torparn Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 (edited) Håller på med en sjua med Opel 16V-motor, Omega-låda samt bromsar och diffklump från Scorpio... Tyckte det kunde va en bra ide att montera bakbromsarna vid diffen för att minska den ofjädrade vikten, och är i princip klar med installationen när det slog mig: Kan SFRO/Bilprovningen ha nåt att anmärka på det med tanke på bromsbortfall vid drivaxelbrott? Visserligen extremt liten risk med så lätt bil men ändå... ;) ?? Edit: kom på att tråden kanske ska va i "byggbes." Edited December 30, 2005 by torparn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 sitter ju så orginal på vissa bilar så jag har svårt att tro att SFRO skulle säga nej av den anledningen... sedan beror det givetvis på utförandet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 Det är som sagt en erkänd konstruktionsprincip sedan länge. Om du får problem så hjälper flera på denna sida gärna till att skriva överklaganden både hit och dit. rätt man att svara på detta är Gustav, hoppas han läser. Bilar med centralt placerade bromsar Alfa Romeo Alfetta Lotus Elan Dyna Panhard Ford GT40 Racingbilar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 Racingbilar <{POST_SNAPBACK}> Jaguar ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 Jag fyller på listan med följande: Alla Citroën såklart :) med motor och drivning fram. -2CV både trummor och skivor, ca 600kg -Alla släktingar till 2CV såsom AMI, Dyane, AK400, Mehari osv. -DS/ID (paddan) ca 1400kg -SM 1450kg Grand Tourer god för 220km/h! -GS/GSA Jag är okså sugen på bromsar vid diffen men jag funderar på vad lagren i diffen tycker om den belastningen som den inte är konstruerad för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 Nu är ju inte en sjua så tung så det blir väl knappt bromskrafter bak att tala om, men hur går det med kylningen (blir inte bromsarna väldigt inkapslade)? H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 Nu är ju inte en sjua så tung så det blir väl knappt bromskrafter bak att tala om, men hur går det med kylningen (blir inte bromsarna väldigt inkapslade)? H Borken <{POST_SNAPBACK}> bromsarna blir väl inte så varma heller .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 kylningen (blir inte bromsarna väldigt inkapslade)? då jag haft ett antal Alfor med mittmonterade bromsar... värmen tror jag inte e ett bekymmer bilarna väger ju inte så mycket...... men på en alfa är byte av broms belägg mindre kul om man inte har en lyft... på en 7:a är det nog lättare ..där kan kan man jo byta utan att ta av hjulen :D eller lyfta bilen..så bra... :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
per fogelberg Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 Det är inga problen alls jag kommer o ha dett på min bil och en polare har sålt massor av Cobra kitt med jaguar som har den konstruktionen. dom flästa hott roads har det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kungälv Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 Håller på med en sjua med Opel 16V-motor, Omega-låda samt bromsar och diffklump från Scorpio...Tyckte det kunde va en bra ide att montera bakbromsarna vid diffen för att minska den ofjädrade vikten, och är i princip klar med installationen när det slog mig: Kan SFRO/Bilprovningen ha nåt att anmärka på det med tanke på bromsbortfall vid drivaxelbrott? Visserligen extremt liten risk med så lätt bil men ändå... ;) ?? Edit: kom på att tråden kanske ska va i "byggbes." <{POST_SNAPBACK}> Du har inga bilder att dela med dig av på hur du löst infästning av bromsskivor och -ok? Vore intressant att se... /Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted January 1, 2006 Share Posted January 1, 2006 jag är också inne på den lösningen. Plyche i Sundsvall vet jag håller på att bygga en sjua med bromsarna vid diffen http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=318&st=0 min tanke är att svarva upp navhålet på lämplig bromskiva och borra en bultcirkel 6x100 för att skruva fast skivorna utanpå knuten i drivknutens skruvar. Det gör att jag behöver nya längre skruvar. oket tänker jag sätta på rören under diffen men på vänster sida får jag göra en 40mm distans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torparn Posted January 1, 2006 Author Share Posted January 1, 2006 jag är också inne på den lösningen.Plyche i Sundsvall vet jag håller på att bygga en sjua med bromsarna vid diffen http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=318&st=0 min tanke är att svarva upp navhålet på lämplig bromskiva och borra en bultcirkel 6x100 för att skruva fast skivorna utanpå knuten i drivknutens skruvar. Det gör att jag behöver nya längre skruvar. oket tänker jag sätta på rören under diffen men på vänster sida får jag göra en 40mm distans. <{POST_SNAPBACK}> Precis så har jag oxå tänkt göra :P Ska försöka fixa ett par bilder snart... Vad gäller kylningen tror jag inte det blir nåt problem, som sagt bilen väger ju inte så mycket...dessutom är skivorna ventilerade även bak (Scorpio kombi)!! Tack för alla snabba svar!!! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 sitter ju så orginal på vissa bilar så jag har svårt att tro att SFRO skulle säga nej av den anledningen...sedan beror det givetvis på utförandet.. <{POST_SNAPBACK}> Citroen DS/ID Citroen GS/GSA Citroen A-modeller (2CV med derivat) Men de ha trummor inne vid diffen. Citroen DS var föresten första serieproducerade bilen med Skivbromsar, och när det inte fanns andra lösningar att titta på...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torparn Posted January 2, 2006 Author Share Posted January 2, 2006 Här kommer några bilder på mitt arrangemang :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Här kommer några bilder på mitt arrangemang :blink: <{POST_SNAPBACK}> hur påverkas drivknuten om man lägger bromskivan som du har monterat den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torparn Posted January 3, 2006 Author Share Posted January 3, 2006 hur påverkas drivknuten om man lägger bromskivan som du har monterat den? <{POST_SNAPBACK}> Den hamnar ca 6-7 mm längre ut, lite längre bult bara... På höger sida kommer jag dock lägga skivan utanför knuten för att få bromsarna på ung. samma ställe, eftersom diffen är osymmetrisk :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 4, 2006 Share Posted January 4, 2006 >>torparn Tänk på att det är lite högre hållfasthet på dessa skruvarna är vanliga 8.8... Trist med en lös drivaxel dansande mot ryggslutet! :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torparn Posted January 5, 2006 Author Share Posted January 5, 2006 >>torparnTänk på att det är lite högre hållfasthet på dessa skruvarna är vanliga 8.8... Trist med en lös drivaxel dansande mot ryggslutet! :blink: <{POST_SNAPBACK}> Jo jag vet :P tänkte väl satsa på 12.9... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kungälv Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Jo jag vet :P tänkte väl satsa på 12.9... <{POST_SNAPBACK}> Tror nog att det är viktigare att dra åt med rätt moment istället för att springa runt och leta 12.9 bult... Jag vet inte vad det är för modeschang bultar vid diffen men säg att det är M6 8.8 grovgängad ISO-gänga så har den en minsta brottkraft på 16 100 N... Givet att en sjua är x antal hundra kilo lättare än en sierra så borde det spela mindre roll tycker jag, bara man justerar längden på bultarna. /Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torparn Posted January 7, 2006 Author Share Posted January 7, 2006 Tror nog att det är viktigare att dra åt med rätt moment istället för att springa runt och leta 12.9 bult... Jag vet inte vad det är för modeschang bultar vid diffen men säg att det är M6 8.8 grovgängad ISO-gänga så har den en minsta brottkraft på 16 100 N...Givet att en sjua är x antal hundra kilo lättare än en sierra så borde det spela mindre roll tycker jag, bara man justerar längden på bultarna. /Daniel <{POST_SNAPBACK}> Håller nog med Friberg att det är säkrast att välja nåt som man vet håller. Det är M8-bult, troligen 10.9 orginal, behöver knappast springa runt å leta direkt då det säkert finns hos min lokala maskin-affär :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kungälv Posted January 7, 2006 Share Posted January 7, 2006 Håller nog med Friberg att det är säkrast att välja nåt som man vet håller. Det är M8-bult, troligen 10.9 orginal, behöver knappast springa runt å leta direkt då det säkert finns hos min lokala maskin-affär :) <{POST_SNAPBACK}> OK, tänkte bara om det var nån sån tråkstorlek (typ tum) som en del fabrikanter väljer att använda så kan det vara lite struligt att få tag i rät prylar, men det verkar ju som om Ford använde prylar som är standard iaf... /Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.