Tobbe Posted January 11, 2006 Share Posted January 11, 2006 (edited) HejHej! Har sökt å sökt å sökt.. hittar en del information om roll center osv. På denna sida: http://error.netilium.org/~mikael/locost/a...0Suspension.htm Skriver dom om reaction point.. och att dom bara placerar ut den.. då vet dom roll center. Edit: formulerar om frågan. Vart har ni placerat eran reaction point? Hur högt upp placerar man roll center på en super7 (med stel bakvagn? om det nu påverkar) Har försökt hitta bilder på bilar byggda enligt dessa standard mått, men hittar inga som är tillräckligt bra för att kunna dra lite linjer och uppskatta ungefär. Ser ni ut såhär nu: :biglaugh2: så får ni gärna förklara varför =) Edited January 11, 2006 by Tobbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted January 11, 2006 Author Share Posted January 11, 2006 ELLER Bäst av allt, färdiga mått för 140 spindlar och mcsorley 422 ram =) vet att någon sökte det förut, men inte fick något svar på huvudfrågan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted January 16, 2006 Share Posted January 16, 2006 Rollcenter försöker du placera så nära markplan du bara kan, lite svårt med stel bakaxel men gör så gott du kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted January 20, 2006 Author Share Posted January 20, 2006 Rollcenter försöker du placera så nära markplan du bara kan, lite svårt med stel bakaxel men gör så gott du kan. Yepp.. fram blir det lågt. När jag har placerat ut den, och dragit en linje från däckets kontakt yta genom rollcenter och vidare bort. Vart på den linjen ska jag peka mina 2 a-armar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 Yepp.. fram blir det lågt.När jag har placerat ut den, och dragit en linje från däckets kontakt yta genom rollcenter och vidare bort. Vart på den linjen ska jag peka mina 2 a-armar? Hej! På denna sida, http://belo.mine.nu/Locost/download.htm, kan du ladda ner boken "Racing and Sports Car Chassis Design" som pdf. Den innehåller en hel del rekomendationer runt virituella svingarmslängder odyl. (sid. 135). Hela appendix 3 handlar om fjädringsgeometri. Även om boken är gammal så innehåller den massor av allmängiltig visdom runt att design av en bil (kap. 9) (Sajten är bara ett embryo än så länge. Återkommer när den är mer komplett...) Lycka till! Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts