Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 738
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

oj då det ser ut som om tändstiftsnyckeln kantrat över stiftet. är det Equemstift? biltemas

Posted

kan tänka mig att det föll en jätteklippa från ditt bröst när du konstatera det :D

en får gratulera... dessa små juveler till motorer är ju rysligt slittåliga... så ... gasa tills det rasar igen :lol:

:racesmile:

Posted
oj då det ser ut som om tändstiftsnyckeln kantrat över stiftet. är det Equemstift? biltemas

Svar ja! Bor 500 meter från Biltema....

Posted

jo så vill jag med ha det, men det ser ut som att de tar bort hela plåten

Posted

ahh nu är jag med. man ska kapa bort en bit plåt och sätta tillbaka den.

Posted

Jag har ett sjukt skriande oljud vid start av bilen. När den åker i hastighet så låter det inget. Men om jag startar med kopplingen urkopplad och börjar släppa kopplingen kan låter det och ibland stannar motorn av motståndet.

Om jag ligger under bilen och vrider kardanstången fram -o tebax så rasslar det i trakten av urtrampningslagret....

Vad är det för fel? Dåligt uppriktade lager? Urtrampningslagret??

post-688-1157634175.jpg

Posted

kan ju vara en kombination av båda nämda fel :banghead: men du är väl luttrad nu...

ba kämpa på... :racesmile:

Posted

Wohooo, nu funkar den!!

Mkt pill med att ta bort tätmassan för plåten som togs bort, men med nytt stift funkar den!!! Ny frisyr fick man på köpet!

post-688-1157657591.jpg

post-688-1157657613.jpg

Posted

jag skulle tittat på lagerblocket som du har ifall det lagret är gånget

Posted
jag skulle tittat på lagerblocket som du har ifall det lagret är gånget

Fast det låter vid urtrampningslagret..... men inte typisk urtrampningslagerljud. Kanske skulle plocka isär, byta urtrampningslager o se att allt siter fast o är rakt? Undrar om det är komplicerat att byta urtrampningslagret, på den här?

Den gnisslar/rasslar och kan vara svårt att lägga i ettan oxå.... är det ett symptom på urtrampningslagret?

Posted

Fick köra Seven på morronkulan idag, Audin e på AC-reparation. Nu blev det garanterat mkt kalluft!! :D

Hittade kupéfläktbrytaren i Vånga, sen bliv det kanske varmare....eller stängde jag av den?! :D

Bilen funkade jäkligt bra iaf, men dämpningen måste jag nog ställa ner, blev skumpigt på småvägarna med bansettingen :blink:

post-688-1157698965.jpg

Posted

tja ibland är det kul att åka till jobbet.. :D och frisk luft är ju bara nyttigt !!

säga vad man vill om``skrotet´´ men den fungerar ju..om än med oljud..svårt att säga vad felet är med en sådan skvader..du är nog den som känner din bil bäst..

det e bara att bita ihop och gå vidare så blir det säkert bra.. lycka till.

:racesmile:

Posted
säga vad man vill om``skrotet´´ men den fungerar ju..om än med oljud..svårt att säga vad felet är med en sådan skvader..du är nog den som känner din bil bäst.. :racesmile:

Kardan roterar ju med 7000 rpm så det är ju ingen enkel tillämpning. :blink: Sitter det ngt stödlager i svänghjulet på den här? Inte va, det var gamla B20 som såna fanns på?

Så om urtrampningslagret och lagerblocket inte är uppriktade.... hmmm :unsure:

Posted

C20XE motorn har original inget stödlager i vevaxeln, det är inte många framhjulsdrivna bilar som har det.

Jag satte dit Opel Omegas nållager i min för jag kör med den vxl-lådan för de ska vara lagrade i veven.

jag tror inte du har lager där och då är belastningen enorm på din lagerbock, risken är väl att du får ett rejält haveri där.har du kardanring?

Posted

Nä, ingen kardanring, men stålhätta på dojjorna! :D

Det är därför jag e lite orolig... men vad menar du med att belastningen är enorm?

Posted

Kan tänka mig att brytkrafter på lagret kan bli ganska stora, om det finns ngn skevhet. Så här kanske man skulle vilja ha det istället.. :unsure:

post-688-1157726353.jpg

Posted

Ett dubbelt kul eller ett rull lager är det minsta man kan tänka sig...sedan är ju alltid stödlagret viktigt.

