Jump to content

Rollbar, rund eller inte?


Liftarn

Recommended Posts

Som några kanske vet så planerar jag ett bygge inspirerat av Lotus Esprit. Men nu tänkte jag naturligtvis ha en öppen bil. För att få styrka i konstruktionen (med tanke på dörrarna) tänkte jag mig en T-top (en variant av targa). Jag tänkte ha ett runt rör som går upp från nederdelen av chassit och bildar ramen runt vindrutan (som på La Bala) och sedan runda rör som går bakåt till där man brukar ha sin roll bar. Den bakre roll baren skulle jag däremot vilja ha i fyrkantrör.

IMG_0020.jpg

Jag misstänker varför man vill ha runda rör, men hur stor skillnad gör det? Annars kan jag nog ha runda rör och täcka dom med plåt.

Sedan undrar jag lite om bakruta. Kommer det att hjälpa mot drag eller kommer det bara göra det värre?

Man kanske skulle ha en öppningsbar bakruta.

gtmframe2.jpg

Factory Five GTM verkar annars vara en snygg chassidesign.

Hur fäster man förresten rutan i ramen?

Link to comment
Share on other sites

Om man har vindruta såpass hög vill man ha tak oxå.. annars så får man massor av lift & drag (luftmotstånd).

Går att bygga runt problemet till viss del men jag misstänker att det krävs en vindtunnel.

Enklaste sättet att fästa en vindruta borde vara att svetsa på en kant i 2-3mm plåt som du kan limma rutan i.

Lär väl få bli en ruta i repfri Lexan som jagf kan avslöja är DYR!

I storleksordningen 4-5 laxar direkt från grossist för 5mm som brukar vara vad som krävs i vindrutor.

Sen ska den kapas till oxå. :P

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Nu fick jag inget svar på frågan om rörformen.

Annars tänkte jag nog försöka ha så låg ruta som möjligt. Och helst då ta den från lämplig donatorbil så man slipper det där problemet med dyr Lexan som måste kapas.

Vad säger förresten de svenska reglerna, får man ha en bakruta som framruta? Tydligen får man inte det i UK.

Link to comment
Share on other sites

Det enda krav som egentligen finns på rutorna är att de inte ska ge skarpa spetsar vid krossning så formellt sett kan man tänka sig en härdad (bak)ruta som framruta. Men för din egen skull rekommenderas starkt en laminerad ruta eller bra polycarbonatruta. Alternativt att man lägger splitterskyddsfilm på en härdad ruta.

När det gäller bågens rör så kan man tänka sig fyrkantsprofil men det gäller ju att se till att man inte riskerar skada sig på hörnen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det enda krav som egentligen finns på rutorna är att de inte ska ge skarpa spetsar vid krossning så formellt sett kan man tänka sig en härdad (bak)ruta som framruta. Men för din egen skull rekommenderas starkt en laminerad ruta eller bra polycarbonatruta.

Ok, Lexan verkar vara ett bra material som man kan skär och böja själv relativt lätt.

Men hur fäster man in den i de runda rören på ett snyggt sätt? Svetsa på en stålkant och fästa med H-list?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...