Jump to content

Recommended Posts

Posted

har du följt upp kabeln från givaren fram till lampan??? kanske brott på den.

har du provat att dra en provisorisk jordkabel från lampan till givaren?

  • Replies 738
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted
generarorn jordar. du har 12v+ på lampan sedan jordar generatorn. när generatorn laddar så ger den 12v + ut på kabeln till lampan och 12v+ på lampan och 12v + från generatorn tar ut varan så skillnaden blir 0 och då slocknar den.

Kalla mig sjukt smart eller blådåre. När jag stod ute i regnet och mätte så kom jag att tänka på ovanstående. Jag hade kört oljelampan baklänges med +12V från generatorn. Då lyste det. Om den ska lysa med ström åt rätt håll, så måste jag vända på sladdarna, det är ju en lysdiod!!!

Kände mig rätt smart ett tag iaf! :wub:

Posted

Bygger underrede till skalstolen. Ska man bygga som i alt 1 enkelt, eller som i alt 2 en ram under stolen???

post-688-1156706320.jpg

Posted (edited)

Jag gjorde så här ...

post-115-1156710696.jpg

i chassit har jag 2 tvärjärn 6x40 ???

Jag bultar 4 st i golvet och 4 st i stolen :)

Edited by heralue
Posted

Om du använder en lysdiod kan det bli problem med för liten spänninggskillnad, funkar det med en vanlig gödlampa? Vilket mätområde använder du på instrumentet?

Posted

Kom ihåg att jag avlusar en färdigköpt bil, det är därför det är lite trial&error! :lol: :lol:

Liten spänningsskillnad? 12V är plenty! :D I ena fallet jordar ju oljebrytaren, i andra fallet ger den avbrott?

En vanlig lampa skulle funka fint, en fet röd..... :wub: Åsså den här som laddlampa.. :unsure:

Mätområde, när då? Spänning 20 V, motstånd 2000 ohm t ex, på BILTEMA universallådan.

Posted
Om du använder en lysdiod kan det bli problem med för liten spänninggskillnad, funkar det med en vanlig gödlampa? Vilket mätområde använder du på instrumentet?

Nej, fan! Det funkar inte.... får köpa en vanlig glödlampa i morgon....

Men motorn fungerar, det hörs iaf!!

Posted

2000 ohm borde ge vettigt värde. Prövade du med att skifta proberna så du mätte "åt andra hållet"?

12V räcker, har för mig att det finns lite olika varianter på givare.

Posted

Det var givaren som var paj, handlar ny i morg

on. Körde en sväng med bilen, fan vad fin den kändes!! Skitläckert!!!

Fick såga ett jättehål i huven för insugsprylarna....hmmm. Räcker det med att spänna lite sträckmetall över , eller ska man plasta upp nåt?

Posted

Första testet efter alla nödvändiga mods, skedde ikväll på Mantorp.

Det gick bra, men inte jättebra. Bilen funkade och stolen var jättebra.

Men den rykte lite olja i vissa böjar, det är en sk mod som ska fixa det.

Och när jag skulle köra slalom i konbana så ramlade golvet ur!! Det var limmad aluminiumplåt mot stålchassit. Svårt att köra då, kan man säga. Får nita fast den eller svetsa en karossplåt istället, nu blev det ju en Flinta-bil!! :)

Posted
Vad tusans var dom inte nitade :unsure:

/Janne

Näe... bara limmade. Kanske en svetsad 1 mm plåt vore bra? Lr vad har ni andra?

Posted

med dessa bensipriser så är det inte dumt att kunna "sparka" sig fram *L* skämt åsido så är det otäckt när det händer. när man limmar alu. så måste fogen slipas med t.ex. smärgelduk så oxidhuden skrapas bort.

jag har limmat så på provbitar och fogen håll mer än materialet, då var materialet max 1mm.

men ta och gör en vinkel och popnita den ihop med limfog så håller det.

Posted

Jag trodde ärligt talat att det var just sånt som SFRO tittade på!

Många kör med 1,5-2 mm alu nitad och guckad/limmad alt 1 mm eller lite grövre stål nestad med jämna mellanrum.

/Janne

Posted

om man gör rätt så sitter rätt sorts kitt/lim... men då brukar man få kleena prima och använda rätt sorts lim ..det finns vissa som har en tätande funktion och vissa som limmar rent överdjävligt... fuskar man och struntar i att använda rätt primer så sitter det....inte... iofs så är detta första gången jag hör om någon som bara kittat golvplåten i en 7:a... men detta verkar ju vara ett måndagsexemplar... kul att du uppdaterar/ renoverar den till en bättre standard... jag hade nog varit ganska så lack vid detta laget och letat upp original ägaren/byggaren för ett eller flera allvarliga snack.. :mad:

om man inte vill kitta kan man ju alltid svetsa under en golvplåt...

lycka till ..

:racesmile:

Posted
med dessa bensipriser så är det inte dumt att kunna "sparka" sig fram

Verkligen Locost! :lol:

Bra tips!! Ska man slipa plåtenfogen och nita med 5 cm mellanrum, alltså?

Posted

Skriver samma sak som jag tidigare skrivit i denna tråd:

Verkar vara en "fritids problems lösare" till bil du har hittat!

Skönt att se att du håller humöret uppe fastän det dyker upp nya problem hela tiden!!

Kanske läge att "renovera" och vända ut & in på bilen i vinter...

En del av felen som du har hittat/drabbats av är ju livsfarliga saker!

Säger som Rally-Gänget: Bit ihop och kom igen då!

