Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Så där, tråget på plats. Ska hälla i olja o se om allt e tätt. Måste fixa nåt provisoriskt till insuget innan provtur kan företas.

Före o efter :wub:

post-688-1154172582.jpg

post-688-1154172618.jpg

post-688-1154172663.jpg

Edited by apex
  • Replies 738
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Provtur "utan" missöden. :D Inget oljeläckage, allt funkade bra......

...men den laddade ur och det blev bogsering hem :D

Nån hade visst glömt ett par kablar.. :hypocrite:

Posted

tänk så bra generatorn är i linje med remhjulet ..men sladden lös.. :D tänk så tokigt det kan bli... :lol:

:racesmile:

Posted

Fick prylen till insuget..men den passar inte 100 % under huven. Dumt att lacka en bil innan den är färdigbyggd... :515:

Om huven sutte 2 cm längre fram då passar scoopet. Hmmm :huh:

Posted (edited)

Var hemma hos dlt och hämtade den första stolen från MK. Chassit Daniel fått (som stolen åkte med) såg kalasfint ut, grattis!

post-688-1154800770.jpg

Edited by apex
Posted

har du problem med vevhusventilation? är det mycket som kommer? är det vid bankörning eller gata?

du kan även göra så här att du tar ventilationen som kommer från bottendelen upp till ventilkåpan på vänster sida och leder den till atmosfären eller catchtank. man kan också sätta dit ett T-rör och leda en del in i ventilkåpan.

Posted

Det är på bana, högerkurva tror jag... :blink:

Jag trodde jag hade överfyllt systemet en smula iofs.

Posted

Blir snyggt med den blanksvarta stolen ihop med de övriga blanksvarta detaljerna på bilen! :)

Måste bygga underrede nu.

post-688-1154867717.jpg

post-688-1154867778.jpg

Posted

Biltillbehörsbutik kanske? de brukar ha sånt hemma även de som säljer industriförnödenheter.

det är ren luft som går där så det behöver inte vara någon märkvärdig slang.

Posted

Satte dit sugsilen med MIG till oljepickupen.....men så blir det nån lite förorening och en pytteliten pysläcka....FAN!! Vad gör man, löder? :conf:

Posted

Det går säkert att löda! Men är det inte enklare å slipa ner å svetsa om?

/Janne

Posted

En liten fråga apropå ingenting...

Hur fungerar det med 3-p-bälterna i mk-stolarna?

Jag har likadana och har förökt få till det med 3-p men får det inte att sitta riktigt bra, bälteslåset hamnar för långt in på midjan så att det skaver och flyttar man ut det utanför hålet i stolen blir det svårt att knäppa/knäppa upp det...

har du några tankar/erfarenherer kring detta?

mvh

/ Jhonatan

Posted
Det går säkert att löda! Men är det inte enklare å slipa ner å svetsa om?

/Janne

Har testat men det är ingen kul skarv och jag e ingen licenssvetsare.

3-p bälten? Måste få ihop bil och få dit stolen, först.... :(

Posted (edited)

Tätt efter flera svetsförsök...skönt!

Nu underede till stolen: en ram av 15x15 mm fyrkantrrör som vilar på golvbalkarna

Edited by apex
Posted

den satt ju i tråget innan när du posta bilderna första gången... har du stökigt i garaget... :biglaugh2: inte så att originalet passar??

:racesmile:

Posted

Jo, det är stökigt... får köpa en ny i i morgon... Kanske ta lite ledigt, så man kan åka bana med ÖSK i morgon kväll?? :huh:

Posted (edited)

Kortade en oljeplugg från Mekonomen...men den blev lite väl kort...

När jag drog åt den pajade gängan, på skruven hoppades jag

Men sen hittade jag min ursprungliga kortade Opel-plugg... MEN DEN GÅR INTE I!!!

Gängpaj m.a.o. ...bara att lyfta tråget igen o leta upp nån med en ...M14 gängtapp

Fan vad jobbigt!! :(

Åxå fick jag nåt bamsebromsfel på bruxisen nyss, skönt att MC:n fungerar iaf

Edited by apex
Posted

Hjälpsamt folk på forumet, det är kul! Trevligaste forumet utan konkurrens!

