Jump to content

Recommended Posts

Posted

Så där. Nu var man igång....

Köpte och hämtade motor idag. Det blev en Yamaha R1 -01...

post-101-1146387408.jpg

Nästa steg blir att köpa en verkstadshandbok och lista ut vad alla slangar och grejor egentligen gör för nytta.

Sen ska man välja kit. Väljer (tror jag) mellan MK och Westfield.

MK är ju billigare och baseras, efter vad jag kan förstå, mer på Sierra än Mega-serien från Westfield.

Men å andra sidan vill jag att det ska se bra ut med fin passning på plasten vilket båda kanske har.

Jag tänkte under sommaren försöka besöka några av er som har MK respektive Westfield för att studera närmare innan jag bestämmer mig.

MK Indy-bilar, Westfieldbilar samt installationer av R1:or är således extra intressanta.

Om någon av er har vägarna förbi Trollhättan kanske ni kunde bromsa in så jag får kolla lite...

Jag vill också sticka ut hakan :515: och hävda att jag är klar till nästa vår... :revs:..eller nästnästa.. :huh:

Posted (edited)

Grattis...... :D

Jag byggar med R1, oxå 01 men bor lite söder om Trollhättan. Tror svaret på MK vs Westfield blir : har du pengar till det, köp Westfield......

Fick du med kabelhärvan til motorn ? isf är det inte jättesvårt........

Mvh Bo

Edited by BoA
Posted

Jodå. Kabelhärvan är med, samt all annan kringutrustning...

Det enda som saknas för att starta är kylet med det anpassas väl mer till bilen än till motorn. Senare fråga.

Westfield eller MK...

Kanske jämför jag äpplen och päron när jag jämför en MK Indy med en Westfield ur Mega-serien? Kanske är en Westfield SDV mer lik en MK (och något billigare)...

Någon som bygger/har byggt SDV? Baseras väl mer på donatordelar än en Mega-bil...

Posted

SDV:n baseras helt på sierra. Har du en sierra så kan du nog i stort skruva över de delar du behöver för att få den att rulla. Är långt ifrån ett bygge med mc-motor.

Conco

Posted

Hur setup blir vet jag inte säkert, men eftersom du vill bygga med mc-motor trodde jag att du även ville ha en lätt bil. Finns mycket delar som är lättare än om du använder sierra till det mesta. Men det är en smaksak!

Conco

Posted

Hej Fredrik,

har 2 st R1 motorer och en Saab motor stående i verkstan , vet inte vilka jag ska använda. :)

Det blir Saabmotorn i gatbilen och R1 i banbilen :P

Jörgen

Posted

Med saab motorn så är det mest för att den har "bara" 131 hk på pappret och då behöver den inte väga så mycket, medans R1 :an har lite mer hk och behöver väga mer.

Det är inte så lätt att lägga 200 kg bly på något bra ställe i seven och få det godkänt.

Min seven kommer att hamna nånstans runt 580 kg med saabmotorn, torrvikt.

Jörgen

Posted (edited)

Det finns gatregistrerade locost med R1-motor. Jag kommer att lyckas. Det är väl i regel lättare att få en bil tyngre än att få den lättare....

Edited by Fredrik i Trollhättan
  • 2 weeks later...
Posted

Har väl i det närmaste bestämt mig för ett kit från MK men för att verkligen undersöka marknaden har jag just bokat researrangemang till Kit Car show i Newark 17-18 Juni.

Planerar att beställa mitt kit på plats och förhoppningsvis få se en hel del färdiga bilar för inspiration.

Någon som varit på Newark-mässan förut? Jag känner att jag missade forumresan till Stoneleigh och kompenserar lite på detta sätt...

Jag ämnar tälta... :o (resan går lite i lågprisets tecken) ;) .

Posted

Då ses vi där Fredrik Jag och min fru skall åka dit med våran MK. Vi kommer oxå att tälta

Lev väl

Michael W

Posted (edited)

Kul.

Jag har bokat lågprisflyg och hyrbil hos Ryanair och landar i London fredag eftermiddag och flyger hem igen söndag lunch.

Sambon stannar hemma med ungarna så jag blir själv.

Vi åker med husvagn till Italien veckan efter så hon tyckte det blev körigt.

Skulle gärna vilja ta en titt på din bil innan d.v.s. de närmaste veckorna. Jag hör av mig...

