Gamen Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 Bott på nätet några veckor nu o kollat alla Engelska sidor jag orkat med. Har beslutat att bygga en Sierra ram jag fått från en annan medlem i LCS. Individuell bakvagn vill jag ha. Första frågan gäller spårvidden. Granadan är 1492 bak gämfört med Sierran som är 1468. Skulle föredra Granadan för lookens skull ( gillar breda bilar ) men får jag problem där? Rattaxeln hittar jag ingen skillnad på. Finns det någon? Styrväxeln? Växellåda. N eller MT 75? Slutligen. Finns det något bra alternativ till Cortina spindlarna som är svåra att få tag i? Tacksam för alla förslag på Smidiga o lätta sådana. Quote
therealpinto Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 Bott på nätet några veckor nu o kollat alla Engelska sidor jag orkat med.Har beslutat att bygga en Sierra ram jag fått från en annan medlem i LCS. Individuell bakvagn vill jag ha. Första frågan gäller spårvidden. Granadan är 1492 bak gämfört med Sierran som är 1468. Skulle föredra Granadan för lookens skull ( gillar breda bilar ) men får jag problem där? Rattaxeln hittar jag ingen skillnad på. Finns det någon? Styrväxeln? Växellåda. N eller MT 75? Slutligen. Finns det något bra alternativ till Cortina spindlarna som är svåra att få tag i? Tacksam för alla förslag på Smidiga o lätta sådana. <{POST_SNAPBACK}> Hej och välkommen! Jag antar att källan till dina mått är engelsk och då är Granada=Scorpio i Sverige. Den bakvagnen är lika som Sierra, men man har annan offset på fälgarna som gör det mesta av breddökningen. I det mesta är det ingen betydande skillnad mellan Sierra och Scorpio som donator. Sierra har fyrbultade hjul, Scorpio fembultat, det är lättare att hitta 13" hjul som funkar på Sierranav och kör man Taunus (=Cortina i england) spindlar fram, har man ju fyrbultat där. Det finns massor av alternativa spindlar annars, enklast kanske att modifiera Sierra/Scorpio en aning om du ska ha en sådan som donator. Min åsikt om växellådor är att Typ 9 (N) är kompaktare och lättare att skruva med, MT-75 är lite större, mer svårskruvad men när den funkar så är den trevligare - men ofta är synkringen till tvåan kass. /Gustaf Quote
Gamen Posted October 31, 2005 Author Posted October 31, 2005 Tack Gustav Känns att man hittat hem. Återkommer med mer (säkert ganska dumma frågor) så snart jag gjort upp med skroten. PS Ledsen. Jag halkade med fingret när jag skulle svara så ditt inlägg dubblerades. Quote
Sonett7 Posted November 1, 2005 Posted November 1, 2005 >>therealpinto Hur är det med spindlarna till Scorpion - har de styrarmarna framåt (som Sierran) eller bakåt? Micke Fredriksson (FasT på Rejsa) byggde ju med Scorpions och han har styrarmarna bakåt. Tycker nämligen att det verkar klart enklare att bygga med Sierrans av den anledningen - lite lättare att få plats med rattstång och styrväxel etc om det ligger framför framaxeln. Quote
therealpinto Posted November 1, 2005 Posted November 1, 2005 Spindlarna "pekar" åt samma håll, Micke byggde nya styrarmar för att få rätt geometri till Triken. /Gustaf Quote
Sonett7 Posted November 1, 2005 Posted November 1, 2005 Spindlarna "pekar" åt samma håll, Micke byggde nya styrarmar för att få rätt geometri till Triken./Gustaf <{POST_SNAPBACK}> OK - då är det alltså bara tillgången på fälgar som väger över till Sierrans fördel... ;) Quote
DIRAVI Posted November 3, 2005 Posted November 3, 2005 Tillgången på fälgar är ju inte direkt bristfällig på scorpions 5X112 heller, samma som blandannat MB och vissa fembultade VW (svansmotor bussar och pickisar) sen om man vill åka med olika bultmönster, så går det ju bra att borra 5X108 mellan befintliga 5X112 så blir urvalet riktigt stort. Sierrans 4X108 är ju inte heller ovanligt, används förutom av ford på Citroen(BX mfl), peugot (405 mfl), saab 900 88 och nyare, saab 9000. Medflera. ääven där kan man ju borra in ett till bultmönster om de fälgar man funnit inte skulle passa ;) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.