plyshe Posted January 13, 2004 Share Posted January 13, 2004 Så här blir det...kanske. Motor Alfa Romeo 2,0 -85. 120Hk 170 Nm. (finns trimkammar modell herrejösses+weber 45or o portade lock och höjd komp. på hyllan dock) Låda volvo 5 växlad m aluhus Diffklump Ford Scorpio V6, diffad. Ram: Egen konstruktion 2510mm hjulbas 1370mm spårvidd fram 1450mm spårvidd bak Spindlar, kuggstång, rattstång, pedalställ, frambromsar från alfan. Bakbromsar fr Forden. Hjulupphängning.- Dubbla a-armar fram o bak. Egna hubbar bak m lägen för orginal ford hjullager. Flytande övre bärarmsinfästning fram o bak för 0 camber vid fjädring, som Dax Rush. Stolar fr Momo Corsa sexpunktsbälten ljuddämpare i kolfiber. Bygger själv. Vill du ha så finns det att köpa av mig! Skärmar, huv o nos i ett i, egen design. Först i glasfiber sedan i kolfiber...mums! Alu i hela golvet. Inget sticker ned under ramen. På sidor o bakdel dukas "karossen" enl flygplans-principen. 270gr/m2.' Inredningen flockas. Har egen apparat. Fälgar Diamond Wheels. Plåtisar fr USA 13*10" med 235/50 13" R-Däck. Letar magnesium rejs-fälgar. Om nån har nåra breda så hör av er! Målet med bilen är att få den lättaste 7an i Sverige m bilmotor. Bygger customprylat till bil o mc på dagarna. Hjälper gärna till m det mesta. All typ av fabrikation. Hjullupphängningar, flockning, fästen och allt möjligt. Kommer att ta fram en riktigt snygg cabställning till seven bilar! Denna kommer att kunna beställas i den bredd o längd man behöver! Förfrågningar göres på equiperform@hotmail.com Eller på tel 073-1816475 Företaget heter HÄSTKRAFT innehar F-skatt Jag heter: Mattias Jönsson Bilder kommer så snart min dig-kamera kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 14, 2004 Share Posted January 14, 2004 Kan du förklara hur det funkar med flytande övre bärarmsinfästning? Hade ju varit schysst med oförändrad camber vid fjädring ;) EDIT Kollar man på Gripenlands bild http://www.kokos-racing.com/html/medlemmar...ax/DSC00384.JPG så ser det ut som om fästena i chassit är vanliga svetsade... Dock står det i hans information att Dax Rush använder shims för att justera camber - är det det du menar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted January 14, 2004 Author Share Posted January 14, 2004 Nej dom har en till upphängning som e option. Jag ska göra en ritning o lägga upp på hemsida, då den hoppar igång inom kort... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted January 14, 2004 Share Posted January 14, 2004 Här är en artikel som beskriver Dax camber compensation http://error.netilium.org/~mikael/locost/a...ax/daxcamb1.jpg http://error.netilium.org/~mikael/locost/a...ax/daxcamb2.jpg http://error.netilium.org/~mikael/locost/a...ax/daxcamb3.jpg http://error.netilium.org/~mikael/locost/a...ax/daxcamb4.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 14, 2004 Share Posted January 14, 2004 :blink: :blink: :blink: Känns en aniiing för avancerat för att börja snickra ihop själv... :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 14, 2004 Share Posted January 14, 2004 Tycker det låter som risken för att bygget strandar på någon liten dimensionsmiss är för stor.. Ska inte denna typen av bil vara enkel och lätt??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted January 14, 2004 Share Posted January 14, 2004 EDITKollar man på Gripenlands bild http://www.kokos-racing.com/html/medlemmar...ax/DSC00384.JPG så ser det ut som om fästena i chassit är vanliga svetsade... Dock står det i hans information att Dax Rush använder shims för att justera camber - är det det du menar? Jag har inte "Camber compensating" framvagn. Det var alldeles för dyrt och tungt. Duger dubbla A-armar åt killarna i F1 så duger det åt mig :D I infon på min sida står att man använder chims för att justera camber. På de flesta andra bilar så justerar man med en gängad P-ände. Just nu har jag ingen bra bild tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 14, 2004 Share Posted January 14, 2004 Den där framvagnen är "overkill" i mina ögon.... Det känns inte som att den har speciellt mycket av locost stuket kvar.... Visst var det en häftig sak men gud vet om det skulle vara värt besväret att krabba med.