Anders J-B Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Hejsan. Har med stort intresse läst detta forum,(och SÖKT i massor,lärt mig MYCKET av er!!) under en längre tid,var på Elmia i våras och blev såld... Håller alltså på med projekteringen av en Locost sjua,är bara på utvecklingstadiet än så länge,bestämmer helt enkelt vad/hur bilen ska vara beskaffad,därefter vet jag vad som ska fram. Det jag nu grunnar på är vad det normala utväxlingsförhållandet är på en sjua? alltså det totala,vxl-låda & slutväxel.Har räknat lite och med den önskade konfigurationen får jag 3,39:1 i totalutväxling på 5:an(4,27:1 i slutväxeln)..c:a 200 blås på fullvarv.Hypotetiskt dock,är inte ofta det blir dom farterna kanske... Finns möjlighet att ha mellan 3,46:1 och 4,77:1 i slutväxel beroende på vilket fabrikat av klump som blir aktuell.(Ford eller Bmw).Har fastnat för Bmw 3-seriens klump,finns många olika utväxlingar i samma klump. Men vet inte vikten på dessa än,den är intressant också,vill bygga lätt,lätt.. Så min enkla fråga är,vad är den "normala",(läs vanligaste som funkar bra) utväxlingen på era byggen?? Har sökt Jaja,kanske inte sååå otroligt viktigt,men vill ju försöka få "rätt" direkt! Ska ju bli en leksak som har ett skapligt acc och rapp genom växlarna,ingen släde som man ligger på motorvägen och kryssar med! Tackar på förhand och söker vidare....Anders J-B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Hejsan.Har med stort intresse läst detta forum,(och SÖKT i massor,lärt mig MYCKET av er!!) under en längre tid,var på Elmia i våras och blev såld... Håller alltså på med projekteringen av en Locost sjua,är bara på utvecklingstadiet än så länge,bestämmer helt enkelt vad/hur bilen ska vara beskaffad,därefter vet jag vad som ska fram. Det jag nu grunnar på är vad det normala utväxlingsförhållandet är på en sjua? alltså det totala,vxl-låda & slutväxel.Har räknat lite och med den önskade konfigurationen får jag 3,39:1 i totalutväxling på 5:an(4,27:1 i slutväxeln)..c:a 200 blås på fullvarv.Hypotetiskt dock,är inte ofta det blir dom farterna kanske... Finns möjlighet att ha mellan 3,46:1 och 4,77:1 i slutväxel beroende på vilket fabrikat av klump som blir aktuell.(Ford eller Bmw).Har fastnat för Bmw 3-seriens klump,finns många olika utväxlingar i samma klump. Men vet inte vikten på dessa än,den är intressant också,vill bygga lätt,lätt.. Så min enkla fråga är,vad är den "normala",(läs vanligaste som funkar bra) utväxlingen på era byggen?? Har sökt Jaja,kanske inte sååå otroligt viktigt,men vill ju försöka få "rätt" direkt! Ska ju bli en leksak som har ett skapligt acc och rapp genom växlarna,ingen släde som man ligger på motorvägen och kryssar med! Tackar på förhand och söker vidare....Anders J-B. <{POST_SNAPBACK}> Jag har 0,82 i utväxling på 5:an och 3,54 i slutväxel Jag tycker det känns helt okej för min del i min bil som har en lite överladdad volvo maskin. Men det är nog väl högt växlat i en bil med mindre volym och lägre vrid på låga varv så det beror ju på vad man väljer att ha under huven med naturligtvis. Med 225-40-16" bak så innebär det 260km/h vid 7000rpm på 5:an i teorin. i praktiken vill man dock inte vara där över huvud taget i en sjua..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Jag åker på 205/60-13, 4,30 i slutväxel och 0,88 på 5:an, 7500 så skulle det ge 227 km/h och precis som Arrowsmith säger är nog detta mer än väl i en 7:a :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders J-B Posted December 7, 2005 Author Share Posted December 7, 2005 Tackar för svaren hitills,det verkar som jag inte är så tokigt ute,har ju en inte så vridstark motor,(Suzuki) och den behöver ju lite varv för att må bra... Att då ha en onödigt hög utväxling gör det väl mer svårkört än nödvändigt. Hörs.....Anders J-B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Varvtal Växel Slutväxel Diameter Hastighet 6500 2,04 4,11 0,59 86 6500 1,54 4,11 0,59 114 6500 1,21 4,11 0,59 145 6500 1 4,11 0,59 176 6500 0,87 4,11 0,59 202 det viktiga är hur mycket motorvarvet sjunker vid varje växling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted December 10, 2005 Share Posted December 10, 2005 (edited) Kör man som jag med en M47-låda, och 3,73 i slutväxel så blir