Jump to content

växellådsras


Micael

Recommended Posts

Jag hann inte ens besiktiga innan jag raserade växellådan. Efter ett par testrepor i lördags* så sa 2:an upp sig

Alla andra växlar funkar fint, men 2:an låter som en gammal DAF "remjohan" med kikhosta.

ÄR det nån som har mekat med Typ 9 lådan? Är det värt att ge sig på det, eller skall man gå till skroten och chansa

på en annan låda.

*testreporna utfördes givetvis en avlyst vägsträcka.

Link to comment
Share on other sites

Jag hann inte ens besiktiga innan jag raserade växellådan. Efter ett par testrepor i lördags* så sa 2:an upp sig

Alla andra växlar funkar fint, men 2:an låter som en gammal DAF "remjohan" med kikhosta.

ÄR det nån som har mekat med Typ 9 lådan? Är det värt att ge sig på det, eller skall man gå till skroten och chansa

på en annan låda.

*testreporna utfördes givetvis en avlyst vägsträcka.

En fungerande låda från skroten kostar förmodligen inte ens hälften av vad nya drev från ford går på...

Link to comment
Share on other sites

Precis, men frågan är om man vill chansa. Man kan ju få en lika risig låda som denna. Man vill ju inte att lådan rasar på väg till Stoneleigh :blink:

Skulle vara kul att kolla in i lådan för att se vad som har hänt. Men utan sprängskiss känns det lite jobbigt.

En fungerande låda från skroten kostar förmodligen inte ens hälften av vad nya drev från ford går på...

Link to comment
Share on other sites

Börja med att lyfta på locket och kolla vad som hänt. Är dreven kassa är det bättre att skaffa en annan låda och eventuellt renovera (lager i första hand) innan den monteras.

Typ 9 är ganska lättmekad för att vara växellåda, jag bytte lager i min själv, första gången jag hade isär en låda. Men du behöver anvisningar, de finns i Haynesboken till Capri (på engelska) eller till Granada (på svenska). Sierra/Scorpioböckerna saknar denna info så det ska alltså vara en gammal bok...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Jag tror att jag har en Granadabok liggandes. Som sagt infon saknas i Sierraboken.

Börja med att lyfta på locket och kolla vad som hänt. Är dreven kassa är det bättre att skaffa en annan låda och eventuellt renovera (lager i första hand) innan den monteras.

Typ 9 är ganska lättmekad för att vara växellåda, jag bytte lager i min själv, första gången jag hade isär en låda. Men du behöver anvisningar, de finns i Haynesboken till Capri (på engelska) eller till Granada (på svenska). Sierra/Scorpioböckerna saknar denna info så det ska alltså vara en gammal bok...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...