Bengt Norell Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Jag måste flytta oljefiltret eftersom det är i vägen för grenröret, detta hade jag tänkt lösa med ett oljefilterflyttarlock men eftersom anslutningarn sitter rakt ut tjänar jag inte tillräckligt med plats. Är det tänkbart att sätta dit en våffeladapter med täcklock och därifrån dra slangar till oljekylet via ett oljefilter på slangen? Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Det finns adapterplattor med utgång åt sidan. Sitter här med NBMs katalog där det finns, men tyvärr inget pris på den. http://www.nbmhydraulic.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 kolla in på www.dahlhems.com de har en hel del olika lösningar för att flytta olje filtret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted December 7, 2005 Author Share Posted December 7, 2005 Det är just nbms filterflyttare (516:-+ moms)jag kollat på, och fått problemet som jag skrivit om. Anslutningarna sitter rätt ut. De har våffeladeptrar men inga lock det har däremot Dalhems. Så min undring var alltså inte vart det finns prylar att köpa utan om man kan göra som jag skrev eller om jag får problem med oljetemp el.dyl. Jag kan knappast sätta en termostat i mellan eftersom den skulle strypa flödet till filtret. Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Det ska gå bra att köra våffla med lock. Annars sitter det en "filterarm" på en del nyare motorer, Ford Scorpio 24v till exempel men även en del nyare Volvo (940-960 har jag för mig?) om jag inte minns fel. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Det ska gå bra att köra våffla med lock. Annars sitter det en "filterarm" på en del nyare motorer, Ford Scorpio 24v till exempel men även en del nyare Volvo (940-960 har jag för mig?) om jag inte minns fel./Gustaf <{POST_SNAPBACK}> Stämmer bra angående filter armen på 940 , jag använder en sådan själv... Där sitter även en fin värmeväxlare för oljan (vatten/olja) i "våffelmodell" istället för vanlig oljekylare på de bilarna. jag har en komplett sådan kylare liggande, praktiskt taget helt ny om någon behöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted December 7, 2005 Author Share Posted December 7, 2005 Tackar för svaren, det får bli våffla med syl med slang, Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matchless Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Det ska gå bra att köra våffla med lock. Annars sitter det en "filterarm" på en del nyare motorer, Ford Scorpio 24v till exempel men även en del nyare Volvo (940-960 har jag för mig?) om jag inte minns fel./Gustaf <{POST_SNAPBACK}> Förlåt ett pucko, men vad är en "filterarm" ? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 såhär ser det ut på volvos "rödblockare" från 90 talet. mot blocket bultas en "filterarm" sedan på den en "sandwish" värmeväxlare (oljekylare) och sedan längst ut filtret. Notera den smidiga oljekylaren! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matchless Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 Okej, tack, då förstår jag :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.