Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!Undrar om någon kan förklara en sak för mig.Har satt fast styrväxeln(kortad och ombyggd servo-växel till Scorpio),och nu skall styrarmarna kopplas ihop med styrleden.

Att det är viktigt att styrarmarna är vågräta i körläget har jag förstått.Men kan armarna peka framåt resp. bakåt utan att det uppstår problem?

Någon som vet?

mvh pixbo

Posted

Det som kan hända om styrstaget inte harmonierar med resten av hjulupphängingen är att bump-steer kan uppstå.

Hur du undviker det samt hur du enkelt kan mäta det ser du dels i sfro-boken eller här...

http://www.rx7.se/

Kolla lite längre ned i texten så finns det mkt bra info!

Lycka till!

MJ Hästkraft

Posted

Hej

Styrarmarnas vinkel har också en inverkan på Ackerman. Det är rätt bra beskrivet i Göran Malmbergs "Väghållningsboken".

/Gustaf Ulander, SFRO

Posted

Ursäkta min språkförbistring.När jag skrev "styrarmar" menade jag den ledade stången mellan styrväxel och styrled.Jag kör med Taunus-spindel,så styrarmarna är ju som de är.

Nu tror jag det blev rätt.

Posted
Hur kan styrstagen vinken påverka ackerman?

Det har jag inte tänkt på innan, men nu när det kommer upp så...

Styrarmen på spindeln sitter väl inte rakt ut framåt eller bakåt när hjulen står rakt fram, och det är för att ta hänsyn till ackerman. Om man så ändrar styrstagens vinkel mot styrarmen på spindeln så måste ju de få en effekt på ackerman det också. Besvärlig herre... :wacko:

Posted

Jag hittar inte något i Väghållningsboken om just ackerman och styrstagens vinkel. Om någon vet var det står så säg gärna till.

Jag ritade lite på ett papper istället för att stilla min nyfikenhet, och vinklingen påverkar ju styrutslaget en hel del. Vinklingen blir ju som en slags rörelseutväxling (motion ratio) som verkar tilsammans med styrarmsvinkeln.

Jag tänkte mig en spindel med styrarmen på baksidan. Styrarmen är då vinklad inåt för att få ackermaneffekt så att innerhjulet styr mer än ytterhjulet. Om jag flyttade tillbaka kuggstången (från att ha suttit så att kuggstången och styrstagen var en enda rak linje mellan styrarmarna) så att styrstagen vinklades framåt, förstärktes ackermaneffekten så att innerhjulet styrde mer och ytterhjulet mindre.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...