Alfaromeo som oxå har en kardanaxel som lik din 7:a roterar i motorvarvet, den är balanseras tillsammans med det främre svänghjulet det bakre svänghjulet och tryckplattan som på alfan sitter bak vid växellådan..

sedan har axeln gummi``knutar´´ rubber joints.dyra saker med stödlager i ... vid byte skall/bör rubbet balanseras för vibrations fri gång..från början försökte alfaromeo med att använda vanliga kardanknutar men hållbarheten och säkerheten var inte tillräcklig.... en kompis köpte en alfa med en trasig gummiknut... han bytte ut den mot en standar nållagrad stålknut för att spara ca 1500kr.. den nya knuten höll kort tid, sedan blev golvet konstigt och han sket ner sig... om inga kardanringar.... strunta att köra tills du fixat det...extra viktigt på ett fordon med en kardan som går ca 4 gånger så fort som på en ``vanlig´´ bil !!

anledningen att div grejer går sönder för dig är säkert att 7:an får röra på sig på ett sätt som den inte e van vid...men som e helt rätt :thumbup:

:racesmile:

Posted

Funtar på om det är uppbyggt av Volvo 360:s transaxeldelar. Så att kardan o knutar och lager kommer därifrån??

Dubbelt rullager etc, som på SAAB 99 hjulnav borde ju funka :thumbsup:

:logo:

Posted

att belastningen är enorm menar jag att om du håller kopplingen nertryck ocg du inget stödlager har i vevaxeln så kan du röra din kardan i sidled p.g.a. det spel som kullagret har och varje gång du växlar så kommer det på olika ställen och kardanen rör sig liksom i en båge. är du med?

Posted

Du menar att kopplingslamellen hamnar i en ny position varje gång jag växlar, beroende på spelet i lagret?

Den här tråden kanske skulle ligga under "Byggen på gång" inte under "Färdiga bilar" :D

Posted (edited)
"Byggen på gång" inte under "Färdiga bilar"
känns som du svarade på din egen fråga...

men sedan så är ju frågan hur lång utvecklingstiden på ett nybyggt fordon är... den beror ju på dels dom ingående komponenterna och hur väl dom passar ihop...eller inte... inte konstigt att bilfabrikanterna behöver så mycket tid och pengar att ta fram nya bilar..

som sagt innan i denna tråden... kanske läge att demontera hela bilen och renovera...fast du har ju förståss redan börjat på en rullande renovering :biglaugh2:

men som sagt innan montera kardanringar...2 styck för din egen skull... har sett 2 total knöliga bilgolv... och det var i övrigt rostfria bilar där kardanen gott lös...hua mig... :o

synd om du måste handikapputrusta 7:an...oxå..

:racesmile:

Edited by Michael Th
Posted

Exakt! Bilfabrikernas vedermödor för att få en fungerande konstruktion är ju enorma. Ingenjörer som bränner miljarder för att utveckla.

Så bristerna med hembyggen illustreras av min bil:

-Prototypmässiga kontruktionslösningar för att testa en funktion, t ex insuget

-Uppbyggd av 15 år gamla bildelar; hur mår o-ringar tätningar etc

-Missar i monteringen, t ex spindelleden som hoppade isär

Så om nån skulle fråga mig hur de ska använda 150 papp för att handla en bra banbil så skulle jag nog säga Opel Speedster eller en gammal Porsche.

Men jag gillar att skruva och konstruera, inga problem! ;)

Posted

opel speedster... :blink: hmm säger mig något... har du inte en sådan :D vad händer där????

:racesmile:

Posted

bild 130 är den mot växellådan??? ( typ den knuten som vid brott slår sönder ditt underliv) tjadu hoppas detta är väl balanserat och uppriktat..

Posted
opel speedster... :blink: hmm säger mig något... har du inte en sådan :D vad händer där????

:racesmile:

Fick lite annat att göra! :D Insug o motortyrning återstår, kan man säga.

130 är mot vxll. Tycker kardanen ser fin ut, undrar var den kommer ifrån? Original Volvo 360?

Posted

En fundering, hur hålls flänsarna(lagerna) uppriktade?

Om de(flänsarna) bara är bultade med fyra bult mot en fläns och inte har någon positiv centrering(typ fälgcenter) finns ju möjligheten att de börjar flytta på sig!

