Jump to content

rördimentioner


Björn P

Recommended Posts

Vilken tjocklek ska rören ha (ytterdiameter 25mm) som ska passa över bussningarna? Alltså A-armarnas fästpunkter i chassit. Hittar inet svar i boken.

Den övre a-armen sk ju gängas (M18), vilken tjocklek ska det ha (ävrn här är ytterdiametern 25 mm)?

Link to comment
Share on other sites

>>Björn P

Tjockleken på röret till bärarmsbussningen hänger ju ihop med vad du valt att använda för bussning... Vi använder 30 mm rör med 2,5 mm godstjocklek. Jag skall använda en bussning som heter L16 24 40-2 från Kontima

När det gäller materialet för att fästa den övre kulleden i så måste man nog använda en stång som borras och gängas - tror inte att det finns rör med lämplig dimension att använda

>>Zyxx

Nu gällde det inte detta men jag tycker att den "justerprylen" du visade är lite för kort - jag gjorde mina 80 mm långa för att kunna ha större valfrihet när det gäller utformningen av bärarmarna. Om man har för liten vinkel mellan röret i bärarmen och denna så får man "svetsa i luften" ;)

post-38-1144918643.jpg

Link to comment
Share on other sites

>>Björn P

Tjockleken på röret till bärarmsbussningen hänger ju ihop med vad du valt att använda för bussning... Vi använder 30 mm rör med 2,5 mm godstjocklek. Jag skall använda en bussning som heter L16 24 40-2 från Kontima

30-2,5-2,5=25 mm bussning utvändigt 24 ????? :blink: :blink:

Link to comment
Share on other sites

30-2,5-2,5=25 mm bussning utvändigt 24 ????? :blink: :blink:

Hmm... Det kanske var L16 25 40-1 istället (Ooops... bäst att kolla snabbt när jag kommer till garaget nästa gång!)

Link to comment
Share on other sites

jag kör också med kontimabussningar men dom är 22 mm utvändigt.

Till det använder jag 25 x 1,5 sömlöst.

rörhylsorna är 38 mm långa så jag tror bussningarna är 40 mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...