Thomas Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 har du följt upp kabeln från givaren fram till lampan??? kanske brott på den. har du provat att dra en provisorisk jordkabel från lampan till givaren? Quote
apex Posted August 27, 2006 Author Posted August 27, 2006 generarorn jordar. du har 12v+ på lampan sedan jordar generatorn. när generatorn laddar så ger den 12v + ut på kabeln till lampan och 12v+ på lampan och 12v + från generatorn tar ut varan så skillnaden blir 0 och då slocknar den. Kalla mig sjukt smart eller blådåre. När jag stod ute i regnet och mätte så kom jag att tänka på ovanstående. Jag hade kört oljelampan baklänges med +12V från generatorn. Då lyste det. Om den ska lysa med ström åt rätt håll, så måste jag vända på sladdarna, det är ju en lysdiod!!! Kände mig rätt smart ett tag iaf! :wub: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 När jag stod ute i regnet och mätte så kom jag att tänka på ovanstående. Bygger Locost utomhus..... :notworthy: Quote
apex Posted August 27, 2006 Author Posted August 27, 2006 Bygger underrede till skalstolen. Ska man bygga som i alt 1 enkelt, eller som i alt 2 en ram under stolen??? Quote
heralue Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 (edited) Jag gjorde så här ... i chassit har jag 2 tvärjärn 6x40 ??? Jag bultar 4 st i golvet och 4 st i stolen :) Edited August 27, 2006 by heralue Quote
apex Posted August 27, 2006 Author Posted August 27, 2006 OK, men då har du som alt 2, en ram i metall, bildad av tvärjärnen och golvbeslag- Quote
leto Posted August 28, 2006 Posted August 28, 2006 Om du använder en lysdiod kan det bli problem med för liten spänninggskillnad, funkar det med en vanlig gödlampa? Vilket mätområde använder du på instrumentet? Quote
apex Posted August 28, 2006 Author Posted August 28, 2006 Kom ihåg att jag avlusar en färdigköpt bil, det är därför det är lite trial&error! :lol: :lol: Liten spänningsskillnad? 12V är plenty! :D I ena fallet jordar ju oljebrytaren, i andra fallet ger den avbrott? En vanlig lampa skulle funka fint, en fet röd..... :wub: Åsså den här som laddlampa.. :unsure: Mätområde, när då? Spänning 20 V, motstånd 2000 ohm t ex, på BILTEMA universallådan. Quote
apex Posted August 28, 2006 Author Posted August 28, 2006 Om du använder en lysdiod kan det bli problem med för liten spänninggskillnad, funkar det med en vanlig gödlampa? Vilket mätområde använder du på instrumentet? Nej, fan! Det funkar inte.... får köpa en vanlig glödlampa i morgon.... Men motorn fungerar, det hörs iaf!! Quote
leto Posted August 29, 2006 Posted August 29, 2006 2000 ohm borde ge vettigt värde. Prövade du med att skifta proberna så du mätte "åt andra hållet"? 12V räcker, har för mig att det finns lite olika varianter på givare. Quote
apex Posted August 29, 2006 Author Posted August 29, 2006 Jag köper en vanlig glödlampa på ELFA...en STOOR! ((ca 10 mm diam) Quote
apex Posted August 29, 2006 Author Posted August 29, 2006 Det var givaren som var paj, handlar ny i morg on. Körde en sväng med bilen, fan vad fin den kändes!! Skitläckert!!! Fick såga ett jättehål i huven för insugsprylarna....hmmm. Räcker det med att spänna lite sträckmetall över , eller ska man plasta upp nåt? Quote
apex Posted August 29, 2006 Author Posted August 29, 2006 Jag satte stolen lite högre, med ryggen vertikalare, känns som bättre stöd nu... Quote
apex Posted August 30, 2006 Author Posted August 30, 2006 Första testet efter alla nödvändiga mods, skedde ikväll på Mantorp. Det gick bra, men inte jättebra. Bilen funkade och stolen var jättebra. Men den rykte lite olja i vissa böjar, det är en sk mod som ska fixa det. Och när jag skulle köra slalom i konbana så ramlade golvet ur!! Det var limmad aluminiumplåt mot stålchassit. Svårt att köra då, kan man säga. Får nita fast den eller svetsa en karossplåt istället, nu blev det ju en Flinta-bil!! :) Quote
apex Posted August 30, 2006 Author Posted August 30, 2006 (edited) Liten bild av eländet! Edited August 30, 2006 by apex Quote
Borken Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Vad tusans var dom inte nitade :unsure: /Janne Quote
apex Posted August 30, 2006 Author Posted August 30, 2006 Vad tusans var dom inte nitade :unsure: /Janne Näe... bara limmade. Kanske en svetsad 1 mm plåt vore bra? Lr vad har ni andra? Quote
Thomas Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 med dessa bensipriser så är det inte dumt att kunna "sparka" sig fram *L* skämt åsido så är det otäckt när det händer. när man limmar alu. så måste fogen slipas med t.ex. smärgelduk så oxidhuden skrapas bort. jag har limmat så på provbitar och fogen håll mer än materialet, då var materialet max 1mm. men ta och gör en vinkel och popnita den ihop med limfog så håller det. Quote
