apex Posted April 11, 2007 Author Posted April 11, 2007 Från en Sierra 2.0 4x4 med viscodiff och 3.92: 4000:- för v-lådan ,stången , klumpen .... det måste vara OK pris...lr? Vad tyx? Quote
apex Posted April 11, 2007 Author Posted April 11, 2007 Lr hur funkar det med 4WD ...är det en annan låda då? Ingen typ 9? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Drivaxlar som man sticker in sitter på Sierra med trumbromsar. Sierra med skivor har samma typ som Scorpio. 3,92 med diffbroms tror jag kan vara lite ovanlig. Ett riktvärde kan vara att jag gav 2000kr för min bromsade sierradiff 3,64 på skroten... sen finns det dom som fått tag på en för betydligt mindre än så men jag skulle nog hävda att jag gav marknadsvärdet... Låda på skroten, 1000lappen. 4000 är nog inte billigt men inte orimligt. 3000 hade varit ett bra pris.... Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Samma låda kan det ju rimligtvis inte vara. Kraften måste ju fram på något sätt. Måste du köpa allt eller inget? Försök få loss bara klumpen. Lådor finns det ju fler av... Quote
apex Posted April 11, 2007 Author Posted April 11, 2007 (edited) 3,92 är ju värt en tusenlapp, bara det.... :unsure: Edited April 11, 2007 by apex Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Beror lite på motorvarv och lådans utväxling. I en bil med mc-motor hade 3,92 blivit väl surrigt... Quote
Baalzamon Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Men i en bil med bilmotor är det bra. Själv har jag letat upp en klump med ca 4,1. Jag vill ändå inte köra bilen fortare än de ca 200km/h som det borde räcka till. Quote
apex Posted April 13, 2007 Author Posted April 13, 2007 En 2.0 från 1987 ....har den skivbromsar, Typ9 och 3.92 ..har hittat en sån, men det kanske bara är lådan som är rätt? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Jag har fått för mig att den absolut vanligaste utväxlingen på Sierror är just 3,64. Quote
apex Posted April 13, 2007 Author Posted April 13, 2007 Det verkar bättre att köpa rätt delar, en o ch en. Här är bilen iaf http://www.blocket.se/vi/11376186.htm?ca=14_s 3000:- Quote
apex Posted April 13, 2007 Author Posted April 13, 2007 1000 + moms kostar en låda i Linköping. Typ 9 1984 eller 1986.... Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Perfekt donatorbil den där på blocket. Nya grejor för 8000 men ägaren får inte igång den och har tröttnat.... :whistling: Quote
apex Posted April 13, 2007 Author Posted April 13, 2007 KÖP, KÖP! Färdigprutat!! Jag får ju dåligt samvete att jag inte hämtar den..... :unsure: Quote
apex Posted April 13, 2007 Author Posted April 13, 2007 Lägger mina 3 lappar på en diffad 3,92-klump istället... hela bakvagnen t.o.m. :notworthy: Quote
apex Posted April 13, 2007 Author Posted April 13, 2007 Oxå £260 på ny sprängkåpa, lamell, arm , spigott (?), skruvsats ....ojojoj, brände 7000:- idag!! Quote
apex Posted April 13, 2007 Author Posted April 13, 2007 Ja, tänkte att det var lika bra att köpa rätt utväxling, diffbroms och koppling o vxll med ett beprövat koncept. :notworthy: Snackade med Yuk Hodgson, som är nån rallyprofil i England. Jag köper adapter/sprängkåpa av honom. Han kom ihåg mig o kallade mig "Tob" och sa att jag köpt "a somp" av honom. Han berättade att han byggde en Escort med Hayabusamotor, själv. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 och sa att jag köpt "a somp" av honom Är han från skottland? Quote
apex Posted April 13, 2007 Author Posted April 13, 2007 Barton Hill i Dorset ...lite sån arbetarengelska, cockney, gissar jag Quote
apex Posted April 13, 2007 Author Posted April 13, 2007 (edited) Sump är väl oljetråg i hans vokabulär http://www.yukspeed.com/parts.htm kolla dära Edited April 13, 2007 by apex Quote
