apex Posted April 22, 2007 Author Share Posted April 22, 2007 Skarvar med Suzuki-axlarna och behåller bromsarrangemang, fälgar etc. Den här ska lyftas dit, på bredden finns nog 50 mm utrymme, frågan är hur det ser ut bakåt....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 22, 2007 Share Posted April 22, 2007 enklast blir väl kanske att skarva dina ``original`` drivaxel-ytterändar med fjord inner drivaxeländarna... dom var ju skarvade innan så det funkar säkert igen... behöver ju inte likna kattskit om man gör det ordentligt.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted April 23, 2007 Author Share Posted April 23, 2007 Kan bli att kardanservice i Kimstad för skarva drivaxlar och kardan, de är ju seriösa. Om allt sen funkar perfekt så kan man ju göra riktiga homogena axlar hos Dionne eller liknande. Har inte hört nåt från Yuk Hodgson om min sprängkåpa än...det börjar ju bli dags. :) Fast jag har ju en del att göra medan jag väntar, alla fritidsproblem är borta!! :biglaugh2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 23, 2007 Share Posted April 23, 2007 Passa på att byta samtliga packboxar när du har de nya grejorna lösa och byt oljan i slutväxeln och fetta in knutarna så håller det länge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted April 23, 2007 Author Share Posted April 23, 2007 (edited) Oj, det lät ambitiöst!! :wacko: För att byta packboxar i diffen måste jag väl ta isär den och ta ur axlarna? Egentligen vill jag bara klabba ihop prylarna å se om det lirar. Hittills har jag väl inte kunnat köra 10 mil utan ett haveri? :biglaugh2: Edited April 23, 2007 by apex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 23, 2007 Share Posted April 23, 2007 Om inte packboxarna läcker behöver du ju inte byta. På en sjua sitter den ju så du kan se den och inte är den svår att byta nästa vinter. Jag köpte nya till min men sket i att byta just eftersom det var tätt... Byta olja därimot är ju plättlätt och rekommenderas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 23, 2007 Share Posted April 23, 2007 Vad för typ och märke av olja rekommenderas till diffen? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 23, 2007 Share Posted April 23, 2007 den mot pinjongen är nog lite bökig att byta på plats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 23, 2007 Share Posted April 23, 2007 Skulle vilja säga tvärt om. Den bytte jag och det var inte så krångligt. De utgående tyckte jag kändes värre med den där stora gängade prylen som jag säkert skulle haft sönder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 23, 2007 Share Posted April 23, 2007 Olja? Jag hällde på hypoidolja från Biltema... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 24, 2007 Share Posted April 24, 2007 Det är ju kanon det. men ändå så är det en gammal diffklump från slutet av 80-talet kanske och som har rullat 20000mil och packboxarna är nog inte som nya, det är ju tråkigt att få massa oljeblask utstänkt och det händer ju alltid när man kör med den dvs under säsong o huj så händer det i samband när alla leverantörer har semester. snåla kan man göra men det känns som fel ställe, det är likadant med växellådan och motrorns bakre. givetvis så gör alla och envar som de vill och det är inget fel i det, det var en rekommendation. o det är inget fel på Biltemas oljor. jag har använt dem också. just nu har jag Omegas motorolja (den är dyr) i och nästa byte blir Redlines i både motor , låda,slutväxel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted April 24, 2007 Author Share Posted April 24, 2007 Sant, ska tänka på det... lika bra att göra det bra. Fick lite prylar idag! Sprängkåpa, kopplingsarm, lamell, urtrampningslager och bultsats :notworthy: Åsså har jag ju den här "Bara" en Typ9-låda o lite skruvande os svetsande som fattas!! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted April 25, 2007 Author Share Posted April 25, 2007 Fina grejer man har fått hem, borde putsa upp diffen oxå :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted April 25, 2007 Author Share Posted April 25, 2007 Med en sån här adapter påpekar Kallerman att SAAB hydraulcylle kan användas: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 25, 2007 Share Posted April 25, 2007 kul när det vänder... massor av godis B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted April 29, 2007 Author Share Posted April 29, 2007 Ska plocka ur växellådan nu, med BILTEMA-kranen. Men hur får man isär växellänkagets knutar? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted April 29, 2007 Share Posted April 29, 2007 Om jag inte är ute och cyklar så sitter det en liten insexskruv på undersidan av öglan längst ner på växelspaken. Skruva ur den helt - sedan ska den tvärgående axeln gå att trycka ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted April 29, 2007 Author Share Posted April 29, 2007 Kanoners!! *lommar ut o kollar* Pärlanforum det här! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted April 29, 2007 Share Posted April 29, 2007 Knuten vid växellådan ser ut som på Volvo, Plåthylsa som man spänner i sär och skjuter åt sidan och ett litet stift under som du trycker ut. Den bakre ser också ut som Volvos, Insexskruv som du lossar från under sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted April 29, 2007 Author Share Posted April 29, 2007 Nu är det flänsen mot kardanaxeln som tar i ramen när jag lyfter lådan. Den är ju specialgjord så jag kapar bort den o hinkar låddan.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 29, 2007 Share Posted April 29, 2007 (edited) Förstör inte lådan om du inte måste. Går inte flänsen att skruva loss? Edited April 29, 2007 by Fredrik i Trollhättan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted April 29, 2007 Author Share Posted April 29, 2007 Näe, det är en svetsad rostfri fläns på ingående axeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 29, 2007 Share Posted April 29, 2007 Kapa och hinka lådan.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted April 29, 2007 Author Share Posted April 29, 2007 Upp kom lådan mellan stolarna... Sen gäller det att få dit nya diffen. Får väl ta ur tanken och ta in den den vägen. Åsså ska det ju svetsas lite fästen...dumt att ha i tanken då! :lol: Räcker det att fästa diffen med de 2 genomgående, långa bultarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 3, 2007 Author Share Posted May 3, 2007 (edited) Köpte diff-fästplåtarna från Books garage. Hur ska de fästas i chassit, de har ju en ganska udda form? Stödja mot nedre ramrören eller..... De ligger i Bussgods nu :) Edited May 3, 2007 by apex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 ;) booksgarage.com saluför inte de fästplåtarna i dagsläget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 3, 2007 Author Share Posted May 3, 2007 Jaså, men jag har dom :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 www.booksgarage.com är min privata domän. www.borgsgarage.se är en annan femma, det är Tommys. :icon_smartass1: :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 4, 2007 Author Share Posted May 4, 2007 Just det! Haha, jag tänker inte jag bara handlar (prylar). I do not think, I just act :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 4, 2007 Author Share Posted May 4, 2007 Hmm undrar hur de ska sitta....det ger sig väl? :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Varför inte montera plåtarna på diffen? Då kan du ju lyfta diffen på plats och se om/var du behöver svetsa dit ytterligare rör. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 4, 2007 Author Share Posted May 4, 2007 Jovars, så får det bli i helgen. Måste ta bort tanken först oxå, sen kan jag kolla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Hur har det gått Apex? Har det inte varit sändningsuppehåll väl länge i tråden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted December 16, 2007 Author Share Posted December 16, 2007 Hur har det gått Apex? Har det inte varit sändningsuppehåll väl länge i tråden? Oj då!! Ska ta tag i det där igen, först lite och lite GLÖGG! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meanstreak68 Posted August 9, 2008 Share Posted August 9, 2008 Hänt nått?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 För mycket glögg, kanske:lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 Härligt att det finns fler dårar än mig............ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 15, 2008 Author Share Posted October 15, 2008 Trodde att jag skulle sälja den men jag hade visst plats i mitt varmgarage. :icon_oops: Nu kan man pilla lite pö-om-pö, mellan blöjbytena. En seven är ju härligt lättmekad, så en stunds mekande är balsam för själen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Tillbaka i etern efter hyfsat lång frånvaro... Välkommen!! Klart du ska behålla bilen. Lite mek kan man alltid klämma in mellan blöjbyte och vällingstunder. Sen ska barnet ha en bra förebild gällande bilar, eller hur? /Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts