apex Posted July 29, 2006 Author Posted July 29, 2006 (edited) Så där, tråget på plats. Ska hälla i olja o se om allt e tätt. Måste fixa nåt provisoriskt till insuget innan provtur kan företas. Före o efter :wub: Edited July 29, 2006 by apex Quote
apex Posted July 30, 2006 Author Posted July 30, 2006 Provtur "utan" missöden. :D Inget oljeläckage, allt funkade bra...... ...men den laddade ur och det blev bogsering hem :D Nån hade visst glömt ett par kablar.. :hypocrite: Quote
Michael Th Posted July 30, 2006 Posted July 30, 2006 tänk så bra generatorn är i linje med remhjulet ..men sladden lös.. :D tänk så tokigt det kan bli... :lol: :racesmile: Quote
apex Posted July 30, 2006 Author Posted July 30, 2006 Tjejen har en rejäl Audi och börjar bli riktigt van vid bogsering! :D Quote
apex Posted August 2, 2006 Author Posted August 2, 2006 Fick prylen till insuget..men den passar inte 100 % under huven. Dumt att lacka en bil innan den är färdigbyggd... :515: Om huven sutte 2 cm längre fram då passar scoopet. Hmmm :huh: Quote
apex Posted August 3, 2006 Author Posted August 3, 2006 Den ryker lite nu... vad kan det vara? :( GSi-motor med 5000 mil? Ventiltätningar? Kolvring? Fick rådet till en mod på Locostbuilders.co.uk!! :notworthy: Sen ska det sluta ryka, det var rena James Bond ett tag!! :prop: http://www.sbdev.co.uk/Info_sheets/Oil_sys...odification.htm Quote
apex Posted August 5, 2006 Author Posted August 5, 2006 (edited) Var hemma hos dlt och hämtade den första stolen från MK. Chassit Daniel fått (som stolen åkte med) såg kalasfint ut, grattis! Edited August 5, 2006 by apex Quote
Thomas Posted August 5, 2006 Posted August 5, 2006 har du problem med vevhusventilation? är det mycket som kommer? är det vid bankörning eller gata? du kan även göra så här att du tar ventilationen som kommer från bottendelen upp till ventilkåpan på vänster sida och leder den till atmosfären eller catchtank. man kan också sätta dit ett T-rör och leda en del in i ventilkåpan. Quote
apex Posted August 6, 2006 Author Posted August 6, 2006 Det är på bana, högerkurva tror jag... :blink: Jag trodde jag hade överfyllt systemet en smula iofs. Quote
apex Posted August 6, 2006 Author Posted August 6, 2006 Blir snyggt med den blanksvarta stolen ihop med de övriga blanksvarta detaljerna på bilen! :) Måste bygga underrede nu. Quote
apex Posted August 10, 2006 Author Posted August 10, 2006 Monterade SFI-ersättaren. Nån plastslang behövs till filtret ca 70 mm. Var hittar man sån? Quote
Arrowsmith Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 http://www.turboservice.se/Silikonslang.html här kanske? Quote
Thomas Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 Biltillbehörsbutik kanske? de brukar ha sånt hemma även de som säljer industriförnödenheter. det är ren luft som går där så det behöver inte vara någon märkvärdig slang. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 Blir snyggt med den blanksvarta stolen ihop med de övriga blanksvarta detaljerna på bilen! :) Måste bygga underrede nu. Fattas det inte något på bilden?? :unsure: :D Quote
apex Posted August 12, 2006 Author Posted August 12, 2006 Satte dit sugsilen med MIG till oljepickupen.....men så blir det nån lite förorening och en pytteliten pysläcka....FAN!! Vad gör man, löder? :conf: Quote
apex Posted August 12, 2006 Author Posted August 12, 2006 Fast jag har redan svetsat...kan jag löda ovanpå för att få det tätt? Quote
Borken Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 Det går säkert att löda! Men är det inte enklare å slipa ner å svetsa om? /Janne Quote
JonteN Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 En liten fråga apropå ingenting... Hur fungerar det med 3-p-bälterna i mk-stolarna? Jag har likadana och har förökt få till det med 3-p men får det inte att sitta riktigt bra, bälteslåset hamnar för långt in på midjan så att det skaver och flyttar man ut det utanför hålet i stolen blir det svårt att knäppa/knäppa upp det... har du några tankar/erfarenherer kring detta? mvh / Jhonatan Quote
apex Posted August 12, 2006 Author Posted August 12, 2006 Det går säkert att löda! Men är det inte enklare å slipa ner å svetsa om?/Janne Har testat men det är ingen kul skarv och jag e ingen licenssvetsare. 3-p bälten? Måste få ihop bil och få dit stolen, först.... :( Quote
apex Posted August 13, 2006 Author Posted August 13, 2006 (edited) Tätt efter flera svetsförsök...skönt! Nu underede till stolen: en ram av 15x15 mm fyrkantrrör som vilar på golvbalkarna Edited August 13, 2006 by apex Quote
apex Posted August 14, 2006 Author Posted August 14, 2006 Skalstolarna kommer att väga 10 kg mindre än de som satt där!! Wow, och bättre stolar! Quote
apex Posted August 15, 2006 Author Posted August 15, 2006 Drog dit oljetråget....men var F-N är oljepluggen!?!! :angry: Quote
Michael Th Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 den satt ju i tråget innan när du posta bilderna första gången... har du stökigt i garaget... :biglaugh2: inte så att originalet passar?? :racesmile: Quote
apex Posted August 15, 2006 Author Posted August 15, 2006 Jo, det är stökigt... får köpa en ny i i morgon... Kanske ta lite ledigt, så man kan åka bana med ÖSK i morgon kväll?? :huh: Quote
apex Posted August 22, 2006 Author Posted August 22, 2006 (edited) Kortade en oljeplugg från Mekonomen...men den blev lite väl kort... När jag drog åt den pajade gängan, på skruven hoppades jag Men sen hittade jag min ursprungliga kortade Opel-plugg... MEN DEN GÅR INTE I!!! Gängpaj m.a.o. ...bara att lyfta tråget igen o leta upp nån med en ...M14 gängtapp Fan vad jobbigt!! :( Åxå fick jag nåt bamsebromsfel på bruxisen nyss, skönt att MC:n fungerar iaf Edited August 22, 2006 by apex Quote
Acke Posted August 22, 2006 Posted August 22, 2006 tror ja har en M14 gängtapp, men du bor lite väl långt bort... :( Quote
Borken Posted August 22, 2006 Posted August 22, 2006 Har nog en M14 oxå fast det är nog lika illa med avståndet..... :( /Janne Quote
Michael Th Posted August 22, 2006 Posted August 22, 2006 jag me... avstånds helvetet... :banghead: Quote
apex Posted August 23, 2006 Author Posted August 23, 2006 Får testa med SAAB. Tre banmöten snart, ett nästa vecka. Vore kul att få den klar... :( Quote
apex Posted August 23, 2006 Author Posted August 23, 2006 Hjälpsamt folk på forumet, det är kul! Trevligaste forumet utan konkurrens! Är inne på ett BMW-mcforum o skriver lite, men det är en hög träbockar. De märker ord och skriver små spetsfundigheter. Inte mkt skruva&teknik..... Men det enda som förenar dem är ju att de köpt en motorcykel! :biglaugh2: Quote
apex Posted August 24, 2006 Author Posted August 24, 2006 Fick tag på en gängtapp...men pluggen är kort så jag är rätt sugen på en Helicoil-lagning.. Det var faktiskt en gammal dragracing-snubbe som lånade ut, utan att känna mig. Han driver en liten service-verkstad i Finspång. Han hade en kompressormatad 1963 vette i början av 1970-talet.... :notworthy: orange Quote
apex Posted August 24, 2006 Author Posted August 24, 2006 En SAAB-verkstad hade modet att dra i en gängtapp och resultatet blev bra. Fixat! O inte ville de ha betalt heller. :) Quote
apex Posted August 26, 2006 Author Posted August 26, 2006 Fick ett nytt , grönt, kylarlock av en konstruktionschef på Volvo som jag känner. Han har läst den här tråden med stort intresse. Jag kanske kan posta hans kommentarer? Det ska vara en ny, förbättrad, typ av kylarlock enl. uppgift. Det bildas en pöl i de nya sätena om vatten passerar överdraget.... det är faktiskt bra! Quote
Michael Th Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 Det bildas en pöl i de nya sätena om vatten passerar överdraget.... det är faktiskt bra! du kan ju borra ett dräneringshål genom stol och golv... eller varför är det bra??? Quote
apex Posted August 26, 2006 Author Posted August 26, 2006 Det är bättre än att det rinner ut i bilen. Quote
Thomas Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 de gröna locken håller ett högre tryck i kylsystemet. Quote
Matz Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 de gröna locken håller ett högre tryck i kylsystemet. Hur då? Är det tätare? Quote
Arrowsmith Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 Alla kylar lock i stort sett har en inbyggd fjäderbelastad övertrycksventil. Dessa finns i olika utförande med olika fjäderförspänning. Locken rukar vara märkta med öppningstryck i t.ex. Kpa . Apex nya gröna har väl då ett högre öppningstryck än hans gamla tydligen..... Quote
apex Posted August 26, 2006 Author Posted August 26, 2006 Ja, fast det står 150 kPa på båda..... Har ett skumt fel oxå, får inte liv i oljetryckslampan :( Om jag kollar resistansen genom oljetrycksbrytaren i kontaktdonet vid torpeden, så är den 0 ohm. Men om jag kopplar in oljetryckslysdioden där så lyser den inte. Däremot gör den det om jag jordar dess kontakt... :blink: ...... lr om jag kopplar den till laddlampgivaren FATTAR INGET!! Quote
Thomas Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 jo locken ska öppna vid olika tryck. ang. oljetr.lampan har du mätt på givaren både med och utan tryck? man kan mista sig på en del instrument så att oändligt högt motstånd visar 0. har du en summer så kan du testa med den. Quote
apex Posted August 26, 2006 Author Posted August 26, 2006 jo locken ska öppna vid olika tryck. ang. oljetr.lampan har du mätt på givaren både med och utan tryck? man kan mista sig på en del instrument så att oändligt högt motstånd visar 0. har du en summer så kan du testa med den. Saken e den att jag vill ha en bombsäker oljetryckslampa INNAN jag startar motorn :D Instrumentet visar 0.000 vid 0 Ohm och 1 vid avbrott Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 Får inte lampan jord genom givaren? Är givaren jordad ordentligt? Quote
Thomas Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 jo den jordar. Du har väl inte gängtape på den? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 (edited) Jordfläta till motorn? Den glömde jag efter motorbyte i en 360 jag hade. Motorn gick inge bra och plötsligt blev gasen trög. Undersökning visade att jag jordat motorn i gasvajern vars plasthölje smält och krullat ihop sig. Jag fick cykla till Volvohandlaren... Edited August 26, 2006 by Fredrik i Trollhättan Quote
apex Posted August 26, 2006 Author Posted August 26, 2006 jo den jordar. Du har väl inte gängtape på den? Fast jag har ju mätt att det jordar genom givaren? Har gjort missen med flätan en gång jag med, på en hundkoja :lol: Quote
apex Posted August 27, 2006 Author Posted August 27, 2006 Förresten: laddsignalen från generatorn, jordar den eller ger den +12V?? Det skulle kunna förklara en del... Quote
Thomas Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 generarorn jordar. du har 12v+ på lampan sedan jordar generatorn. när generatorn laddar så ger den 12v + ut på kabeln till lampan och 12v+ på lampan och 12v + från generatorn tar ut varan så skillnaden blir 0 och då slocknar den. Quote
apex Posted August 27, 2006 Author Posted August 27, 2006 Tack....men då återstår frågan varför min lampa bara gillar ena jorden..... :blink: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.