Edited by Fredrik i Trollhättan
  • 2 months later...
Posted

Du bygger precis så som jag skulle vilja göra, MK kit med R1 motor....när du kommit lite längre kanske man kan få komma och kika lite? :racesmile:

Posted

Lycka till med bygget! Jag blir lika avundsjuk varje gång jag ser bilder på ett komplett kit som någon hämtat hem:- "det kommer ju att gå sååå mycket fortare än när jag måste konstruera allt själv" och jag är tillbaka till att ifrågasätta om jag är riktigt klok som envisas med att svetsa själv!

Posted (edited)
om jag är riktigt klok som envisas med att svetsa själv!

:biglaugh2: :biglaugh2:

(knappast, men det är roligt...)

Edited by heralue
Posted

Jaha, man hade en trevlig kväll hos Fredrik igår.

Kul att spana ana in MK kitet och ser verkligen fram emot att följa detta (blir sugen på att bygga igen :banghead: )

Äntligen har jag nu tack vare Fredrik vällformade stolar !!!! :eclipsee_steering:

(glöm nu inte att åka ner till Uråsa 10/9 Fredrik !!!)

Posted

Jag kan ju pumpa upp diagonaldäcken på bubblan till 5-6 kilo och köra med den på Uråsa :biglaugh2: alternativt skruva dit hjulupphängningarna på kitet och någon får putta runt mig i konbanan.

  • 2 weeks later...
Posted

Nyfödd

Adopterad

Liten, föräldrarlös bakaxelklump från ögruppen Sierra räddad till eftervärlden.

28kg, 3,62 (eller om det är något liknande, snabb kontroll vidar på lite drygt 3,5 varv) och ganska ren för sin ålder.

Bara att börja gnida då...

post-664-1156274199.jpg

Posted

Japp... bara att putsa och dona lite så förgyller den sin plats i bakvagnen

;)

rearsusp.jpg

Posted

Usch då! Är de röda under all smutsen så får allt min fortsätta att vara smutsig...

:515:

Posted
Usch då! Är de röda under all smutsen så får allt min fortsätta att vara smutsig...

:515:

Det e ju egentligen SAAB-röd färg där som tittar fram (eller inte)

:hijack:

Posted

Blev lite orolig där då min klump har inte en enda gnutta röd färg... lysande..röd.

:racesmile:

  • 2 weeks later...
Posted

Titta. En Ford på våran gård. :prop:

En 89:a med skivbromsar bak. Nu kan jag skruva loss drivaxlar, baknav samt styrstång (innan vintern för det börjar bli fullt i garaget)...

Fälgarna duger för att bygga med och däcken är faktiskt riktigt skapliga.

Jag gav 2500 spänn på annons...

post-664-1157999243.jpg post-664-1157999278.jpg

  • 2 months later...
Posted

Hej Fredrik!

Är det inte på tiden att du uppdaterar din byggtråd med lite färska bilder?

Jag är "lite" (läs mycket) nyfiken på hur delarma ser ut från MK, eftersom jag går och väntar på att mitt kit ska levereras. Inget måste utan bara för att stilla min och förmodligen en del andras nyfikenhet....

Mvh

Magnus

Posted (edited)

Ojdå. Här har Morty skrivit i min byggtråd och jag har missat det. Bilder kommer.

Status just nu är att donatorliket, med mycket list, under dagen har flyttats till biltransportsläp.

Inte helt enkelt då bilen helt saknar bakvagn...

Måste städa ur garaget lite innan det blir bilder. Just nu är det Forddelar överallt...

32209263094.jpg

32209263026.jpg

I morgon bitti hänger jag på låset till bilskroten...

Edited by Fredrik i Trollhättan
Posted

Hm...

Jag ringde skroten som kommer och hämtar i morgon.

Då jag sade att Sierran bara är ett skal, allt annat har jag plockat bort, fick jag ett tveksamt svar: "Nja, vi kan nog inte betala så mycket......". och när jag sa att jag är glad om dom hämtar och jag slipper betala "Ja, men då kommer vi!". :D

Posted

Så är det inte på skroten i Vänersborg. Dom betalar 1500spänn av de 1700 om bilen är komplett. Om inte så drar man av 300kronor. Bara karossen är med räckte.

