Arrowsmith Posted October 21, 2006 Posted October 21, 2006 en vanlig kardan har ett vanligt enkelt kullager som stödlager så jag skulle tro att dina lager borde stå pall men axiell belastning tar definitivt knäcket på dem eller ingående lager i din växellåda Det är alldeles riktigt att det är ett vanligt kullager som stödlager på kardanen. Minns jag rätt så är det ett vanligt 6009 som stödlager på min 945:a (inv. 45mm utv.75mm i diam.) Jag tycker dock att det är lite svårt att jämföra de två lagringarna i detta fallet. Det råder ganska olika förutsättningar i de olika applikationerna vi diskuterar.... Ett ensamt 6009 som stödlager på ett bra gjort lagerläge flexibelt upphängt i ytterbanan lär nog inte vara några problem förrän bortåt 10000-12000 rpm. Jag tror ändå inte att Y-lagringen gillar så höga varv. Det är nog ganska höga krav på monteringen och toleranser och balans om det ska varvas någon vidare med ett sådant skulle jag tro. Jag kan kolla på måndag om jag hittar lite uppgifter i ämnet om det är av ditt intresse Apex. Posta info om lagret i tråden här eller via PM i så fall, så jag vet vad det är du har tänkt dej för lager att ersätta ditt befintliga med. Quote
apex Posted October 21, 2006 Author Posted October 21, 2006 skulle tro att den passar bolt on Fast med 3 istf 4 "boltar"! :D Letar Amazon-kardan nu! :notworthy: Har inte funderat på vilket lager som jag ska välja, men det ska jag göra. :notworthy: Quote
apex Posted October 23, 2006 Author Posted October 23, 2006 (edited) Vilken Amazonkardan ska man ha? Har hittat en till en 66a, med M40-låda, kan det vara nåt? Edited October 23, 2006 by apex Quote
apex Posted October 24, 2006 Author Posted October 24, 2006 Kostade 100 spänn o kommer med bussen från Kungälv! :D Det ska bli lite kul det här.. :) Quote
Arrowsmith Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Jag hittade lite info om Y-lager vs. varvtal så jag länkar till bilderna Quote
apex Posted October 24, 2006 Author Posted October 24, 2006 Intressant! Men då blir max 5300 rpm om man har klämhylsa och 30 mm..... Frågan är vad basvarvtal är? Normalt kör man ju på 2000 rpm... Quote
apex Posted November 2, 2006 Author Posted November 2, 2006 Handlat lite prylar så man kan bygga alu-insug, om lusten kommer.... :D Quote
Thomas Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 såja. nu händer det grejor. så gjorde jag också med mitt insug. kapa av och sedan en plenumkammare och spjällhuset på. Quote
apex Posted November 2, 2006 Author Posted November 2, 2006 Var det svetsbart? Tänkte slå till när ngn nu hade förberett så fint. :) Quote
Michael Th Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 jag har svetsat ett antal gjutna insug med tig.. brukar gå bra.. :racesmile: Quote
apex Posted November 3, 2006 Author Posted November 3, 2006 OK! Jag har en kontakt som kan fixa det. Finns det aluböjar att köpa? Eller kan man kröka själv? Jag gissar att insugsrunners skall vara 3-4 dm, om det ska vara optimalt. Tänkte man kan köpa såna trattar som konar ner från 55 till 45 mm lr så, gapar hungrigt in i plenumet! :D Åsså kan man köpa ett osvetsat 1 3/4"-grenrör från Yuk Hodgson, problemet är ju att styrning o pedalställ sitter på avgassidan..... Quote
Thomas Posted November 3, 2006 Posted November 3, 2006 så ser mitt ut. hoppas det går att se på bilderna Quote
Thomas Posted November 3, 2006 Posted November 3, 2006 Jo det går bra att svetsa i det. TIG gick bra, en kamrat gjorde det. Quote
