posted

Hämtar min sierraklump i Laxå idag, enl uppgift märkt med 86 GG AAA 392.

Eller, det är en hel bakaxel, så jag har prylar över när jag är klar!

Posted

Hämtat axeln

Lamellsallad

10412065515.jpg

Beviset 86 G 392 AAA typ... :D

10412065726.jpg

Axeln från en Sierra 2.0 4x4 -91

10412065613.jpg

Nån som känner igen klumpen....fick plåten löst!!

10412065796.jpg

Posted

Ser bred ut. 7,5"?

De långa skruvarna som håller klumpen i bakaxeln var ett helvete att få loss. Fick såga loss muttern och sedan slå med ett större dorn tills dom ramlade ur. Detsamma med skruvarna till drivaxlarna. Fick såga av skallen och dra av knuten...

Det blir lite enklare om du öppnar bakgaveln och tar av låsringarna så du kan dra ur drivaxeltapparna ur klumpen. Då går den att få upp i skruvstädet. Jag har varit i din situation precis med paketet på garagegolvet...

Posted

jag skar oxå av bultskallarna till drivaxlarna sedan kunde man skruva ut dom ur drivflänsen med fingerkraft... drog av flertalet torx innan jag gav upp....

Posted

föresten fick du med bultarna som man fäster kardanen med?? e tydligen special... jag kommer troligen inte att använda mina... då det finns 2 olika hålbilder och den mindre o gängade passar till min kardan..

Posted (edited)

Nä, jag har bara det ni ser. Låter jobbigt att det sitter fast....

Hur ska man förresten fästa grejerna i bilen? Tjocka plåtar, balkar...eller fyrkantrör?

Edited by apex
Posted

Vet inte om det syns så bra men jag har två vertikala plåtar på var sin sida om diffen för de två genomgående skruvarna. Bakre fästet är inte använt.

Kan ta bättre bilder i kväll om ingen hinner före...

32213210151.jpg

Posted

Samma på den här (Jonte?)

rearsusp.jpg

Hummmmm, varför behövs inte det bakre, om det finns original. Nu kan den ju svänga runt bulten? Har ni glidhylsa på kardanaxeln lr är den stel?

Posted

Nej, du har ju två genomgående skruvar varav den övre syns på Jontes bil. Det finns ju en i botten också. Diffen kommer då ingenstans.

Jag kommer köra med min diff stumt i ramen.

Eftersom även stödlagret (i mitt fall backväxellåda) på kardan sitter stumt tror jag inte jag behöver glidhylsa. Eller flexar ramen såpass att jag behöver det?

Kör du med Typ9 så sitter glidfunktionen där kardan är instucken i växellådan...

Det bakre gummit tror jag sitter där eftersom bakvagnen är gummiupphängd på Sierran och där behövs stöd bakåt.

Posted

:notworthy:

Kalassvar! Vad bra, nu vet jag mer.

Yes , jag kör typ9-åda, då ska jag köpa den ihop med kardan, med rätt hålbild.

Posted

tror inte de tittar efter det. kör till bilpr. som vanligt och låtsas som engenting. måla den röd som volvo hade på de med gjutjärnhus.

Posted

du ändrar ju inte effekten ,

eller bromsarna ..

och vikten är ju troligen inte högre...

bilen är fortfarande bakhjuls driven...

så i princip har du bara bytt ut defekta delar och icke kompatibla delar ...

jag kan ju inte lova något då jag inte är SFRO besiktningsman... men så länge konstruktionslösningarna inte blir sämre(går det) ..

fråga gustav.

lycka till med uppdateringen.

Posted

du ska väl inte behöva sfro besiktiga bilen igen1 jag hade bara åkt och struntat i det. säger någon något så kan man säga att man inte vet nåt om det. du har ju köpt bilen begagnad.

Posted

Håller på å mekar bort diffen. Drivaxlarna gick bra, skruvarna var lösa....utom den sista!! :angry: Blir väl svetstången, en livskamrat! Se om man kan värma på fästbultarna till bakaxelbryggan, lr om man måste fimpa dem.

Sen ska jag "pimp my diff"

Hade en idé att blästra den....men släppte den. Hjälp, om man får in 1 sandkorn!!! :wacko:

Posted

Jag körde stålborste på borrmaskinen. Det är ju ingen rost som sitter utan oxiden ramlar av rätt lätt. Biltema har spetsig ståltrådsborste som är perfekt...

www.biltema.se/Archive/Product_images/19/Large/19-215_l.jpg

Sen lackar man med färg för lättmetallfälgar.

Posted

Sådär, nu har jag demonterat diffen från bakaxeln:

10817225182.jpg

10817225210.jpg

10817225154.jpg

Blir att rengöra med roterande stålborste och lacka! Den verkar vara i fräscht skick, alla skruvar gick att demontera.

Posted

Diffen sitter ju under bilen där sand ,smuts mm sprutar upp. När du blästrar täcker du tätningar med tjock tape (silvertape) och undviker att blästra på tätningsytorna. Jag glasblästrade min diff, det tar 10min och den blir som ny.

Spara tid och använd det till annat om du har tillgång på bläster...........

Lars H.

Posted

Oj vad forumet funkar trögt idag?

Borstade lite på diffen.

Tog loss drivaxlarna. Det ser inte ut som om man kan sänka det vxxl och diff som en enhet. Däremot kan det gå att lyfta prylana uppåt, om man tar bort lite plåtar i "personalrummet" ovanför vxll.

Svårt å se men det ser ut som om diffen vilar på ett ramrör och vxll på ett par hardyskicor i framkant. Kan SFRO gillat en sån lösning??

Posted

Plåtar demonterade, en glasblästrad Volvolåda uppenbarar sig. Blir väl att lägga en stropp kring och hänga i kranen. Sen kan man maka lådan framåt eller bakåt och hissa upp den. Lådan hänger visst i bakkant oxå. Blir att rensa lite fästen å fixa lite nya. Gott om plats för prylanrna är det nog iaf.... :lol:

11113542826.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...