Jump to content

Tig/Dillon


Bengt Norell

Recommended Posts

Jag har fundrerngar på att skaffa mej en tig och letar bland begagnat, men tycker att det drar iväg ganska duktigt om man skall satsa på nåt med lite mer kräm. I detta sökande har jag stött på Dillonsvetsen, har nån här erfarenhet av den eller är det som vanligt att det är för bra för att vara sant?

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag har fundrerngar på att skaffa mej en tig och letar bland begagnat, men tycker att det drar iväg ganska duktigt om man skall satsa på nåt med lite mer kräm. I detta sökande har jag stött på Dillonsvetsen, har nån här erfarenhet av den eller är det som vanligt att det är för bra för att vara sant?

Allt Gott

Bengt

Du kan läsa lite om DHC2000 här.

Jag har ingen erfarenhet av den, men som du säger så verkar den ju helt grym.

Tydligen skulle man kunna, enligt rykten, låna en sån av importören och testa.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Jag har hittat en tig som verkar prisvärd Scandtig det är AC/DC 200 som verkar intressant, (Jag har inte trefas i garaget )

Har nån erfarenhet av maskinen eller företaget?

Synpunkter mottages med tacksamhet.

Ang. Dillon så har jag skickat några frågor till importören men ännu inte fått nåt svar, möjligen en orsak till att kunskapen om svetsen är så begränsad.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag har hittat en tig som verkar prisvärd Scandtig det är AC/DC 200 som verkar intressant, (Jag har inte trefas i garaget )

Har nån erfarenhet av maskinen eller företaget?

Synpunkter mottages med tacksamhet.

Ang. Dillon så har jag skickat några frågor till importören men ännu inte fått nåt svar, möjligen en orsak till att kunskapen om svetsen är så begränsad.

Allt Gott

Bengt

Hej.

Jag har en Dillon sedan 3år tillbaka och min kommentar till den är att den är bättre en än gammal AGA gassvets pga. mindre och lungnare låga. Dock ger den fortfarande rätt så mycket värme ner i godset och därför skulle inte jag använda den till min Dala 7 ram.

Därför köpte jag en Scantig DC160 i höstas och den är helt perfekt för att nu svetsa dit alla fästöron som behös på ramen. Änn så länge har jag bara TIG svetsat i svart stål och jag har inte så många timmar erfarenhet men jag tycker maskinen fungerar alldeles perfekt. Jag lyckas redan nu att göra bra och snygga svetsfogar. Vad gäller beställningen och leveransen så fick jag vänta cirka en månad för att svetsmasken var slut, annars så fungerade det helt okey. Denna TIG är mycket prisvärd i mina ögon, det enda som kanske inte är toppen är att just masken är ganska vinglig och justeringarna inte håller bästa kvalitet.

Ha de

Olle "Olja" Jacobson

Vallentuna

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret!

Jag börjar luta allt mer mot tigsvets, hur det än är med Dillon så är en öppen låga alltid lite stressande att jobba med, speciellt i pauserna, antingen att hänga ifrån sej eller släcka och tända.

Det var trevligt att höra att du är nöjd med Scandtig, om det blir köp kommer jag att försöka byta svetsmasken mot ett bra pris på fotpedal och tillbehörssatsen, jag har redan en bra svetsmask.

Vd använder man för gas? funkar den mison som jag har till migen.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hmm 5800, undrar om det är värt det?

Jag har också hört att man måste ha AC för att slå sönder oxidskiktet, men så läste jag på något forum att det gick bra att köra DC om man hade pluspolen på arbetsstycket(tror jag), är det sant så blir ju 160modellen riktigt intressant.

/janne

Link to comment
Share on other sites

Enligt Scandtigs annons på blocket kostar 160:an 4640:- +moms men inkl den omtalade svetsmasken.

när det gäller alu så har jag läst att man behöver ac/dc för att slå sönder oxiden som bildas.

Allt Gott

Bengt

Vill man växla mellan Alu och tex rostfritt eller vanlig plåt så måste man ha en AC/DC !

Link to comment
Share on other sites

Det blev Verktygsboden igen, en fransk AC/DC. Enligt säljaren skall man passa sej för kinesiska svetsar, de har för dålig hållbarhet än så länge.

Trist bara att gasflaskan är en så tung post.

Nu gäller det bara att lära sej använda maskinen.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Det blev Verktygsboden igen, en fransk AC/DC. Enligt säljaren skall man passa sej för kinesiska svetsar, de har för dålig hållbarhet än så länge.

Trist bara att gasflaskan är en så tung post.

Nu gäller det bara att lära sej använda maskinen.

Allt Gott

Bengt

har du en länk till den specifika maskinen och ett pris om det inte finns där?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Héj! Du kan omöjligen gemföra en Tigsvets med en dillon

Med en tig så har man MKT mera precision på lågan och kan göra underbart fina härliga svetsar,m.m

Men med dillon så kan man också svetsa så pass tunt som en ölburk och till 4-5 mm

samt det är en MKT sparsam svets när det gäller gas

Jag själv har både tigsvets och Dillon pga jag pysslar med det mesta inom svetsning

Kolla här så ser du/ni vad man kan göra med en Dillon= bara att ladda ner demofilmerna

http://www.cut-like-plasma.com/info_video_library.htm

Link to comment
Share on other sites

Har en Dillon sedan ett tag tillbaka. Var helt nybörjare när jag köpte den och är långt ifrån duktig fortfarande. Men jag har lyckats svetsa en del Alu redan med hyfsat resultat. Ibland kanon ibland sådär efter ca 2 tim effektivt svetsande. Att skära är riktigt enkelt och funkar hur bra som helst. Rör till ramen och tjockare konstruktioner mig/mag:ar jag fortfarande men plåt blir i princip enbart Dillon:en.

Problemet som nybörjare är att hitta information om inställning och svetsteknik, mycket trial'n error som kan vara rätt frusterande. Skulle behöva en kurs eller instruktionsvideo eller nåt, men det verkar inte finnas.

Mvh

Sven

Link to comment
Share on other sites

Skulle behöva en kurs eller instruktionsvideo eller nåt, men det verkar inte finnas.

att ställa in en Dillon är MKT lätt kolla på länken jag skickade med

ta bara 3ans munstycke och ställ in flödet med ,,kolla på demovideon

samt det går att beställa denna video ifrån dom samt munstycken ovs men ej svetsflussmedel ,jag har beställt denna video samt ett munstycke

Ps www.scandria.se som säljer denna svets har en video men den visar FAN ingenting om hur man gör

bara hur pass bra den är och det hjälper ju ingen

Edited by Mrsvetsare
Link to comment
Share on other sites

Jodå, själva inställningen är inget problem. Det är mer vilket munstycke och vilken intensitet på lågan som behövs vid olika materialtjocklekar som är problemet. Om man hade sett någon svetsa lite olika material och berättat lite hur de tänker hade man ju i alla fall ett utgångsläge. Jag har laddat ner videorna från länken och de visar ju lite grann i alla fall.

/Sven

Link to comment
Share on other sites

Jodå, själva inställningen är inget problem. Det är mer vilket munstycke och vilken intensitet på lågan som behövs vid olika materialtjocklekar som är problemet. Om man hade sett någon svetsa lite olika material och berättat lite hur de tänker hade man ju i alla fall ett utgångsläge. Jag har laddat ner videorna från länken och de visar ju lite grann i alla fall.

/Sven

Detta går på känsla och kan inte läras ut, ta en provbit först och testa på

Då ser du ju vad som händer samt om smältan på matrialet är bra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...