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 15, 2004 Share Posted January 15, 2004 Eftersom jag inte bygger en Locost utan en Sonett 7 så hade det varit roligt att få till, men det får i så fall bli en ombyggnad om behovet uppkommer :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted January 15, 2004 Author Share Posted January 15, 2004 Det finns väl 2 orsaker för mig att bygga så här. 1. Jag bygger min bil lite som reklampelare för mitt företag. Jag vill visa att jag e en hejare på att fabricera diverse skumma saker o inte bangar för lite utmaningar. I framtiden kommer diverse mer eller mindre avancerade lösningar till locost och allt möjligt annat att finnas att köpa hos mig. Kanske kommer byggbeskrivningar m ritningar att finnas att köpa billigt för att andra skall kunna bygga billigt! Halvbabrikat e också en möjlighet. Ja det är väl i princip alltid kundens önskemål som avgör. 2. Jag satsar på riktigt feta däck av r-typ. Dessa gillar inte att halka runt på kanterna nått vidare. Om jag vill ha högst kurvahastighet av oss allihopa så gäller det att få hela slitbanan mot backen. Då blir greppet nåt i hästväg. Det e möjligt att jag inte bygger en locost pga av dessa utsvävningar. Men ideen e att andra skall ha möjlighet att bygga riktigt bra bilar m tekniskt överlägsna lösningar för riktigt bra pengar. öresten... va gäller upphängningen på f1bilar så fjädrar desa inte ett skit. Det e mest däckens olika beskaffenheter som avgör där. De ställer in en camber som passar banan o sen sitter den där den sitter! Om det är nått nån behöver hjälp med redan nu så hör av er Tel:073-1816475 eller skicka ett mail. Priserna ligger fint nu i början , för att sprida intresset.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted January 16, 2004 Share Posted January 16, 2004 Vet du var man kan hitta breda däck till 13" fälgar? Typ 13" breda? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 16, 2004 Share Posted January 16, 2004 Vet du var man kan hitta breda däck till 13" fälgar? Typ 13" breda? :unsure: Skall du bygga en dragracer? :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted January 16, 2004 Share Posted January 16, 2004 Skall du bygga en dragracer? :D Nja...det blir snarare en ångvält :D :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted January 16, 2004 Author Share Posted January 16, 2004 Detr bredaste jag hittat är 235or det ser nog jedrigt fett ut skulle jag tro! Bra pris oxå 1450+moms Ska man ha nått bredare får man nog glömma det m gatgodkänt. Men jag e den förste att handla om nån hittar 275or godkänd eller ej! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted January 17, 2004 Share Posted January 17, 2004 Avons ACB10 finns som 245x13". Gatlegalt och dessutom är det idealiskt för en lätt seven. Länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted January 17, 2004 Author Share Posted January 17, 2004 Jamen vafan du har ju rätt !!!!!!!!!!!!! Har tittat på den där listan säkert 10ggr men helt missar den där rutan!!!??? Den e lite rörig den där färgkombinationen dom har där på sidan... Skall genast kolla vad de kostar!!! Tack som fan!!! Gripenland :D :D :D :D :) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 9, 2004 Share Posted February 9, 2004 Nu kommer jag med mina funderingar om vinklar och annat igen. :rolleyes: Angående camberkompenseringen... Jag tycker det ser ut som Dax har några egna spindlar med väldigt liten KPI , och det måste man nog ha för att inte antingen få A: positiv camber på ytterhjulet vid rattutslag, eller B: behöva köra runt med jättemycket caster. Hur ser det ut med dina Alfaspindlar? Jag tycker det verkar intressant med camberkompensering, det skulle vara kul om du fick till det. Kanske man kan köpa ett kit eller en ritning sen. Ska du inte ha inboarddämpare också?? :) Edit: Två andra saker som jag funderar på. Hur fungerar Dax-systemet på över ojämnheter? I artikeln i visas