cheetah1 Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Som rubriken lyder: Vad händer om man tar en motor som normalt ska sitta tvärställt, och sätter den längsmonterat, kan det inte bli knas med oljan i sumpen och sånt, att den slängs iväg åt sidorna där det aldrig var tänkt att olja skulle vara osv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 nej knappast. du tar väl kurvor med bilen också. men för säkerhets skull så ta bort sumpen och gör skvalpskott och se hur långt ner pickupen sitter 1-1,5cm är lagom från botten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarl Posted April 14, 2006 Share Posted April 14, 2006 nej knappast. du tar väl kurvor med bilen också. men för säkerhets skull så ta bort sumpen och gör skvalpskott och se hur långt ner pickupen sitter 1-1,5cm är lagom från botten. Jag håller med - det är nog inga problem. Kompisen har byggt med en tvärställd Escort-Zetec och kör den längsmonterad - har inte hört att han fått oljesläpp. Men som sagt - skvalpskott är ju alltid bra om man skall rejsa. Jarl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelle Posted April 14, 2006 Share Posted April 14, 2006 Har själv stoppat ner en Opel GSI motor i ramen. Och det fungerar utmärkt I orginalförpackning sitter motorn tvärs, samt lutar ca 9grader Jag har desutom kapat bort den sneda botten som fanns på tråget. Detta för att få en skaplig frigång till asfalten Har kört lite på bana och alldrig märkt att oljetrycket har tappats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 14, 2006 Share Posted April 14, 2006 Just Zetec kan faktiskt vara känsliga, men det beror på vilket tråg man använder. Självklart också på användningsområde, men med R-däck kommer man ganska lätt upp i sidoaccelerationer som kan ställa till det. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
per fogelberg Posted April 14, 2006 Share Posted April 14, 2006 Till Zetece finns det våtsumpar som är anpassade för ända målet men om du skall köra på bana så rekonomerar jag torr sump Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cheetah1 Posted April 15, 2006 Author Share Posted April 15, 2006 Kikar lite på Toyotas 1ZZ-FE motor, någon som har en aning om om det finns några torrsumpar till den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 Torrsumpsanläggningar är egentligen ganska enkla, och inte särskilt motoranpassade. Det du behöver är: En pump (med flera, ofta tre, paralella steg, egentligen flera pumpar på samma axel) En tank Lite rör och slangar. Så gör du om tråget så att det inte rymmer oljan, och tar bort orginalpumpen. Sätt två av pumpens steg att suga olja ur tråget och pumpa den till tanken Sätt ett av pumpens steg att pumpa olja från tanken och in i motorn. Pumpen driver du med rem från vevaxeln. Här har du en fyrstegspump: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4-stage-dry...sspagenameZWDVW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.