Thomas Posted November 3, 2006 Posted November 3, 2006 det måste den. har inte provat med originalrör. men originalrör är så långt och smalt att det motar luften. den gav ju original 170hkr med annat insug på fabrik men för att få mer vrid på lägre varv så gjorde man ett längre rör. du ser vad som händer med 2 Weber 45 dcoe =180hkr. luften kommer lättare in och mer pulver. jag kan säga att jag bara kört 30 mil med min nyrenoverade motor och de sista 3 milen började den bli grym faktiskt, hade problem med fäste vid gaspådrag på 2:ans växel och jag kör nu med ochippad box. har en som ger mer bränsle och högre tändning. så jag tror att det blir bra när det rullat ett par hundra mil. raka korta rör ger mer på högre varv. kan nämna att mitt original varvstopp ligger vid knappt 7000rpm och då ger motorn som bäst känns det, så varvstopp på 7500rpm är nog att föredra. jag har ARP bultar i min motor. Quote
apex Posted November 6, 2006 Author Posted November 6, 2006 kan nämna att mitt original varvstopp ligger vid knappt 7000rpm och då ger motorn som bäst känns det, så varvstopp på 7500rpm är nog att föredra. jag har ARP bultar i min motor. ARP-bultar på vevstakarna? Kan man byta bara genom att lossa oljetråget? Quote
Thomas Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 ja det går bra. man får kolla de nya så skallen går an riktigt mot överfallet annars så får man försänka de ett uns. var med på att ARP-bultarna har annat moment beroende på vad du smörjer dem med ant. ARP.s mollyfett eller motorolja. men det får du med papper om. jag köpte mina på stig kristianssons bil i hörby, de är opelexperter Quote
apex Posted November 6, 2006 Author Posted November 6, 2006 Vad kostade dom? Vet en snubbe i sportvagnsklubben som hade problem med att kolvarna slog i topplocket vid höga varv, påverkas det av bytet till ARP-bultar? Quote
Thomas Posted November 7, 2006 Posted November 7, 2006 då var nog lagrena eller kolvbultarna slut Quote
apex Posted November 8, 2006 Author Posted November 8, 2006 Jaha...fick en Amazonkardan men det ser inte ut att gå att använda, kanske fel årsmodell? Quote
Michael Th Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 hmm ek parkett i garaget??!! :blink: eller har du möjligen en MYCKET förstående flickvän/sambo/ fru..?? varför kan du inte ha nytta av kardanen?? Quote
apex Posted November 8, 2006 Author Posted November 8, 2006 På Thomas bild fanns en knut med en anslutningsfläns och en glidhylsa. Motsvarande grejer finns inte på den här kardanen. Vid den splinesade änden på ena axeln sitter en knut utan anslutningsfläns. Quote
Michael Th Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 jamen om du plockar bort knutarna kan du ju sätta ihop vad du vill ?? vid varje knut...om du förstår vad jag menar.. :blink: Quote
apex Posted November 8, 2006 Author Posted November 8, 2006 (edited) Ja, just, det har du rätt i. Men glidhylsan sitter den i stödlagermojängen? Jag får inte in den splinesade axeln där.... :blink: Super om det går att få ihop. Det verkar vara en Amazonaxel som sitter på bilen, så bulthålen stämmer!! :D Edited November 8, 2006 by apex Quote
apex Posted November 8, 2006 Author Posted November 8, 2006 jamen om du plockar bort knutarna kan du ju sätta ihop vad du vill ?? vid varje knut...om du förstår vad jag menar.. :blink: Sådär, det funkar nog nu! Glidhylsan: Flänsade knuten som passar rakt-av mot befintlig axel Men hur får jag isär knutarna? Plockar bort låsringen och plockar ut lagerskålen, va? Men det är SVÅRT!! :blink: Quote
blackbirdseven Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 När jag böt ut mina knutkors så gick det bra att pressa ur dem i skruvstycket med hjälp av några hylsor. Jag gjorde rent så mycket som möjligt och sedan pressade jag dem så mycket som möjligt åt ena hållet så att jag fick ur lagerskålen, sedan pressade jag på samma sett, fast åt andra hållet. Sedan gick det fint att "vika ur" korset. Quote
Thomas Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 det är en Amazonkardan 1966 och äldre som du har där. ta bort stödlagret det behövs inte på så kort kardan. korsen tar du bort genom att först ta bort låsringarna. sedan har du en press eller ett bra skruvstycke ta hylsor från hylsnyckelstället och ta en som är precis lika stor som hålet där låsringen satt, sedan tar du en hylsa som är så stor att det som är i hålet kan pressas ut från kardan och in i hylsan. när du pressat ut den änden så kan du ta bort hylsorna och sätta det utpressade delen i skruvstycket och vrida o dra utåt så släpper den. ja resten ger sig själv. TÄNK PÅ ATT NÄR DIN KARDAN ÄR FÄRDIG SÅ SKA FRÄMRE OCH BAKRE KNUTKORSET LIGGA EXAKT I LINJE MED VARANN ANNARS OBALANS!!!!!! :blink: Quote
apex Posted November 11, 2006 Author Posted November 11, 2006 Hur ska man gå till väga? 1. Funtar på att fästa 2 flänsar som passar mot befintlig kardan i 2 skruvstycken. 2. Plocka bort axeln och kapa den och glidhylsbiten i en svarv. 3. Foga ihop bitarna så att glidhylsan är ca 2-3 cm utdragen från sitt bottenläge. 4. Passa in mot flänsarna i skruvstyckena, dra fast skruvarna, och punkta ihop axeln. Då borde ju längd och uppriktning bli korrekt? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted November 11, 2006 Posted November 11, 2006 hmm ek parkett i garaget??!! :blink: eller har du möjligen en MYCKET förstående flickvän/sambo/ fru..?? Hon kan ju omöjligt varit hemma... :angry: Quote
Arrowsmith Posted November 11, 2006 Posted November 11, 2006 Hur ska man gå till väga?1. Funtar på att fästa 2 flänsar som passar mot befintlig kardan i 2 skruvstycken. 2. Plocka bort axeln och kapa den och glidhylsbiten i en svarv. 3. Foga ihop bitarna så att glidhylsan är ca 2-3 cm utdragen från sitt bottenläge. 4. Passa in mot flänsarna i skruvstyckena, dra fast skruvarna, och punkta ihop axeln. Då borde ju längd och uppriktning bli korrekt? Jag tycker du ska mäta upp längden mellan medbringarna (vxl.låda - bakaxel) och sedan ringa någon av de firmor som lever på att bygga kardaner. Skicka dit dina saker och låt dom göra jobbet i stället. Har man inte maskinparken som behövs eller är tveksam över hur man ska gå till väga så är det inte rätt ställe att spara pengar på.... Det finns en duktig kardanbyggare i norrköping som inte är dyr. Jag vill inte ta bygg-glädjen från dej Apex, men får du inte till din kardan 100% så har du inte en chans att få den tillräkligt bra vid balanseringen sedan. Det är ju super känsligt att de är i balans i synnerhet som i din bil där kardanen håller motorvarvet !!! Lite obalans så kommer hela bilen att skaka, du frestar lagren i båda ändar och du kommer få materialutmattningar och andra sjukdomar i din drivlina.Tänk om kardanen går av och kommer lös i kardantunneln i 6000rpm och nitar dej.... Det vill vi inte vara med om....Du har väl kardanfångare? jag antar att du inte har en balanseringsmaskin till din kardan hemma i garaget, så du måste ju ändå få det gjort på en firma. kolla upp vad det kostar dej att få hela jobbet gjort som referens till enbart balansering... Det kanske inte är värt allt huvudbry ändå? När jag skulle fixa min andra kardan själv så funderade jag ett kort tag men konstaterade att det inte var värt jobbet att göra det. jag skickade den till Norrköping istället och fick allt gjort för en förhållandevis liten slant... Quote
apex Posted November 11, 2006 Author Posted November 11, 2006 Menar du Nobtec? En firma som funnits minst 20 år. Jag "kör förbi" där på väg till jobbet, varje morgon!! Lr menar du någon annan? En privatperson? Quote
Arrowsmith Posted November 11, 2006 Posted November 11, 2006 Kardanservice i Norrköping Mobiltfn: 070-4193832 Telefon: 011-343590 Karstorp Lorentzberg 60595 NORRKÖPING Han gjorde min kardan.... Leveranstiden var väl inte som en blixt precis men det blev bra som f*n ... Quote
apex Posted November 12, 2006 Author Posted November 12, 2006 (edited) Bra! Bara att betala o se glad ut! :) Då kan jag ägna mig åt stödlagret. Får lust att plocka dit ett lättat svänghjul, men det får nog vänta tills allt funkar... o bygga insug o fläskigt 4-2-1-avgas ;) Yuk Hodgson säljer ett Big Bore avgas för £100 :unsure: Edited November 12, 2006 by apex Quote
