Micael Posted January 21, 2004 Posted January 21, 2004 Tjenare, Jag är mitt uppe i mitt bygge och har börjat vackla i mitt motorval. Min plan var att köra med en Pinto (har två liggandes och skräpar). Men när man börjar titta på det så kanske det är helt fel val trots att motorerna är gratis. Börjar man räkna på det så kanske det är bättre att skaffa en annan motor. Jag har också en typ 9 låda. Kostnad Pinto: Motor: Gratis Konv till typ 9: (behövs inte) Förgasare: 1000:- (dubbla 40:or, orginalfuggen sticker upp för högt) Insugningsrör: 1500:- vajerlänkgage: 1000:- luftfilter: 1000:- miljöavgift: 7000:- Summa 10.500:- Kostnad Zetech Motor: 5000:- konv till typ 9: 3000:- (enligt elwamotor) avgasrening: 2000 (uppskattat) Summa 10.000:- Kostnad Opel 16v Motor: 5000:- konv till typ 9: 4000:- avgasrening: 2000:- Summa 11.000:- Som det verkar är det helt galet att köra med en Pinto. Eller tänker jag fel? Tillkommer det nåt annat? Hur ser det ut för Saab och Volvomotorer? Micael Quote
Sonett7 Posted January 21, 2004 Posted January 21, 2004 Nu köpte jag iofs en rackarns dyr motor - 17kkr inkl styrbox, kabelhärva, turbo, startmotor, generator etc. Sedan kompletterade jag med kolkanister och ventil 500:- och en katalysator 600:- så hittills har detta kostat mig 18100:- Men eftersom jag bestämt mig för att bygga med Saabmotor från början så säger jag att min motor bara kostat mig 11100:- eftersom jag räknar bort de 7000:- jag skulle åka på om jag inte valt en så ny motor ;) Sen tillkommer givetvis kostnaden för svänghjulskåpan för att koppla ihop motorn med Fordlådan :unsure: Quote
Michael Posted January 21, 2004 Posted January 21, 2004 En liten påminelse. zetecken behöver en annan sump i allmänhet då sumpen är anpasad till tvärmontering. Enligt en tidigare tråd så skall CVH tråget gå att modifiera annars så får man bygga om aluminiumtråget eller köpa ett nytt det kosttar över 5000 hos roadster. Lev väl Michael SJÖVIK Quote
Kallerman Posted January 21, 2004 Posted January 21, 2004 Opel motorn behöver också en sump. Jag köpte min för ca 1500kr: Quote
Sonett7 Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Det kommer Saabmotorn också att behöva, men det finns ingen att köpa färdig så den får man göra själv = billigt! :P Quote
Micael Posted January 22, 2004 Author Posted January 22, 2004 OK Då tillkommer det lite för sumpmodifieringen. Pintons är i plåt så den svetsar man själv. :) Fortfarande är det nästan samma kostnad att köra en modern motor. Måste ni bygga om sprutet, jag vet att Zetechens är ganska skrymmande. Micael Quote
Sonett7 Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Jag kommer att bygga om insugsröret för att det skall passa under huven men annars kommer det att vara original... Quote
svante Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Jag tror att nästan oavsett vad man väljer för motor kommer man att behöva göra större eller mindre förändringar som kostar. Väljer man en billig motor börjar man på en lägre nivå och har viss möjlighet att komma billigare undan... Hittills har jag lagt 2500kr på min Pinto och det är bara lager, packningar och lite slitdelar som bytts. Har fortfarande inget avgassystem, startmotor eller ny koppling osv. Sen kan man ju välja om man vill slänga på förgasare och trimma klumpen. Quote
therealpinto Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Hej En variant är att köra Pinton med sprut (exempelvis Megasquirt) och spara in 7000:- genom att se till att man har kat etc. Det går ju faktiskt att bygga eget insug med separata spjäll billigt. Skulle jag bygga en bil idag skulle jag helt klart välja Zetec eller annan modernare motor, detta trots att jag älskar Pinton för dess enkelhet, robusthet och klassiska känsla. /Gustaf Quote
Micael Posted January 23, 2004 Author Posted January 23, 2004 Kniviga frågor. Megasquirt låter ju onekligen ballt, men frågan är om man klarar det. Har ingen som helst erfarenhet av insprutning och ännu mindre av att "löda" mig ett. Men det börja luta åt en Zetech i allafall. Där kan man ju också köra Megasquirt också. Är det nån som är sugen på en Pinto? ;) Micael Quote
Micael Posted January 27, 2004 Author Posted January 27, 2004 Med förgasare. Faktum är att jag har två stycken. En -75:a och 83:a. Sen har jag en moddad sump. Dessutom har jag två Dellorto 40:or med rätt bestyckning (enligt uppgift). Insug och filter saknas dock. Micael Quote
doitright Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 HejEn variant är att köra Pinton med sprut (exempelvis Megasquirt) och spara in 7000:- genom att se till att man har kat etc. Det går ju faktiskt att bygga eget insug med separata spjäll billigt. Skulle jag bygga en bil idag skulle jag helt klart välja Zetec eller annan modernare motor, detta trots att jag älskar Pinton för dess enkelhet, robusthet och klassiska känsla. /Gustaf Hej! Kan man bygga ihop ett insprutningssytem själv med katalysator och få det godkänt? Eller måste man använda ett komplett system från en bil med godkänd katalysatorrening för att slippa betala 7000 kr i miljöavgift? Blev lite fundersam över Gustafs inlägg. Quote
Sonett7 Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 >>doitright Så har jag fattat det! Kraven vid besiktning är att den skall klara de vanliga avgasproven som görs vid besiktning. Dock måste man ha en kolkanister för att ta hand om bensinågorna från tanken. Quote
therealpinto Posted January 28, 2004 Posted January 28, 2004 Hej Det finns inget i kraven för amatörbyggt fordon som säger att det måste vara ett originalsprut. Så länge man har fungerande lambdastyrning, katalysator och kolkanisteravluftning samt klarar utsläppskraven så ska det vara okej. Detta då till skillnad från "vanliga" bilar och ombyggt fordon. /Gustaf Quote
Micael Posted January 28, 2004 Author Posted January 28, 2004 Hmmm.... Det börjar luta åt en Zetec. Inte minst för att Lozec kör en tung övertalningskampanj ;) Frågan är vilken Zetec man skall sikta på och vad bör man få med. Misstänker att det finns startpärrar, Ecu:er, kabelhärvor, tändningsprylar etc. Är det nån som har koll? Micael Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.