pixbo Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Hejsan!Undrar om någon kan förklara en sak för mig.Har satt fast styrväxeln(kortad och ombyggd servo-växel till Scorpio),och nu skall styrarmarna kopplas ihop med styrleden. Att det är viktigt att styrarmarna är vågräta i körläget har jag förstått.Men kan armarna peka framåt resp. bakåt utan att det uppstår problem? Någon som vet? mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Det som kan hända om styrstaget inte harmonierar med resten av hjulupphängingen är att bump-steer kan uppstå. Hur du undviker det samt hur du enkelt kan mäta det ser du dels i sfro-boken eller här... http://www.rx7.se/ Kolla lite längre ned i texten så finns det mkt bra info! Lycka till! MJ Hästkraft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Hej Styrarmarnas vinkel har också en inverkan på Ackerman. Det är rätt bra beskrivet i Göran Malmbergs "Väghållningsboken". /Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted January 29, 2004 Author Share Posted January 29, 2004 Ursäkta min språkförbistring.När jag skrev "styrarmar" menade jag den ledade stången mellan styrväxel och styrled.Jag kör med Taunus-spindel,så styrarmarna är ju som de är. Nu tror jag det blev rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Hej Jo, jag förstod det, men även styrstagens (som jag vill kalla dem) vinkel spelar in för Ackerman. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Hur kan styrstagen vinken påverka ackerman? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Hur kan styrstagen vinken påverka ackerman? Det har jag inte tänkt på innan, men nu när det kommer upp så... Styrarmen på spindeln sitter väl inte rakt ut framåt eller bakåt när hjulen står rakt fram, och det är för att ta hänsyn till ackerman. Om man så ändrar styrstagens vinkel mot styrarmen på spindeln så måste ju de få en effekt på ackerman det också. Besvärlig herre... :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 Hmmmm <_ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 Jag hittar inte något i Väghållningsboken om just ackerman och styrstagens vinkel. Om någon vet var det står så säg gärna till. Jag ritade lite på ett papper istället för att stilla min nyfikenhet, och vinklingen påverkar ju styrutslaget en hel del. Vinklingen blir ju som en slags rörelseutväxling (motion ratio) som verkar tilsammans med styrarmsvinkeln. Jag tänkte mig en spindel med styrarmen på baksidan. Styrarmen är då vinklad inåt för att få ackermaneffekt så att innerhjulet styr mer än ytterhjulet. Om jag flyttade tillbaka kuggstången (från att ha suttit så att kuggstången och styrstagen var en enda rak linje mellan styrarmarna) så att styrstagen vinklades framåt, förstärktes ackermaneffekten så att innerhjulet styrde mer och ytterhjulet mindre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.