Thomas Posted November 12, 2006 Posted November 12, 2006 PLOCKA BORT STÖDLAGRET FÖR DET BEHÖVER DU INTE HA. LOSSA MYTTERN OCH PRESSA ELLER KNAVKA UR DET. Quote
apex Posted November 12, 2006 Author Posted November 12, 2006 Ja just! Det ska jag göra. Lagret jag pratar om är axelns dia 30 mm lagring på kopplingskåpan. Måste hitta ett som pallar 7000 rpm... (sitter iofs ett begagnat på kardanaxeln, som ska bort) Quote
apex Posted November 12, 2006 Author Posted November 12, 2006 Sådär! Nu har jag fått isär allt. Befintliga axeln är i nyskick. Den gamla axeln skall kortas till samma längd...åsså lite puts! :P Quote
apex Posted November 13, 2006 Author Posted November 13, 2006 Fast nu har han flyttat till Kimstad: Kardanservice c/o Kimstad Bilservice Mobiltfn: 070-4193832 Telefon: 011-53224 Hasselbacken 61020 KIMSTAD Quote
apex Posted November 13, 2006 Author Posted November 13, 2006 Det verkar svårt att hitta ett lager som klarar 7000 rpm. Samtidigt, om Y-lagrets maxvarvtal är 5300 rpm och varvtalsbegränsningen hänger på kylning etc, så kan man ju säga att 5300 rpm kanske räcker. Det är ju bara korta stunder man är över detta varvtal.... Det ser inte ut som om SKF har ngt annat lager som funkar bättre... Quote
Arrowsmith Posted November 13, 2006 Posted November 13, 2006 SKF 3620xx serien Y-lager kör du ju i 6300 rpm med spännhylsa i diam.30. Och lagrens varvtalsbegränsning hänger inte på kylning i första hand.... Quote
Arrowsmith Posted November 13, 2006 Posted November 13, 2006 ja, jag är säker. jag postade ju de vanligaste versionerna till dej längre upp i tråden. Det du har där på ditt blad är ett Y- lager i YSA serien. Du ska välja ett Y-lager ur 3620xx serien istället. :thumbup: de två sista xx är två siffror beroende på storleken. (ex. 362006) vad ett 30 lager heter har jag ej i huvudet... Quote
Arrowsmith Posted November 13, 2006 Posted November 13, 2006 Jag har jourtjänst och fick åka till jobbet nu i kväll en kort vända, passade då på att kolla i katalogerna på mitt kontor och det lager som jag nämnde ovan har till en 30 axel med spännhylsa SKF beteckningen 362006BTN Om du ska krabba med ett sådant här lager så tänk på att kolla så att lagerhuset är intakt och att lagret går tungt att vrida i sitt läge. Plockar du ur dit gamla och mäter det utv. så ska det ha en diameter på knappt 62mm om lagerhuset ska passa ett 362006 lager Quote
apex Posted November 13, 2006 Author Posted November 13, 2006 OK. Hittar det inte på SKFs sida bara. Det här kan ju snurra duktigt fort oxå... Quote
Arrowsmith Posted November 13, 2006 Posted November 13, 2006 Jo, visst snurra kan det ju.... Men är inte det lagret ganska långt ifrån det du letar efter ? Det där är ju ett sfäriskt lager för inbyggnad och som ej är avsett för Y-lagerhus :blink: Jag kanske har missförstått någonting här.... :unsure: Quote
apex Posted November 13, 2006 Author Posted November 13, 2006 Nä det var bara ett stickspår. Man kan väl montera det i en järnklump och montera dit, om det är vad som krävs för att det ska funka. Men det kanske har brister i bärighet? Annars vore det förstås trevligast att hitta ett färdigt lagerhus, förutsatt att det passar på befintligt fäste. Quote
apex Posted November 13, 2006 Author Posted November 13, 2006 Det går att trycka i mitt befintliga lagerhus, om man fräser upp ett 72 mm hål. Med 4 mm gods runtom. Men det är du som är lagergurun! :notworthy: Quote
apex Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 (edited) Här ett med adapter sleeve, men bara 2 fästskruvar. Men skruvarna sitter i 83 mm fyrkant så diagonalt kanske 116,5 funkar. O spännhylsa! http://medias.uk.ina.com/medias/en!hp....-N;agu9Et72_Tn- O 6600 rpm! Edited November 14, 2006 by apex Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.