Jump to content

Alfa-seven


plyshe

Recommended Posts

Så här blir det...kanske.

Motor Alfa Romeo 2,0 -85. 120Hk 170 Nm.

(finns trimkammar modell herrejösses+weber 45or o portade lock och höjd komp. på hyllan dock)

Låda volvo 5 växlad m aluhus

Diffklump Ford Scorpio V6, diffad.

Ram: Egen konstruktion

2510mm hjulbas

1370mm spårvidd fram

1450mm spårvidd bak

Spindlar, kuggstång, rattstång, pedalställ, frambromsar från alfan.

Bakbromsar fr Forden.

Hjulupphängning.- Dubbla a-armar fram o bak. Egna hubbar bak m lägen för orginal ford hjullager.

Flytande övre bärarmsinfästning fram o bak för 0 camber vid fjädring, som Dax Rush.

Stolar fr Momo Corsa

sexpunktsbälten

ljuddämpare i kolfiber. Bygger själv. Vill du ha så finns det att köpa av mig!

Skärmar, huv o nos i ett i, egen design. Först i glasfiber sedan i kolfiber...mums!

Alu i hela golvet. Inget sticker ned under ramen.

På sidor o bakdel dukas "karossen" enl flygplans-principen. 270gr/m2.'

Inredningen flockas. Har egen apparat.

Fälgar Diamond Wheels. Plåtisar fr USA 13*10" med 235/50 13" R-Däck.

Letar magnesium rejs-fälgar. Om nån har nåra breda så hör av er!

Målet med bilen är att få den lättaste 7an i Sverige m bilmotor.

Bygger customprylat till bil o mc på dagarna. Hjälper gärna till m det mesta.

All typ av fabrikation. Hjullupphängningar, flockning, fästen och allt möjligt.

Kommer att ta fram en riktigt snygg cabställning till seven bilar! Denna kommer att kunna beställas i den bredd o längd man behöver!

Förfrågningar göres på equiperform@hotmail.com

Eller på tel 073-1816475

Företaget heter HÄSTKRAFT

innehar F-skatt

Jag heter: Mattias Jönsson

Bilder kommer så snart min dig-kamera kommer.

Link to comment
Share on other sites

Kan du förklara hur det funkar med flytande övre bärarmsinfästning? Hade ju varit schysst med oförändrad camber vid fjädring ;)

EDIT

Kollar man på Gripenlands bild http://www.kokos-racing.com/html/medlemmar...ax/DSC00384.JPG så ser det ut som om fästena i chassit är vanliga svetsade... Dock står det i hans information att Dax Rush använder shims för att justera camber - är det det du menar?

Link to comment
Share on other sites

EDIT

Kollar man på Gripenlands bild http://www.kokos-racing.com/html/medlemmar...ax/DSC00384.JPG så ser det ut som om fästena i chassit är vanliga svetsade... Dock står det i hans information att Dax Rush använder shims för att justera camber - är det det du menar?

Jag har inte "Camber compensating" framvagn. Det var alldeles för dyrt och tungt. Duger dubbla A-armar åt killarna i F1 så duger det åt mig :D

I infon på min sida står att man använder chims för att justera camber. På de flesta andra bilar så justerar man med en gängad P-ände. Just nu har jag ingen bra bild tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Det finns väl 2 orsaker för mig att bygga så här.

1. Jag bygger min bil lite som reklampelare för mitt företag.

Jag vill visa att jag e en hejare på att fabricera diverse skumma saker o inte bangar för lite utmaningar.

I framtiden kommer diverse mer eller mindre avancerade lösningar till locost och allt möjligt annat att finnas att köpa hos mig.

Kanske kommer byggbeskrivningar m ritningar att finnas att köpa billigt för att andra skall kunna bygga billigt!

Halvbabrikat e också en möjlighet.

Ja det är väl i princip alltid kundens önskemål som avgör.

2. Jag satsar på riktigt feta däck av r-typ. Dessa gillar inte att halka runt på kanterna nått vidare. Om jag vill ha högst kurvahastighet av oss allihopa så gäller det att få hela slitbanan mot backen. Då blir greppet nåt i hästväg.

Det e möjligt att jag inte bygger en locost pga av dessa utsvävningar. Men ideen e att andra skall ha möjlighet att bygga riktigt bra bilar m tekniskt överlägsna lösningar för riktigt bra pengar.

öresten... va gäller upphängningen på f1bilar så fjädrar desa inte ett skit. Det e mest däckens olika beskaffenheter som avgör där.

De ställer in en camber som passar banan o sen sitter den där den sitter!

Om det är nått nån behöver hjälp med redan nu så hör av er

Tel:073-1816475 eller skicka ett mail.

Priserna ligger fint nu i början , för att sprida intresset....