Är inne på ett BMW-mcforum o skriver lite, men det är en hög träbockar. De märker ord och skriver små spetsfundigheter. Inte mkt skruva&teknik..... Men det enda som förenar dem är ju att de köpt en motorcykel! :biglaugh2:

Posted

Fick tag på en gängtapp...men pluggen är kort så jag är rätt sugen på en Helicoil-lagning..

Det var faktiskt en gammal dragracing-snubbe som lånade ut, utan att känna mig. Han driver en liten service-verkstad i Finspång. Han hade en kompressormatad 1963 vette i början av 1970-talet.... :notworthy: orange

Posted

En SAAB-verkstad hade modet att dra i en gängtapp och resultatet blev bra. Fixat! O inte ville de ha betalt heller. :)

Posted

Fick ett nytt , grönt, kylarlock av en konstruktionschef på Volvo som jag känner. Han har läst den här tråden med stort intresse. Jag kanske kan posta hans kommentarer?

Det ska vara en ny, förbättrad, typ av kylarlock enl. uppgift.

Det bildas en pöl i de nya sätena om vatten passerar överdraget.... det är faktiskt bra!

post-688-1156603188.jpg

post-688-1156603205.jpg

Posted
Det bildas en pöl i de nya sätena om vatten passerar överdraget.... det är faktiskt bra!

du kan ju borra ett dräneringshål genom stol och golv... eller varför är det bra???

Posted
de gröna locken håller ett högre tryck i kylsystemet.

Hur då? Är det tätare?

Posted

Alla kylar lock i stort sett har en inbyggd fjäderbelastad övertrycksventil.

Dessa finns i olika utförande med olika fjäderförspänning. Locken rukar vara

märkta med öppningstryck i t.ex. Kpa .

Apex nya gröna har väl då ett högre öppningstryck än hans gamla tydligen.....

Posted

Ja, fast det står 150 kPa på båda.....

Har ett skumt fel oxå, får inte liv i oljetryckslampan :(

Om jag kollar resistansen genom oljetrycksbrytaren i kontaktdonet vid torpeden, så är den 0 ohm. Men om jag kopplar in oljetryckslysdioden där så lyser den inte. Däremot gör den det om jag jordar dess kontakt... :blink:

...... lr om jag kopplar den till laddlampgivaren

FATTAR INGET!!

Posted

jo locken ska öppna vid olika tryck.

ang. oljetr.lampan har du mätt på givaren både med och utan tryck? man kan mista sig på en del instrument så att oändligt högt motstånd visar 0. har du en summer så kan du testa med den.

Posted
jo locken ska öppna vid olika tryck.

ang. oljetr.lampan har du mätt på givaren både med och utan tryck? man kan mista sig på en del instrument så att oändligt högt motstånd visar 0. har du en summer så kan du testa med den.

Saken e den att jag vill ha en bombsäker oljetryckslampa INNAN jag startar motorn :D

Instrumentet visar 0.000 vid 0 Ohm och 1 vid avbrott

Posted (edited)

Jordfläta till motorn?

Den glömde jag efter motorbyte i en 360 jag hade. Motorn gick inge bra och plötsligt blev gasen trög. Undersökning visade att jag jordat motorn i gasvajern vars plasthölje smält och krullat ihop sig. Jag fick cykla till Volvohandlaren...

Edited by Fredrik i Trollhättan
Posted
jo den jordar. Du har väl inte gängtape på den?

Fast jag har ju mätt att det jordar genom givaren?

Har gjort missen med flätan en gång jag med, på en hundkoja :lol:

Posted

Förresten: laddsignalen från generatorn, jordar den eller ger den +12V??

Det skulle kunna förklara en del...

Posted

generarorn jordar. du har 12v+ på lampan sedan jordar generatorn. när generatorn laddar så ger den 12v + ut på kabeln till lampan och 12v+ på lampan och 12v + från generatorn tar ut varan så skillnaden blir 0 och då slocknar den.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...