Jump to content

Problem med kylningen.


Marcus a

Recommended Posts

Har fortfarande problem med att få någon ordning på kylningen i min motor.

Någon som kan hjälpa till:)?

Har då lite frågor:

1, Kan man plugga anslutningarna till värmepaketet?

2, Ska termostatshuset vara högsta punkten?

3, Är locket som sitter på kylaren är bara för att öppnas när det bli övertryck och för att lufta?

Då blir det bara en anslutning in i motorn och en ut och så två på kylaren också.. Vad ska man koppla in expantionskärlet för att få bästa effekt?

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Jag har Sierra / Pinto -motor i min. Har kört 1600 mil utan värmeproblem. Jag har gjort så här:

-- Har värme, alltså värmepaket inkopplat, vet alltså inte vad som händer om du pluggar ut-ingång i motorn för värmepaketet. Men jag tror du kan plugga dessa utgångar. Annars - Försök med att bara koppla slangarna runt - utgången kopplar du direkt på ingång.

-- Termostathuset sitter som original, alltså ovanför vattenpumpen - men är absolut inte högsta punkten i systemet.

-- Jag har inte något expansionskärl på min bil. Men kylets överdel är högsta punkten i systemet och fungerar i praktiken som expansionskärl = så var det oftast på gamla bilar. Ligger kylet lågt måste du ha expansionskärl. Expansionskärlet skall vara högsta punkten. Då kan du i princip koppla in det var som helst, högt upp i systemet. Ofta har man ett fast lock på kylet ( utan övertrycksventil ) och kopplar expansionskärlet på skvallerröret som oftast finns på kylet upptill någonstans. Mycket är ju beroende på vilka delar du använder.

För övrigt, har du kollat att du har ett tillräckligt stort kyl ? ( Jämför med original på en Sierra ), har du rätt luftgenomströmning i kylet ? Kommer lyften ut från motorrummet ? Ibland blir det för tätt i motorrummet så luften som passerat kylet inte kommer ut någonstans. Öppet undertill räcker oftast inte - det blir ibland en luftkudde också under bilen som hindrar luften att passera kylet.

Lycka till ...

jarl

Link to comment
Share on other sites

Får tacka för en bra förklaring!

Men för att vara på den säkra sidan så har jag ritat lite:) Hoppas du förstår vad jag har gjort!

Skulle det funka bättre om jag gör så här?

Har kylare från en nissan micra -88, storleken är ju rätt men kapasiten vet jag inge om:) Vad har du för kylare?

Link to comment
Share on other sites

Får tacka för en bra förklaring!

Men för att vara på den säkra sidan så har jag ritat lite:) Hoppas du förstår vad jag har gjort!

Skulle det funka bättre om jag gör så här?

Har kylare från en nissan micra -88, storleken är ju rätt men kapasiten vet jag inge om:) Vad har du för kylare?

Nissan micra ?? Är inte det för litet för en 2-litersmotor ?? Mitt kyl följde med i Robin-Hoodsatsen, och skall ju då vara anpassat för en Pinto. Jag har mätt cellpaketet. Det är 35 x 43 cm och har 2 rader med celler.

jarl.

Link to comment
Share on other sites

Hej!Jag hade problem med kylningen på min pinto med -88 micrakyl när jag körde utan expansionskärl.Jag köpte ett klotformat till en vw Golf på skroten.Drog en slang från nippeln som sitter under locket på kylet till kärlet som sitter på schuttle-väggen bakom motorn.Kärlet är högsta punkten,ligger någon mm under huven.

Jag har dragit en slang mellan toppen och vattenpumpen för att få vattnet att cirkulera bättre.Om det behövdes vet jag ej.Min system kyler numera min motor utan problem.

mvh pixbo ;)

OOps!La visst in samma bild två gånger.

sorry.

mvh pixbo :wub:

Link to comment
Share on other sites

På en Pinto kan man inte bara plugga anslutningarna till värmepaketet, där ska man ha cirkulation. Kör man utan värmepaket så ska man koppla kylslangen från insuget direkt till vattenpumpens klena anslutning.

Expansionskärlet kopplas normalt med grova slangen till slangen som går mellan kylare och vattenpump (nedre slangen) och den tunna övre slangen går till "avluftningen" som sitter på Pintons termostathus (förutsatt att man har termostathus från en bil med expansionskärl, Sierra/Scorpio). Det gör att man har cirkulation där även innan termostaten öppnar.

Väldigt många sjuor har problem med att luften smiter förbi kylaren i noskonen, och att man har en fläkt utan fläktkåpa som då inte blir speciellt effektiv.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

OKej..

Slangen mellan undre röret och vatten pumpen ska jag koppla in expantionskärlet!?

Ska jag dra igenom den grova slangen eller funkar det lika bra med att sätta ett T på den slangen och dra upp den till expantionskärlet?

Ska man inte ha mera cirkulation i kärlet än det man får när vattnet expanderar?

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Ett normalt expansionskärl har två anslutningar. I botten har du en grov anslutning, och längre upp på kärlet en klen anslutning.

Den grova i botten dras till ett "T" på nedre kylarslangen, och den klen längre upp på kärlet dras till övre kylarslangen eller på Pinto, till avluftningen på termostathuset (man kan prova både med T på övre slangen och med nippeln på termostathuset).

Jag skulle kanske behövt rita...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tror jag förstår. Om det inte funkar så startat jag tråden igen:)

Tack för hjälpen alla!

Ett normalt expansionskärl har två anslutningar. I botten har du en grov anslutning, och längre upp på kärlet en klen anslutning.

Den grova i botten dras till ett "T" på nedre kylarslangen, och den klen längre upp på kärlet dras till övre kylarslangen eller på Pinto, till avluftningen på termostathuset (man kan prova både med T på övre slangen och med nippeln på termostathuset).

Jag skulle kanske behövt rita...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...