Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finns det föreskrifter om med viken metod chassiet ska svetsas för att godkännas vid besiktning? Jag har på omvägar hört att TIG är det ända som gäller men när jag läser här verkar det som ni använder MIG/MAG i större utsträckning. Jag tittade lite på Biltemas utbud mest för att få lite överblick på vad som fanns att tillgå. De har ett 'TIG-kit' och wolframelektroder. Är detta något att satsa på tillsammans med t.ex. denna? Om man väljer MIG/MAG, är det nödvändigt att använda gas eller går flussfylld tråd lika bra? Var får man tag på gasen? Det material jag hade tänkt att jobba i är varmgalvat stål, vad för typ av elektrod/tråd ska jag då använda i de fall jag väljer MIG/MAG?

Mycker frågor, hoppas vi kan bringa lite klarhet i det här.

MVH

Tobias

Posted

Det går bra med MIG/MAG, TIG, pinne eller gas...det viktiga är resultatet.

TIG blir ofta "bäst" men MIG (som egentligen är MAG...) duger normalt sett bra.

/Gustaf

Posted
<snip>

Det material jag hade tänkt att jobba i är varmgalvat stål, vad för typ av elektrod/tråd ska jag då använda i de fall jag väljer MIG/MAG?

Galvat är inte lyckat att svetsa i. Svetsen bränner bort galvningen, du andas in zinkångorna, du blir förgiftad.

Alternativ b är att du slipar bort galvningen och i värsta fall andas in slipdammet och blir förgiftad.

Mildare fall av galvfrossa går att hantera genom att dricka mycket mjölk, men det är ändå ingenting att leka med.

Posted (edited)

@therealpinto Tack för ditt svar!

Anledningen till att jag vill använda galvat stål är korressionsbeständigheten. Löser inte andningsskydd problem med slipdamm och ångor?

Jag har fått för mig att det blir dyrare att galva hela ramen efter bygget med förarbete, transport och allt.

MVH

Tobias

Edited by Tobias R
Posted

PASSUPP HÄR !! :icon_smartass1:

Det tillfälle när jag hade galvfrossa är nog den enda gången i mitt liv som jag

varit övertygad om att jag skulle dö ensam hemma i sängen.....

Det var riktigt fruktansvärt !!!!!!!

INGENTING ATT LEKA MED !! :stop:

Posted
Anledningen till att jag vill använda galvat stål är korressionsbeständigheten. Löser inte andningsskydd problem med slipdamm och ångor?

Jag har fått för mig att det blir dyrare att galva hela ramen efter bygget med förarbete, transport och allt.

Hej!,

Har du tänk spraya svetsfogarna med "kallgalv" el. något likn. sen?

Kan bara instämma med övriga ang. galvfrossa!, man mår inte bra nånstans av det! :wacko:

Posted

Kapade galvat med vinkelslipen (utan munskydd), efter ett tag mådde jag så dåligt att jag spydde!

Inget jag gärna gör om!

Jag hade nog galvat efteråt istället även om det blir dyrare.

/Jonas

Posted

Ja, svetsfogarna får jag ju rostskydda på annat sätt typ kallgalv eller rostskyddsfärg typ POL15. Ni har fått mig att förstå faran med att jobba i galvat. MEN det måste ju finnas en lösning på det. Andningsskydd borde väll klara biffen, eller?

MVH

Tobias

Posted
Ni har fått mig att förstå faran med att jobba i galvat. MEN det måste ju finnas en lösning på det. Andningsskydd borde väll klara biffen, eller?

MVH

Tobias

Friskluftsmask med övertryck

Posted

Använder du dej av både partikelfilter och gas filter ska det inte vara några problem.

Men det verkar lättare att galva efteråt ändå:)

Ojdå, det låter dyrt. Du tror inte det räcker med något enklare?
Posted

Låt mej slå ett slag för pulverlack, rätt utförd med ett lager zink under ger ett chassi som både är tåligt och dessutom ser proffsigt ut. Jag betalade 2000:- för mitt chassi och då skulle jag kunnat skicka med länkarmar för ung samma pris.

Allt Gott

Bengt

Posted
Tror du får problem att få in den under svetsskärmen.

fac_9002x_130.jpg

Speedglas med Fresh-air C

Automatisk svetshjälm. Svetsskydd för mycket förorenade miljöer.

Justerbart luftflöde från 140 till 300 l/m.

Art nr: 468870 med svetsglas Speedglas 9002V

Posted

Blir nog billigara att galva ramen i efterhand än att köpa den masken:) går väl på nästa 9000kr?

fac_9002x_130.jpg

Speedglas med Fresh-air C

Automatisk svetshjälm. Svetsskydd för mycket förorenade miljöer.

Justerbart luftflöde från 140 till 300 l/m.

Art nr: 468870 med svetsglas Speedglas 9002V

Posted

Om jag vore SFRO bes man så skulle jag INTE godskänna svetsar på galvat matriel det blir inte ett dugg bra !

