apex Posted March 24, 2007 Author Posted March 24, 2007 Tack för tipset! Sprängkåpan just sprängdes idag.... fötterna klarade sig men ngn del gick ut genom karossidan. Sprängkåpan är ju lite uppkapade vxl-delar från en kadett Gsi på min. Nu drömmer jag om en typ 9 -låda o stel bakaxel istället....nåt rejält :mad: Quote
Acke Posted March 24, 2007 Posted March 24, 2007 huga.. det är sådant jag har mardrömmar om.. tur att det gick så bra som de gjorde iaf... Quote
Matz Posted March 24, 2007 Posted March 24, 2007 Är det nått som inte har hänt med din bil under den tiden du hittills ägt den?? Quote
Michael Th Posted March 24, 2007 Posted March 24, 2007 (edited) om du byter till frontlåda och stel axel kan du ju minska ner bredden på din kardantunnel... iofs så får inte dricka backen plats då.. :whistling: :racesmile: som någon sa innan, vad har inte krånglat på din bil... tur att du klarade dig oskadd!! Edited March 24, 2007 by Michael Th Quote
Thomas Posted March 24, 2007 Posted March 24, 2007 Apex. du såg väl att jag lade ut en Ebay annons som jag såg om en kåpa Opel Xe till Typ9 låda? finns under delar säljes. Quote
Michael Th Posted March 24, 2007 Posted March 24, 2007 (edited) synd bara att auktionen är över... :banghead: iofs blev inte kåpan såld pga att säljaren la ner auktionen... kanske man kan direktförhandla med honom...??!! Edited March 24, 2007 by Michael Th Quote
Thomas Posted March 24, 2007 Posted March 24, 2007 en del lägger ner auktionen när de inte är nöjda med buden, lite dålig stil tycker jag för är det auktion så är det. Quote
apex Posted March 25, 2007 Author Posted March 25, 2007 Vet ju inte om en fordlåda får plats, det kan väl ha med formen på kardantunneln att göra. Minska bredden är väl svårt utan att kapa upp allt? Jag hittade lamellcentrum på gatan, en splinesad stump, så en ny lamell behöver jag iaf...... En stel axel med 4 X 114,3 var sitter det en sån? 4WD V40, Datsun 1987????? Quote
apex Posted March 25, 2007 Author Posted March 25, 2007 Finns annars hos Yuk Hodgson för 2 lakan :notworthy: VAUXHALL 16v ENGINE R.W.D CONVERSION PARTS Alloy Bellhousing to Ford Gearbox £160 Quote
Borken Posted March 25, 2007 Posted March 25, 2007 Jag hittade lamellcentrum på gatan, en splinesad stump, så en ny lamell behöver jag iaf...... Satt det ingen axel genom lamellcentrumet? :blink: Eller sprack centrumet i 2 bitar? /Janne Quote
Bondborn 007 Posted March 25, 2007 Posted March 25, 2007 Jag har för mig att det är 4x114,3 på galma Toyota Starlet? I.s.f. har jag kanske en diffad rallyaxel till salu... :whistling: Kanske en tätstegad 4-växlad låda skulle smaka till den anrättningen oxå? :rolleyes: Quote
apex Posted March 25, 2007 Author Posted March 25, 2007 Satt det ingen axel genom lamellcentrumet? :blink: Eller sprack centrumet i 2 bitar?/Janne Vet ej, axeln kanske gick av...får kolla efter bitarna. Börjar bli trött på den här lösningen nu iaf. Jag har för mig att det är 4x114,3 på galma Toyota Starlet? I.s.f. har jag kanske en diffad rallyaxel till salu... Hmmm...det låter ju intressant. Vad är spårvidden? Quote
Bondborn 007 Posted March 25, 2007 Posted March 25, 2007 Troligen lite väl smal... :unsure: skulle gissa att den är i samma klass som gamla escorten. Ett tips: http://www.dackgrossisten.se/BultcirkelGuiden.aspx Smidigt sätt att kolla vilken fälg som passar på vilken bil eller tvärt om! Vad jag ser så borde en axel från en Nissan 240SX kanske vara ett bredare/bättre alternativ? Borde ju palla några pållar oxå... Quote
apex Posted March 25, 2007 Author Posted March 25, 2007 Här kom det nåt flygande...ny form på karossen också, ett veck Nåt med splines... som suttit i t ex lamellen? Blandat upphittat på gatan.... :wacko: Quote
apex Posted March 25, 2007 Author Posted March 25, 2007 Vad jag ser så borde en axel från en Nissan 240SX kanske vara ett bredare/bättre alternativ? Borde ju palla några pållar oxå... Du menar en 200SX? Men har de stel bakvagn? Quote
