Jump to content

Utväxling??


Anders J-B

Recommended Posts

Hejsan.

Har med stort intresse läst detta forum,(och SÖKT i massor,lärt mig MYCKET av er!!) under en längre tid,var på Elmia i våras och blev såld...

Håller alltså på med projekteringen av en Locost sjua,är bara på utvecklingstadiet än så länge,bestämmer helt enkelt vad/hur bilen ska vara beskaffad,därefter vet jag vad som ska fram.

Det jag nu grunnar på är vad det normala utväxlingsförhållandet är på en sjua? alltså det totala,vxl-låda & slutväxel.Har räknat lite och med den önskade konfigurationen får jag 3,39:1 i totalutväxling på 5:an(4,27:1 i slutväxeln)..c:a 200 blås på fullvarv.Hypotetiskt dock,är inte ofta det blir dom farterna kanske...

Finns möjlighet att ha mellan 3,46:1 och 4,77:1 i slutväxel beroende på vilket fabrikat av klump som blir aktuell.(Ford eller Bmw).Har fastnat för Bmw 3-seriens klump,finns många olika utväxlingar i samma klump.

Men vet inte vikten på dessa än,den är intressant också,vill bygga lätt,lätt..

Så min enkla fråga är,vad är den "normala",(läs vanligaste som funkar bra) utväxlingen på era byggen??

Har sökt

Jaja,kanske inte sååå otroligt viktigt,men vill ju försöka få "rätt" direkt!

Ska ju bli en leksak som har ett skapligt acc och rapp genom växlarna,ingen släde som man ligger på motorvägen och kryssar med!

Tackar på förhand och söker vidare....Anders J-B.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan.

Har med stort intresse läst detta forum,(och SÖKT i massor,lärt mig MYCKET av er!!) under en längre tid,var på Elmia i våras och blev såld...

Håller alltså på med projekteringen av en Locost sjua,är bara på utvecklingstadiet än så länge,bestämmer helt enkelt vad/hur bilen ska vara beskaffad,därefter vet jag vad som ska fram.

Det jag nu grunnar på är vad det normala utväxlingsförhållandet är på en sjua? alltså det totala,vxl-låda & slutväxel.Har räknat lite och med den önskade konfigurationen får jag 3,39:1 i totalutväxling på 5:an(4,27:1 i slutväxeln)..c:a 200 blås på fullvarv.Hypotetiskt dock,är inte ofta det blir dom farterna kanske...

Finns möjlighet att ha mellan 3,46:1 och 4,77:1 i slutväxel beroende på vilket fabrikat av klump som blir aktuell.(Ford eller Bmw).Har fastnat för Bmw 3-seriens klump,finns många olika utväxlingar i samma klump.

Men vet inte vikten på dessa än,den är intressant också,vill bygga lätt,lätt..

Så min enkla fråga är,vad är den "normala",(läs vanligaste som funkar bra) utväxlingen på era byggen??

Har sökt

Jaja,kanske inte sååå otroligt viktigt,men vill ju försöka få "rätt" direkt!

Ska ju bli en leksak som har ett skapligt acc och rapp genom växlarna,ingen släde som man ligger på motorvägen och kryssar med!

Tackar på förhand och söker vidare....Anders J-B.

Jag har 0,82 i utväxling på 5:an och 3,54 i slutväxel

Jag tycker det känns helt okej för min del i min bil som har en

lite överladdad volvo maskin. Men det är nog väl högt växlat i en bil med

mindre volym och lägre vrid på låga varv så det beror ju på vad man väljer att ha under huven med naturligtvis.

Med 225-40-16" bak så innebär det 260km/h vid 7000rpm på 5:an i teorin.

i praktiken vill man dock inte vara där över huvud taget i en sjua.....

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaren hitills,det verkar som jag inte är så tokigt ute,har ju en inte så vridstark motor,(Suzuki) och den behöver ju lite varv för att må bra...

Att då ha en onödigt hög utväxling gör det väl mer svårkört än nödvändigt.