Link to comment
Share on other sites

Detr bredaste jag hittat är 235or

det ser nog jedrigt fett ut skulle jag tro!

Bra pris oxå 1450+moms

Ska man ha nått bredare får man nog glömma det m gatgodkänt. Men jag e den förste att handla om nån hittar 275or godkänd eller ej!

Link to comment
Share on other sites

Jamen vafan du har ju rätt !!!!!!!!!!!!!

Har tittat på den där listan säkert 10ggr men helt missar den där rutan!!!???

Den e lite rörig den där färgkombinationen dom har där på sidan...

Skall genast kolla vad de kostar!!!

Tack som fan!!! Gripenland :D :D :D :D :) :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu kommer jag med mina funderingar om vinklar och annat igen. :rolleyes:

Angående camberkompenseringen... Jag tycker det ser ut som Dax har några egna spindlar med väldigt liten KPI , och det måste man nog ha för att inte antingen få A: positiv camber på ytterhjulet vid rattutslag, eller B: behöva köra runt med jättemycket caster. Hur ser det ut med dina Alfaspindlar?

Jag tycker det verkar intressant med camberkompensering, det skulle vara kul om du fick till det. Kanske man kan köpa ett kit eller en ritning sen. Ska du inte ha inboarddämpare också?? :)

Edit: Två andra saker som jag funderar på.

Hur fungerar Dax-systemet på över ojämnheter? I artikeln i visas inte vad som händer om bara det ena hjulet rör sig upp eller ned. Det kanske inte spelar så stor roll på en jämn bana, men om man ska åka runt på det av vägverket bitvis försummade vägnätet här i Sverige.

Det andra är spårviddförändring under fjädringen. Det vill man ju inte heller ha, men jag tycker det ser ut om man kommer att få det. Blir det inte lite som att ha lika långa och paralella bärarmar uppe och nere? Ingen camberförändring, men däremot en spårviddsförändring så fort något hjul fjädrar?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Varför kör man inte bara med lika långa a-armar? Jag har läst en liten sammanfattning om hjulupphängning men där framgick det inte varför man inte skulle köra med lika långa armar utan dom konstaterade bara att man skulle ha negativ camber vid dämpning.

Om Man har lika långa armar så får man en spårviddsförändrin vid fjädringsrörelsen. Detta ger en nervös bil.

inte trevligt...

Link to comment
Share on other sites

Varför kör man inte bara med lika långa a-armar? Jag har läst en liten sammanfattning om hjulupphängning men där framgick det inte varför man inte skulle köra med lika långa armar utan dom konstaterade bara att man skulle ha negativ camber vid dämpning.

Om Man har lika långa armar så får man en spårviddsförändrin vid fjädringsrörelsen. Detta ger en nervös bil.

inte trevligt...

Ok, tackar för den. Vet du villken linje man skall sikta på? Alltså villken vinkel en linje som går genom fästpunkterna i ramen skall gå på. Jag tycker även om att läsa invecklade förklaringar så var inte rädd för att länka till någon lång harang som förklarar ingående :).

Link to comment
Share on other sites

Varför kör man inte bara med lika långa a-armar? Jag har läst en liten sammanfattning om hjulupphängning men där framgick det inte varför man inte skulle köra med lika långa armar utan dom konstaterade bara att man skulle ha negativ camber vid dämpning.

Om Man har lika långa armar så får man en spårviddsförändrin vid fjädringsrörelsen. Detta ger en nervös bil.

inte trevligt...

Ok, tackar för den. Vet du villken linje man skall sikta på? Alltså villken vinkel en linje som går genom fästpunkterna i ramen skall gå på. Jag tycker även om att läsa invecklade förklaringar så var inte rädd för att länka till någon lång harang som förklarar ingående :).

Kolla här!!! Denna killen har skrivít ner det vi behöver veta o en hel del till!!!

http://www.rx7.se/

Lycka till...o du har du nån mera info om din bil o vad det e för nått du tänker bygga??

Link to comment
Share on other sites

Varför kör man inte bara med lika långa a-armar? Jag har läst en liten sammanfattning om hjulupphängning men där framgick det inte varför man inte skulle köra med lika långa armar utan dom konstaterade bara att man skulle ha negativ camber vid dämpning.

Om Man har lika långa armar så får man en spårviddsförändrin vid fjädringsrörelsen. Detta ger en nervös bil.

inte trevligt...

Ok, tackar för den. Vet du villken linje man skall sikta på? Alltså villken vinkel en linje som går genom fästpunkterna i ramen skall gå på. Jag tycker även om att läsa invecklade förklaringar så var inte rädd för att länka till någon lång harang som förklarar ingående :).

Kolla här!!! Denna killen har skrivít ner det vi behöver veta o en hel del till!!!

http://www.rx7.se/

Lycka till...o du har du nån mera info om din bil o vad det e för nått du tänker bygga??

