Jump to content

Intercooler


pacman

Recommended Posts

Tjena.

Jag har monterat en Fiat Twincam-maskin som turboladdas enligt alla konstens regler. Jag har planerat att använda vatten/metanol-insprutning istället för intercooler så här i början för att ev. nästa vinter montera en intercooler.

Men nu när jag har dragit rören mellan turbo och spjällhus så undrar jag om det inte vore lika bra att montera en intercooler på en gång. (se bild) Får väl dra in på något annat.... :unsure:

Någon som har en bra IC till salu, eller kan tipsa om någon passande?

post-3-1074594111.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hur mycket ska du ladda och hur mycket effekt ska du ha?

Jag har använt en intercooler från gamla Saab 900 i Caprin, men håller på att byta till en Cossie-intercooler nu. Fördelen med 900-intercoolern är smidigt format (som ett A4 ungefär) och att jag hittade varianten helt i aluminium.

Jag kan fixa bild/mått om du är intresserad men anslutningarna gör att man ansluter den som ett "U" ungefär.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

GIK har relativt billiga laddluftkylare och de finns i olika storlekar, dock har de nackdelen att de inte har fibulatorer på insidan av kylkanalerna (ger bättre effektivitet).

Vad skall du köra för laddtryck? IC:n från den gamla 900:an som therealpinto tipsade om är inte direkt nåt under av effektvitet, men skall du inte ladda så värst mycket så duger den nog. IC:n från Saab 9000 är klart bättre men tyvärr är den mycket större också. Har själv en sådan liggande men jag är väldigt tveksam till om den går att få in under noskonen :(

Link to comment
Share on other sites

Det blir inte några skyhöga tryck direkt. 0,7 - 0,8 bar max.

Men man vet ju aldrig, laddtryck är ju som bekant lätt att missbruka....

Vad tror ni man får betala för en 9000-IC på skroten? Min front är lite bredare än normalt, så den kanske får plats.

Link to comment
Share on other sites

jag har funderat på att använda cellpaketen från 2 saab 900 intercoolers men är inte säker på att det blir så. Så jag har 2 liggande hel alu modellen...

har även en 940 intercooler med plastgavlar, den är stor men omöjlig att få plats med antagligen....

saab 900 har annars finfina cellpaket felet med dom är att in och ut är i samma ände std.

så luften ska vända i nerekanten som inte är allt för flödesvänlig i sin gavel...

Link to comment
Share on other sites

saab 900 har annars finfina cellpaket felet med dom är att in och ut är i samma ände std.

så luften ska vända i nerekanten som inte är allt för flödesvänlig i sin gavel...

Menar du den nya 900:an som kom -94 och sedan döptes om till 9-3? I så fall så kom det en bättre IC på dem i samband med att Viggen introducerades (cross flow) och den satt på alla (?) modeller mot slutet.

Tyvärr vet jag inte hur stor den IC:n är, men jag slänger iväg en fråga på STCS. Återkommer... ;)

EDIT

Cellpaket: 550x165x55

Cellpaket+gavlar: 840x165x80

Avstånd mellan centrum på anslutningarna: 720

Innerdiameter på anslutningsrören: 55

Verkar lika svår att få plats med som 9000-varianten :blink:

Link to comment
Share on other sites

Av dem verkar ju Volvo 2XX - 7XX vara den som hat störst chans att få plats under noskonen, eventuellt kanske man får fixa nya gavlar men det är ju lättare än att modifiera själva cellpaketet.

Link to comment
Share on other sites

GIK intercooler funkar hoppas jag.. för en sådan har jag tänkt använda...

IM001187.JPG

Tror att det är deras minsta jag har.. cellpaketet är 150x300. Vi får se om det räcker.

En Volvo ic har jag till salu om det är någon som intresserad.... från en 940 men ska va samma.. riktigt fin.

Link to comment
Share on other sites

saab 900 har annars finfina cellpaket felet med dom är att in och ut är i samma ände std.

så luften ska vända i nerekanten som inte är allt för flödesvänlig i sin gavel...

Menar du den nya 900:an som kom -94 och sedan döptes om till 9-3? I så fall så kom det en bättre IC på dem i samband med att Viggen introducerades (cross flow) och den satt på alla (?) modeller mot slutet.

Tyvärr vet jag inte hur stor den IC:n är, men jag slänger iväg en fråga på STCS. Återkommer... ;)

EDIT

Cellpaket: 550x165x55

Cellpaket+gavlar: 840x165x80

Avstånd mellan centrum på anslutningarna: 720

Innerdiameter på anslutningsrören: 55

Verkar lika svår att få plats med som 9000-varianten :blink:

nix jag syftar på den "gamla" 900 modellen från 80 talet

den är liten men dock tjock i cellpaketet.

Link to comment
Share on other sites

GIK intercooler funkar hoppas jag.. för en sådan har jag tänkt använda...

Tror att det är deras minsta jag har.. cellpaketet är 150x300. Vi får se om det räcker.

GIK's minsta intercooler kostar 3900kr...

Ok... lite dyrt kanske... jag köpte min begangnad.... men dom är riktigt fina men gjutna gavlar och ett rätt tjockt cellpaket.

Link to comment
Share on other sites

man kan måttbetälla IC oxså....

hade det till min SAAB 900 men vet inte vad det kostade.. ( polaren fixade via sina kontakter..)

men går man till en kylarspecialist å fjäskar lite me svarta pengar å fikabrö så borde de inte bli så dyrt... :)

Link to comment
Share on other sites

man kan måttbetälla IC oxså....

hade det till min SAAB 900 men vet inte vad det kostade..  ( polaren fixade via sina kontakter..)

men går man till en kylarspecialist å fjäskar lite me svarta pengar å fikabrö så borde de inte bli så dyrt...  :)

svetsa om en 1/3 lastbils intercooler på någon mek verkstad är väl oxå en möjlighet , någon som vet hur bred den smalaste scania eller volvo inter coolern är ?

Kräve dock en duktig svetsare :blink:

Link to comment
Share on other sites

Problemet att justera höjden på IC:n är inget problem (om man nu förutsätter att kanalerna går på tvären ;) ), men problemen kommer om man måste ändra längden på kanalerna... Kan man bara hitta nån lämplig IC som inte är bredare än ca 450 mm så är resten "lätt" fixat.

GIK:s IC är lagom stor men tyvärr har den inte fibulatorer i kanalerna och är därför inte lika effektiv, men om jag inte hittar nån annan blir det eventuellt en sådan ändå...

http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/omby...gge/icmek37.JPG

Här syns hur GIK IC:ns kanaler ser ut. Fibulatorer är en form av räfflor på insidan av kanalerna som dels ger större yta och även skapar turbulens i kanalerna vilket också ökar värmeavledningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...