Thomas Posted March 25, 2007 Posted March 25, 2007 man kan undra ifall ingående axeln verkligen gick in i vevaxeln med stöd? Quote
apex Posted March 25, 2007 Author Posted March 25, 2007 Den kanske drevs utåt. Tidigare höll kardanaxeln emot? Quote
Arrowsmith Posted March 25, 2007 Posted March 25, 2007 Mer bilder så vi får se om det går att lista ut vad som hänt..... hur långt kom du med denna varianten innan det rasade? Hördes det något innan? vibrationer? Quote
apex Posted March 25, 2007 Author Posted March 25, 2007 Ja, jag ska ta lite bilder i morgon. Lite jobbigt just nu... :lol: Men visst, kanske det är värt att laga, det borde ju vara enklare att snabbt få färdigt. Fast lösningen har ju känts lite väl nyskapande och experimentell, för att det ska kännas riktigt bra. Med en T9 och stel axel så kanske man kan åka utanför kommungränsen utan dödsångest!! :lol: Quote
apex Posted March 26, 2007 Author Posted March 26, 2007 (edited) Det enklaste kanske är att köpa sprängkåpa från Yuk Hodgson för 2000, en Sierra för 5000 och plocka T9 och bakaxelklump från. Sen anpassar man Fordens kardan och skarvar drivaxlarna med mina befintliga. Då behåller jag bromsssytem och hubbar, samt den individuella bakvagnen. Vad tycker ni? Edited March 26, 2007 by apex Quote
apex Posted March 26, 2007 Author Posted March 26, 2007 Är det nån speciell man ska undvika...den här t ex, är den bra? http://www.blocket.se/vi/11284564.htm?ca=14_s Quote
Michael Th Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 borde gå att hitta en pissruska sorry sierra i skabbigt skick för mindre pengar.. du behöver ju så lite, så det kanske går att hitta på någon liten skrot nära dig.. lycka till du otursgubbe.. :unsure: Quote
apex Posted March 26, 2007 Author Posted March 26, 2007 Sant, jag bara tänkte att 10 000 mil är ju bra. Men man kan ju bygga på en 3000 kr-bil o om nåt e kass så byter man det, när allt är färdigkonstruerat. Quote
Borken Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 Nej en typ 9 är i gjutjärn och har separat kopplinskåpa. Kan det där vara en MT75 kanske? Quote
Thomas Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 varför inte ta en Omegalåda, det kör jag med. Quote
Michael Th Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 ex.köp en rostig omega använd växelklåda kardan klump... para med dina rester... Quote
apex Posted March 26, 2007 Author Posted March 26, 2007 (edited) Tror att en T9 är bättre, verkar folk tycka? En Omegalåda gick sönder när jag var med på Mantorp. Är den bara att sätta på eller? Koppling osv? Vilken fungerar en sån här http://www.blocket.se/vi/11309754.htm?ca=14_s lr vilken morot ska det vara? Edited March 26, 2007 by apex Quote
Michael Th Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 (edited) Bolt on...om du plockar lådan från en bil med fyran...om jag fattat rätt. sedan så kan du ju montera en nyare SAAB motor om du kör sönder GSI spisen... :wacko: :racesmile: Edited March 26, 2007 by Michael Th Quote
apex Posted March 26, 2007 Author Posted March 26, 2007 En sån här alltså http://www.blocket.se/vi/11307155.htm?ca=14_s Quote
Rikard Larsson Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Vill du ha en lite kraftigare Omega-låda satsa på en från en V6a, s.k. R28 (obs, inte rak sexa). De är dyrare men om man letar lite så finns de billigt hos folk som inte vet att V6-orna är mycket värdefullare än fyrorna. Jag hittade min R28 för 800:- ungefär. Quote
apex Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 OK, har hört nu av Dude att Omegalådan funkar bra till 280 hk , men att den är större, och kanske svårare att få rum i kardantunneln, än T9. Med T9 kör man med fordlamell o opel tryckplatta.... hmmmmmmmm Quote