Jag hade nog försökt å känna på dom lite, byggaren kan ju tex använt passbultar å då är det ju ok.

/Janne

Posted

det påminner om en vanlig Amazonknut, kan vara 240 mär så ser du

Posted
En fundering, hur hålls flänsarna(lagerna) uppriktade?

Om de(flänsarna) bara är bultade med fyra bult mot en fläns och inte har någon positiv centrering(typ fälgcenter) finns ju möjligheten att de börjar flytta på sig!

Jag hade nog försökt å känna på dom lite, byggaren kan ju tex använt passbultar å då är det ju ok.

/Janne

Du menar lossa lite på dom å se om de flyttar sig? SFRO borde väl ha kollat på lösningen?

http://www.putfile.com/turtobbe/images/15918

Posted

360 har ju inte en sådan kardan utan ett rör som förbinder motor =låda med en kardanstång i... en bra konstruktion som bla porche 928 har.....

Posted
Du menar lossa lite på dom å se om de flyttar sig? SFRO borde väl ha kollat på lösningen?

http://www.putfile.com/turtobbe/images/15918

Inspektera åtminstånde, sitter muttrarna stenhårt?

Flänsen är nog uppriktad och sen dragen som ett friktionsförband, så bultarna bör/måste vara dragna med rätt moment för att det skall fungera.

/Janne

Posted
360 har ju inte en sådan kardan utan ett rör som förbinder motor =låda med en kardanstång i... en bra konstruktion som bla porche 928 har.....

Jo, jag vet, men jag tänkte om han hade fimpat röret, och använt stång o knutar?

Posted

Allt sitter fast, men det går att vinkla axeln några grader i lagret. Det verkar som om lagret är slut. Det dumma är väl att det bara suttit där typ 500 mil. Jag vill ha en permanent lösning. :mad:

En tröst var att fästen för kardanring i 25 mm fyrkantrör finns....

Posted (edited)
Lite bilder på främre lagring av kardanen:

25102501620.jpg

Ett album med foton

http://www.putfile.com/turtobbe/images/15918

Det där tror jag personligen är helt fel sätt att lagra upp din kardan...

det lagerhuset du har där kan inte självt lagra upp kardanen.

lagret har möjlighet att röra sej likt ett sfäriskt lager i lagerhuset eftersom

lagrets ytterring inte är fast i huset. Har du inte en lagring i vevaxeln kommer

lamellen att få agera styrning i kardanens axeltapp via splinesen, har du ett lager

i veven så kommer det att få väldigt med stryk för det kommer att själv få bära

lasten av alla vibrationer mm. från kardanen. Det är för litet för det jobbet i vilket fall.

Ska man använda sådana lagerhus som på bild över huvud taget så måste man ha 2 för att

hindra kardanen från att belasta lagret i veven via axeltappen.

Noterbart är även att det lager som är monterat i huset ser ut att vara av den version (minns inte beteckningen) med dubbla stoppskruvar i inneringen för att fästa mot axeln. Den lösningen är inte självcentrerande, d.v.s. vid minsta undermått så kommer axeln lite ur centrering i lagret.

Här borde det varit förband med konisk spännhylsa som självcentrerar, både för balansens skull

och för att hålla i axeln axiellt (i längsled). Desutom bör lagerhuset i sej vara satt med styrstift för att

säkerställa centreringen gentemot vevaxelcentrum. För hålen i lagerhuset är avsevärt större än

bulten som håller fast det.

Min gissning är att det finns lite att förbättra här.

Det kan mycket väl vara så att vibrationer och obalans i kardanen har tagit kål på lagret i veven

om det ine är mer som styr upp axeltappen än det ensamma Y-lagret.

Var det någon som förstod hur jag tänkte här?

Edit:

Ser att det kommit ett inlägg till i tråden medan jag skrev..

Kan tro att det lossnar om det bara är två stoppskruvar som hållit fast

axeltappen i lagret.....

Det kommer förmodligen krävas lite jobb här för din del innan det fungerar

"permanent" som du önskar....

Edited by Arrowsmith
Posted

Var ute o körde lite i det varma sensommarvädret, måste hämta energi för att fixa det här!! :D

Om du kollar högre upp i tråden ser du att Gsi-motorn INTE har ngt stödlager i veven och ett förslag med dubbellagrad tapp som jag skissade på. Så jag e med!