inte vad som händer om bara det ena hjulet rör sig upp eller ned. Det kanske inte spelar så stor roll på en jämn bana, men om man ska åka runt på det av vägverket bitvis försummade vägnätet här i Sverige. Det andra är spårviddförändring under fjädringen. Det vill man ju inte heller ha, men jag tycker det ser ut om man kommer att få det. Blir det inte lite som att ha lika långa och paralella bärarmar uppe och nere? Ingen camberförändring, men däremot en spårviddsförändring så fort något hjul fjädrar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tai Mai Shu Posted February 21, 2004 Share Posted February 21, 2004 Varför kör man inte bara med lika långa a-armar? Jag har läst en liten sammanfattning om hjulupphängning men där framgick det inte varför man inte skulle köra med lika långa armar utan dom konstaterade bara att man skulle ha negativ camber vid dämpning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 21, 2004 Share Posted February 21, 2004 Hmm, bör man ha negativ camber bak också när bilen trycks ner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted February 21, 2004 Author Share Posted February 21, 2004 Varför kör man inte bara med lika långa a-armar? Jag har läst en liten sammanfattning om hjulupphängning men där framgick det inte varför man inte skulle köra med lika långa armar utan dom konstaterade bara att man skulle ha negativ camber vid dämpning. Om Man har lika långa armar så får man en spårviddsförändrin vid fjädringsrörelsen. Detta ger en nervös bil. inte trevligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tai Mai Shu Posted February 21, 2004 Share Posted February 21, 2004 Varför kör man inte bara med lika långa a-armar? Jag har läst en liten sammanfattning om hjulupphängning men där framgick det inte varför man inte skulle köra med lika långa armar utan dom konstaterade bara att man skulle ha negativ camber vid dämpning. Om Man har lika långa armar så får man en spårviddsförändrin vid fjädringsrörelsen. Detta ger en nervös bil. inte trevligt... Ok, tackar för den. Vet du villken linje man skall sikta på? Alltså villken vinkel en linje som går genom fästpunkterna i ramen skall gå på. Jag tycker även om att läsa invecklade förklaringar så var inte rädd för att länka till någon lång harang som förklarar ingående :). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted February 21, 2004 Author Share Posted February 21, 2004 Varför kör man inte bara med lika långa a-armar? Jag har läst en liten sammanfattning om hjulupphängning men där framgick det inte varför man inte skulle köra med lika långa armar utan dom konstaterade bara att man skulle ha negativ camber vid dämpning. Om Man har lika långa armar så får man en spårviddsförändrin vid fjädringsrörelsen. Detta ger en nervös bil. inte trevligt... Ok, tackar för den. Vet du villken linje man skall sikta på? Alltså villken vinkel en linje som går genom fästpunkterna i ramen skall gå på. Jag tycker även om att läsa invecklade förklaringar så var inte rädd för att länka till någon lång harang som förklarar ingående :). Kolla här!!! Denna killen har skrivít ner det vi behöver veta o en hel del till!!! http://www.rx7.se/ Lycka till...o du har du nån mera info om din bil o vad det e för nått du tänker bygga?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tai Mai Shu Posted February 22, 2004 Share Posted February 22, 2004 Varför kör man inte bara med lika långa a-armar? Jag har läst en liten sammanfattning om hjulupphängning men där framgick det inte varför man inte skulle köra med lika långa armar utan dom konstaterade bara att man skulle ha negativ camber vid dämpning. Om Man har lika långa armar så får man en spårviddsförändrin vid fjädringsrörelsen. Detta ger en nervös bil. inte trevligt... Ok, tackar för den. Vet du villken linje man skall sikta på? Alltså villken vinkel en linje som går genom fästpunkterna i ramen skall gå på. Jag tycker även om att läsa invecklade förklaringar så var inte rädd för att länka till någon lång harang som förklarar ingående :). Kolla här!!! Denna killen har skrivít ner det vi behöver veta o en hel del till!!! http://www.rx7.se/ Lycka till...o du har du nån mera info om din bil o vad det e för nått du tänker bygga?? Tackar tackar, skall läsas, det förra var på engelska så det blev en del svårförstådda meningar med termerna :). Det jag håller på med är inte klart ännu men det skall göras seriöst så därför håller jag på och läser in så mycket så möjligt. http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...ct=ST&f=3&t=468 det är tråden jag har skapat på forumet. Bmw v12 5.0 mittmonterad, 850 csi växel-låda, det är tanken åtminstonde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 22, 2004 Share Posted February 22, 2004 Jag rekommenderar att köpa Väghållningsboken som Göran Malmberg skrivit. Kolla på best-of-forumet på rejsa.nu så hittar du hur man beställer den. Den är rätt dyr per sida och innehåller mer än ett stavfel, men den gav mig en massa att tänka på. Jag köpte nyligen en annan bok som heter "How to build and modify race car and kit car suspension and brakes" som är på många fler sidor och kostar typ 100 kr mindre, men jag tycker inte alls den är så bra som jag hört sägas. Författaren verkar få betalt per ord, för han skriver varje sak minst tre gånger... :-P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tai Mai Shu Posted February 23, 2004 Share Posted February 23, 2004 Jag rekommenderar att köpa Väghållningsboken som Göran Malmberg skrivit. Kolla på best-of-forumet på rejsa.nu så hittar du hur man beställer den. Den är rätt dyr per sida och innehåller mer än ett stavfel, men den gav mig en massa att tänka på. Jag köpte nyligen en annan bok som heter "How to build and modify race car and kit car suspension and brakes" som är på många fler sidor och kostar typ 100 kr mindre, men jag tycker inte alls den är så bra som jag hört sägas. Författaren verkar få betalt per ord, för han skriver varje sak minst tre gånger... :-P Du har ett pm! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted March 23, 2004 Author Share Posted March 23, 2004 Jaha då var det dags för lite bilder av bygget då. Håll till godo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted March 23, 2004 Author Share Posted March 23, 2004 å en till.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted March 23, 2004 Author Share Posted March 23, 2004 å ännu en... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted March 23, 2004 Author Share Posted March 23, 2004 Vafan vi tar en till va??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted March 23, 2004 Author Share Posted March 23, 2004 Nu börjar det bli nått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted March 23, 2004 Author Share Posted March 23, 2004 Fortsätter av bara farten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted March 23, 2004 Author Share Posted March 23, 2004 MMM!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted March 23, 2004 Author Share Posted March 23, 2004 Den sista för idag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted March 24, 2004 Share Posted March 24, 2004 Ser bra ut! Inte mycket kvar nu....... :whistling: :prop: :thumbup: :rolleyes: :teeth: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted March 24, 2004 Share Posted March 24, 2004 Målet med bilen är att få den lättaste 7an i Sverige m bilmotor. Min väger runt 400 kg (med bilmotor) & då har jag fortfarande TUNGA ekerfälgar... Klår du det? När det gäller "tjucke däck" som Fjodde säger har jag fyra 10x13" Revolution jag kan tänka mig att sälja. B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 24, 2004 Share Posted March 24, 2004 flyttade diskutionen om vikt till en ny tråd så vi inte förstör "plyches" byggtråd... :) nya "vikt tråden" hittar ni här.. (eller kolla under "Locost Sverige ->Bygga ->Om bygget ") Vikt på sjuor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted March 24, 2004 Author Share Posted March 24, 2004 Jag får väl försöka få till den lättaste "hembyggda" då! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted April 8, 2004 Author Share Posted April 8, 2004 mera bilder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted April 8, 2004 Author Share Posted April 8, 2004 en till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted April 8, 2004 Author Share Posted April 8, 2004 åsså va ja tvungen att lyfta ner på golvet...nån som känner igen suget??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted April 8, 2004 Author Share Posted April 8, 2004 Bli inte rädda nu men jag e med på denna bild... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted April 8, 2004 Author Share Posted April 8, 2004 Har nu helsvetsat ramen m tigen! Skall börja m bärarmarna imorrn. Har även gjort alla mallar för plåten som skall vata i "torpeden" Fick en massa plygplans-alu av fadern så det blir blankt o snyggt. Den har en hårdaare kvalitet än deb "vanliga". 0,6mm. Kommer att duka hela botten plus sidorna. sen blir det "stigplåtar" att gå på i sittbrunnen. Hela det bakre partiet blir demonterbart via byra bult inifrån sittbrunnen. Även skärmarna kommer att följa med då. De bakre dämparna skall sitta nere på den undre bärarmen, inne vid ryggstödet. Hittade bra däck hos en handlare här hemma som jag inte varit till innan. 245/50/14 för tusen pix!! Gatlegala R.däck. Skall bredda nåra plåtisar så jag har nått att sikta med tills vidare. Det går framåt... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 10, 2004 Share Posted April 10, 2004 Ser bra ut! :thumbup: Får man tillverka nån egen fläns att sätta skivan på om man ska ha bromsarna inne vid klumpen som du har? Eller hur har du gått till väga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted April 10, 2004 Author Share Posted April 10, 2004 Ja man får svarva lite! Skivor och ok kommer fr.alfan de sitter så på den orginal och båda går på samma handbromsvajer. på höger sida blir skivan utflyttad 40mm. och jag kör med två "korta" scorpioaxlar. Bygger en ny gavel till klumpen i 20mm alu. Då får jag fästen till oken av bara farten. Kommer så klart bilder på hela arrangemanget så snart det e klart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 10, 2004 Share Posted April 10, 2004 Ah! 40 mm mellanlägg... det var ju också en lösning på drivaxelkortningsproblemet! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted April 10, 2004 Author Share Posted April 10, 2004 Kortning o kortning...det blir ju orginal det! Min bil blir bred... 1200mm kaross+40mm frigång t däck på varje sida+245mm däck. 1200+80+490=1770+lite skärmöverhäng= ca 1800mm. Det är iofs andra som har oxå. Men jag tycker nog att det finns en maxgräns där nånstans. Det blir liksom bara pannkaka av formen sen. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted April 10, 2004 Share Posted April 10, 2004 Men jag tycker nog att det finns en maxgräns där nånstans. Det blir liksom bara pannkaka av formen sen. :prop: Aj då... Då ligger man brunt till :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted April 11, 2004 Author Share Posted April 11, 2004 Din bil e väl så att den inte är så väldans bred i karossen. Det är väl dina herrejösses däck som e kolossala? Det blir nog fräckt som fan!!! Om man får en rundning över hela huven o kanske lite bak oxå så kan man nog ha en bred bil. Men jag tycker personligen att det blir lite platt om det e brett o ingen "form". :D Hur gör du med fastsättningen av fälgarna? Det är väl centrummutter på dom där va??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted April 11, 2004 Share Posted April 11, 2004 Hur gör du med fastsättningen av fälgarna? Det är väl centrummutter på dom där va??? Jag har hittat en kille i skåne som fixar fastsättningen. Antingen svarvar man helt nya nav eller så får han tillverka en adapter att sätta utanpå existerande nav. Jag har inte riktigt bestämmt hur jag ska göra än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted April 11, 2004 Author Share Posted April 11, 2004 Nya nav blir nog bäst men det är kanske lätare m en adapter bara. Hoppas det blir fint! Kommer du ut i sommar tror du? :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.