Drake Posted March 16, 2006 Share Posted March 16, 2006 Häpp! Vad tror ni om något liknande! (se bild) GD verkar vara ett "tungt" märke i England men man hör inte så mycket om dem här! Funderar på att bygga något liknande fast med Sierradelar. (Cosworth bak?) Snackas så mycket på CROCS forum om att man ABSOLUT ska bygga med USA-delar annars håller det inte, men i nästa tråd så står det att en Cobra är så lätt att det inte spelar nån roll vad man har för axlar m.m. Verkar tyvärr som allt för många byggare där är så fixerade av ursprungsland. Läs USA! Jag skiter fullständigt i var prylarna kommer ifrån, (undantaget motorn) så länge de håller och är billiga. Det är ju trots allt ett Locostbygge. 100" för min del. Minst 250" enligt CROCS-medlemmarna. Hoppas att jag får rätt! :( Jag tror det var Gustav här som sa att ett par Cossie-axlar kan palla för 500 kusar. Tråkig attityd när man bara låser sig på Svenskt och Amerikanskt, som jag dessvärre har hört även från SFRO:folk. Jag har följt det här forumet i flera år tycker att det är skyhögt mycket högre "i tak" här. Vänder mej därför hit med några funderingar. Har gått igång på iden att kunna meka med karossen borta, tror dessutom att det blir vridstyvare än med en konventionell "ladder". Enligt GD i England så ska deras ramar vara bland de starkaste på marknaden. Gillar oxå tanken på att kunna färdigställa ram och kaross för sig. Kanske en svart racing-cobra och en röd lördagsglidare på samma ram! :lol: :lol: :lol: Vad tror ni om ramen? Tror ni att det räcker 40x40x2? eller ska man ha 3:or i grunden och 2:or i tvärstöttorna? Och vilken stålkvalite? Har försökt komma över en del grundmått från en färdig ram men det har gått trögt, så tips emottages tacksamt :racesmile: Hälsningar Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 16, 2006 Share Posted March 16, 2006 Här är några av mina tankar (vad dom nu kan vara värda) :blink: Diskussionen om amerikanska detaljer i Cobra byggena måste nog enbart bero på att den bredare versionen (427) var en usa-produkt. Därför känns det nog mer genuint om man bygger på dom detaljerna. Sen om det är bättre grejer....nja.... I USA gäller ju devisen -Ju större desto bättre, oftast lite mer grovhugget än med finess :P Vad det gäller Gardner Douglas (GD) så kan jag bara säga att deras ramar ser mycket bra ut även i verkligheten. Jag kollade in deras Lola replika T70 senast när jag var på Stoneleigh KitCar show. En fin liten lätt bil med mycket kompetent V8 som mittmotor. 427:an stod alldeles bredvid, men tyvärr så gav jag den mindre uppmärksamhet. Så jag tvivlar inte en stund på att även 427 serien håller samma höga klass. Deras byggen är väl förberedda som standard med Jaguargrejer och det är ju inte precis några lättviktsmaskiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 16, 2006 Share Posted March 16, 2006 Snygg ram. den ser bra ut. jag har sett Cobraramar som i stort sett är 2ramben som på en ROD???? då är detta i en helt annan skola. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 16, 2006 Author Share Posted March 16, 2006 Jonte! Om du ska dit igen, får jag skicka med dig ett Måttband? ;) Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 17, 2006 Share Posted March 17, 2006 När det gäller slutväxel från Sierra/Scorpio så stämmer det att 500 hk ofta funkar bra, men om hästarna kommer från en V8 med tillhörande vrid kan det förstås bli svettigt. Nu kan man ju inte regga en Cobra med 500hk som reglerna ser ut så det kanske är av mindre vikt... Hursomhelst, det finns liten anledning att köpa "dyra" Cosworthdelar när vanliga Sierra och Scorpio har samma prylar i bakvagnen...hehe. Ramen på bilderna vore intressant att se i verkligheten. Samtidigt ska man inte klanka ned för mycket på "vanliga" Cobraramar, en vettig balkram behöver inte alls vara sämre än ett fackverk. Jag skulle rekommendera 3 mm gods i de "bärande" ramdelarna. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 17, 2006 Author Share Posted March 17, 2006 AHA! Så det är samma alltså? Trodde att axlarna var tjockare på Cossien. Men det kanske är på Skorpan det? Nu lär det väl snarare hamna 250-300 än 500 hästar men jag tror det räcker åt mej. D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 17, 2006 Share Posted March 17, 2006 Jonte!Om du ska dit igen, får jag skicka med dig ett Måttband? ;) Drake Vi ska ju dit igen :D en tråd om det Skicka ett mejl till GD och fråga om dom sålt något chassi till sverige förut. Då kan du få veta om den passerat SFRO:s nålsöga ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 17, 2006 Share Posted March 17, 2006 Cossie rwd har större drivknutar men det har mindre betydelse. Det finns massor av gamla diskussioner om Sierra/Scorpiodiffar, så det kanske inte ger så mycket att upprepa allt. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted March 18, 2006 Share Posted March 18, 2006 Häpp!Vad tror ni om något liknande! (se bild) GD verkar vara ett "tungt" märke i England men man hör inte så mycket om dem här! Funderar på att bygga något liknande fast med Sierradelar. (Cosworth bak?) Snackas så mycket på CROCS forum om att man ABSOLUT ska bygga med USA-delar annars håller det inte, men i nästa tråd så står det att en Cobra är så lätt att det inte spelar nån roll vad man har för axlar m.m. Verkar tyvärr som allt för många byggare där är så fixerade av ursprungsland. Läs USA! Jag skiter fullständigt i var prylarna kommer ifrån, (undantaget motorn) så länge de håller och är billiga. Det är ju trots allt ett Locostbygge. 