Jump to content

Placering av avgassystem?


Jonte

Recommended Posts

Hej .

Katten blir nog hängande direkt efter gren röret kommer ut ur karrossen, min är nästan rund så den ser ut som en dämpare.

Ljud dämpare däremot är osäkert, finns det någon motorcykel dämpare som med lite "uppborrning" klarar en bil ? vanliga bil dämpare väger ju bly.

Link to comment
Share on other sites

Min kat är stor och oval och inte snygg på något sätt ! Men den får väl sitta där ändå. Snyft !

Tänkte nog använda simons univeral delar tror jag....

Det finns en i Jönköping som har använt en kolfiber MC-dämpare ser mycket bra ut. Lätt och praktiskt.

Link to comment
Share on other sites

kolfiber är ...............mums.

Har sett någon mc åkare som hade gjort en egen dämpare. köpte tydligen standard gavlar i alu eller rostfritt och rulla sedan kolfiber till dämpare detta kanske vore något för en seven

Link to comment
Share on other sites

Guest Jörgen

Tjena grabbar, jag har ett parti kolfiberdämpare med Alu gavlar som

har 2" infästning, tror jag..har för mig det .

Dessa används till stora racing hojjar men kan ju användas till annat med.

2000:- pistoleros styck vill jag ha, prutat o klart, nån intresserad?

Pingla mig isåfall på 0733-328258

Jörgen, Vobbla Racing

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat runt lite på race-katalysatorer som är runda, visserligen inte billiga men som sagt var runda.

Har även hört mig för med en firma här i stan som svetsar 3" system till SAAB med racekatalysatorer.

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som hade tänkt hosta upp  slantarna för avgasdispensen? :unsure:

Vet inte.. men jag har tänkt få igenom den med avgasrening. Dom 7000 kr jag sparar in finansierar inköp av min motor gott och väl.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte.. men jag har tänkt få igenom den med avgasrening. Dom 7000 kr jag sparar in finansierar inköp av min motor gott och väl.

Ja, dispensen är ju inte direkt gratis <_< Vad kostar katalysator och kolkanister mm som behövs för att få godkännt på avgasrening?

Link to comment
Share on other sites

Hej, skullet tro att en tusing räcker på skroten.

Men det bästa vore nog att se till att en eventuell donator redan har katten. Alla bilar efter 89 måste ju ha det enligt lag så det finns mycket att välja på .

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon räddning för min 2.0l Pinto från -85 att få igenom den utan straffavgift?? Var på en motorträff utanför Hbg i helgen och där var ett företag som sålde runda rostfria katalysatorer för ca1700 (om jag minns rätt) kan f-n inte komma ihåg vad företaget hette....

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon räddning för min 2.0l Pinto från -85 att få igenom den utan straffavgift?? Var på en motorträff utanför Hbg i helgen och där var ett företag som sålde runda rostfria katalysatorer för ca1700 (om jag minns rätt) kan f-n inte komma ihåg vad företaget hette....

Visst finns det räddning för den! Sierra fanns med Pinto och kat 1988-89, så om du tar motorstyrningen (databox, mängdmätare, fördelare, lambdasond, map-sensor, kolkanisterventil, hastighetsgivare...) från en sådan motor, så kan du ju använda katalysator och allt som krävs.

Enklast är förstås att använda hela motorn från en sådan Sierra - nackdelen är att den är lite strypt (lägre komp) så den ger bara 100-105 hk.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Visst finns det räddning för den! Sierra fanns med Pinto och kat 1988-89, så om du tar motorstyrningen (databox, mängdmätare, fördelare, lambdasond, map-sensor, kolkanisterventil, hastighetsgivare...) från en sådan motor, så kan du ju använda katalysator och allt som krävs.

Låter som en massa grejor som måste bytas, har du en uppskattning vad allt det kan kosta?

Link to comment
Share on other sites

Guest heralue

Jag tänker oxå dra sidepipes, bygger egen ljuddämpare av 5" rsf rör (användes normalt på lastbilar), rätt avstämd kommer denna att bli ca 1200 mm. Min maskin är en iicke dispensberättigad Fiat 130 TC. Jag anser man måste passa på medans dispensen finnes, tids nog så försvinner den med tanke på den hetsjakt som myndigheter bedriver mot oss som hellre håller på med biler än att springa runt och jaga en svart/vit uppblåst skinnbit !!!

Dessutom finnes nog ingen vackrare och hyfsat kompakt maskin än Fiat/Lancia TC !!

/Mikeyseven

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som hade tänkt hosta upp  slantarna för avgasdispensen? :unsure:

Nej då, vi har tänkt oss förgasarmotorer den här gången. Snabbt, enkelt och dyrt :)

För eller senare förvinner väl möjligheten att bygga utan katt så man får passa på.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Delarna att konvertera en Pinto till kat kostar säkert en slant (1000-3000???) om man köper det löst på skroten, men med lite letande får man en komplett bil av dessa årsmodeller för 1500-2000:- om man vill.

Möjligheten till att få dispens är nog något som SFRO kommer att försvara så långt det går, men visst är den ifrågasatt från några håll. Ett bra sätt att se till att den finns kvar är nog att utnyttja den "lagom", dvs bär man ändå väljer insprutning kan man väl lika gärna använda en kattad motor...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Dessutom finnes nog ingen vackrare och hyfsat kompakt maskin än Fiat/Lancia TC !!

/Mikeyseven

Hej.

Håller helt med mikeyseven, Fiat TC är en schysst maskin ur alla aspekter. Med turbo går den ännu bättre.... :rolleyes:

Jag har byggt mitt avgas av 2,5"-delar från Simons. Några böjar, en bit rakt rör och en 420-mm dämpare för totalt ca: 650:-. Passar min budget alldeles lagom. Lite svart färg och en rostfri polerad skyddsplåt över dämparen avslutar det hela.

Ha det!

Link to comment
Share on other sites

:D

Jag håller helt med Gripenland insprutning är dött och tråkigt tacka vet jag ett plar flåsande förgasare.

Lev väl

Michael Wänström

Sjövik

que? Nu fattar jag inte? :huh:

Sa jag något illa om inprutning? Jag kommer att köra med insprutning fast utan avgasrening. Detta för att spara vikt framförallt. B) B)

Link to comment
Share on other sites

Guest heralue

Jag tänker tänker nita fast (med rsf monobult) rsf konsoler på undersida/sida som går utåt. Där ovan tänker jag ställa en bussning med M10 hål i båda ändar. Ovanpå lägger jag konsolen från ljuddämparen. Jag räknar med att ha 2 st dylika fästen

/mikeyseven

Link to comment
Share on other sites

Det finns nog inte så många olika sätt att hänga upp avgassystemet på. Det ovan beskrivna sättet är nog det bästa. Jag använder konsoler som skruvas i sidan på nedre ramröret med rostfria M8. Använder dock inte bussningar med hål, utan gummibussningar med M8-skruv monterade åt sidan. Detta för att tillåta avgasröret att flexa lite uppåt/nedåt, eftersom motorn kommer att röra sig åt sidorna. Ett fäste i bakre änden på ljuddämparen, och ett framför ljuddämpar´n. Köpte gummibussningarna på biltema, får se hur länge de håller.... :huh:

Ha det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...