Har ni inte provat att svetsa i ett bilsläp som är galvat kvittar hur man slipar. Då låter förslaget om pullver lavk mycket bättre.

Posted

Bästa botemedlet mot galvfrossa är Mjölk, i massor, bara drick dig mätt så ska det hjälpa.

  • 2 weeks later...
Posted

Tjenixen tänkte bara komma med ett litet inlägg svetsutrusningen du hittat på biltema måste vara anpassad för tig tillsatsen ett tips är ett märke som heter fraunius eller essetti båda maskinerna ligger i prisklasse runt

6000:- + moms ca inklusivetigtillsats utan gasflaska utan högfrekvent till tigen ( utan högfrekvent så måste man skrapa volframet mot materialet för att kontakt skall ske med högfrekvent räcker med att man närmar sig materialet då sker kontakt. kostar ca 3000:- extra ! båda maskinerna är utmärkta pinnsvetsar enfasmaskiner ger ca 140 ampere 80% drar med enkelhet en 2,5 millimeters elektod kontinuerligt min leverantör här i kristianstad heter svetsteknik 044-282800 ring dom. Dom vet kanske återförsäljare nära dig.Gas finns på airliquide eller aga eller den depå som är närmast små tuber äger man större leasar man utbytessystem.När du säger att du skall svetsa din ram av färdiggalvat material så avråder jag dig bestämt med tanke på resultat galvfrossa efterarbete samt det är inte syggt med kallgalvade svetsfogar och dom håller inte heller.Min rekomedation är att bygga ramen helt färdig borra alla dräneringshål lämna till varmfözinkning.Blir inte speciellt dyrt heller leta upp en smidesverkstad be dom skicka den till sin varmförzinkare samtidigt som galvar annat ca priset vid en sjysst affär ligger runt 8:- +moms förhandlingsbart vid kontant betalning.

En tanke med varmförsinlkning efter svetsning är att eventuella värmespänningar i ramen kan ge sig i rörelse när den hettas upp i galvbadet ( deformeras).Jag arbetar inom mekanisk verkstad skulle faktiskt också råda dig till att pulverlackera ramen.

MVH Challe :D

Posted

Hej!Är inte en "rostfri bil" överkurs egntligen?Vem kör i salt och slask?

Personligen skulle jag inte svetsa i annat än vanligt stål när det gäller en ram.

mvh Pixbo :blink:

  • 2 weeks later...
Posted

tanke bara: fick tipps av Stefan Mumm... han kör ju clubman racing... galva inte... det är alltid något som behöver svetsas... laga fästen och ev avkörnings skador eller kanske man vill byta motor eller bakvagn till en mer optimal konstruktion :D ... och då går det INTE att få bra svetsar om det varit galvat... ibland är det andra som gör fel så man måste laga :(

pluss att galv väger och kan deformera schassiet ...om man har otur. när man upphettar järn så tappar det styrka oxå..... tänkte mig det innan men jag kan och har ändrat mig..det blir färg washprimer eller epoxigrund sedan hammarlack eller motsvarande lätt bättrad färg. :D

:racesmile:

Posted

Hur stor är risken att det ska börja rosta m.m!? Det lär väl inte bli allt för mycket åkande i regn ändå, min blir iallafall en cab och då är väl inte nederbörd att rekomemdera!? Sen förstår jag efter 28 år i det här landet att det kan vara soligt när man åker hem i från ösregn på vägen hem. Den fukt som bilen utsätts för lär väl en hyfsad färg på ramen klara av. Svetsa och slipa i galvat låter som en dålig idé.

Mvh Mange

Posted

min bil e från -98a å den "rost" som finns e där färg skrapts av, men det är extremt ytlig rost som försvinner om man slipar på den med en frotehanduk... :)

hur den ser ut på insidan vet jag inte, men risken att bilen rostar bort skulle jag säga är minimal....

Posted (edited)

om man har en sluten profil där det inte sker luftväxling... så rostar det inte... är man rädd endå kan man ju spruta i lite hålrumsvätska... men det tänker jag inte göra... :D som sagt slutet så förblir det rostfritt...

jag menar utrost e inget som schassiet dör av...men att kunna svetsa om grejer som behövs, ligger högt på min lista.

Edited by Michael Th
  • 2 weeks later...
Posted

Vilket är det bästa rostskyddet om man räknar bort galvanisering? Jag har förstått att expoxigrundfärg används i proffessionella kretsar, bl.a. till att måla stålbåtar. Men det är svårt att hitta något vettigt när man söker. Jag hittade 36-531 i nya Biltemakatalogen, kan det vara något? Eller ger helt vanlig epoxi+härdare bra korressionsskydd?

Posted

mekonomen har epoxi grund...har själv använt sådant när jobbet har stängt (semester typ.)..

:racesmile:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...