100" för min del. Minst 250" enligt CROCS-medlemmarna. Hoppas att jag får rätt! :( Jag tror det var Gustav här som sa att ett par Cossie-axlar kan palla för 500 kusar. Tråkig attityd när man bara låser sig på Svenskt och Amerikanskt, som jag dessvärre har hört även från SFRO:folk. Jag har följt det här forumet i flera år tycker att det är skyhögt mycket högre "i tak" här. Vänder mej därför hit med några funderingar. Har gått igång på iden att kunna meka med karossen borta, tror dessutom att det blir vridstyvare än med en konventionell "ladder". Enligt GD i England så ska deras ramar vara bland de starkaste på marknaden. Gillar oxå tanken på att kunna färdigställa ram och kaross för sig. Kanske en svart racing-cobra och en röd lördagsglidare på samma ram! :lol: :lol: :lol: Vad tror ni om ramen? Tror ni att det räcker 40x40x2? eller ska man ha 3:or i grunden och 2:or i tvärstöttorna? Och vilken stålkvalite? Har försökt komma över en del grundmått från en färdig ram men det har gått trögt, så tips emottages tacksamt :racesmile: Hälsningar Drake GD är enligt mitt tycke en av dom bästa tillverkarna av kit-cars. Deras Corba är mycket trevlig. Men jag är helt såld på deras T70. Det är en av dom ballaste kit-cars som har tillverkats (enilgt mitt tycke) http://www.gdcars.co.uk/gdt70/gdt70_index.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted March 18, 2006 Share Posted March 18, 2006 T70 har lite drag av GT40 tycker jag, så det är kanske ett allternativ som är lite snällare mot plånboken än en GT40. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted March 18, 2006 Share Posted March 18, 2006 T70 har lite drag av GT40 tycker jag, så det är kanske ett allternativ som är lite snällare mot plånboken än en GT40. Man vill ju tro det i alla fall. Och den är nog billigare än en GT-40, men den är inte billig. 22,456.60 £ för ett "typical complete kit" :blink: Sen kommer ju motor och transaxel till. Och vad kostar inte en porsche t50? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted March 18, 2006 Share Posted March 18, 2006 22,456.60 £ för ett "typical complete kit" Urrk... fast det är fortfarande billigare än en komplett GT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 19, 2006 Share Posted March 19, 2006 T70 har lite drag av GT40 tycker jag, så det är kanske ett allternativ som är lite snällare mot plånboken än en GT40. Lola T70 är ju egentligen "Nästa steg" från Ford GT40. Utvecklarna bakom Ford GT40 kom på kant med ford, så bilen efter GT40 blev ett nytt märke, med Cheva maskin. Lola T70, som är en hel del "mer räserbil" än vad GT40 är (om det nu går ;) ) titta bara på det smala taket för att få ner frontytan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 Det var i en Lola Bonnier körde ihjäl sig i. :( GDs Lola har inte mycket gemenasamt med den riktiga Lola T-70, mer än att den liknar den. GDs har ju dessutom inget tak. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HGS Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 Om jag inte har blitt helt senil så tillverkades några lola spyders för camam serien :P Förövrigt såg jag Jo B. köra lolan på "väskustloppet" i slutet av 60:talet ett härligt sound :) " Riktiga" sportvagnar tillverkades på 50-60:talet. :racesmile: :racesmile: :racesmile: Ha de/Hasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 Om jag inte har blitt helt senil så tillverkades några lola spyders för camam serien :P Förövrigt såg jag Jo B. köra lolan på "väskustloppet" i slutet av 60:talet ett härligt sound :) " Riktiga" sportvagnar tillverkades på 50-60:talet. :racesmile: :racesmile: :racesmile: Ha de/Hasse Coolt, den har jag aldrig sett. har du nån bild på en sån? Vore kul oh se om den är lik GD:s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HGS Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 Coolt, den har jag aldrig sett. har du nån bild på en sån? Vore kul oh se om den är lik GD:s Jag tror du missuppfattade mig, Jo B. körde Lola T-70 (med tak). Nån kitcar tillverkare gjorde väl nån looka like, Nobel eller nåtsånt tror jag var namnet???? T 70 GDS Har jag som skärmsläckare himla fin./ Hasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 Hurvida en bakaxel håller eller inte kan ju även bero på däcken, har man bara tillräckligt hala däck knäcker man inte några drivaxlar ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ormen Posted March 27, 2006 Share Posted March 27, 2006 Valet är fritt när det gäller cobra "lock a like" men jag och många andra bygger inte enbart för utseendet, utan för känslan och då är det v-åtta från USA som ger den rätta känslan. Däremot spelar det mindre roll vilket chassie, vilken hjulupphängning och växellåda som används (dock ej automatlåda på en sportbil) Att använda GD är nog för att få en mer orginallik kopia än övriga "lock a like" Kolla även på http://www.factoryfive.com/ och beställ en DVD. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted March 27, 2006 Share Posted March 27, 2006 Valet är fritt när det gäller cobra "lock a like" men jag och många andra bygger inte enbart för utseendet, utan för känslan och då är det v-åtta från USA som ger den rätta känslan. Däremot spelar det mindre roll vilket chassie, vilken hjulupphängning och växellåda som används (dock ej automatlåda på en sportbil)Att använda GD är nog för att få en mer orginallik kopia än övriga "lock a like" Kolla även på http://www.factoryfive.com/ och beställ en DVD. Hmmm.....Factory Five.........Nog blir man sugen......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.