Jump to content

Lämplig Sierra-donator


Sören

Recommended Posts

Vet någon här vilken/vilka modeller av Ford Sierra som har BÅDE skivbromsar på alla hjul OCH typ 9 växellåda?

Jag har sökt på forumet men inte kunnat hitta den informationen.

Link to comment
Share on other sites

Vet någon här vilken/vilka modeller av Ford Sierra som har BÅDE skivbromsar på alla hjul OCH typ 9 växellåda?

Jag har sökt på forumet men inte kunnat hitta den informationen.

HA! :D Detta vill jag också veta! Jag vill veta vad som skiljer Trumma vs Skiva.

Dvs kan man använda samma drivaxlar och klump, hur sitter de bakre oken fast etc... vilken årmodel etc...

Link to comment
Share on other sites

Hej!Du menar nog MT75 lådan.Den finns ihop med skivbroms runt om.Jag tror inte att kombin har skivor,annars har nog de flesta av lite senare årgångar det.

Nu är jag dock ingen Sierra freak,utan Scorpionörd.

mvh Pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

Att hitta en Sierra med typ 9 och skivor bak är inte så lätt, speciellt om man är ute efter en bil med fyra. Skivor bak satt bara på 2.0 om den hade ABS och det var option hela tiden.

Det är betydligt enklare att köpa en lös typ 9-låda och använda en bil med skivor runt om som donator istället.

Bakvagn med skivor/trummor skiljer sig åt genom att drivaxlarna är olika men minns jag rätt kan man bara flytta över själva hjullagerenheten (passar även från Scorpio, som alltid har skivor bak) där även okhållaren sitter.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Att hitta en Sierra med typ 9 och skivor bak är inte så lätt, speciellt om man är ute efter en bil med fyra. Skivor bak satt bara på 2.0 om den hade ABS och det var option hela tiden.

Det är betydligt enklare att köpa en lös typ 9-låda och använda en bil med skivor runt om som donator istället.

Bakvagn med skivor/trummor skiljer sig åt genom att drivaxlarna är olika men minns jag rätt kan man bara flytta över själva hjullagerenheten (passar även från Scorpio, som alltid har skivor bak) där även okhållaren sitter.

/Gustaf

Tack, då vet jag! Det blir en donator där jag varken kommer att använda låda eller motor (ska ha Zetec), så ett Sierra-vrak med ABS-bromsar är vad jag ska leta efter.

Link to comment
Share on other sites

Bakvagn med skivor/trummor skiljer sig åt genom att drivaxlarna är olika men minns jag rätt kan man bara flytta över själva hjullagerenheten (passar även från Scorpio, som alltid har skivor bak) där även okhållaren sitter.

/Gustaf

Vid närmare eftertanke verkar detta alternativ vara det enklaste. Då kan jag köpa en billig Sierra med typ9-låda. Är motorn kass får man bilen t.o.m. gratis! :D :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...