Micael Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 Jag hann inte ens besiktiga innan jag raserade växellådan. Efter ett par testrepor i lördags* så sa 2:an upp sig Alla andra växlar funkar fint, men 2:an låter som en gammal DAF "remjohan" med kikhosta. ÄR det nån som har mekat med Typ 9 lådan? Är det värt att ge sig på det, eller skall man gå till skroten och chansa på en annan låda. *testreporna utfördes givetvis en avlyst vägsträcka. Quote
Baalzamon Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 Jag hann inte ens besiktiga innan jag raserade växellådan. Efter ett par testrepor i lördags* så sa 2:an upp sigAlla andra växlar funkar fint, men 2:an låter som en gammal DAF "remjohan" med kikhosta. ÄR det nån som har mekat med Typ 9 lådan? Är det värt att ge sig på det, eller skall man gå till skroten och chansa på en annan låda. *testreporna utfördes givetvis en avlyst vägsträcka. <{POST_SNAPBACK}> En fungerande låda från skroten kostar förmodligen inte ens hälften av vad nya drev från ford går på... Quote
Micael Posted October 31, 2005 Author Posted October 31, 2005 Precis, men frågan är om man vill chansa. Man kan ju få en lika risig låda som denna. Man vill ju inte att lådan rasar på väg till Stoneleigh :blink: Skulle vara kul att kolla in i lådan för att se vad som har hänt. Men utan sprängskiss känns det lite jobbigt. En fungerande låda från skroten kostar förmodligen inte ens hälften av vad nya drev från ford går på... <{POST_SNAPBACK}> Quote
Leffe Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 Prisis så var det i min vardags ford. har du kollat vxlfästet kan ha spruckit igummit. ock en sån kostar 309:- hos ford. saå kolla upp gummit!! mvh leffe Quote
Micael Posted October 31, 2005 Author Posted October 31, 2005 Det ska jag kolla i kväll. Har för mig att det såg lite slitet ut. Men varför skulle det bara låta på 2:ans växel då? Quote
therealpinto Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 Börja med att lyfta på locket och kolla vad som hänt. Är dreven kassa är det bättre att skaffa en annan låda och eventuellt renovera (lager i första hand) innan den monteras. Typ 9 är ganska lättmekad för att vara växellåda, jag bytte lager i min själv, första gången jag hade isär en låda. Men du behöver anvisningar, de finns i Haynesboken till Capri (på engelska) eller till Granada (på svenska). Sierra/Scorpioböckerna saknar denna info så det ska alltså vara en gammal bok... /Gustaf Quote
Micael Posted October 31, 2005 Author Posted October 31, 2005 Tackar! Jag tror att jag har en Granadabok liggandes. Som sagt infon saknas i Sierraboken. Börja med att lyfta på locket och kolla vad som hänt. Är dreven kassa är det bättre att skaffa en annan låda och eventuellt renovera (lager i första hand) innan den monteras.Typ 9 är ganska lättmekad för att vara växellåda, jag bytte lager i min själv, första gången jag hade isär en låda. Men du behöver anvisningar, de finns i Haynesboken till Capri (på engelska) eller till Granada (på svenska). Sierra/Scorpioböckerna saknar denna info så det ska alltså vara en gammal bok... /Gustaf <{POST_SNAPBACK}> Quote
Leffe Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 jag vet inte men min ford lät som en kaprondell när jag la in 2 och 4an. jag är en simpel feskhandlare inget orakel på bli smutsig om fingrarna. mvh leffe Quote
Micael Posted November 3, 2005 Author Posted November 3, 2005 En typ9 på skroten kostar 800, så det är ju knappt värt att ens lyfta på locket till lådan. Ska kolla ikväll om det är verkligen är lådan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.