Thomas Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Alla lådor går att köra sönder, min R25 från omega 4cyl. har jag haft isär och tycker den är kraftigt byggd som enm volvolåda minst. har du sett de framhjulsdrivnas lådor som de kör med i skogen de är inte kraftiga. eller i en MC-motor/låda.. de är som på en moped ungefär.Audis ser inte heller mycket ut men håller mkt bra.något kan det kanske skilja i material.. varför många kör med TYP9 är att de gör det i england framför allt banåkare för det finns gott om drevsatser för olika bantyper etc. och har en börjat så följer många andra med, de läser i tidningar böcker etc. jag har kadett svänghjul och lamell från Rekord 2,0 225mm. kadett svänhjulet är kortare än omega så urtrampningslagret når inte riktigt fram (risk att det kantrar av) så jag svarva en "hylsa" som var lite längre och pressade på ett SAAB 900 D/Ä urtrampningslager på hylsan. Quote
apex Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 Funkar inte C20XE-svänghjulet menar du? Är lådan stor? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Jösses. Vilken tur du inte fick delar av kopplingen i foten! Det blir bra kraft i grejorna. Jag har en bakaxelklump från en Sierra i garaget om du behöver men enklast är naturligtvis att köpa en hel bil... Quote
apex Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 Mätte hur brett det var vid diffen: 26 cm. Ser ut att finnas en del plats för en vxllåda oxå, ramrören konar ju ihop Fan, det är iaf nästan kul att det brakade.... Quote
emanuelo Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Är det en sådan här han skall ha? http://www.blocket.se/vi/11331928.htm?ca=15_s Quote
Thomas Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 XE-svänghjulet är tunnare så original urtr.lager når inte riktigt fram för röpret som det glider på är lite kort.. men det är lätt fixat. Quote
apex Posted April 3, 2007 Author Posted April 3, 2007 Kollade med Yuk om han har ett Alloy Bellhousing to Ford Gearbox £160 i lager. Hittade en Sierra för 1500 som gått 25 000 mil...ska man slå till eller leta efter nåt som gått mindre? Quote
Thomas Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 vad ska du använda på den? är det bara lådan? för då kan jag ha kontakt med Fordligan i k-krona o kolla upp. Quote
apex Posted April 3, 2007 Author Posted April 3, 2007 Tänkte låda, kardan, slutväxel och drivaxlar och ympa ihop med det jag har. Fredrik hade en slutväxel liggande så om du hittar en låda så? Quote
apex Posted April 8, 2007 Author Posted April 8, 2007 Beställde sprängkåpa från Yuk Hodgson T9 Ford 5-pet ...livet återvänder sakta Åxå sierra diffklump....sen är bilen kanske färdigbyggd...om man inte ska ha LSD och rakskuret senare förstås Quote
Arrowsmith Posted April 9, 2007 Posted April 9, 2007 Har du någon kontakt med han du köpte bilen av Apex ? Quote
Kjelle Posted April 9, 2007 Posted April 9, 2007 Har du kollat in SBD:s hemsida . Dom har mycket godis för en GSi:are Har själv handlat där, utan några större problem. http://www.sbdev.co.uk/Main.htm Quote
apex Posted April 9, 2007 Author Posted April 9, 2007 Har du någon kontakt med han du köpte bilen av Apex ? Näe, han var nån kille som bara ville ha en kul bil. Byggherren är intressantare! Quote
Arrowsmith Posted April 9, 2007 Posted April 9, 2007 Aha! OK ! Byggherren är det väl jag i första hand tänker på då egentligen... Har du haft någon diskussion med honom? Kan tänka mej att det är lätt för dej att finna diskussionsämnen i ett eventuellt samtal med den individen... Quote
apex Posted April 9, 2007 Author Posted April 9, 2007 Nån sa att han var en fyrkantig typ... :lol: Quote
apex Posted April 10, 2007 Author Posted April 10, 2007 (edited) Kan man lika gärna slakta en Scorpio? Är det samma slutvxl å så?? Läste att "Scorpions diff ser lika dan ut fast annan infästning för drivaxlarna, splines på sierran som man bara trycker in, mot scorpions som man skruvar dit drivaxlarna, men det kanske går att byta ut. " Men det är väl ingen nackdel, att det är flänsade drivaxlar :racesmile: Edited April 10, 2007 by apex Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.