Borken Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Jag trodde ärligt talat att det var just sånt som SFRO tittade på! Många kör med 1,5-2 mm alu nitad och guckad/limmad alt 1 mm eller lite grövre stål nestad med jämna mellanrum. /Janne Quote
Michael Th Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 om man gör rätt så sitter rätt sorts kitt/lim... men då brukar man få kleena prima och använda rätt sorts lim ..det finns vissa som har en tätande funktion och vissa som limmar rent överdjävligt... fuskar man och struntar i att använda rätt primer så sitter det....inte... iofs så är detta första gången jag hör om någon som bara kittat golvplåten i en 7:a... men detta verkar ju vara ett måndagsexemplar... kul att du uppdaterar/ renoverar den till en bättre standard... jag hade nog varit ganska så lack vid detta laget och letat upp original ägaren/byggaren för ett eller flera allvarliga snack.. :mad: om man inte vill kitta kan man ju alltid svetsa under en golvplåt... lycka till .. :racesmile: Quote
apex Posted August 30, 2006 Author Posted August 30, 2006 med dessa bensipriser så är det inte dumt att kunna "sparka" sig fram Verkligen Locost! :lol: Bra tips!! Ska man slipa plåtenfogen och nita med 5 cm mellanrum, alltså? Quote
Matz Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Skriver samma sak som jag tidigare skrivit i denna tråd: Verkar vara en "fritids problems lösare" till bil du har hittat! Skönt att se att du håller humöret uppe fastän det dyker upp nya problem hela tiden!! Kanske läge att "renovera" och vända ut & in på bilen i vinter... En del av felen som du har hittat/drabbats av är ju livsfarliga saker! Säger som Rally-Gänget: Bit ihop och kom igen då! Quote
apex Posted August 30, 2006 Author Posted August 30, 2006 Problemen var lite mindre nu..... känns bra, men i Juli orkade göra inte så mycket med bilen :( Men den går fint när den går! Quote
Thomas Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 ja 5cm är lagom emellan. vad har du för limfog? Sika har som bettar, sikabond, överskottsbolaget har ett som heter fäst o fogmassa sitter som berget. Quote
apex Posted August 31, 2006 Author Posted August 31, 2006 En liten film från gårdagens konbana :) Click here to watch Bild-020 Quote
apex Posted August 31, 2006 Author Posted August 31, 2006 Är det inte risk för korrosion med alunitar i plåtbalk?? Quote
Arrowsmith Posted August 31, 2006 Posted August 31, 2006 Jag använde bara rostfria nit och limmade även. Jag ville inte ha alu nit för att de är så himla mjuka och äts upp direkt om det skulle vibrera lite. RF nit drar även åt hårdare vid nitningen vilket inte är någon nackdel. Quote
Michael Th Posted August 31, 2006 Posted August 31, 2006 bara som en tanke ..korrosionen blir större mellan rf och alu än mellan järn och alu...det förutsätter iofs fukt och syre... om man använder rätt lim så har niten inte så stor betydelse... men då kan man inte fuska..dvs det finns många billiga ``lim´´ men ...skall det bli rätt ... funderar iofs om jag skall göra golvplåten i 0,7 rf... :D och i sådant fall rf nit.. :hypocrite: :racesmile: Quote
leto Posted September 1, 2006 Posted September 1, 2006 Michael Th Golvet är bärande för vridstyvheten så rf är kanske inte helt lyckat. Al-golv är också svårt att få till så det gör sitt jobb. Quote
apex Posted September 1, 2006 Author Posted September 1, 2006 Michael Th Golvet är bärande för vridstyvheten så rf är kanske inte helt lyckat. Al-golv är också svårt att få till så det gör sitt jobb. Så min idé att svetsa karossplåt är rätt bra? :blink: Quote
Borken Posted September 1, 2006 Posted September 1, 2006 Svar ja, men det blir ju lite tyngre! Gör en sökning på golv så får du se. Är det förresten nån som hittat bärande aluminumpopnit (eller monell,stål) till rimliga priser i sverige? /Janne Quote
apex Posted September 4, 2006 Author Posted September 4, 2006 Det blir nog att limma och nita iaf. Var hemma hos Fredrik I Trollhättan och hämtade stol nr 2 och käkade äppelpaj, tack för mat o huserande av stol! :D Återstår: - limma och nita golv - oljelampa - transmissionsskrapljud - avluftningsmod ...att göra ikväll!! Sen e det Mantorp i morgon! :blink: Quote
Thomas Posted September 4, 2006 Posted September 4, 2006 du verkar använda din bil flitigt o det är ju kul. Quote
