pacman Posted January 20, 2004 Share Posted January 20, 2004 Tjena. Jag har monterat en Fiat Twincam-maskin som turboladdas enligt alla konstens regler. Jag har planerat att använda vatten/metanol-insprutning istället för intercooler så här i början för att ev. nästa vinter montera en intercooler. Men nu när jag har dragit rören mellan turbo och spjällhus så undrar jag om det inte vore lika bra att montera en intercooler på en gång. (se bild) Får väl dra in på något annat.... :unsure: Någon som har en bra IC till salu, eller kan tipsa om någon passande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 20, 2004 Share Posted January 20, 2004 Hej Hur mycket ska du ladda och hur mycket effekt ska du ha? Jag har använt en intercooler från gamla Saab 900 i Caprin, men håller på att byta till en Cossie-intercooler nu. Fördelen med 900-intercoolern är smidigt format (som ett A4 ungefär) och att jag hittade varianten helt i aluminium. Jag kan fixa bild/mått om du är intresserad men anslutningarna gör att man ansluter den som ett "U" ungefär. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 20, 2004 Share Posted January 20, 2004 GIK har relativt billiga laddluftkylare och de finns i olika storlekar, dock har de nackdelen att de inte har fibulatorer på insidan av kylkanalerna (ger bättre effektivitet). Vad skall du köra för laddtryck? IC:n från den gamla 900:an som therealpinto tipsade om är inte direkt nåt under av effektvitet, men skall du inte ladda så värst mycket så duger den nog. IC:n från Saab 9000 är klart bättre men tyvärr är den mycket större också. Har själv en sådan liggande men jag är väldigt tveksam till om den går att få in under noskonen :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted January 20, 2004 Author Share Posted January 20, 2004 Det blir inte några skyhöga tryck direkt. 0,7 - 0,8 bar max. Men man vet ju aldrig, laddtryck är ju som bekant lätt att missbruka.... Vad tror ni man får betala för en 9000-IC på skroten? Min front är lite bredare än normalt, så den kanske får plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 20, 2004 Share Posted January 20, 2004 Bara själva cellpaketet är 500x380x35mm och sedan tillkommer anslutningarna (nästan 100mm på varje sida) så totala bredden ligger runt 700mm... Priset brukar ligga runt 1000:- Kolla på Saab Turbo Club of Sweden, det kommer säljesannonser titt som tätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 20, 2004 Share Posted January 20, 2004 jag har funderat på att använda cellpaketen från 2 saab 900 intercoolers men är inte säker på att det blir så. Så jag har 2 liggande hel alu modellen... har även en 940 intercooler med plastgavlar, den är stor men omöjlig att få plats med antagligen.... saab 900 har annars finfina cellpaket felet med dom är att in och ut är i samma ände std. så luften ska vända i nerekanten som inte är allt för flödesvänlig i sin gavel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 21, 2004 Share Posted January 21, 2004 saab 900 har annars finfina cellpaket felet med dom är att in och ut är i samma ände std.så luften ska vända i nerekanten som inte är allt för flödesvänlig i sin gavel... Menar du den nya 900:an som kom -94 och sedan döptes om till 9-3? I så fall så kom det en bättre IC på dem i samband med att Viggen introducerades (cross flow) och den satt på alla (?) modeller mot slutet. Tyvärr vet jag inte hur stor den IC:n är, men jag slänger iväg en fråga på STCS. Återkommer... ;) EDIT Cellpaket: 550x165x55 Cellpaket+gavlar: 840x165x80 Avstånd mellan centrum på anslutningarna: 720 Innerdiameter på anslutningsrören: 55 Verkar lika svår att få plats med som 9000-varianten :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted January 21, 2004 Share Posted January 21, 2004 Här är några bilder: Saab 9000 84-90: Saab 9000 90- Det här verkar vara ett lämpligt objekt (Volvo 2- och 7- ): Eller varför inte från en 850: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 