Jump to content

Donatorfrågor


Gamen

Recommended Posts

Bott på nätet några veckor nu o kollat alla Engelska sidor jag orkat med.

Har beslutat att bygga en Sierra ram jag fått från en annan medlem i LCS.

Individuell bakvagn vill jag ha.

Första frågan gäller spårvidden. Granadan är 1492 bak gämfört med Sierran som är 1468. Skulle föredra Granadan för lookens skull ( gillar breda bilar ) men får jag problem där?

Rattaxeln hittar jag ingen skillnad på. Finns det någon?

Styrväxeln?

Växellåda. N eller MT 75?

Slutligen. Finns det något bra alternativ till Cortina spindlarna som är svåra att få tag i? Tacksam för alla förslag på Smidiga o lätta sådana.

Link to comment
Share on other sites

Bott på nätet några veckor nu o kollat alla Engelska sidor jag orkat med.

Har beslutat att bygga en Sierra ram jag fått från en annan medlem i LCS.

Individuell bakvagn vill jag ha.

Första frågan gäller spårvidden. Granadan är 1492 bak gämfört med Sierran som är 1468. Skulle föredra Granadan för lookens skull ( gillar breda bilar ) men får jag problem där?

Rattaxeln hittar jag ingen skillnad på. Finns det någon?

Styrväxeln?

Växellåda. N eller MT 75?

Slutligen. Finns det något bra alternativ till Cortina spindlarna som är svåra att få tag i? Tacksam för alla förslag på Smidiga o lätta sådana.

Hej och välkommen!

Jag antar att källan till dina mått är engelsk och då är Granada=Scorpio i Sverige. Den bakvagnen är lika som Sierra, men man har annan offset på fälgarna som gör det mesta av breddökningen.

I det mesta är det ingen betydande skillnad mellan Sierra och Scorpio som donator. Sierra har fyrbultade hjul, Scorpio fembultat, det är lättare att hitta 13" hjul som funkar på Sierranav och kör man Taunus (=Cortina i england) spindlar fram, har man ju fyrbultat där.

Det finns massor av alternativa spindlar annars, enklast kanske att modifiera Sierra/Scorpio en aning om du ska ha en sådan som donator.

Min åsikt om växellådor är att Typ 9 (N) är kompaktare och lättare att skruva med, MT-75 är lite större, mer svårskruvad men när den funkar så är den trevligare - men ofta är synkringen till tvåan kass.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack Gustav

Känns att man hittat hem. Återkommer med mer (säkert ganska dumma frågor)

så snart jag gjort upp med skroten.

PS Ledsen. Jag halkade med fingret när jag skulle svara så ditt inlägg dubblerades.

Link to comment
Share on other sites

>>therealpinto

Hur är det med spindlarna till Scorpion - har de styrarmarna framåt (som Sierran) eller bakåt? Micke Fredriksson (FasT på Rejsa) byggde ju med Scorpions och han har styrarmarna bakåt.

Tycker nämligen att det verkar klart enklare att bygga med Sierrans av den anledningen - lite lättare att få plats med rattstång och styrväxel etc om det ligger framför framaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Tillgången på fälgar är ju inte direkt bristfällig på scorpions 5X112 heller, samma som blandannat MB och vissa fembultade VW (svansmotor bussar och pickisar)

sen om man vill åka med olika bultmönster, så går det ju bra att borra 5X108 mellan befintliga 5X112 så blir urvalet riktigt stort.

Sierrans 4X108 är ju inte heller ovanligt, används förutom av ford på Citroen(BX mfl), peugot (405 mfl), saab 900 88 och nyare, saab 9000. Medflera.

ääven där kan man ju borra in ett till bultmönster om de fälgar man funnit inte skulle passa ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...