Jump to content

Locost med Kadett GSi


Recommended Posts

Kul med debatt!! Ser det som ett experiment, som kan återställas. Båda motorerna är värda pengar. oroar mig mest för knutar och drivaxlar, samt diffen vid ett sådant byte.....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 738
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Motorn kommer från en skrotad Stockholms-calibra, som föll för rosten. Kvitton finns på vattenpumpar etc ända fram till skrotdatum.

Så snubben som säljer har inte hört motorn igång, men vridit runt den för hand.

Pros and cons:

+ Den verkar påkostad med ny turbo, renoverad topp, chip och race-koppling

+ Helt komplett eftersom den kommer ur en slaktad bil

- Vilket skick är lager i etc, startar den?

Link to comment
Share on other sites

det går att montera 240 diff i ett 340 kakaxelhus dvs den 4 växlade lådan diff hus..det finns ett 360 forum..har inte adressen just nu.. om man använder 240 diff får man slipa ner bultarna som håller kronhjulet lite ..det är ju jobb med det.. som allt annat..

annars kan du ju byta bakaxel klumpen till en sierra eller skorpa och montera en omega låda så håller det ...nog. :D eller en ny sprängkåpa /kopplings hus och en fjord typ9 låda...alla alternativen finns representerade bland forum folket..

jag hade monterat motorn och kört till det rasar... och går det sönder så får du ta ställning till fortsättningen...

Eller köp ett nytt mk schassie och sätt i turbo moroten och sälj ditt bland bygge...

It´s up 2 u..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Från Dana-axeln? Lite plock att ympa dit drivknutar då va?

Lyckades lappa ihop skärm o stag iaf. Lite spackel o lite färg bara.... :D

Edit: åsså ser ni mina dragkroksplaner avslöjade...

post-688-1152982115.jpg

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

man monterar diffklumpen i 360 bakaxelhuset sedan monterar man dom små driv axlarna in i klumpen på vilka dom vanliga drivaxelknutarna monteras..

det där med dragkroken..bilder på den färdiga konstruktionen tack... vad kommer den från för bil??

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Dragkroken kommer från en SAAB 99 - behöver du en? Jag har, bilen tog slut - o bilägaren försvann! :D

Men jag gör nog isf som du föreslog, kör tills ngt rasar :D

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Michael TH:

Vet du någon som i praktiken har en 240 diff i ett 360 hus och kör med det nu?

Jag har en bekant som håller på att genomföra den manövern åt några nissar

i en klubb för 360's som varit där och lämnat av grejor. Han lever på bakaxlar och

växellådor som egen företagare så han kan sin sak.

Jag vet att det var lite mer pyssel än det från början var tänkt.

Jag tror inte det är så enkelt som att bara svarva av bultskallarna om jag minns rätt.

Det fanns någon mer hake som det hängde upp sej på för det där blev ett "långtidsprojekt"

fast det skulle varit snabbt gjort.

Link to comment
Share on other sites

"diff" iallafall i mitt inlägg är menat som lamelldiff / diffbroms.

Differential har du ju redan men diffbromsen ger dej drift på båda

bakhjulen på ett helt annat sätt och därmed bättre grepp och en möjlighet att komma iväg

när du släppt kopplingen istället för att rita en långsmal svart rand i asfalten

och köpa nytt däcktill ena bakhjulet med jämna mellanrum när du fått lite pulver i motorn. :)

Okej , slarvigt uttryckt men jag tror du förstår.

Annars håller nog transaxeln ganska bra, för i växellådan är det i stort sett samma saker som

volvo använder i sina M45 resp. M47 mej veterligen. Bara att de har bultat i växellådan i

hop med slutväxeln och flyttat bak den.

(kanske lagt växellådan på sidan med, rätta mej om jag har fel. Jag har inte studerat dom så noga)

Hållfastighetsmässigt pallar dom då en del i en så lätt bil som en seven.

Link to comment
Share on other sites

Aero... jag är inte sååå insatt, en kille i Ronneby racing klubb kör med 360 på bana han sa... som ovan.. jag vet inte men enligt honom skulle det ba... vara så..var inne på att ta en sådan bakaxel hus montera kardan medbringaren från en 240 axel jämte diff(lamelldiff :D ) och använda i min 7 a då jag vill ha de dieon axel.. men men för att göra det kort så fick jag plocka en skorpiodiff klump gratis :D :racesmile: och vem klagar.. håller dom för ett cobra bygge med v8.. så är det overkill för mig...men vem vet jag kanske hittar en 300 hk turbomaskin :hypocrite: och då kan det vara bra att ha en stark en....

gasa tills det rasar...som innan..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

kroken...tänkte saab 99 eller 900 Og. har använt sådana till div bilar..men har host host råkat demontera dom till besiktningen host.. :hypocrite: har nog någon liggande vid garaget från min starlet -81 (mycket bra dragbil till biltransportsläpet...)

Link to comment
Share on other sites

om du har 360:ans slutväxel så kan man tydligen det . hör med de som gjort det.

Volvo körde Rally och Rallycross med dessa när det begav sig. annars så kan du ta en annan slutväxel BMW t.ex. de finns både med o utan lamelldiff i original så man kan kolla in skrotarna. min grabb köpte en förra veckan till sin 325:a gav 3500:-för hela klumpen. och en ny lamelldiff kostar över 10000:- sedan montage på detta. men kolla på annonse i idrottsbladet och EVO-cupen där är mycket rallydelar till salu.

Link to comment
Share on other sites

Michael TH:

Vet du någon som i praktiken har en 240 diff i ett 360 hus och kör med det nu?

Jag har en bekant som håller på att genomföra den manövern åt några nissar

i en klubb för 360's som varit där och lämnat av grejor. Han lever på bakaxlar och

växellådor som egen företagare så han kan sin sak.

Jag vet att det var lite mer pyssel än det från början var tänkt.

Jag tror inte det är så enkelt som att bara svarva av bultskallarna om jag minns rätt.

Det fanns någon mer hake som det hängde upp sej på för det där blev ett "långtidsprojekt"

fast det skulle varit snabbt gjort.

Står om det ovan... Det ska gå men är mkt jobb?

En annan sak: sitter M47:an bak-och fram?? Eller i ett hus unikt för 360?

Montera BMW-diff? Det måste väl kräva massor av jobb, lr har de likheter?

Link to comment
Share on other sites

om bmw diff så får du göra nya infästningar för bakaxelklumpen.. nya drivaxlar då bultmönstret inte stämmer.. eller bredden troligen.. annan kardan.. annan växellåda... om du nu inte har någon mekaniskt lagd gammal gubbe i bekantskaps kretsen, med mycket tid o svarv och fräs... :D önskar min far bodde närmare... :banghead: han e sådan nämligen.. :thumbsup:

hur du än gör.. mycket jobb..

gasa---rasa.. :D

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Kollade på motorn...... BILSPORT-hästar var det! :angry:

Inga mods alls, bara ett chip. Nåra hästar ger det väl men mest bränner man ventiler..... Ska man ge ett skambud iaf?? O fullfölja modden? 10 papp??

Link to comment
Share on other sites

Näe, bjöd 10...

Om den är bra renoverad, så räcker det kanske med en intercooler för att få pållarna

....men om det är nåt fel på den o den har rullat t ex 25 000 mil med trim....då är man lurad

Link to comment
Share on other sites

ja, för några lappar till skulle ja gissa att du kan få tag i en Honda CTR (K20) som ger 200 äkta pollar i orginalutförande...

betydligt bättre alternativ..- :)

Link to comment
Share on other sites

om du har en XE motor och skaffar LET kolvar så är det samma motor .så satsa på 4 nya kolvar och riktiga stakar. och en ennan box eller tilläggs sprut. kolla i England efter grejor.

Link to comment
Share on other sites

Distanserna på plats, nu e generatorremmen rak. Generatorn snurrar med lägre varv ger ett par hästar vid 7000 rpm. :) Många bäckar små....

Tack för distanserna, Michael Th!! Passade perfekt!

post-688-1153303799.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gasspjällhuset har två spjäll. På min bil sitter nån hembyggd plastpryl mellan LMM och spjällhus. Den består bl a av badrumssilikon så nu har den gått sönder :(

Vad har ni andra med C20XE i samma position, rakt ovan insugningsröret? Det ska ju få plats under huven oxå?

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt från SBD ett insug för Webrar sedan gjort en plenumkammare på den med trattar i , sedan mellan plenumet och LMM ett alurör.

Link to comment
Share on other sites

Köpte en sån här! 1275 bagis

glocke_16v.jpg

....ger 5 hästar vid 7000 rpm. Många bäckar små.... :prop:

"Increases the sucking in noise noticeably."

Se till att ha ett stort öppet filter för ljudets skull med den 1300kronors plastböjen !

Link to comment
Share on other sites

Har plastat ihop framskärmen. Den blev lite sned men monterad återtog den formen... :D

Jag var på en bilträff i tisdags och kollade på Caterhams lösning på infästningen: två stag går ut till skärmen. Dessa är infästa i en punkt nära navet. Högre upp, vid övre spindelled sitter en plåt fastskruvad, som förbinder de båda stagen. Smart!

Är det nån som känner igen min framskärm?? Börjar bli dags att skaffa en ny!!! :lol: :lol: Var handlar man?

post-688-1153416540.jpg

Link to comment
Share on other sites

Thosan

kanske du skulle öppna en egen tråd??!!

föresten skall du ha kvar tankpåfyllnings fördjupningen bakom h bakhjul??

färg??

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

nej jag kapade originalinsuget precis bakom spridarna och gjorde en platta där som svetsades ihop med originalinsuget. sedan bultades SBD:s insug på det och sedan plenumeet. trattarna är bultade inne i plenumet därav "manluckan" jag ska skicka in bilder sen för jag lackar nu

Link to comment
Share on other sites

tankpåfyllning vil jag ha kvar. det är så på B-plus modellen. vet ej säkert ännu ifall jag ska ha tanken där eller i bagaget? behöver ju ha batteriet nånstans och det lutar åt bagaget. RÖD RAL 3020post-238-1153497131.jpgpost-238-1153497146.jpgpost-238-1153497157.jpg

Link to comment
Share on other sites

Spännande former.

Väntar på delar här..... oljetråg, stolar, insug"snäcka". Leveransstiderna är ju enorma, fattar inte var prylarna fastnar.... Det kanske är bättre att bygga alla delar som fattas själv!? :D

Link to comment
Share on other sites

Wohooo....tråget ligger på DHL, bara att hämta i morgon!!

Kollade förresten på trågpackningar på SAAB, men det enda i gummi de har är ett O-ringsformat för 1,6 liter ...det verkar ju inte användbart. Alla andra i gummi är utbytta mot dubbla korkpackningar?!

Link to comment
Share on other sites

Blir en vulkad historia, med skvalplåt o packning i ett!

Tråget har legat på DHL hela semestern! F-n vad jag hatar transportfirmor. De förutsätter att alla har en godsmottagning hemma!! :515:

Det enda de lämnat är ett meddelande på en telefonsvarare som jag aldrig använder (Telia). Ingen lite talong eller påminnelse. De tyckte att jag borde ha ringt o kollat med dem, DHL, men jag visste ju för f-n inte vilken transportfirma son firman valt?! Eller rättare de skickade kanske med engelsk post som sen blev DHL vid gränsen. Vilken jävla service!! :(

Well-well, så här ser det ut!

post-688-1153997308.jpg

Link to comment
Share on other sites

om du menar längre skruvar till oljesumpen så brukar de vara längst fram o bak ifall det är i aluminium där. gängan håller liksom bättre då. men troligen är det bara i framkant på Oplemotorn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...