Hörs.....Anders J-B

Link to comment
Share on other sites

Varvtal Växel Slutväxel Diameter Hastighet

6500 2,04 4,11 0,59 86

6500 1,54 4,11 0,59 114

6500 1,21 4,11 0,59 145

6500 1 4,11 0,59 176

6500 0,87 4,11 0,59 202

det viktiga är hur mycket motorvarvet sjunker vid varje växling

Link to comment
Share on other sites

Kör man som jag med en M47-låda, och 3,73 i slutväxel så blir växlingsdiagrammet såhär, med 205/55-15 respektive 185/65-15 förutsatt att man varvar till 7500....

Min bil passerar altså 210 km/h på fyrans växel vid ungefär 7'000 rpm (volvo m47 3.73 205/55-15)

post-237-1134182412.jpg

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Här kommer en jämförelse mellan 3.73 m47, 3.74 typ9 och 2,1 typ9, här med varvtalet nerplockat till modesta 6'900

Som ni ser så hoppar volvons utväxling mellan fordens 4.1 och 3.73 vid övergång från tvåan till trean.

Fordlådan har altså "längre" etta och tvåa än volvolådan.

Edit: glömde bilden.

post-237-1134183496.jpg

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Här kommer en jämförelse mellan 3.73 m47, 3.74 typ9 och 2,1 typ9, här med varvtalet nerplockat till modesta 6'900

Som ni ser så hoppar volvons utväxling mellan fordens 4.1 och 3.73 vid övergång från tvåan till trean.

Fordlådan har altså "längre" etta och tvåa än volvolådan.

Nyfiken fråga:Vad är det för diagram?? Är det ett exceldiagram du skapat själv??

Var väldigt mycket lättare att få en överblick över olika utväxlingar med ett dylikt,svårt att få sammanhang när man har en siffertabell....

Är det en "hemmagjord" sådan??

Verkar som en del har en relativt hög "teoretisk" toppfart (200++),hur blir bilen vid normal körning med en sådan totalutväxling? Får man "dra" den långt på växlarna eller upplevs dom som "ettriga"....

Ok,lådans utväxling spelar självklart stor roll,men vanliga standardlådor är ju relativt lika,mer eller mindre "täta" mellan stegen.

Kommer att ha en Suzuki 413 låda på mitt förhoppningsvis snart påbörjade projekt,hyfsat täta steg och tillsammans med en diff på 4,1-4,5 ge en lagom toppfart och passa motorns karaktär bra.

Jättetack för all input än så länge,går hela dagarna och "bygger" locost i huvudet och funderar på olika lösningar,faktum är att denna biten är en av dom roligaste i ett bil/mc-bygge....att först bygga den i skallen och sedan förverkliga slutbilden man har!

Anders J-B

Link to comment
Share on other sites

Verkar som en del har en relativt hög "teoretisk" toppfart (200++),hur blir bilen vid normal körning med en sådan totalutväxling? Får man "dra" den långt på växlarna eller upplevs dom som "ettriga"....

Ok,lådans utväxling spelar självklart stor roll,men vanliga standardlådor är ju relativt lika,mer eller mindre "täta" mellan stegen.

Anders J-B

Min motor är ju inte heller riktigt lik en orginal B23 i karaktären, den vill ha varv, och under 3'5 är den inte så kul, men vid normal körning fungerar den fint, det är ju en lätt bil med ganska mycket effekt endå, så man behöver inte ligga på trean i 110, däremot så är det härligt att varva ur hela vägen upp, men på femman blir man lite försiktig. vägen känns lätt smal i en bil som saknar aerodynamik.

Kör jag med min höga ruta så orkar den inte varva ur på fyran, men det är inga problem att dra upp till 7'500 på fyran med låga rutan.

Vid landsvägskörning händer det att man ligger på fyran i 120 långa sträckor, men går det fortare är det skönt för ljudnivån med femman.

Sen så blir ju karraktären helt annorlunda med en mer standardbetonad motor, den vill man ju inte ligga och åka med på 4'000-6'000 rpm.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...