Jump to content

Kylvatten i oljetråget


Hoodie

Recommended Posts

Jag har bytt Kamaxel i min 2l Pinto EFI med 205 block efter alla konstens regler, men nu läcker det kylvatten ner i oljetråget.

Detta upptäckte jag när jag tog bort oljetråget för att korta av det, har legat under bilen och studerat var det kommer ifrån och det verkar sippra ut från ramlagret mellan 3:e och 4:e cylindern jag befarar att blocket har spruckit i samband med att cylinderhuvudet monterades.

Under förra sommaren kollades oljan flitigt p.g. av dåliga ventiltätningar med en del blårök i avgaserna, och då var oljan ok. så något måste ha ha hänt när jag har skruvat i motorn.

Har någon någon bra förklaring till vad som kan har hänt.

Kennet

Robin Hood 2b

Link to comment
Share on other sites

inte så att det kanske frysit/stått kallt/dåligt med glykol :(

misstänker att du inte kört sedan i somras?!?

kanske en anledning till att byta till en zetek :D

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

det finns ingen risk att du fipplat till det med toppackningen så att det rinner in vatten i en cylinder och sedan förbi kolvringarna ner på cylinderväggen och ner i sumpen? Du gjorde riktigt rent på packningsytan

på block och topp innan du monterade ihop väl?

Det borde ju vara omöjligt att misslyckas med toppackningen men lyft toppen i vilket fall och kolla..

Är blocket sprucket får du slänga skiten ändå så du har ju inget att förlora genom att kolla packningen

innan du kasserar motorn rakt av.. Av ren nyfikenhet kan du ju provtrycka bulthålen i blocket om du

ändå lyfter så du får svar på den teorin.

Jag är ingen Ford fantast så jag vet inte .....det kanske är ett vanligt fel detta på dylika maskiner ??

Har du ett bulthål med olja i så blir det ju ett rent grönjävligt tryck där när du drar i bulten naturligtvis

och då vill det nog gärna gå sönder kan man tänka sej...

Link to comment
Share on other sites

Hej!När jag bytte insug på min pinto,fick jag inte ut allt vatten,utan det läckte ur toppen och in i treans insugsport.Det kom inte mycket,jag torkade med trasa och tryckluft.Däremot var vattenhålet i toppen väldigt oregelbundet och passade dåligt mot hålet i packningen.Jag gjorde en ny packning som passade bättre.

Det kan ha kommit in vatten den vägen på din spis.Står den still,kan det sippra förbi packningen.

Bara en idé!

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...