Sen får jag ett presentkort på 250 också vilket passar bra då de säljer renoverade bromsok.

Summa blir 2500 för bilen +500 i släphyra -1450 vilket resulterar i att jag betalat 1550 för alla delar jag skruvat loss.

Eftersom bilen stod inne i garaget ville jag inte ha någon grott-arne med kran till att lyfta/dra ut den och sprida glaskross över hela uppfarten. Dessutom var det kul att list återigen besegrat muskler... :prop:

Posted

Här ser ni vad mycket grejor det blev. Allt är inte ens med på bild utan jag tog också loss allt kablage, baknav(naturligtvis) och flera kilo skruv/mutter m.m...

32213210080.jpg

Sen ett par bilder på sängen. Inte så mycket har hänt. Jag har varit upptagen med demonteringen. Träskivan som ligger på golvet ligger inte där för att man ska kunna sitta och torrsimma vid förarplats. Jaja, det har väl hänt nån enstaka gång....i veckan. :lol:

Nästa steg blir nu tvätt och vård av donatordelarna. Först ut är drivaxlar, nav och bromskonsoler. Ok kommer jag köpa utbytes så det är ju bara att skruva dit. Sen var det rattstången...och pedalställ...

32213210118.jpg

32213210188.jpg

32213210112.jpg

32213210151.jpg

Posted

Tack för uppdateringen!

Ska själv börja rengöra och snygga till drivaxlar, nav m.m.. Jag upptäckte att där var glapp i båda drivaxlarna på den bakvagen jag köpte. Blir nog till att byta drivknutarna.

Har du funderat färdigt på hur du ska göra med backväxeln?

Mvh

Magnus

Posted

Jag ska köra på idén med fordlådan trots att alla avråder. Dock ska jag fixa en kardan för direktdrift också så inga ägg ligger i någon korg utan tryggt i skjärten på hönan s.a.s....

En av damaskerna var trasig på en av mina drivaxlar :o men det glappar inget så jag rengör noga och byter damask..

  • 2 weeks later...
Posted

Har hittat en Volvolåda. Kanske blir bättre trots allt. :surrender:

En kollega hade den ute bakom garaget utan lock. Han påstår sig sätt en fågel sitta i den vid flertal tillfällen.. :o .

Inspektion visar att den verkar klarat sig ganska bra, allafall där oljan innan har varit. Bara växelförarna som är lite rostiga...

M40 lådan är ju skitlätt att växla från "baksidan".

Det är ju bara att dra respektive skjuta in växelförarstängerna. Går att fixa med vajer. Det hade varit kul med en elektrisk överväxel också.... :unsure:

Först ska allt rengöras och monteras ihop igen...

32819013065.jpg

33014464830.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Idag pillar jag med drivaxlarna.

Tycker själv det blev ganska bra. Tveksamt om dom såg bättre ut när bilen var ny.

Köpte damasker och klämmor på biltema men tyckte dom var lite för mycket universal (dålig passform) så jag tvättade av de gamla och köpte nya klämmor på Ford. Var inte så dyra som jag trodde....16kr styck.

Nåväl...en bild:

33917371145.jpg

  • 1 month later...
Posted

Statusrapport:

Donatordelarna börjar bli färdiga. Jag har monterat bakaxel med drivaxlar och nav samt har alla delar för att sätta ihop bromsarna.

Det senaste har jag dock spenderat tid vid datorn och ritat på ett pedalställ.

2617545966.jpg

2617545982.jpg

2617545817.jpg

Vad tror ni? Kan det fungera?

Tänkte mig vattenskuren aluminium till lådan och pedalerna.

Pedalerna svetsas på ett alu-rör innehållande en bussning i Olion och en M8 rakt igenom.

Bussningarna är inte färdigritade.

Posted

Där finns plats för en pedal till men huvudspåret är handkoppling :o . Har införskaffat ett kopplingshandtag från en Yamaha R1. Tänkte sätta det på framsidan av växelspaken. Lägger jag uppväxling framåt och nerväxling bakåt blir det enkelt att dra den med sig vid nerväxling. Primära orsaken är att få lite mer plats på golvet. Om jag får kan jag också flytta bromspedalen till vänsterkanten (finns lite olika besked, lite svårt att veta vad som gäller)...

Jag ritar i Unigraphics NX.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...