Marcus a Posted January 17, 2004 Share Posted January 17, 2004 Hade tänkt att börja göra ett grenrör snart! Är det någon som vet vart det kan finnas bilder på från en pinto. Vad ska man tänka på för att få det bra? marcus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flying finn Posted January 18, 2004 Share Posted January 18, 2004 Typ!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted January 19, 2004 Share Posted January 19, 2004 Tjena! Vilken typ av grenrör skall du göra? 4-1? eller 4-2-1? Har läst på en del om det här och fick fram dessa siffror som en rekommendation för en 2-litermotor: 4-2-1: Primär-rör (4-2) minst 300mm långa, optimalt ca. 450mm. viktigt att rören är lika långa! Sekundär-rören (2-1) helst samma längd som primär-rören, dock minst 75% av primär-rören. Lika längd på de båda rören gäller även här. 4-1: Minst 22" (560mm) långa rör, helst 34-36" (860 - 915 mm), med anslutande rör 25% större diameter. Det viktigaste skall vara det här med lika längd på rören. Kräver en del räknande och provande för att hitta rätt. Hoppas detta hjälper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 20, 2004 Author Share Posted January 20, 2004 vet inte vad jag ska ha för grenrör, har itne bestämt ännu! Det med att rören ska vara lika långa, är det allså från motorn tills där dom går ihop som man mätter? Är det någon fördel med att göra nytt isf org? Är det bara plats prist det handlar om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 20, 2004 Share Posted January 20, 2004 Tjena!Vilken typ av grenrör skall du göra? 4-1? eller 4-2-1? Har läst på en del om det här och fick fram dessa siffror som en rekommendation för en 2-litermotor: 4-2-1: Primär-rör (4-2) minst 300mm långa, optimalt ca. 450mm. viktigt att rören är lika långa! Sekundär-rören (2-1) helst samma längd som primär-rören, dock minst 75% av primär-rören. Lika längd på de båda rören gäller även här. 4-1: Minst 22" (560mm) långa rör, helst 34-36" (860 - 915 mm), med anslutande rör 25% större diameter. Det viktigaste skall vara det här med lika längd på rören. Kräver en del räknande och provande för att hitta rätt. Hoppas detta hjälper. Gäller de där uträkningarna alla 2-litersmotorer, eller är måtten speciella för varje motor? Finns det några formler för att räkna på det där, jag skulle vilja göra ett rör till en 2,3 eller 2,5 liters motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted January 21, 2004 Share Posted January 21, 2004 Är inte helt säker på det, men cylindervolymen borde inte spela så stor roll. Längden på rören är beräknad m a p avgaspulserna, och de är ju lika oberoende av om det är en 2,0 eller 2,5. Massflödet skiljer sig nog däremot, och avgasportarna borde vara större på en 2,5 = större diameter på rören. Regeln om lika längd på rören är det viktigaste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 Hej! Motorvolym spelar definitivt roll! Se formeln nedan! Jag hoppas detta bidrag med information från en gammal Comfort Racing-katalog kan bringa klarhet. (Visste väl att jag skulle få nytta av denna 25-åriga kopia...) Sidan inleds med en mindre intressant beskrivning av nackdelen med vanliga grenrör, nämnligen att avgaser från en port "kommer i vägen" för nästa. Lösningen: Citat: "För att råda bot på detta vore det önskvärt att ge varje avgasport ett eget rör. I en standardbil är detta ej möjligt pga utrymmesbrist. Man ger istället primärrören vissa bestämda längder innan de går ihop. Genom att beräkna dessa längder rätt kan man dra nytta av avgasflödets vågformiga karraktär. Fenomenet kallas resonaseffekt. Man når härvid en effektökning samtidigt som risken för att en cylinder skall trycka över sina gaser i en annan minskar. För att sprida effektvinsten över ett så brett varvtalsregister som möjligt skall primärrören anslutas till en expansionskammare . Utformningen av expansionskammaren kan variera. Mest praktiskt är att göra den lång och smal med rund tvärsektion. De korta slutrören som sitter på dagens trimmade standard och formelvagnar är egentligen expansionskammare. Det kan vara av intresse att studera vilka regler som gäller vid beräkning av längder och volymer av de olika komponenterna. Vi börjar med primärröret. Längden från avgaskanalens början (vid ventilen) till expansionskammarens (slutrörets) början kan beräknas ur nedanstående formel. P = ( A * S * D *D ) / ( 115 * d* d ) P = primärrörets länd (i mm) A = avgasventilens öppningstid (vevaxelgrader) S = släglängd (i mm) D = cylinderdiameter (i mm) d = avgaskanalens diameter (i mm) Primärröret skall hålla samma diameter som avgaskanalen. Om man ej kan finna rör med exakt passning skall något större diameter väljas. @ Primärrören skall kopplas samman på ett speciellt sätt. På motorer med fyra avgasportar kopplas cylinder 1 - 4 samt cylinder 2 - 3 ihop. @ Hur långaprimärrören skall vara innan hopkoppling råder det delade meningar om. C:a 450 mm och 3/8-delar av primärrörets totala längd är två vanliga måttangivelser. Vissa tillverkare skarvar där det är mest lämpligt ur moteringssynpunkt. Det väsentliga är att det totala måttet P bibehålles. @ Expansionskammaren skall ha mellan 12 till 15 gånger så stor volym som en cylinders slagvolym. Kammaren bör göras lång och smal hellre är kort och tjock. Detta för att undvika allt för mycket resonansljud. Expansionskammarens diameter bestäms av hur utrymmeskrävande primärrörens anslutningar är. Oftast sker övergången från primärrören till expansionskammaren vid en handske, eller kon. Handskens länd bör vara 1,5 * diametern på expansionskammaren. Från handsken till expansionskammaren skall det finnas ett kort rör vars tvärsnitts yta skall vara 1,75 * primärrörets tvärsnittsyta. Om ljuddämpare måste finnas skall denna monteras så nära expansionskammaren som möjligt. " Slut citat. Mycket text blev det trots att jag hoppade över delar om siamesportar odyl vid @. Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 Intressant helt klart. Skall räkna på det när det blir dags för extraktorbygge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 5, 2004 Share Posted May 5, 2004 Jag har funderingar på att lägga mitt extraktorrör 4-2-1 utanför karossen! Men då måste jag förlänga rören in till toppen med ca: 20 cm.... Är det någon som vet hur det påverkar effekten? Jag har svårt att tro att man tappar mer än om man kör med original-grenrör...eller ? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted May 6, 2004 Share Posted May 6, 2004 Här är en bra beskrivning som jag kommer att bygga mitt grenrör efter. http://www.sorman-racing.com/vedboden/avga...ror_senaste.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.