Jump to content

Trefasfråga (pelarborren snurrar åt fel håll)


stigge

Recommended Posts

Finns det några elektricitetskunniga här?

Jag kan inte använda vare sig svetsen eller pelarborren efter min flytt till nytt garage.

Går strömmen åt ett annat håll i den södra halvan av landet?

Eller är det så enkelt att det var någon slags gammelmodig eldragning i mitt gamla tillhåll?

Hursomhelst; jag gissar att det är så enkelt att några trådar ska byta plats i handsken. Frågan är vilka det rör sig om...

Tips mottages tacksamt, kanske en länk till någon sida på nätet med kopplingsanvisningar.

Mina kunskaper är begränsade.

Link to comment
Share on other sites

Du gör så här:

öppna handsken på pelarborren. Rör ej Blå (nollan) eller gul/grön (jord)!!!.

Sedan tar du någon av övriga tre och byter plats med en annan. Vilken spelar ingen roll. Då kommer den att snurra åt rätt håll.

Ang. svetsen: Där spelar det ingen roll hur faserna kopplas. Går svetsen dåligt beror det på något annat!

Lycka till :)

/Ronny

Link to comment
Share on other sites

Men det brukar vara ofta fyra ledningar på pelarborrmaskiner och svetsmaskiner eftersom nollan inte behövs.

L1, L2 och L3 är fas.

N är nollan blå

Jorden gul/grön.

Och när man kopplar trefas med fyra ledningar så använder man blå som fas för färgerna brukar vara svart brun blå gul/grön.

Det är enklast att kolla innanför på handsken efter beteckningar och skifta bara mellan L1, L2 och L3. Men skifta bara två.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jag väcker en gammal tråd.

Saken är den att jag har kopplat ihop flera trefasledningar i en sån där kopplingsdosa för att slippa skifta handskar hela tiden.

Alltså vägguttag - kopplingsdosa -sedan ena sladden bort till svetsen och den andra till kompressorn.

Som den idiot man är skapt till utgick jag från att färgerna på tåtarna följer en standard.

Problemet är att kompressorn bara har fyra tåtar (jorden och så en blå en svart en brun) medan den andra har fem (tror det är en grå också) och när jag skruvar ihop kompressorns fyra färger mot samma färg på den andra sladden fungerar det inte så bra.

Har sökt efter kopplingsanvisningar på nätet men kammat noll.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...