Megablade Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 (edited) Nja, Yukspeed ligger i norra Yorkshire, mellan York och Malton utmed A64'an. Jag har varit där två gånger, och handlade nog nästan delar så det räckte till halva rallybilen av honom. Han är en go gubbe. :lol: Yuk talar Yorkshire-dialekt, cockney-dialekt talas i Londontrakten. :icon_smartass1: Han har åkt en hel del rally med Escorter och även BMW M3 E30. Edited April 13, 2007 by Megablade Quote
apex Posted April 13, 2007 Author Posted April 13, 2007 Ja, ungefär så...det var den bilden jag ville frammana!! Bra delar till rimliga priser, och han är mån om kundkretsen. :notworthy: Quote
apex Posted April 15, 2007 Author Posted April 15, 2007 Hämtar min sierraklump i Laxå idag, enl uppgift märkt med 86 GG AAA 392. Eller, det är en hel bakaxel, så jag har prylar över när jag är klar! Quote
apex Posted April 15, 2007 Author Posted April 15, 2007 Hämtat axeln Lamellsallad Beviset 86 G 392 AAA typ... :D Axeln från en Sierra 2.0 4x4 -91 Nån som känner igen klumpen....fick plåten löst!! Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Ser bred ut. 7,5"? De långa skruvarna som håller klumpen i bakaxeln var ett helvete att få loss. Fick såga loss muttern och sedan slå med ett större dorn tills dom ramlade ur. Detsamma med skruvarna till drivaxlarna. Fick såga av skallen och dra av knuten... Det blir lite enklare om du öppnar bakgaveln och tar av låsringarna så du kan dra ur drivaxeltapparna ur klumpen. Då går den att få upp i skruvstädet. Jag har varit i din situation precis med paketet på garagegolvet... Quote
Megablade Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Det ser ut som en 7-tummare. 7½tummaren har inte genomgående fästbult i sitt övre fäste. Quote
Michael Th Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 jag skar oxå av bultskallarna till drivaxlarna sedan kunde man skruva ut dom ur drivflänsen med fingerkraft... drog av flertalet torx innan jag gav upp.... Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 ...och funkar det inte med fingrarna tar man enkelt en låsbar svetstång och drar runt stumpen... Quote
Michael Th Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 föresten fick du med bultarna som man fäster kardanen med?? e tydligen special... jag kommer troligen inte att använda mina... då det finns 2 olika hålbilder och den mindre o gängade passar till min kardan.. Quote
apex Posted April 16, 2007 Author Posted April 16, 2007 (edited) Nä, jag har bara det ni ser. Låter jobbigt att det sitter fast.... Hur ska man förresten fästa grejerna i bilen? Tjocka plåtar, balkar...eller fyrkantrör? Edited April 16, 2007 by apex Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 16, 2007 Posted April 16, 2007 Två tjocka plåtar har ju fördelen att de kan skäras ut så att det passar chassit därbak. Quote
apex Posted April 16, 2007 Author Posted April 16, 2007 Två? En horisontell för bakre fästet... o den andra? Hur ser det ut på din bil? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 16, 2007 Posted April 16, 2007 Vet inte om det syns så bra men jag har två vertikala plåtar på var sin sida om diffen för de två genomgående skruvarna. Bakre fästet är inte använt. Kan ta bättre bilder i kväll om ingen hinner före... Quote
apex Posted April 16, 2007 Author Posted April 16, 2007 Samma på den här (Jonte?) Hummmmm, varför behövs inte det bakre, om det finns original. Nu kan den ju svänga runt bulten? Har ni glidhylsa på kardanaxeln lr är den stel? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 16, 2007 Posted April 16, 2007 Nej, du har ju två genomgående skruvar varav den övre syns på Jontes bil. Det finns ju en i botten också. Diffen kommer då ingenstans. Jag kommer köra med min diff stumt i ramen. Eftersom även stödlagret (i mitt fall backväxellåda) på kardan sitter stumt tror jag inte jag behöver glidhylsa. Eller flexar ramen såpass att jag behöver det? Kör du med Typ9 så sitter glidfunktionen där kardan är instucken i växellådan... Det bakre gummit tror jag sitter där eftersom bakvagnen är gummiupphängd på Sierran och där behövs stöd bakåt. Quote
