Jump to content

Bang for the Buck


Micael

Recommended Posts

Tjenare,

Jag är mitt uppe i mitt bygge och har börjat vackla i mitt motorval. Min plan var att köra med en Pinto (har två liggandes och skräpar). Men när man börjar titta på det så kanske det är helt fel val trots att motorerna är gratis.

Börjar man räkna på det så kanske det är bättre att skaffa en annan motor.

Jag har också en typ 9 låda.

Kostnad Pinto:

Motor: Gratis

Konv till typ 9: (behövs inte)

Förgasare: 1000:- (dubbla 40:or, orginalfuggen sticker upp för högt)

Insugningsrör: 1500:-

vajerlänkgage: 1000:-

luftfilter: 1000:-

miljöavgift: 7000:-

Summa 10.500:-

Kostnad Zetech

Motor: 5000:-

konv till typ 9: 3000:- (enligt elwamotor)

avgasrening: 2000 (uppskattat)

Summa 10.000:-

Kostnad Opel 16v

Motor: 5000:-

konv till typ 9: 4000:-

avgasrening: 2000:-

Summa 11.000:-

Som det verkar är det helt galet att köra med en Pinto. Eller tänker jag fel? Tillkommer det nåt annat? Hur ser det ut för Saab och Volvomotorer?

Micael

Link to comment
Share on other sites

Nu köpte jag iofs en rackarns dyr motor - 17kkr inkl styrbox, kabelhärva, turbo, startmotor, generator etc. Sedan kompletterade jag med kolkanister och ventil 500:- och en katalysator 600:- så hittills har detta kostat mig 18100:-

Men eftersom jag bestämt mig för att bygga med Saabmotor från början så säger jag att min motor bara kostat mig 11100:- eftersom jag räknar bort de 7000:- jag skulle åka på om jag inte valt en så ny motor ;)

Sen tillkommer givetvis kostnaden för svänghjulskåpan för att koppla ihop motorn med Fordlådan :unsure:

Link to comment
Share on other sites

En liten påminelse. zetecken behöver en annan sump i allmänhet då sumpen är anpasad till tvärmontering. Enligt en tidigare tråd så skall CVH tråget gå att modifiera annars så får man bygga om aluminiumtråget eller köpa ett nytt det kosttar över 5000 hos roadster.

Lev väl

Michael

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

OK

Då tillkommer det lite för sumpmodifieringen. Pintons är i plåt så den svetsar man själv. :)

Fortfarande är det nästan samma kostnad att köra en modern motor.

Måste ni bygga om sprutet, jag vet att Zetechens är ganska skrymmande.

Micael

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att nästan oavsett vad man väljer för motor kommer man att behöva göra större eller mindre förändringar som kostar. Väljer man en billig motor börjar man på en lägre nivå och har viss möjlighet att komma billigare undan...

Hittills har jag lagt 2500kr på min Pinto och det är bara lager, packningar och lite slitdelar som bytts. Har fortfarande inget avgassystem, startmotor eller ny koppling osv.

Sen kan man ju välja om man vill slänga på förgasare och trimma klumpen.

Link to comment
Share on other sites

Hej

En variant är att köra Pinton med sprut (exempelvis Megasquirt) och spara in 7000:- genom att se till att man har kat etc. Det går ju faktiskt att bygga eget insug med separata spjäll billigt.

Skulle jag bygga en bil idag skulle jag helt klart välja Zetec eller annan modernare motor, detta trots att jag älskar Pinton för dess enkelhet, robusthet och klassiska känsla.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kniviga frågor.

Megasquirt låter ju onekligen ballt, men frågan är om man klarar det. Har ingen som helst erfarenhet av insprutning och ännu mindre av att "löda" mig ett. Men det börja luta åt en Zetech i allafall.

Där kan man ju också köra Megasquirt också.

Är det nån som är sugen på en Pinto? ;)

Micael

Link to comment
Share on other sites

Med förgasare. Faktum är att jag har två stycken. En -75:a och 83:a. Sen har jag en moddad sump. Dessutom har jag två Dellorto 40:or med rätt bestyckning (enligt uppgift). Insug och filter saknas dock.

Micael

Link to comment
Share on other sites

Hej

En variant är att köra Pinton med sprut (exempelvis Megasquirt) och spara in 7000:- genom att se till att man har kat etc. Det går ju faktiskt att bygga eget insug med separata spjäll billigt.

Skulle jag bygga en bil idag skulle jag helt klart välja Zetec eller annan modernare motor, detta trots att jag älskar Pinton för dess enkelhet, robusthet och klassiska känsla.

/Gustaf

Hej!

Kan man bygga ihop ett insprutningssytem själv med katalysator och få det godkänt? Eller måste man använda ett komplett system från en bil med godkänd katalysatorrening för att slippa betala 7000 kr i miljöavgift?

Blev lite fundersam över Gustafs inlägg.

Link to comment
Share on other sites

>>doitright

Så har jag fattat det! Kraven vid besiktning är att den skall klara de vanliga avgasproven som görs vid besiktning. Dock måste man ha en kolkanister för att ta hand om bensinågorna från tanken.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det finns inget i kraven för amatörbyggt fordon som säger att det måste vara ett originalsprut. Så länge man har fungerande lambdastyrning, katalysator och kolkanisteravluftning samt klarar utsläppskraven så ska det vara okej.

Detta då till skillnad från "vanliga" bilar och ombyggt fordon.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Det börjar luta åt en Zetec. Inte minst för att Lozec kör en tung övertalningskampanj ;)

Frågan är vilken Zetec man skall sikta på och vad bör man få med.

Misstänker att det finns startpärrar, Ecu:er, kabelhärvor, tändningsprylar etc.

Är det nån som har koll?

Micael

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...