Hoodie Posted April 2, 2006 Share Posted April 2, 2006 Jag har bytt Kamaxel i min 2l Pinto EFI med 205 block efter alla konstens regler, men nu läcker det kylvatten ner i oljetråget. Detta upptäckte jag när jag tog bort oljetråget för att korta av det, har legat under bilen och studerat var det kommer ifrån och det verkar sippra ut från ramlagret mellan 3:e och 4:e cylindern jag befarar att blocket har spruckit i samband med att cylinderhuvudet monterades. Under förra sommaren kollades oljan flitigt p.g. av dåliga ventiltätningar med en del blårök i avgaserna, och då var oljan ok. så något måste ha ha hänt när jag har skruvat i motorn. Har någon någon bra förklaring till vad som kan har hänt. Kennet Robin Hood 2b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 2, 2006 Share Posted April 2, 2006 inte så att det kanske frysit/stått kallt/dåligt med glykol :( misstänker att du inte kört sedan i somras?!? kanske en anledning till att byta till en zetek :D :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted April 2, 2006 Share Posted April 2, 2006 skulle tro att du har haft olja el. vatten i ett gänghål till topp bultarna så du har spräckt blocket när du dragit bultarna... skulle jag tro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 2, 2006 Share Posted April 2, 2006 Ja. det tror jag med faktiskt så blocket är att kasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 2, 2006 Share Posted April 2, 2006 det finns ingen risk att du fipplat till det med toppackningen så att det rinner in vatten i en cylinder och sedan förbi kolvringarna ner på cylinderväggen och ner i sumpen? Du gjorde riktigt rent på packningsytan på block och topp innan du monterade ihop väl? Det borde ju vara omöjligt att misslyckas med toppackningen men lyft toppen i vilket fall och kolla.. Är blocket sprucket får du slänga skiten ändå så du har ju inget att förlora genom att kolla packningen innan du kasserar motorn rakt av.. Av ren nyfikenhet kan du ju provtrycka bulthålen i blocket om du ändå lyfter så du får svar på den teorin. Jag är ingen Ford fantast så jag vet inte .....det kanske är ett vanligt fel detta på dylika maskiner ?? Har du ett bulthål med olja i så blir det ju ett rent grönjävligt tryck där när du drar i bulten naturligtvis och då vill det nog gärna gå sönder kan man tänka sej... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Hej!När jag bytte insug på min pinto,fick jag inte ut allt vatten,utan det läckte ur toppen och in i treans insugsport.Det kom inte mycket,jag torkade med trasa och tryckluft.Däremot var vattenhålet i toppen väldigt oregelbundet och passade dåligt mot hålet i packningen.Jag gjorde en ny packning som passade bättre. Det kan ha kommit in vatten den vägen på din spis.Står den still,kan det sippra förbi packningen. Bara en idé! mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.