Jump to content

1kW per 10kg är det som gäller för amatörbygge


Recommended Posts

som rubriken säger..

hur gör man då som andra man har sett ..

genom att sätta i vissa volvo motorer me över 100Kw i en bil på ca:500Kg

frågar eftersom jag hade tänkt bygga med en Volvo 850 GLT motor me 125Kw.

har sett några sånna i andra locost bilar..

vad säger besiktnings männen..

/Hellman väntar på svar

Link to comment
Share on other sites

Detta ändrades förra året till 15kW/100kg...

Då blir det lite lättare att få igenom ;) Sen är det inte tomvikten som räknas utan tjänstevikten dvs med förare, full tank, reservhjul, verktyg osv.

Link to comment
Share on other sites

men .. hur mycke väger färdig byggd me förare , resevhjul, bensin. M.m

och gäller de samma motor regler ..

att motorn måste vara orginal..

t.ex turbo/komp konventering får man inte ha om de inte är orginal.

+

vad för vxl låda passar 850 GLT/turbo motorer.. ?

/hellman väntar på fler svar

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gissa att det finns växellådor i Volvos sortiment som passar på 5:an. Ställ frågan på Turbo Performance Club så finns det säkert någon som kan svara...

Enligt Westfields importör Roadster så brukar tjänstevikten hamna på 750 kg. Om man nu skulle "råka" bygga en lätt bil så får man väl försöka gömma lite vikt i bilen inför besiktningen ;)

Angående motorn så går de enbart på motornumret för att säga vilken effekt motorn har, och jag gissar att den då måste se helt original ut. I mitt fall så köpte jag en lätttrycksturbo från Saab just för att få rätt motornummer, men det enda som skiljer min 154 hk motor från 185 hk eller 205 hk är programmet i styrboxen och en magnetventil för några hundralappar...

Link to comment
Share on other sites

min väger 655 kilo med nästen helt tom tank... ( passade på å väga den när ja besiktigade den... )

och min har ingen "lull-lull" utan e väldigt rensad på onödig vikt.. ( inte ens ruta.. :blink: :D )

läg till förare 70 kilo (passagerare tror ja oxså skall ingå ? = 70 kilo till)

resevhjul 10 kilo

full tank 30-40 kilo

å sedan om du "råkat" glömma en blybit eller två någonstanns så kommer du få en ganska bra vikt... ;)

min har tjänstvikt på 710 och totalvikt på 820 kilo..

Link to comment
Share on other sites

men blir inte besiktning mannen lite misstänkt när man kommer me ett hemma bygge som väger 1ton..

och ser ut o väga 6-700 kg ..

motorn jag hade tänkt va en 850 T på 142Kw / 15Kw x10 =150Kw / 10 x100kg= 1000Kg

(ändrade mig på motor alternativ)

vad ska man skylla på om han börjar undra..

vill inte hamna i den sitsen ...

om jag sätter i den motorn

/bekymrad hellman väntar på svar

Link to comment
Share on other sites

men blir inte besiktning mannen lite misstänkt när man kommer me ett hemma bygge som väger  1ton..

och ser ut o väga 6-700 kg ..

motorn jag hade tänkt va en 850 T på 142Kw /  15Kw x10 =150Kw / 10 x100kg= 1000Kg

(ändrade mig på motor alternativ)

vad ska man skylla på om han börjar undra..

vill inte hamna i den sitsen ...

om jag sätter i den motorn

/bekymrad hellman väntar på svar

Skaffa en vanlig 850-motor i stället. Eller skaffa en gammal B230. Efter att du har besiktat, så åker du hem och stoppar i din riktiga motor... Men akta dig för för flygande besiktningar efter det, även om risken inte är stor så kan det hända att de kommer på dej. Då blir det 800kr i böter, samt byta tillbaka till surmotorn och besikta igen.

Link to comment
Share on other sites

Det hoppas jag verkligen att det skall gå att få till utan fööör mycket problem eftersom det är så tung min behöver vara också. :blink:

Vilken modell kommer den motorn från? Per Wackt bygger en sjua med Volvos ltt från 940-modellen och den har ju bara 136 hästar ;)

Link to comment
Share on other sites

min väger 655 kilo med nästen helt tom tank... ( passade på å väga den när ja besiktigade den... )

----8<---

min har tjänstvikt på 710 och totalvikt på 820 kilo..

Nu hänger jag inte med. Så hur fick de till tjänstevikten på 710 kilo? Bara du lägger till 70 kg förare är du ju uppe i 725 kilo.

Link to comment
Share on other sites

inte den blekaste..

vägningen (655kilo) gjorde vi bara på skoj när jag besiktigade så det som står i reggbeviset (710 och 820kilo) är ifrån ursprungsregistreringen 1998...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...