Tackar tackar, skall läsas, det förra var på engelska så det blev en del svårförstådda meningar med termerna :).

Det jag håller på med är inte klart ännu men det skall göras seriöst så därför håller jag på och läser in så mycket så möjligt.

http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...ct=ST&f=3&t=468 det är tråden jag har skapat på forumet.

Bmw v12 5.0 mittmonterad, 850 csi växel-låda, det är tanken åtminstonde.

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar att köpa Väghållningsboken som Göran Malmberg skrivit. Kolla på best-of-forumet på rejsa.nu så hittar du hur man beställer den. Den är rätt dyr per sida och innehåller mer än ett stavfel, men den gav mig en massa att tänka på.

Jag köpte nyligen en annan bok som heter "How to build and modify race car and kit car suspension and brakes" som är på många fler sidor och kostar typ 100 kr mindre, men jag tycker inte alls den är så bra som jag hört sägas. Författaren verkar få betalt per ord, för han skriver varje sak minst tre gånger... :-P

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar att köpa Väghållningsboken som Göran Malmberg skrivit. Kolla på best-of-forumet på rejsa.nu så hittar du hur man beställer den. Den är rätt dyr per sida och innehåller mer än ett stavfel, men den gav mig en massa att tänka på.

Jag köpte nyligen en annan bok som heter "How to build and modify race car and kit car suspension and brakes" som är på många fler sidor och kostar typ 100 kr mindre, men jag tycker inte alls den är så bra som jag hört sägas. Författaren verkar få betalt per ord, för han skriver varje sak minst tre gånger... :-P

Du har ett pm!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest real7
Målet med bilen är att få den lättaste 7an i Sverige m bilmotor.

Min väger runt 400 kg (med bilmotor) & då har jag fortfarande TUNGA ekerfälgar...

Klår du det?

När det gäller "tjucke däck" som Fjodde säger har jag fyra 10x13" Revolution jag kan tänka mig att sälja.

B

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu helsvetsat ramen m tigen!

Skall börja m bärarmarna imorrn.

Har även gjort alla mallar för plåten som skall vata i "torpeden"

Fick en massa plygplans-alu av fadern så det blir blankt o snyggt. Den har en hårdaare kvalitet än deb "vanliga". 0,6mm.

Kommer att duka hela botten plus sidorna. sen blir det "stigplåtar" att gå på i sittbrunnen.

Hela det bakre partiet blir demonterbart via byra bult inifrån sittbrunnen. Även skärmarna kommer att följa med då. De bakre dämparna skall sitta nere på den undre bärarmen, inne vid ryggstödet.

Hittade bra däck hos en handlare här hemma som jag inte varit till innan.

245/50/14 för tusen pix!! Gatlegala R.däck.

Skall bredda nåra plåtisar så jag har nått att sikta med tills vidare.

Det går framåt... :D

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut! :thumbup:

Får man tillverka nån egen fläns att sätta skivan på om man ska ha bromsarna inne vid klumpen som du har? Eller hur har du gått till väga?

Link to comment
Share on other sites

Ja man får svarva lite!

Skivor och ok kommer fr.alfan de sitter så på den orginal och båda går på samma handbromsvajer.

på höger sida blir skivan utflyttad 40mm. och jag kör med två "korta" scorpioaxlar.

Bygger en ny gavel till klumpen i 20mm alu. Då får jag fästen till oken av bara farten.

Kommer så klart bilder på hela arrangemanget så snart det e klart!

Link to comment
Share on other sites

Kortning o kortning...det blir ju orginal det!

Min bil blir bred...

1200mm kaross+40mm frigång t däck på varje sida+245mm däck.

1200+80+490=1770+lite skärmöverhäng= ca 1800mm.

Det är iofs andra som har oxå. Men jag tycker nog att det finns en maxgräns där nånstans. Det blir liksom bara pannkaka av formen sen.

:prop:

Link to comment
Share on other sites

Din bil e väl så att den inte är så väldans bred i karossen. Det är väl dina herrejösses däck som e kolossala?

Det blir nog fräckt som fan!!!

Om man får en rundning över hela huven o kanske lite bak oxå så kan man nog ha en bred bil. Men jag tycker personligen att det blir lite platt om det e brett o ingen "form". :D

Hur gör du med fastsättningen av fälgarna? Det är väl centrummutter på dom där va???

Link to comment
Share on other sites

Hur gör du med fastsättningen av fälgarna? Det är väl centrummutter på dom där va???

Jag har hittat en kille i skåne som fixar fastsättningen. Antingen svarvar man helt nya nav eller så får han tillverka en adapter att sätta utanpå existerande nav.

Jag har inte riktigt bestämmt hur jag ska göra än.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...