apex Posted September 4, 2006 Author Posted September 4, 2006 Tackar, man e en fighter!! :515: ...iblann, när en örker!! :D Köpte en låda "blandat" Scalextrix till sonen. Tyckte upplägget var kul: massor av delar och ett 10-tal bilar i varierat skick. En gottepåse....för sonen! Flera långa banor kan man lägga....med sammanlagt 7 m lång raka! Fick iaf dit golvet o trodde jag skulle göra SBD-modden på avluftningen....MEN HUR F-N FÅR MAN BORT VENTILKÅPAN????? Pillade bort typ 30 små M6 insex o 4 tändstift, men den satt bergfast.... Det verkar förresten vara vid urtrampningslagret det gnölar...skumt.... Quote
Thomas Posted September 4, 2006 Posted September 4, 2006 det är alla dessa insexskruvar sedan ska man bara lyfta av kåpan. det sitter några under den "röda" kåpan. får du inte bort den då så har de limmat den. Quote
apex Posted September 4, 2006 Author Posted September 4, 2006 Jaha, ja det får bli en annan dag. Tänkte försöka dra spillet till en flaska så länge.... Quote
apex Posted September 4, 2006 Author Posted September 4, 2006 Sådär! - Oljat kardangnisslet - Fixat oljetryckslampa - Vevhusavluftning till flaska - Nitat/limmat golvet .....all packed and nowhere to go? Nä, det blir Mantorp, som vanigt. Quote
apex Posted September 5, 2006 Author Posted September 5, 2006 :D Nä, det är Östgöta Sportvagnsklubb som får låna banan mot att vi står vakt på t ex STCC. 8-10 banträffar per år, gratis!! Därför tycker jag 1200-2000 spänn för att köra runt lite på en bana är rätt mkt, som vissa arrangörer vill ha.... Quote
apex Posted September 5, 2006 Author Posted September 5, 2006 Kommer det att funka att avlufta till en catchtank? (Fantaflaska) Quote
Acke Posted September 5, 2006 Posted September 5, 2006 pratar vi vevhusventilation så funkar de rent praktiskt, men besiktningen kommer nog inte gilla det... ;) Quote
apex Posted September 5, 2006 Author Posted September 5, 2006 Mycket att göra i vinter.. :D http://www.sbdev.co.uk/History_files/Histo...tHorsepower.htm Quote
apex Posted September 5, 2006 Author Posted September 5, 2006 Banträff...men bilen gick på 3,5 burkar :( Fick linka hem, ska göra modden rätt o byta stift......... Quote
Michael Th Posted September 5, 2006 Posted September 5, 2006 ungefär hur mycket (pengar) har du tänkt att stoppa in i motorn... och vilka delar?? lovar att inte skvallra för din sambo/flickvänn/ fru..(stryk felaktigt) vad har du annars tänkt/behöver bytas på 7:an i vinter...?? :racesmile: Quote
apex Posted September 5, 2006 Author Posted September 5, 2006 Just nu mekar jag med min motorcykels Bing-förgasare.... Samlar kraft. :( Har kollat på en portad topp, med dubbla ventilfjädrar för 6500:-, verkar lite mkt för en topp som legat några år. Enems grupp A-kammar med 300/296 gr passar ju bra till denna topp. Åsså kanske ett sprut och kanske TB:n. Åsså ARP-bultar för stakarna. 20 papp är väl lugnt men det räcker nog inte så långt..... :D Quote
apex Posted September 6, 2006 Author Posted September 6, 2006 (edited) Vad är det förresten för tätningar på ventilskaften på en sån här motor?? Blir väl att lyfta toppen för att plocka ur ventilerna, gissar jag? :( Det yttrar sig iofs som ett oljemoln, då och då?? Går rent o fint för det mesta.... Edited September 6, 2006 by apex Quote
Michael Th Posted September 6, 2006 Posted September 6, 2006 har du modifierat oljefällan i ventilkåpan??? annars kommer ju gärna oljepuffar :( :racesmile: Quote
apex Posted September 6, 2006 Author Posted September 6, 2006 Nä, fick inte loss den...ska fixa i kväll o se oxå var 4:e cyllen tog vägen!! :D Quote
Thomas Posted September 6, 2006 Posted September 6, 2006 Ta ett kompressionsprov innan så vet du ifall 4:an tappat komp. då kan du ha oljepuffarna där. ventiltätningarna sitter på styrningen och du måste bort med toppen för att byta dem. det är lite lömskt att göra det på plats med vinklade ventiler och de är svindyra till XE-motorn ung. 500-600:-/styck :o den toppen du tittat på är det originalventiler i den så är det inte så himla mycket att porta på den för de är mycket bra original. men lite är där alltid. och plockar du bort den så kan jag porta o byta ventiltätningar o slipa in ventiler och vacuumtätprova dem o planslipa för ung. 2300:- exkl. matrial. originalinsuget bromsar upp flödet o nästa steg LMM där borde man ta bort näten till att börja med men p.g.a. risk för grus i tråden så ta i alla fall bort det bakre nätet mot spjällhuset. nätet tar ju mins 20% av ytan Quote
apex Posted September 6, 2006 Author Posted September 6, 2006 Ingen fara, det var tändstiftet som sönder!!!! :( Fortsätter med att ta bort grejerna i ventilkåpan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.