Posted

Problemen var lite mindre nu..... känns bra, men i Juli orkade göra inte så mycket med bilen :(

Men den går fint när den går!

Posted

ja 5cm är lagom emellan. vad har du för limfog?

Sika har som bettar, sikabond, överskottsbolaget har ett som heter fäst o fogmassa sitter som berget.

Posted

Jag använde bara rostfria nit och limmade även.

Jag ville inte ha alu nit för att de är så himla mjuka och äts upp

direkt om det skulle vibrera lite. RF nit drar även åt hårdare

vid nitningen vilket inte är någon nackdel.

Posted

bara som en tanke ..korrosionen blir större mellan rf och alu än mellan järn och alu...det förutsätter iofs fukt och syre...

om man använder rätt lim så har niten inte så stor betydelse... men då kan man inte fuska..dvs det finns många billiga ``lim´´ men ...skall det bli rätt ...

funderar iofs om jag skall göra golvplåten i 0,7 rf... :D och i sådant fall rf nit.. :hypocrite:

:racesmile:

Posted

Michael Th Golvet är bärande för vridstyvheten så rf är kanske inte helt lyckat. Al-golv är också svårt att få till så det gör sitt jobb.

Posted
Michael Th Golvet är bärande för vridstyvheten så rf är kanske inte helt lyckat. Al-golv är också svårt att få till så det gör sitt jobb.

Så min idé att svetsa karossplåt är rätt bra? :blink:

Posted

Svar ja, men det blir ju lite tyngre!

Gör en sökning på golv så får du se.

Är det förresten nån som hittat bärande aluminumpopnit (eller monell,stål) till rimliga priser i sverige?

/Janne

Posted

Det blir nog att limma och nita iaf.

Var hemma hos Fredrik I Trollhättan och hämtade stol nr 2 och käkade äppelpaj, tack för mat o huserande av stol! :D

Återstår:

- limma och nita golv

- oljelampa

- transmissionsskrapljud

- avluftningsmod

...att göra ikväll!! Sen e det Mantorp i morgon! :blink:

Posted

Tackar, man e en fighter!! :515:

...iblann, när en örker!! :D

Köpte en låda "blandat" Scalextrix till sonen. Tyckte upplägget var kul: massor av delar och ett 10-tal bilar i varierat skick. En gottepåse....för sonen!

Flera långa banor kan man lägga....med sammanlagt 7 m lång raka!

Fick iaf dit golvet o trodde jag skulle göra SBD-modden på avluftningen....MEN HUR F-N FÅR MAN BORT VENTILKÅPAN????? Pillade bort typ 30 små M6 insex o 4 tändstift, men den satt bergfast....

Det verkar förresten vara vid urtrampningslagret det gnölar...skumt....

Posted

det är alla dessa insexskruvar sedan ska man bara lyfta av kåpan. det sitter några under den "röda" kåpan.

får du inte bort den då så har de limmat den.

Posted

Sådär!

- Oljat kardangnisslet

- Fixat oljetryckslampa

- Vevhusavluftning till flaska

- Nitat/limmat golvet

.....all packed and nowhere to go? Nä, det blir Mantorp, som vanigt.

Posted

:D

Nä, det är Östgöta Sportvagnsklubb som får låna banan mot att vi står vakt på t ex STCC. 8-10 banträffar per år, gratis!!

Därför tycker jag 1200-2000 spänn för att köra runt lite på en bana är rätt mkt, som vissa arrangörer vill ha....

Posted

pratar vi vevhusventilation så funkar de rent praktiskt, men besiktningen kommer nog inte gilla det... ;)

Posted

ungefär hur mycket (pengar) har du tänkt att stoppa in i motorn... och vilka delar??

lovar att inte skvallra för din sambo/flickvänn/ fru..(stryk felaktigt)

vad har du annars tänkt/behöver bytas på 7:an i vinter...??

:racesmile:

Posted

Just nu mekar jag med min motorcykels Bing-förgasare.... Samlar kraft. :(

Har kollat på en portad topp, med dubbla ventilfjädrar för 6500:-, verkar lite mkt för en topp som legat några år. Enems grupp A-kammar med 300/296 gr passar ju bra till denna topp.

Åsså kanske ett sprut och kanske TB:n.

Åsså ARP-bultar för stakarna.

20 papp är väl lugnt men det räcker nog inte så långt..... :D

Posted (edited)

Vad är det förresten för tätningar på ventilskaften på en sån här motor??

Blir väl att lyfta toppen för att plocka ur ventilerna, gissar jag? :(

Det yttrar sig iofs som ett oljemoln, då och då?? Går rent o fint för det mesta....

Edited by apex
Posted

har du modifierat oljefällan i ventilkåpan??? annars kommer ju gärna oljepuffar :(

:racesmile:

Posted

Ta ett kompressionsprov innan så vet du ifall 4:an tappat komp. då kan du ha oljepuffarna där.

ventiltätningarna sitter på styrningen och du måste bort med toppen för att byta dem.

det är lite lömskt att göra det på plats med vinklade ventiler och de är svindyra till XE-motorn ung. 500-600:-/styck :o

den toppen du tittat på är det originalventiler i den så är det inte så himla mycket att porta på den för de är mycket bra original. men lite är där alltid. och plockar du bort den så kan jag porta o byta ventiltätningar o slipa in ventiler och vacuumtätprova dem o planslipa för ung. 2300:- exkl. matrial.

originalinsuget bromsar upp flödet o nästa steg LMM där borde man ta bort näten till att börja med men p.g.a. risk för grus i tråden så ta i alla fall bort det bakre nätet mot spjällhuset. nätet tar ju mins 20% av ytan

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...