Man skulle vilja fräsa ett hus i t ex aluminium o sätta 2 lager i det och bulta detta med styrningar mot kopplingskåpa/motorfäste. :unsure:

Jag är iofs inte säker på VAR det låter. Det låter när jag kopplar ur, inte på rak väg lr friläge.

Posted (edited)

Var o kollade på Alfaklubbens möte på Mantorp. De hade gjort misstaget att inbjuda andra klubbar och blev duktigt frånåkta!! :D

Fast, skämt åsido, de körde nån egen serie där de tävlade. En V6-GTV först en tbo-GTV tvåa, först längre ner Bertonecoupéerna.

Åsså såg jag sista varvet på Östgöta långloppserien på Sviestad.

Kul att man bor nära alla banor...då är det lätt att bogsera hem bilen!

Bra med skalstolarna! Nu får man in en kasse mat bakom stålen, en på var sida om min breda kardantunnel. Åsså en back läsk på tunneln.

Edited by apex
Posted (edited)
Nu får man in en kasse mat bakom stålen, en på var sida om min breda kardantunnel. Åsså en back läsk på tunneln.

de e ju nästan som en combi :blink: sikken grej...din flickvän/fru måste gilla detta praktiska fordon... :D

iofs trist med dessa driftstörningar.. men även om du köpt färdigt, kan du säga att du byggt bilen om någon frågar...bara en sådan sak e ju ql.. :)

:racesmile:

Edited by Michael Th
Posted
Om du kollar högre upp i tråden ser du att Gsi-motorn INTE har ngt stödlager i veven

Jag har sett exempel på motorer man vänt till längsmonterat där man monterat lager i veven trots där inte suttit något från början. Man kan ju hoppas att du har någon form av lagring där när det bara är ett utanför kopplingen.

och ett förslag med dubbellagrad tapp som jag skissade på. Så jag e med!

den bilden bommade jag, jag såg bara den skissen med ett lager

Ursäkta!

Jag är iofs inte säker på VAR det låter. Det låter när jag kopplar ur, inte på rak väg lr friläge.

När du kopplar ur så släpper ju trycket på lamellen och kardanen får friare spelrum när inte lamellcentrumet har någon press mot svänghjulet och därmed är i någon mening "styrande" för axeltappen via splinesen.

Posted (edited)

Var ute o shoppade igen med min bil. Fan vilket väder! O vilken känsla att sitta på marken låg-lågt med en låååång huv framför sig. Full race!

Mest låter det när man stannar bilen och kopplar ur, minst när man växlar i hastighet.

Edited by apex
Posted

Verkar som om jag kan får en Volvo 360 att plocka lite prylar av, av snubbe på jobbet. En vxllåda är ju aldrig fel att ha på lager. Hastighetsmätare vore mumma. :)

Posted (edited)

tänk på att det skiljer i längd+ div annat mellan 4 och 5 växlat.. + att bakaxelhuset är olika... men det märker du ju... :D

ingen annan locost med samma uppbyggnad som du kan skrota som reserdelsbil??? :515:

:racesmile:

Edited by Michael Th
Posted

Min skrotar nog sig själv automatiskt, när jag får kardansallad!! :D

Höll på att skrota i lördags när jag kollade på Alfaklubben. En snubbe svängde ut från macken i Mantorp i en Alfa 156 Sportback, utan att se mig..... Dagen efter kom syrran på oväntat besök från Göteborg. Hon hade en jobbarpolare som hade varit på Mantorp. Jag sa åt henne o trcka honom för att Alforna blev frånåkta. :D

Åsså kom det ett mail från syrran:

"Jag körde lite snack kring hur dåligt det gått för Alfa på Mantorp i lördags. Min kollega

PA erkände att Alfa kanske inte lyste mest. Så frågade han om din bil och den hade

han sett på parkeringen och speciellt noterat den sparsmakade hastighetsmätaren.

Men sen började han rodna för det var tydligen han som råkade nästan köra på dig

på vägen hem sen, vid utfarten från en mack.

Kompisen i bilen hade vrålat men PA hade inte sett dig.

Rodnande bad han mig be dig om ursäkt för detta"

Världen e liten! :prop:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...