apex Posted April 16, 2007 Author Posted April 16, 2007 :notworthy: Kalassvar! Vad bra, nu vet jag mer. Yes , jag kör typ9-åda, då ska jag köpa den ihop med kardan, med rätt hålbild. Quote
apex Posted April 17, 2007 Author Posted April 17, 2007 Ska man regga om...Volvolåda stämmer ju inte längre? :unsure: Quote
Thomas Posted April 17, 2007 Posted April 17, 2007 tror inte de tittar efter det. kör till bilpr. som vanligt och låtsas som engenting. måla den röd som volvo hade på de med gjutjärnhus. Quote
Michael Th Posted April 17, 2007 Posted April 17, 2007 du ändrar ju inte effekten , eller bromsarna .. och vikten är ju troligen inte högre... bilen är fortfarande bakhjuls driven... så i princip har du bara bytt ut defekta delar och icke kompatibla delar ... jag kan ju inte lova något då jag inte är SFRO besiktningsman... men så länge konstruktionslösningarna inte blir sämre(går det) .. fråga gustav. lycka till med uppdateringen. Quote
Thomas Posted April 17, 2007 Posted April 17, 2007 du ska väl inte behöva sfro besiktiga bilen igen1 jag hade bara åkt och struntat i det. säger någon något så kan man säga att man inte vet nåt om det. du har ju köpt bilen begagnad. Quote
apex Posted April 18, 2007 Author Posted April 18, 2007 Håller på å mekar bort diffen. Drivaxlarna gick bra, skruvarna var lösa....utom den sista!! :angry: Blir väl svetstången, en livskamrat! Se om man kan värma på fästbultarna till bakaxelbryggan, lr om man måste fimpa dem. Sen ska jag "pimp my diff" Hade en idé att blästra den....men släppte den. Hjälp, om man får in 1 sandkorn!!! :wacko: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Jag körde stålborste på borrmaskinen. Det är ju ingen rost som sitter utan oxiden ramlar av rätt lätt. Biltema har spetsig ståltrådsborste som är perfekt... www.biltema.se/Archive/Product_images/19/Large/19-215_l.jpg Sen lackar man med färg för lättmetallfälgar. Quote
apex Posted April 19, 2007 Author Posted April 19, 2007 Sådär, nu har jag demonterat diffen från bakaxeln: Blir att rengöra med roterande stålborste och lacka! Den verkar vara i fräscht skick, alla skruvar gick att demontera. Quote
Lars H Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 Diffen sitter ju under bilen där sand ,smuts mm sprutar upp. När du blästrar täcker du tätningar med tjock tape (silvertape) och undviker att blästra på tätningsytorna. Jag glasblästrade min diff, det tar 10min och den blir som ny. Spara tid och använd det till annat om du har tillgång på bläster........... Lars H. Quote
apex Posted April 21, 2007 Author Posted April 21, 2007 Oj vad forumet funkar trögt idag? Borstade lite på diffen. Tog loss drivaxlarna. Det ser inte ut som om man kan sänka det vxxl och diff som en enhet. Däremot kan det gå att lyfta prylana uppåt, om man tar bort lite plåtar i "personalrummet" ovanför vxll. Svårt å se men det ser ut som om diffen vilar på ett ramrör och vxll på ett par hardyskicor i framkant. Kan SFRO gillat en sån lösning?? Quote
apex Posted April 22, 2007 Author Posted April 22, 2007 Plåtar demonterade, en glasblästrad Volvolåda uppenbarar sig. Blir väl att lägga en stropp kring och hänga i kranen. Sen kan man maka lådan framåt eller bakåt och hissa upp den. Lådan hänger visst i bakkant oxå. Blir att rensa lite fästen å fixa lite nya. Gott om plats för prylanrna är det nog iaf.... :lol: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 Hur har du det med spårvidden? Är den Sierra orginal eller måste du korta drivaxlarna? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.