21, 2004 Share Posted January 21, 2004 Av dem verkar ju Volvo 2XX - 7XX vara den som hat störst chans att få plats under noskonen, eventuellt kanske man får fixa nya gavlar men det är ju lättare än att modifiera själva cellpaketet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted January 21, 2004 Share Posted January 21, 2004 GIK intercooler funkar hoppas jag.. för en sådan har jag tänkt använda... Tror att det är deras minsta jag har.. cellpaketet är 150x300. Vi får se om det räcker. En Volvo ic har jag till salu om det är någon som intresserad.... från en 940 men ska va samma.. riktigt fin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 21, 2004 Share Posted January 21, 2004 saab 900 har annars finfina cellpaket felet med dom är att in och ut är i samma ände std.så luften ska vända i nerekanten som inte är allt för flödesvänlig i sin gavel... Menar du den nya 900:an som kom -94 och sedan döptes om till 9-3? I så fall så kom det en bättre IC på dem i samband med att Viggen introducerades (cross flow) och den satt på alla (?) modeller mot slutet. Tyvärr vet jag inte hur stor den IC:n är, men jag slänger iväg en fråga på STCS. Återkommer... ;) EDIT Cellpaket: 550x165x55 Cellpaket+gavlar: 840x165x80 Avstånd mellan centrum på anslutningarna: 720 Innerdiameter på anslutningsrören: 55 Verkar lika svår att få plats med som 9000-varianten :blink: nix jag syftar på den "gamla" 900 modellen från 80 talet den är liten men dock tjock i cellpaketet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted January 22, 2004 Share Posted January 22, 2004 GIK intercooler funkar hoppas jag.. för en sådan har jag tänkt använda...Tror att det är deras minsta jag har.. cellpaketet är 150x300. Vi får se om det räcker. GIK's minsta intercooler kostar 3900kr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted January 22, 2004 Share Posted January 22, 2004 GIK intercooler funkar hoppas jag.. för en sådan har jag tänkt använda...Tror att det är deras minsta jag har.. cellpaketet är 150x300. Vi får se om det räcker. GIK's minsta intercooler kostar 3900kr... Ok... lite dyrt kanske... jag köpte min begangnad.... men dom är riktigt fina men gjutna gavlar och ett rätt tjockt cellpaket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 22, 2004 Share Posted January 22, 2004 man kan måttbetälla IC oxså.... hade det till min SAAB 900 men vet inte vad det kostade.. ( polaren fixade via sina kontakter..) men går man till en kylarspecialist å fjäskar lite me svarta pengar å fikabrö så borde de inte bli så dyrt... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 22, 2004 Share Posted January 22, 2004 man kan måttbetälla IC oxså....hade det till min SAAB 900 men vet inte vad det kostade.. ( polaren fixade via sina kontakter..) men går man till en kylarspecialist å fjäskar lite me svarta pengar å fikabrö så borde de inte bli så dyrt... :) svetsa om en 1/3 lastbils intercooler på någon mek verkstad är väl oxå en möjlighet , någon som vet hur bred den smalaste scania eller volvo inter coolern är ? Kräve dock en duktig svetsare :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 22, 2004 Share Posted January 22, 2004 Problemet att justera höjden på IC:n är inget problem (om man nu förutsätter att kanalerna går på tvären ;) ), men problemen kommer om man måste ändra längden på kanalerna... Kan man bara hitta nån lämplig IC som inte är bredare än ca 450 mm så är resten "lätt" fixat. GIK:s IC är lagom stor men tyvärr har den inte fibulatorer i kanalerna och är därför inte lika effektiv, men om jag inte hittar nån annan blir det eventuellt en sådan ändå... http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/omby...gge/icmek37.JPG Här syns hur GIK IC:ns kanaler ser ut. Fibulatorer är en form av räfflor på insidan av kanalerna som dels ger större yta och även skapar turbulens i kanalerna vilket också ökar värmeavledningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.