Jump to content

Schuttle


Ferm

Recommended Posts

Hej!

Idag dök min schuttle från Härdplastteknik upp, och var till min förvåning väldigt smal vad jag tycker. Jag har ett bokchasssi, och trodde att den skulle vara 1067mm som måttet på chassit men den är 970mm på bredaste, ska det vara så och vilken bil är så smal. Jag har problem att parkera arselet i mitt chassi!!! Var är er plast ifrån ni som byggt bokchassi bilar och inte köpt kit från England med plast och allt?

Mvh Mange :blink: :(

Edited by Ferm
Link to comment
Share on other sites

Jepp jag gjorde samma upptäckt när jag hämtade min, man får tyvärr bredda en 7 cm.

Heralue, kan du berätta lite hur din scuttle är gjord jag är sugen på att knacka fram en själv?

H Janne

Link to comment
Share on other sites

29426.jpg

http://surl.se/abij

29427.jpg

http://surl.se/abik

Jag följde anvisning som Peter Dunn hade på nätet (hittar den inte nu)

I scuttlens bakkant har jag ju ett stålrör för att få rätt profil och att kunna hänga upp rattstång. Spände upp trådar mellan detta rör och nosen för att hitta "rätt" stuk. Sågade till en plyfa bit som motsvarar scuttlens framkant, klippte till en aluplåt (t=1,25 mm) och knackade denna mot plyfan för att få överkanten där scuttlens överplåt och huvens bakkant skall vara ( se snitt C-C)

I nederkant underkant knackade jag en vinkel på 90 grader där horistella plåten sedan skall ligga i motorrummet.

Med plyfabiten fasttejpad som scuttlens framkant så måttade jag upp en pappskiva för scuttlens överdel, överförde denna på en aluplåt.

Gjorde sedan ett pressverktyg för att få nedknäcken i framkant. I bakkant knackade jag plåten så dena blev dubbelvikt och gav en rund fin avslutning.

Nu ficka jag lägga plåten på bilen och "sträcka" den meed tvingar och grejer till rätt position. Nu kunde jag markera vad de 2 90 graders bockar skulle vara för montering mot bil.

Bort med plåten och knacka 2 90 graders vinklar på varje sida.

Nu tvingar mena dit de båda bitrarna och limmar samt nitar= KLART !!!

Link to comment
Share on other sites

Suveränt snyggt!

Jag går själv och gruvar mig för just scutteln, så din beskrivning kom mycket lägligt! Stort tack!

Hur tjock alumnium använde du? Vilken aluminiumkvalitet?

Hur mycket förändrades inpressningen när du bockade scutteln över bilen?

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Det är precis på detta vis jag gjorde min scuttle till Dala7:an !

Fast jag handbockade i stället för det fina handverktyget... ( bra tips! )

Scuttlen var något som jag oroade mig för länge men visade sig inte

vara så svårt som jag hade föreställt mig. Jag gjorde dock först en plastmall

som jag utgick från innan jag klippte till plåten för att få en lodrät vinkel

på scuttlen mot huvens bakre sidokanter.

Jag kan varmt rekomendera denna konstruktion :thumbup: och kommer att göra

likadant till våran LocoR1

Link to comment
Share on other sites

Suveränt snyggt!

Jag går själv och gruvar mig för just scutteln, så din beskrivning kom mycket lägligt! Stort tack!

Hur tjock alumnium använde du? Vilken aluminiumkvalitet?

Hur mycket förändrades inpressningen när du bockade scutteln över bilen?

Hälsningar,

Bengt

Jag kommer inte ihåg vilken kvalitet det var på plåten men tjockleken var 1,25 mm. Inpressningen klarade sig bra vid bockningen, dock skulle jag ha gjort lite större offset för att klara nitskallar kontra huv men det är marginellt.

Precis som Tommt skrev så gick även jag länge och väl och oroade mig för huv/scuttle men det gick i slutändan bra. Se till att vara noga med att passa in en bra stadig mall bara och gör de olika momenten efter hand.

Link to comment
Share on other sites

"nedpressningen" på min scuttle gjorde jag hos en plåtslagare i närheten som har en sicklingsmaskin hela arbetet med den tog unjefär 5 minuter och då räknar jag in ett byte av sicklingshjul med... Finns det en sådan i närheten så åk dit och gör nedpressningen där är mitt tips.

Angående aluminiumkvalite´så använde jag:

4007-14 "halvhård" T=1mm till kaross sidor huv och bakstammen

5754 T=2 saltvattenbeständig till golvet och den är jämförelsevis stenhård....

4007-02 T=1 djupdragningsaluminium till scuttle biten och den är ordentligt mjuk.

totalt köpte jag:

1st. 1500x3000

1st. 1000x2000

2st. 1250x2500

av 4007-14 "halvhård"

1st. 1000x2000

4007-02 djupdragningsalu.

1st. 1000x2000

5754 saltvattenbeständig

De plåtarna räckte och blev lite över med för min del.

Jag vet dock inte om jag kan rekomendera att göra scuttlen i

den mjuka aluminiumen som jag valde, den är väldigt känslig och

min är ganska småbucklig redan. Förvisso är det enkelt att trycka tillbaka

bulor i den så det blir bra, men i längden..........Inte så kul.....

Detta är ett faktum som jag inte insåg förrän vid besiktningen hos SBP

då en nyfiken besiktningsman som för tillfället var ledig lutade sej över bilen för att kolla i motorrummet och då satte handen där för att stödja sej..... :515:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...