växlingsdiagrammet såhär, med 205/55-15 respektive 185/65-15 förutsatt att man varvar till 7500.... Min bil passerar altså 210 km/h på fyrans växel vid ungefär 7'000 rpm (volvo m47 3.73 205/55-15) Edited December 10, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted December 10, 2005 Share Posted December 10, 2005 (edited) Här kommer en jämförelse mellan 3.73 m47, 3.74 typ9 och 2,1 typ9, här med varvtalet nerplockat till modesta 6'900 Som ni ser så hoppar volvons utväxling mellan fordens 4.1 och 3.73 vid övergång från tvåan till trean. Fordlådan har altså "längre" etta och tvåa än volvolådan. Edit: glömde bilden. Edited December 10, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted December 10, 2005 Share Posted December 10, 2005 Det här programmet tycker jag är bra för det mesta: http://locost7.info/files/other/cartest.zip (finns med en funktion för utväxlingar och hastigheter) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders J-B Posted December 10, 2005 Author Share Posted December 10, 2005 Här kommer en jämförelse mellan 3.73 m47, 3.74 typ9 och 2,1 typ9, här med varvtalet nerplockat till modesta 6'900Som ni ser så hoppar volvons utväxling mellan fordens 4.1 och 3.73 vid övergång från tvåan till trean. Fordlådan har altså "längre" etta och tvåa än volvolådan. Nyfiken fråga:Vad är det för diagram?? Är det ett exceldiagram du skapat själv?? Var väldigt mycket lättare att få en överblick över olika utväxlingar med ett dylikt,svårt att få sammanhang när man har en siffertabell.... Är det en "hemmagjord" sådan?? Verkar som en del har en relativt hög "teoretisk" toppfart (200++),hur blir bilen vid normal körning med en sådan totalutväxling? Får man "dra" den långt på växlarna eller upplevs dom som "ettriga".... Ok,lådans utväxling spelar självklart stor roll,men vanliga standardlådor är ju relativt lika,mer eller mindre "täta" mellan stegen. Kommer att ha en Suzuki 413 låda på mitt förhoppningsvis snart påbörjade projekt,hyfsat täta steg och tillsammans med en diff på 4,1-4,5 ge en lagom toppfart och passa motorns karaktär bra. Jättetack för all input än så länge,går hela dagarna och "bygger" locost i huvudet och funderar på olika lösningar,faktum är att denna biten är en av dom roligaste i ett bil/mc-bygge....att först bygga den i skallen och sedan förverkliga slutbilden man har! Anders J-B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted December 10, 2005 Share Posted December 10, 2005 jag bifogar ett superbra exeldocument som jag tror "fuling" på rejsa.nu har gjort... :wub: :) jag fick en "specialare" då jag behövde 6 växlar plus varvtal upp till 9000 rpm.. :D Tabell_utv_xling_6vxlad_10k_rpm.zip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted December 11, 2005 Share Posted December 11, 2005 Mitt diagramm kommer från "fulings" exeldokument. ;) finns en hel hög att ladda mer på rejsa.nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted December 11, 2005 Share Posted December 11, 2005 (edited) Verkar som en del har en relativt hög "teoretisk" toppfart (200++),hur blir bilen vid normal körning med en sådan totalutväxling? Får man "dra" den långt på växlarna eller upplevs dom som "ettriga"....Ok,lådans utväxling spelar självklart stor roll,men vanliga standardlådor är ju relativt lika,mer eller mindre "täta" mellan stegen. Anders J-B <{POST_SNAPBACK}> Min motor är ju inte heller riktigt lik en orginal B23 i karaktären, den vill ha varv, och under 3'5 är den inte så kul, men vid normal körning fungerar den fint, det är ju en lätt bil med ganska mycket effekt endå, så man behöver inte ligga på trean i 110, däremot så är det härligt att varva ur hela vägen upp, men på femman blir man lite försiktig. vägen känns lätt smal i en bil som saknar aerodynamik. Kör jag med min höga ruta så orkar den inte varva ur på fyran, men det är inga problem att dra upp till 7'500 på fyran med låga rutan. Vid landsvägskörning händer det att man ligger på fyran i 120 långa sträckor, men går det fortare är det skönt för ljudnivån med femman. Sen så blir ju karraktären helt annorlunda med en mer standardbetonad motor, den vill man ju inte ligga och åka med på 4'000-6'000 rpm. Edited December 11, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.